Suora

  • FIFAn jalkapallon naisten MM: ESP - USA
  • Urheiluruutu
  • FIFAn jalkapallon naisten MM: SWE - CAN
  • Urheiluruutu
  • FIFAn jalkapallon naisten MM päivän kooste

Moniongelmainen Meksikon MM-ralli on ollut Mäkisen Toyotalle valtava koetinkivi – Latvalan on tehtävä sama temppu kuin kolme vuotta sitten

Rallin ennakkosuosikki ei ole MM-sarjan johtaja Ott Tänak, vaan tallitoveri Kris Meeke. Suomalaiset hyötyvät britin tapaan lähtöpaikoistaan.

ralliautoilu
Jari-Matti Latvala
AOP

Yle välittää kanavillaan MM-rallikauden tapahtumat alusta loppuun. Meksikon rallin lähetystiedot löydät tästä linkistä ja tämän artikkelin lopusta.

Monte Carlon jäisten asfalttiteiden ja Ruotsin lumien jälkeen rallin MM-sarja siirtyy seuraavaksi kohti ensimmäistä puhdasveristä sorarallia. Kauden avausralleissa kuljettajat joutuivat painimaan lähinnä sen kanssa, miten auton sai pysymään tiellä vaihtelevissa olosuhteissa.

Meksikossa mitataan ensimmäistä kertaa se, miten autot pysyvät ylipäätään suorituskykyisinä paahtavassa kuumuudessa – ja ennen kaikkea korkeassa ilmanalassa.

Meksikon MM-ralli
AOP

Parhaimmillaan Meksikossa ajetaan nimittäin liki 3000 metrin korkeudessa. Ihmisten tapaan myös WRC-ohjusten suorituskykyä testataan korkealla aivan eri tavalla kuin merenpinnan tasolla. Ilmaa on ylhäällä vähemmän, joten moottoreiden tehot putoavat jopa sadalla hevosvoimalla.

Erityisesti Toyotalle olosuhteet ovat olleet viime vuosina liian oikukkaat. Talli on ajautunut ongelmiin erityisesti jäähdytyksensä kanssa. Tallin paras sijoitus Meksikossa onkin yhä Juho Hännisen kuudes tila vuodelta 2017. Japanilaisleirissä uskotaan vahvasti, että ongelmat on selätetty. Todellinen tilanne selviää kuitenkin vasta perjantaina.

Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen Ruotsin rallissa 2019.
Tommi Mäkinen vastaa katsojien esittämään kysymykseen, joka koskee Toyotan jousitusta. Oman kysymyksesi voit lähettää Urheilustudion WhatsApp-numeroon.

Autojen tekniset ongelmat Meksikossa ovat kärjistyneet viime vuosina siihen pisteeseen, että rallin voitosta ei ole oikeastaan ajettu kunnolla enää viimeisinä päivinä. Tänä vuonna tilanne tulee todennäköisesti muuttumaan, sillä tallit ovat saaneet jo riittävästi kokemusta äärimmäisistä olosuhteista.

Autojen täydellinen säätäminen ei silti takaa vielä menestystä, koska Meksikon karut tiet kutsuvat rengasrikkoja, jotka voivat hetkessä pilata kilpailun kuljettajasta riippumatta.

Suomalaisten on ehdittävä yllättävän ennakkosuosikin kyytiin

Meksiko on todellinen painetesti MM-sarjaa johtavalle Ott Tänakille. Virolaiskuljettajan on tiedostettava, että vielä perjantaina tämä ei tule ajamaan rallin voitosta. Toyotan tähti joutuu nyt ensimmäistä kertaa urallaan putsaamaan tietä irtosorasta. Tommi Mäkisen suojatin onkin vain yritettävä pyristellä pahimpien uhkaajiensa Thierry Neuvillen ja Sebastien Ogierin vauhdissa, jotka eivät virolaisen onneksi saa vielä merkittävää etua lähtöpaikoistaan.

Toisin on Meksikossa toissa vuonna voittaneen tallitoveri Kris Meeken kohdalla. Britti säntää perjantaina matkaan neljäntenä. Ruotsissa Meekellä ei ollut lupaa hyökätä – Meksikossa tätä taas vaaditaan. Meekeä voikin pitää kenties koko rallin suurimpana ennakkosuosikkina.

Paul Nagle ja Kris Meeke juhlivat Meksikon rallin voittoa 2017.
Kris Meeke ja Paul Nagle juhlivat Meksikon rallin voittoa 2017.AOP

Kovin haastaja tulee myös Toyotan leiristä. Itse asiassa Jari-Matti Latvalan on käytännössä pakko toistaa samainen temppu, johon suomalainen ylsi vuonna 2016. Tuolloin Volkswagenilla ajanut Latvala oli kuluvan kauden tapaan epäonnistunut niin Montessa kuin Ruotsissa. Silloin Latvala tekikin erinomaiselta lähtöpaikalta yhden uransa parhaista suorituksista. Tuurilainen dominoi rallia paukusta maaliin ajaen pohjat kaikkiaan yhdelletoista erikoiskokeelle.

Latvala on kertonut tavoitteekseen maailmanmestaruuden. Tästä taistelusta Latvala on auttamattomasti ulkona ilman voittoa Meksikosta. Kaikki muut tulokset tarkoittavat sitä, että Latvalasta leivotaan loppukaudeksi Toyotan apukuski, jonka ainoa tavoite on kerätä kärjen takana varmoja merkkimestaruuspisteitä.

Muista suomalaisista myös M-Sportin Teemu Sunisen ja Citroenin Esapekka Lapin on kiilattava itsensä kärkitaisteluun perjantain aikana. Kaikki suomalaiskuljettajat kun hyötyvät lähtöpaikoistaan niin merkittävästi. Suninen osoitti Ruotsissa, että hän on tallin ykkösratsu säätämään auton olosuhteita vaativaan iskuun. Suninen on myös pärjännyt Meksikossa, sillä vuonna 2016 suomalainen voitti WRC2-luokan ylivoimaiseen tyyliin. Lapin osalta huolta herättää Citroeniin Montessa iskeneet mysteeriset moottorimurheet.

Kattavan koosteen Ruotsin MM-rallin värikkäistä pääset katsomaan tästä.

Hyundai puolestaan luottaa siihen, että kauden avausrallinsa ajava Dani Sordo yltyisi ensimmäisenä pitkänä ajopäivänä yhtä hurjaan iskuun kuin vuosi takaperin. Tuolloin espanjalainen johti rallia perjantain jälkeen, ja konkari sijoittui lopulta toiseksi.

Viime vuosi antaa myös osviittaa siitä, millä etäisyydellä Tänakin, Neuvillen ja Ogierin on perjantain jälkeen oltava, jotta haaveet voittotaistelusta eivät menisi pilalle soran putsaamiseen. Viime vuonna voittanut Ogier oli tuolloin perjantain jälkeen puoli minuuttia Sordoa perässä. Kyseisen eron maailmanmestari ajoi kiinni heti lauantaisen päivähuollon jälkeen.

Akuutti autopula

Urheilullisesti tarkasteltuna Meksikon MM-rallia voi syystäkin kuvailla moniongelmaiseksi. Esimerkiksi lähtölista on Ruotsin ralliin verrattuna suorastaan surkuhupaisa. Lumilla kurvaili 14, Meksikossa vain kymmenen WRC-tykkiä. Kaiken kaikkiaan Meksikoon osallistuu vain 24 autokuntaa. Lukema on yhtä pieni kuin vuonna 2017. Viime vuonna autoja oli mukana 29. Esimerkiksi Suomen MM-ralliin osallistui vuosi sitten 67 kuljettajaparia.

Ensimmäinen kilpailu Euroopan ulkopuolella verottaa etenkin alempien luokkien osallistujamääriä. WRC2 Pro-luokan suomalaisnimi Kalle Rovanperä ei edes aja Meksikossa, sillä tätä kokemusta superlupaus keräsi jo viime vuonna. Itse asiassa tehdastalleille tarkoitetun luokan ainoa osallistuja on puolalainen Fiesta-kuski Lukasz Pieniazek. Yksityiskuljettajille tarkoitetussa WRC2-luokassakin kilpailee vain neljä autokuntaa, eikä heidän joukossaan ole yhtään huippukuskia Euroopasta.

Ruotsin rallissa penkkoja ei kolunnut vain "imakkoja" olosuhteita harmitellut Kalle Rovanperä, vaan myös Yle Urheilun poppoo.

Esimerkiksi Ruotsissa WRC2-luokkaan osallistui 18 kuljettajaa. WRC2 Pro-luokassakin viivalle asettui viisi kuskia. Elinvoimaiset alemmat luokat ovat rallin MM-sarjan elinehto. Resursseja kisojen kiertämiseen Euroopan ulkopuolella ei vain yksinkertaisesti ole edes Pro-luokan tehdastalleilla, joiden tosin on osallistuttava vähintään yhteen kilpailuun Euroopan ulkopuolella.

Meksikossa ajetaankin poikkeuksellisen paljon erilaisia lyhyitä yleisöerikoiskokeita, jotka ovat paikallisen ralliyleisön suosiossa. Näkyvyys palvelee niin autonvalmistajien kuin MM-sarjan promoottorin tavoitteita sarjan levinneisyyden ja lähestettävyyden kannalta.

Pääluokan kilpailuun alempien luokkien vähäiset osallistujamäärät eivät vaikuta, mutta urheilullisesti rallin MM-sarjan tulevaisuus vaikuttaa yhä vahvemmin olevan nimenomaan Euroopassa.

Meksikon ralli
Miika Wuorela.

Yle Urheilun lähetykset Meksikon MM-rallista

Torstai 7.3.
klo 20.30 Ennakkolähetys TV2

Perjantai 8.3.
klo 04.00 Erikoiskoe 1, suora lähetys TV2
*klo 13.20 Erikoiskoe 1, jälkilähetys *TV2

klo 21.50Kooste päivän tapahtumista TV2

Lauantai 9.3.
klo 15.10 Kooste perjantai-illan erikoiskokeista TV2
klo 19.00 Erikoiskoe 12, suora lähetys Yle Areena
klo 21.00 Kooste päivän tapahtumista TV2

Sunnuntai 10.3.
klo 10.10 Kooste lauantai-illan tapahtumista TV2
klo 20.00 Power Stage, suora lähetys TV2
klo 21.30 Kooste päivän tapahtumista TV2

Maanantai 11.3.
klo 19.00 Power Stage, jälkilähetys TV2

Sunnuntai 17.3.
klo 21.00 Kisakooste, TV2

Lue myös:

Elokuisen Jyväskylän MM-rallin reitti julki – viime kesän ruuhkista pyritään nyt eroon

Lappi loisti, Suninen väläytteli ja Latvala petti – katso asiantuntijan arviot suomalaissuorituksista Ruotsin MM-rallissa

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat