Suora

  • Elävä arkisto esittää
  • Kuinka nurkkapatriootteja suomenruotsalaiset ovat?
  • UP-dokkari: Kamera käy!
  • Yhdistetty ja Parude

Menestysmahdollisuuksiinsa luottava Esapekka Lappi lähtee kauden avaukseen löysin rantein: ”Ajohaalari on hyvin mitoitettu, ei kiristä mistään”

Ranskalaistalliin ilmeisen hyvin kotiutunut suomalaiskuljettaja huokui rentoutta rallin MM-sarjan kauden avajaistapahtumassa.

Rallin MM-sarja
Esapekka Lappi.
Esapekka Lappi starttaa uuteen kauteen Citroenin ratissa.Miika Wuorela.

WRC-tallit esittelivät autojensa väritykset sekä kuljettajansa viime vuoden tapaan Birminghamissa. Nimikirjoitussessioiden ja muun virallisen ohjelman ohessa tarjoutui mahdollisuus myös seurata kuljettajia tavallista lähempää.

Saman tallin kuljettajista eniten yhdessä näyttivät viihtyvän Citroenille siirtyneet Esapekka Lappi ja Sebastien Ogier. Kommentit pöyhkeästä ja oman arvonsa tuntevasta ranskalaismestarista olivat ainakin sillä hetkellä pelkkää puppua.

Havainto oli myös omiaan vahvistamaan suomalaiskuljettajan aiempaa kuvausta hyvästä tiimihengestä. Lapista puolestaan paistoivat läpi into ja itsevarmuus hänen kuvaillessaan nykyisen ja vanhan ”konttorinsa” välisiä eroja Yle Urheilulle.

– Toyotassa oli ajettavuutta enemmän, eli moottorissa enemmän vääntöä. "Citikan" moottorissa taas on yläkierroksilla voimaa enemmän, mutta vääntöä vähemmän. Sitä ei vielä pysty sanomaan, kumpi on sitten nopeampi. Vaihteiston ja lukkojen toimivuudessa olemme aika paljon edellä Toyotaa.

– Kyllähän Citroenillä viime kaudellakin ajettiin paljon pohja-aikoja, mutta he eivät vain jotenkin saaneet ehjiä kisasuorituksia. Aina tuli jotain hämminkiä, rengasrikkoja tai pieniä kolhuja. Vauhti ei sitten enää näkynytkään sunnuntaina lopputuloksissa. Meidän pitäisi nyt Ogierin kanssa saada kisat niin sanotusti kasaan.

Lappi ei odota kauden avaavasta Monte Carlon rallista vielä ihmeitä.

– Asvalttitestiä minulle tulee ennen Montea yhteensä neljä ja puoli päivää. Asvaltilla auto menee kyllä hienosti. Jos tähän nyt heittäisi sellaisen kliseen, että tehdään parhaamme ja katsotaan, mihin se riittää.

Uhkut menestysnälkää ja itseluottamusta ja näytät tekevän sen löysin rantein?

– Joo, ajohaalari on hyvin mitoitettu, ei kiristä mistään.

Lappi myöntää nöyrästi olevansa vielä kisällin roolissa mestari-Ogieriin verrattuna. Ogier taas on suurimmista maailmanmestarisuosikeista ainoa, joka aloittaa kauden uudessa tallissa.

– Olen varmasti hankalimmassa tilanteessa niistä kuljettajista, jotka viime kaudella taistelivat mestaruudesta. Mutta, voihan olla, että tällä kaudella kuvaan tuleekin myös joku kokonaan uusi mestarikandidaatti, ranskalainen sanoi Birminghamissa Yle Urheilulle.

Uskaltaisitko vielä lyödä vetoa oman mestaruutesi puolesta?

-Totta kai! Jos ei pystyisi lyömään vetoa itsensä puolesta, ei myöskään olisi riittävää itseluottamusta voittaakseen mestaruuden. Tiedän kyllä, että edessä on vaikea haaste, mutta olen kohdannut niitä usein aiemminkin ja selvinnyt niistä, Ogier kuvaili.

Monte Carlon MM-ralli ajetaan 23.-27.1, ja Yle näyttää alkavalla kaudella MM-sarjan tapahtumat alusta loppuun saakka kanavillaan.

Lue myös:

MM-kuskit valitsivat numeronsa – Latvala kymppinä, Lapilla nelonen ja Sunisella kolmonen

Esapekka Lappi Citroenin testeissä: "Olen vaikuttunut siitä panostuksesta, jonka tiimi minuun laittaa"

Tommi Mäkinen paljasti: Fernando Alonso halusi Toyotan WRC-auton rattiin Jyväskylän MM-ralliin – "Tutkimme nyt, mikä olisi paras ratkaisu" Grönholm päästeli yhdeksän vuoden tauon jälkeen ennakkotestissä kuin Tänak – samaa vauhtia konkari ei Ruotsiin lupaa: "Toivottavasti muiden ei tarvitse odottaa"

Suosittelemme

Tuoreimmat