Suora

  • Uimahyppyjen MM, naisten 3 m:n loppukilpailu
  • Uimahyppyjen MM-kilpailut 19.7.
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

14-vuotiaan pojan ensimmäinen rallitesti päätyi suoraan penkkaan – tänään silmissä siintää kotikisan voitto ja ammattilaisuus

Niklas Heino aloitti moottoriurheilun jo 5-vuotiaana. Tänä viikonloppuna hän kaasuttelee Kouvolan SM-rallissa.

ralliautoilu
Rallikuski Niklas Heino autonsa sisällä.
Niklas Heino osallistuu viikonloppuna rallin SM-sarjan osakilpailuun Kouvolassa.Antti-Jussi Korhonen

16-vuotias Niklas Heino tietää, että on etuoikeutettu päästessään harrastamaan ralliautoilua.

Kouvolan Seudun Urheiluautoilijoita edustava kuljettaja tietää, että hänen ajamisensa vaatii paljon muilta henkilöiltä hänen ympärillään.

Autourheilu on läpi historian tunnettu lajina, jossa raha on oleellisesti mukana. Jos kuskilla ei ole laittaa lajiin 10 000 euroa, jää kilpailemiseen tarkoitettu ralliauto saamatta.

Heinon kausibudjetti nuorten luokassa on noin 10 000–15 000 euroa. Se käsittää muun muassa kisamatkat, ilmoittautumiset, varaosat ja renkaat. Kisaviikonloppua kohden rahaa menee noin 1 500–2 000 euroa.

Heinon kausibudjetti rakentuu sponsorieuroista.

– Ilman yhteistyökumppaneita tätä ei voisi tehdä, kertoo Niklas Heino.

Niklas Heinon isän Heikki Heinon mukaan rahan kanssa on otettu varovasti – ja otetaan myös jatkossa. Lajiin ei ole laitettu enempää rahaa, mihin ei ole itsellä ollut varaa.

– Maksimihintaa harrastukselle ei ole. Rahaa tähän saa kulutettua niin paljon kuin haluaa. Aina saa parempia osia, Niklas Heino mainitsee.

Isän mukaan ihmisten tunteminen Kouvolassa auttoi, kun he alkoivat etsiä yhteistyökumppaneita.

– Yleensä ihmiset, joita lähestyttiin, olivat jo aikaisemmin olleet rallin kanssa tekemisissä.

Rallikuski Niklas Heino  myhäilee autohallissa.
Niklas Heino osallistuu tänä viikonloppuna SM-rallisarjan Kouvolan osakilpailuunAntti-Jussi Korhonen

Omaa rahankäyttöään Niklas Heino kuvailee maltilliseksi.

– Jos olen saanut kesätöistä ylimääräisestä, niin katson rauhassa, mihin sen käytän. Omat ansaitut rahat ja rallirahat pidän erillään.

Matemaattinen ajattelija

Kouvolalainen Niklas Heino käy lukiota ensimmäistä vuotta. Heino kertoo olevansa jonkin verran lahjakas matemaattisissa aineissa. Lisäksi hän on kiinnostunut psykologiasta.

Heino mieltää itsensä analyyttiseksi ihmiseksi.

– Mietin ajolinjoja aikalailla. Voin pohtia rallireittiä hyvinkin paljon. Esimerkiksi risteyksen voi ajaa hyvin monella tavalla.

Koulussa hänen ralliharrastuksensa on herättänyt mielenkiintoa.

– Lukion alussa oli aika paljon itsensä esittelyä eri tuntien aluksi. Kun kerroin, että harrastan rallia niin luokassa päitä kääntyi aika paljon. Yleensä kysytään, että millaista ajaminen on.

Niklas Heinon auto sisältä
Niklas Heino kertoo, että lumirallissa tärkeintä on keskittyminen.Antti-Jussi Korhonen

Nuoret kuljettajat eivät ole harvinaisuus. AKK:n lajipäällikkö Henrik Frankin mukaan nuoria kiinnostaa edelleen ralliautoilu. Hän vertaa nykyisiä nuorten luokan osallistujamääriä vuoteen 2014. Hänen mukaansa harrastajamäärä pelkästään nuorten luokassa on moninkertaistunut.

– Jos taas verrataan 80-luvun puoliväliin, niin niistä harrastajamääristä ollaan tultu rajusti alaspäin.

Ajokärpänen puraisi parkkipaikalla

Ennen ralliautoilu-uraansa Niklas Heino ajoi kartingia. Karting-auton kuppi-istuimeen hän istui 5-vuotiaana kouvolalaisella parkkipaikalla. Tuolloin Heinon isä piteli köyttä, jonka päähän karting-auto oli kiinnitetty.

– Piti pidellä kiinni, että poika ei pääse karkuun, isä nauraa.

Isä-Heikki käveli parkkipaikalla edestakaisin kiihdyttelevän viisivuotiaan kuljettajan perässä. Vauhti alkoi kiinnostaa Heinoa välittömästi.

– Tuo ensimmäinen auto kulki radalla kovimmillaan 50 kilometriä tunnissa. 7-vuotiaana ajoin ensimmäiset kisani.

Heinosta tuli suvun ensimmäinen autourheilija.

Ensimmäinen ralliauto oli Ford

Nuorten luokassa saa aloittaa kilpailemisen sinä vuonna kun täyttää 15 vuotta. Niinpä Niklas Heino pääsi ensimmäiseen rallikilpailuunsa 14-vuotiaana. Auto oli tuolloin Ford Focus.

Ensimmäinen ralliauton testaus naurattaa nuorta kuljettajaa.

– Se kerta päättyi lumipenkkaan. Olin ajanut puoli kilometriä ja auto karkasi lapasesta. En tiedä mistä syystä. Taisi olla jännitystä. Lopulta piti soittaa iskä apuun.

Nyt Heinon ralliautona on Toyota Yaris. Autolla Heino kiersi nuorten luokan SM-sarjaa jo viime vuonna. Hänen mielestään kilpa-autosta on tärkeää pitää huolta.

– Nimeä en ole sille antanut, mutta kyllä siinä voi tulla ikävä, kun auto joskus myydään, Heino naurahtaa.

Moottoriurheilussa häntä kiinnostaa vauhti, mutta parasta on kilpaileminen.

– Kilpailemisesta saa sellaista adrenaliinin tunnetta, jota ei saa mistään muualta.

Rallikuski Niklas Heino autonsa takaluukulla
Niklas Heino toivoo joskus ajavansa rallia ammattilaisena. Antti-Jussi Korhonen

Kotikisaan voitto silmissä

Tulevana viikonloppuna Heino urakoi nuorten luokassa Kouvolan SM-rallissa. Erikoiskokeita on viisi, jotka ajetaan lauantaina.

SM-sarjan avoin luokka aloittaa kaasuttelun jo perjantaina. Avoimen luokan kisassa erikoiskokeita on seitsemän. Kaikkiaan Kouvolan SM-osakilpailuun osallistuu 123 kuljettajaa. Nuorten luokkaan on ilmoittautunut 18 kisaajaa.

Tuleva SM-osakilpailu on Heinolle kauden toinen. Nuorten luokan kauden avauskisa ajettiin Iisalmessa. Heino kiidätti Toyotansa rallin toiselle sijalle.

– Tulos oli hyvä siihen nähden, että kone hajosi juuri ennen rallin alkua. Oli siinä ja siinä, että päästäänkö edes lähtemään koko kilpailuun.

Viikonlopun kotikilpailussaan Heino tavoittelee voittoa. Kauden päätavoitteena on voittaa Suomen mestaruus nuorten luokassa.

– Olisihan se mahtavaa, jos tästä tulisi joskus ammatti, kertoo Niklas Heino.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat