Suora

  • Jalkapallon naisten maaottelu: FIN - ISL
  • FIFAn jalkapallon naisten MM: CHN - ESP
  • FIFAn jalkapallon naisten MM: RSA - GER
  • Urheiluruutu
  • Jalkapallon naisten maaottelu Suomi - Islanti 17.6.
  • FIFAn jalkapallon naisten MM: NGA - FRA
  • FIFAn jalkapallon naisten MM: KOR - NOR
  • Urheiluruutu
  • FIFAn jalkapallon naisten MM päivän kooste

Tässä ovat F1-sarjan tärkeimmät uudistukset: Ikuinen kipupiste puhuttaa ja supertähtien tiukka painon tarkkailu helpottaa

F1-sarjaan on tullut lukuisia muutoksia sekä sääntöihin että tallien kokoonpanoihin kaudelle 2019. Yle Urheilu esittelee tärkeimmät muutokset.

Formula 1

1

Kimi Räikkönen
Kimi Räikkösen Alfa Romeon etusiiven muotoilua on kehuttuAOP/XPB Images

 Uudet etu- ja takasiivet pyrkivät helpottamaan ohituksia

F1-sarjaan on tehty lukuisia uudistuksia tälle kaudelle, jotta sarjaan saataisiin lisää tapahtumia. Monia F1-kisoja on haukuttu viime vuosina tylsiksi, ja nyt F1-johto on reagoinut arvosteluun muuttamalla muun muassa autojen etu- ja takasiipiä.

Etusiivestä on tehty leveämpi, korkeampi ja paljon yksinkertaisempi. Näin F1-autolla pitäisi pystyä seuraamaan toista autoa paljon helpommin.

Takasiipi on nyt puolestaan korkeammalla, ja se on myös leveämpi. Siten F1-auton taakse muodostuu isompi aukko, joka auttaa takana tulevia autoja ohituksessa. Lisäksi DRS-toiminto (liikuteltava takasiipi) on nyt isompi. Tehot tässä usein ohittamiseen käytetyssä kikassa ovat nyt 25 prosenttia kovempia.

– Kaikki puhuvat etusiivestä. Minulla on myös tuntuma, että nyt on helpompi seurata autoa, Mercedeksen suomalaistähti Valtteri Bottas totesi GPFans-sivuston mukaan (siirryt toiseen palveluun) Barcelonan testien jälkeen.

– Mutta mielestäni isommalla DRS:llä on suurempi vaikutus. Kaiken kaikkiaan ohittamisesta tulee helpompaa. Jos seuraa nyt jotain, auto tuntuu vakaammalta. Sen käsittely on ennalta arvattavampaa. Olemme menneet oikeaan suuntaan.

2

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton on voinut viihtyä kuntosalilla kisatauon aikana.AFP7/REX/All Over Press

Painorajoitukset lievempiä

Viime kaudella kritisoitiin paljon myös sitä, miten monissa kisoissa kärkitallitkin säästelivät autojaan. Todellinen kisaaminen oli ajoittain aika kaukana, kun kuljettajat eivät vääntäneet täysillä. Sen sijaan he keskittyivät pitämään vain autonsa kunnossa maaliin saakka. Tälle kaudelle tätäkin kohtaa on pyritty hiomaan nostamalla autojen polttoainerajoitusta. Se nousee 105 kilogrammasta 110 kilogrammaan.

Yksi kiitellyimmistä uudistuksista on liittynyt toisenlaiseen painorajoitukseen. Kuljettajan painoa kohdellaan nyt erillään auton painosta. Tämä tarkoittaa sitä, että painavammat kuljettajat eivät enää kärsi säännöistä. Kuljettajien ja heidän varusteidensa paino pitää olla vähintään 80 kilogrammaa. F1-autojen kokonaispainorajaa on myös kasvatettu suuremmaksi.

F1-kuljettajatkin voivat olla taas enemmän normaalin ihmisen kaltaisia.

– Jokaisen kuljettajan piti painaa tietyn verran. Meidän täytyi jättää aterioita välistä ja tehdä kaikenlaisia erilaisia juttuja, jotta pääsimme oikean painoisiksi, hallitseva mestari Lewis Hamilton muistutti aiempien sääntöjen vaikutuksista Motorsport.comin mukaan. (siirryt toiseen palveluun)

Brittitähti kertokin olevansa uransa parhaassa kunnossaan. Hän on kasvattanut tauon aikana poikkeuksellisesti lihasmassaa muutamalla kilolla.

– Muutokset ovat parempia kuljettajille. Voi olla terveellisempi. Tunnen myös itseni terveemmäksi 12 vuoteen, Hamilton viittasi F1-uransa alkuun ja vuoteen 2007.

– Tämä kaikki on vain siksi, koska voin syödä enemmän ja nukkua paremmin. Minulla on enemmän energiaa. Olen todellakin iloisempi.

3

Tässä ovat kolme väriä, jotka nähdään F1-kisoissa tällä kaudella.
Tässä ovat kolme väriä, jotka nähdään F1-kisoissa tällä kaudella.Zak Mauger/LAT Images/REX/All Over Press

 Rengasrulettiin uusi luku

Renkaat ovat myös puhuttaneet pitkään F1-sarjassa. Viime kaudelle esiteltiin uusi seos, kun mukaan tulivat hyperpehmeät renkaat.

Tälle kaudelle rulettiin saatiin jälleen lisää pyörimistä. Entisen sateenkaarivärikirjon sijasta jokaisessa kisassa on vain kolme rengasväriä: valkoinen, keltainen ja punainen. Mutta seoksia on edelleen viisi. Niiden nimet eivät tosin enää viittaa mihinkään pehmeään. Ne ovat numerojärjestyksessä C1–C5 siten, että C1 on kovin ja C5 pehmein.

Kovuudet jäljittelevät samoja eroja kuin viime kausien renkailla on ollut. Mutta sarjan rengasvalmistaja Pirelli on tehnyt hieman muutoksia seoksiin ja myös rakenteeseen.

Lewis Hamilton ei ole ollut tyytyväinen ratkaisuihin. Hamiltonin mielestä renkaat ovat liian kovia, mutta brittitähden mukaan tallitoveri Valtteri Bottas on näyttänyt nauttivan uusista renkaista.

– Haluan tietää, ovatko renkaat hyviä. Minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa tällä hetkellä, joten on parempi olla sanomatta mitään, Hamilton harmitteli Motorsportille. (siirryt toiseen palveluun)

– Tällä kaudella renkaat tulevat olemaan haaste. Ne ovat haastavampia kuin viime kaudella.

– Ja kaikki nämä erilaiset nimet: C5, C4, C3, C2 ja C1. Se on minulle henkilökohtaisesti hämmentävämpää kuin kaikki ne edelliset värit.

4

Malli Winnie Harlow heilutti viime kesänä Kanadan GP:ssä ruutulippu väärään aikaan ilmeisesti kisajärjestäjien ohjeesta.
Malli Winnie Harlow heilutti viime kesänä Kanadan GP:ssä ruutulippu väärään aikaan ilmeisesti kisajärjestäjien ohjeesta.Mark Sutton/Sutton Images/REX/All Over Press

Turvallisempaa kisaamista

Kuljettajien turvallisuuden takia on tehty myös muutoksia. Jatkossa kuljettajat käyttävät biometrisiä hanskoja. Niissä on sensoreita, jotka mittaavat esimerkiksi kuljettajan sykettä. Se on avuksi esimerkiksi onnettomuustilanteissa kilpailun lääkintätiimille. Lisäksi kypärään on tehty muutoksia, jotta kuljettajan pää olisi paremmin suojassa, jos esimerkiksi autoista irtoaa osia.

F1-sarja reagoinut on myös yhteen viime kauden suurimmista farsseista. Kanadan GP:ssä ruutulippua heilutettiin kierrosta liian aikaisin ja näin kisan tulokset tulivat liian aikaisin voimaan. Kukaan ei loukkaantunut, koska suurin osa kuljettajista ymmärsi tilanteen. Mutta tulevalle kaudelle vastaavalle virheelle ei anneta enää mahdollisuutta. Ruutulippua heilutetaan edelleen, mutta virallinen merkki kisan päättymisestä on valopaneeli maaliviivalla.

5

Kimi Räikkönen
AOP/imago sport

Kuljettajalistat uusiksi

F1-sarja on tulevalle kaudelle lähes pelkkää muutosta, kun katsotaan tallien kuljettajalistaa. Vain Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin Mercedes sekä Romain Grosjeanin ja Kevin Magnussenin Haas jatkavat samoilla kuljettajakokoonpanoilla. Muissa talleissa rattia kääntää vähintään yksi uusi kuljettaja. Yhteensä 20 kuskipaikasta 12 on mennyt uusiksi.

Suomalaisittain suurin muutos on se, että Kimi Räikkönen ajaa Alfa Romeolla viiden Ferrari-kauden jälkeen. Räikkönen siirtyi alun perin F1-uransa ensimmäiseen talliin Sauberille, mutta vuoden lopussa perinteikkään tallin nimi poistui kasvaneen Alfa Romeo -yhteistyön myötä. Räikkösen tallitoveri on Ferrari-akatemian kasvatti Antonio Giovinazzi, joka ajoi kaudella 2017 kaksi kilpailua Sauberin ratissa.

Tulokkaita on kaikkiaan kolme. He ovat kaikki syntyneet Isossa-Britanniassa, sillä thaimaalainen Toro Rosso -kuski Alexander Albon on syntynyt Lontoossa. Muut ovat McLarenilla ajava Lando Norris ja Williamsin George Russell. Testeissä ongelmissa olleeseen Williamsiin katseet kiinnittyvät muutenkin, koska toinen kuljettaja puolalainen Robert Kubica palaa F1-kisoihin vaikean loukkaantumisen jälkeen.

Kisakalenterissa on tänä vuonna viime kauden tapaan 21 kisaa, mutta viime vuoden kesän kolmesta peräkkäisestä kisaviikonlopusta on luovuttu tallien kritiikin takia. Eräänlainen suuri merkkipaalu saavutetaan kauden kolmannessa kisassa Kiinassa, kun täyteen tulee F1-historiassa 1000 osakilpailua.

F1-kausi käynnistyy perinteisesti Australiassa tulevana viikonloppuna.

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme