Kommentti: Onko MM-rallin suomalainen kuljettajamestaruus vieläkään lähellä? Tommi Mäkisen strategiaa ei ole laadittu kovimmalle suomalaiselle

Jari-Matti Latvala on suurin suomalaissuosikki, mutta Toyotalla mestaruus on pedattu lähtökohtaisesti Ott Tänakille, kirjoittaa Miika Wuorela.

Rallin MM-sarja
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala on kauden kuumin suomalaissuosikki.

Rallin MM-kauteen 2019 lähdetään suomalaisittain varsin maukkaista asetelmista. Täyden kauden urakoi peräti kolme suomalaiskuljettajaa, jotka ajavat kaikki vieläpä eri tiimeissä. Siitäkin huolimatta MM-titteli pysynee tälläkin kertaa heidän ulottumattomissaan – kuljettajista itsestään riippumattomista syistä.

Rallissa ei ole koskaan ollut, eikä tule olemaan pomminvarmoja asioita. Juoksija voi olla varma voitostaan, jos hän tuntee olonsa kisapäivänä voittamattomaksi – eikä hänen tarvitse pelätä lenkkarin hajoavan.

Autourheilussa muuttuvia tekijöitä kuitenkin riittää. Äärirajoilla ajettaessa kuljettaja on aina riippuvainen myös kilpailuvälineensä eli auton ominaisuuksista. Jos auto pettää alta, ei tulosta tule. Jalkapallossa peli jatkuu, kun heittää uuden pallon kentälle puhjenneen tilalle.

Herää kysymys, onko ehdottoman sävyinen ennakkosuunnittelu järkevää lajissa, jossa paremmuutta ei ratkaista kerrasta poikki -tyyliin, vaan kuljettajan sekä tiimin on pidettävä huippuvire yllä kaikkien reilun 50 kisapäivän ajan.

Kuumin suomalaissuosikki kauteen olisi ehdottomasti Jari-Matti Latvala. Miehen alla hyrisee todistetusti voittaja-auto, eikä kokemuksen puutekaan ahdista. Latvalalle alkava kausi on jo 13:s täysi työrupeama MM-sarjassa.

Kaiken nähnyt ja kokenut suomalaiskonkari osoitti viime syksyn osakilpailuissa olevansa yhä voittovauhdissa. Nyt mestaruuden edellytyksenä olisi kuitenkin täydellinen alku kauteen ja ennen kaikkea tallikaveri Ott Tänakin lyöminen heti ensimmäisissä kohtaamisissa. Varmojen pisteiden poiminta voisi toisessa tiimissä riittää mestaruuteen, mutta Toyotalla strategia on laadittu lähtökohtaisesti Tänakin mestaruushaaveita tukevaksi.

Tiimi Tänakin takana?

Tallipäällikkö Tommi Mäkinen on ilmoittanut Tänakin olevan tiimin ykköstähti, jota Latvala ja kolmatta autoa ajava Kris Meeke on määrätty tukemaan.

Hyundailla ja Citroenilla kyseinen taktiikka on varsin perusteltua, sillä kyseisissä tiimeissä ajaa vain yksi kuljettaja, joka kykenee varmuudella tasaväkiseen mestaruuskamppailuun. Toyotalla tilanne on toinen, joten onko saman suunnitelman noudattaminen toimiva heille?

Trendi MM-sarjassa on kuitenkin ollut vahvasti se, että ennen kauden alkua tehdyt, järkevältä ja loogiselta tuntuneet suunnitelmat on saatu rypistää roskikseen ennen kuin kevään ensimmäiset leskenlehdet ovat näyttäytyneet niityillä.

Kaikkein vähiten tiimipeliä ja politikointia kaipaa laji itsessään. Millaista mies miestä vastaan -taistelua se on, jos viimeisenä kisapäivänä järjestellään tuloksia sen mukaan, että kauden alussa tehdyt kuningassuunnitelmat varmasti toteutuvat?

Harva arvostaa sellaista peliä. Sarjassa ei liene montaa kuljettajaa, joka haluaisi voittaa kabinettipelillä.

Se, mikä Latvalan kohdalla tuntuu suoranaiselta vääryydeltä, on piirun verran ymmärrettävämpää Esapekka Lapin kohdalla. Citroenille siirtynyt suomalainen muodostaa rallin kuusinkertaisen maailmanmestarin Sebastien Ogierin kanssa työparin, jossa toisen osapuolen kohtalona on tyytyä lähinnä automerkkien väliseen mestaruustaisteluun ja tiimin kokonaistuloksen maksimoimiseen.

Ei mikään sievä tarina Lapin kannalta, mutta mies toki tiesi, mihin paperiin nimensä pisti. Jos Toyotalla Latvala saa vielä huipputuloksilla mahdollisesti tiimin taakseen, on se Lapin kohdalla lähes mahdoton ajatus.

Ogier on palkattu nostamaan ranskalaistiimi suosta, eikä siinä yhtälössä ole tarjolla kuin sulhaspojan rooleja. Lapin on tähyiltävä tulevaisuuteen ja pidettävä suuri kokonaiskuva mielessään. Ajamalla hyvin hän voi olla tiimin ykköskuski ja mestarisuosikki heti, kun ajohommat riittävät Ogierille.

Teemu Sunisen tilanne M-Sportilla on se, että sekä kuljettajan kokemuksen ja tiimin resurssien vuoksi mies on selkeässä haastajan asemassa. Tietyissä tilanteissa se voi tuoda paljon positiivista, kun kukaan ei odota kyseiseltä yhtälöltä esimerkiksi säännöllisiä palkintokorokesijoituksia toisin kuin tehdastiimien kuljettajilta.

M-Sport on yhä vahvemmin yksityistiimi. Merkittävää rahoittajaa saati autotehtaan täysimääräistä tukea ei ole hyvistä ponnisteluista huolimatta löytynyt, ja sen mukaiset ovat myös Sunisen kisaeväät. Kyse on toki vasta Ford-kuljettajan ensimmäisestä täydestä MM-kaudesta WRC-autolla, joten myös kokemuksen puolesta viiden, kuuden parhaan joukkoon ajaminen olisi Suniselta huippujuttu.

Ikimuistoisia esimerkkejä – kuljettajien näyttävät kapinat

Parhaiten kokemaansa vääryyteen vastasi Didier Auriol. Ranskalainen sai osakseen pompottelua Toyotan ja Peugeotin leivissä, vaikka oli siinä vaiheessa jo maailmanmestari ja edelleen hyvässä iskussa.

Eikä ilman omaa osaansa jäänyt Tommi Mäkinenkään ralliurallaan. Tuoreena Mitsubishi-tähtenä Mäkinen sai tuta, mitä tiimipeli on joutuessaan hiljentämään Ruotsin MM-rallissa 1995, jotta tallikaveri Kenneth Eriksson ennätti edelle.

Kuumaverisenä tunnettu Mäkinen ponkaisi ylös hotellin aamiaispöydästä tulistuneena, eikä hänellä ollut aikomustakaan hiljentää, vaikka tallipäällikkö Andrew Cowanin sanat eivät olleet mikään ehdotus, vaan suora käsky.

Kaikki tallimääräykset eivät koskaan tule julki. Mäkinen päätti kuitenkin pitää oman ”tiedotustilaisuutensa” jo erikoiskokeella parkkeeratessaan autonsa näyttävästi tien sivuun minuutiksi. Kisan päätöspäivänä hankittu johtomarginaali suli pois ja Mäkinen tipahti kakkoseksi.

Tässä voi kuitenkin piillä tällä kaudella Latvalan mahdollisuus, sillä toki Mäkinen ymmärtää kapinointia myös omilta alaisiltaan oltuaan itse vastaavassa tilanteessa eli työnantajan strategiaa lyttäämässä.

Lue myös:

Valtteri Bottas ajoi jo penkkaan WRC-tykillä Suomen paukkupakkasissa – Max Verstappenin raju tylytyskään ei häiritse äärimmäisen rentoa F1-tähteä: ”Koirat haukkuvat ja karavaani kulkee"

Paljon puhetta painosta – tällä tavalla ylimääräiset kilot vaikuttavat kilpailukykyyn MM-rallissa

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat