Suora

  • Elävä arkisto esittää
  • Kuinka nurkkapatriootteja suomenruotsalaiset ovat?
  • UP-dokkari: Kamera käy!

Paljon puhetta painosta – tällä tavalla ylimääräiset kilot vaikuttavat kilpailukykyyn MM-rallissa

Auton painoon vaikuttavat jopa ylimääräinen lumi ja lika.

urheilu
Wales MM-ralli
Autokunnat joutuvat pähkäilemään paljon auton painoa, sillä jokainen ylimääräinen kilo tuo sekunnin kymmenyksiä lisää. AOP

Moni asia jää ennen uuden MM-rallikauden alkua vielä hämärän peittoon ja arvailujen varaan, mutta tieteellisiltä faktoilta ei voi välttyä. Jokainen ylimääräinen kilo tarkoittaa hävittyjä sekunnin kymmenyksiä, eikä tällaista tasoitusta haluta kilpakumppaneille antaa.

Toyotan rallitiimin tekninen johtaja Tom Fowler omaa pitkän kokemuksen WRC-autojen kanssa työskentelystä. Ennen Toyotaan liittymistään britti työskenteli M-Sportilla Mikko Hirvosen kisainsinöörinä. Nykyisellään Fowler on yksi arvostetuimpia teknisiä osaajia alalla.

Teknisiä yksityiskohtia ja hienouksia WRC-autossa riittää rutkasti yli maalaisjärjen käsityksen, mutta joitain kilpailukykyyn vaikuttavia asioita on toki mahdollista nostaa esiin. Yksi tällaisista on painon merkitys autossa.

Kansainvälisen autoliitto FIA:n muokkaamat rallisäännöt eivät anna kovinkaan paljon liikkumisvaraa, joten WRC-auto on rakennettava tiukkojen raamien sisään.

– Painonjakauma on WRC-autossa tärkeä juttu. Se on myös erityisen haastava johtuen auton sääntöihin perustuvasta kokonaisuudesta – tarkemmin sanottuna kaikista painavista osista, kuten moottorista ja vaihdelaatikosta, jotka sijaitsevat etupäässä. Tavoite on karkeasti pitää 50-50 –painonjakauma, mutta myös säilyttää mahdollisuus säätää tarkkaa tasapainoa liikuttamalla painoa soraralleissa. Se on erittäin vaikeaa, kun pitää myös säilyttää auton rakenteet luotettavina, Fowler kertoo Yle Urheilulle.

Miehistön vaikutus on suuri

Taakse ja alas – se on päivän sana. Auton rakenteista puhuttaessa insinöörit ovat puun ja kuoren välissä keveän painon ja luotettavuuden kanssa. Useat auton osista ovat kalliista erikoismateriaaleista tehtyjä ja erittäin kevyitä mutta toisaalta myös haavoittuvia.

Auton koria itsessään ei voi juurikaan keventää, vaikka peltipinnan ohuus on sekin minimaalinen.

– Yksi avainasioista on määrittää korin kallistusjäykkyys. Tämä asia pitää saada tasapainoon auton kokonaispainon, kallistusjäykkyyden, painopisteen ja muiden asioiden suhteen. Käytännössä tavoite on siis saada mahdollisimman kevyt auto mahdollisimman matalalla painopisteellä. Tämä antaa tilaisuuden säätää vielä myöhemmin kallistusjäykkyyttä siirtämällä painolastin sijaintia korissa.

Se, mihin voi vaikuttaa, on kuljettajakaksikon aikaan saama puntarin värähdys. Nykyisellään kuljettajaparit ovat tässä suhteessa hyvin tasaväkisessä asemassa, sillä fysiikaltaan jokainen kuljettaja ja kartanlukija ovat huippuiskussa, eikä ylimääräistä painoa vyötäröltä löydy.

– Miehistön vaikutus on aika suuri, sillä heidän yhteispainokseen FIA on antanut 160 kiloa, jolloin puhumme jo varsin painavasta kokonaisuudesta. Tämän mielessä pitäen kuljettajan ja kartanlukijan ensimmäinen tavoite on olla painamatta tuota kilomäärää enempää, kun heillä on ajohaalarit ja kypärät yllään.

Jopa lialla ja lumella on merkitystä

Insinöörille tämäkin tuo kuitenkin oman haasteensa. Jos asia olisi vapaasti päätettävissä, tuuppaisi Fowler kuljettajakaksikon katselemaan tietä takapenkiltä käsin.

Kyse ei ole mistään uudesta jutusta, sillä jo 1980-luvun alussa Walter Röhrlin kartanlukija Christian Geistdörfer oli sijoitettu aivan poistetun takapenkin tilalle miesten Fiat Mirafiorissa.

– Tuosta 160 kilosta johtuen heidän istuimensa on viety niin taakse ja alas kuin mahdollista. Näin toimien se vaikuttaa positiivisesti myös painonjakaumaan. Rajoittava tekijä tietysti on se, että he näkevät yhä riittävän kauas auton keulaa. Myös turvakaarien sijoittelu aiheuttaa oman haasteensa penkkien taaksepäin viemisessä.

Konkreettisimman esimerkin Fowler antaa painon vaikutuksesta numeroin. Mikäli luvut eivät tässä vielä kolahda, laskekaapa uudelleen, mikä 20 kilon merkitys on 320 EK-kilometrin Monte Carlo -rallissa.

Ei siis ihme, että autokunnat joutuvat pähkäilemään hyvinkin tarkoin sitä, ottavatko yhden vai kaksi vararengasta kullekin lenkille mukaan. Myös autojen puhdistaminen ylimääräisestä lumesta tai mudasta on ensiarvoisen tärkeää painon kannalta.

– Auton minimipaino on nykyisellään 1190 kiloa ja miehistön tuo 160 kiloa. Lisäpainon vaikutus ei ole aivan suora, vaan se riippuu erikoiskokeesta ja painon tarkasta sijainnista, mutta dataa tutkien, esimerkiksi 20 kiloa lisää tarkoittaa keskimäärin 0,1 sekuntia kilometrillä, ynnäilee Fowler.

Suosittelemme

Tuoreimmat