Suora

  • Dota 2: The International
  • Sikiöseulonta
  • Elävä arkisto esittää
  • Este- ja kouluratsastuksen EM: Esteratsastuksen joukkuekilpailu
  • Lentopallon EM, Serbia - Suomi

Kimi Räikkösen uusi pomo on poikkeus F1-maailmassa – suomalaistähti on löytänyt hengenheimolaisensa: "Hän on omalla tavallaan sarjan tulevaisuus"

Frédéric Vasseur sytytti nopeasti Kimi Räikkösen, ja voi rakentaa perinteikkäästä Alfa Romeosta uuden kruununjalokivensä.

Formula 1
Frederic Vasseur
Kisaajaluonne Frederic Vasseur johtaa Alfa Romeoa vaativalla, mutta myös lempeällä otteellaan.AOP/XPB Images

Eletään syyskuun ensimmäistä maanantaina vuonna 2018. F1-sarjassakin syksy on kääntynyt niin pitkälle, että tallipaikat alkaa olla jaettu tulevalle kaudelle. Ruletissa on käynyt tällä kertaa niin, että italialainen mahtitalli Ferrari ei ole tekemässä Kimi Räikkösen kanssa jatkosopimusta. Ferrari satsaa superlupaukseen Charles Leclerciin.

Räikkösen managerin Steve Robertsonin F1-sarjan virallisilla sivuilla (siirryt toiseen palveluun) julkaistujen kommenttien perusteella suomalaistähti on ollut päätöksestä hieman näreissään, mutta maanantaina päivä on uusi. Asiat ovat edenneet nopeasti. Räikkönen, Sauberilla työskentelevä pitkäaikainen ystävä, tallin manageri Beat Zehnder ja Sauberin tallipäällikkö Frédéric Vasseur ovat istuneet neuvottelupöytään suomalaiskonkarin kanssa. Räikkönen on ilmaissut kiinnostuksensa jatkaa F1-uraansa ja palata pitkän taipaleensa alkumetreiltä tutulle Sauberille.

Zehnder on kertonut sveitsiläislehti Blickille sopimuksen syntyneen (siirryt toiseen palveluun) sen jälkeen, kun Zehnder ja Vasseur olivat vierailleet kaksi kertaa Räikkösen kotona Sveitsin Baarissa. Sopu löytyi nopeasti.

– Joimme kahvia, ja kysyin Kimiltä, mitä hän haluaa tehdä. Hän sanoi, että ”haluan ajaa kilpaa”. Vastasin, että ”niin minäkin, tehdään tämä”, Vasseur sanoi Autosportille (siirryt toiseen palveluun).

Kimi Räikkönen, Beat Zehnder
Beat Zehnder ja Kimi Räikkönen ovat pitäneet tiiviisti yhteyttä, vaikka kaksikko onkin nyt vasta pitkästä aikaa taas samassa tallissa.AOP/imago sport

Räikkönen vakuuttui Blickin mukaan keskustelusta. Hän tiesi, että nyt mukana ei seuraisi rasittavaa politiikkaa. Räikkönen allekirjoitti sopimuksen ilman suurempaa epäröintiä.

– Kun tapasin Fredin ensimmäistä kertaa, ymmärsin heti. Tässä on pelkkä kilpailija täynnä intohimoa, Räikkönen kuvaili Barcelonan testeissä Blickille. (siirryt toiseen palveluun)

Uutta Räikkösen pomoa voikin hyvällä syyllä kuvailla suomalaistähden hengenheimolaiseksi. 39-vuotiaan Räikkösen intohimosta ajamiseen on puhuttu paljon. Räikköstä ei ole kiinnostanut lainkaan ajamisen jälkeen mistään muusta työhön kuuluvasta, hän on F1-sarjassa ajaakseen kilpaa.

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh sanoo, että tässä vaiheessa uraa Vasseur on Räikköselle paras mahdollinen pomo. Vasseur on suuntautunut tekniseen tekemiseen, mutta osaa myös autourheiluun kuuluvan taktisen pelin.

– Vasseur kuuntelee Kimiä ihan eri tavalla. Heidän väliset keskustelunsa ovat varmasti hedelmällisiä, koska Kimi pystyy antamaan arvokkaita mielipiteitä. Vasseur on ennen kaikkea kisatiimin vetäjä. Hän ei tykkää soopapuheesta, vaan puhuu asioiden oikeilla nimillä, Mildh arvioi.

Pikkuformuloiden menestyksestä pääluokkaan

Mildh on tuntenut Vasseurin jo pitkään niiltä ajoilta, kun Vasseur oli vielä vahvasti mukana pikkuformuloissa. Ranskalainen perusti vuonna 2004 ART GP:n yhdessä Nicolas Todtin kanssa. Talli on dominoinut GP3-sarjaa ja menestynyt myös GP2-sarjassa.

Vasseur on ollut mukana kasvattamassa F1-sarjaan edelliset mestarit Lewis Hamiltonin ja Nico Rosbergin. Rosberg voitti ART:llä GP2-mestaruuden vuonna 2005 ja Hamilton heti seuraavana vuonna samaisen sarjan. Lisäksi GP3-sarjassa ART:n autolla mestaruuden vei Valtteri Bottas vuonna 2011.

ART:n alkuaikoina nähtiin jo mausteita Vasseurin vahvuuksista. ART pystyi tekemään käsittämättömiä teknisiä loikkia heti ensimmäisellä GP2-kaudellaan taistossa Ardenia ja sen suomalaislupausta Heikki Kovalaista vastaan. Lopulta Rosberg voitti mestaruustaistossa toiseksi tulleen Kovalaisen, vaikka Ardenilla oli jo aiempaa kokemusta pikkuformuloista Formula3000-luokasta.

– Vasseurin vahvuudet ovat tekninen ymmärrys, teknisen kehityksen johtaminen ja kyky valita oikeat ihmiset oikeisiin paikkoihin. Silloin Vasseurin talleissa oli todella hyvä ja oikea meininki, Mildh muistelee.

Frederic Vasseur
Charles Coates/Getty Images

Mediatietojen mukaan Vasseur pohti kuninkuusluokkaan siirtymistä ensimmäisen kerran kaudelle 2010 (siirryt toiseen palveluun). Tuolloin hän ei kuitenkaan halunnut siirtyä sarjan pohjamutiin, vaan halusi pysyä voittajana.

Siirtyminen tapahtui kauden 2016 aikana Renault'n tiimiin, mutta Vasseur erosi jo nopeasti hässäkkämäisestä tiimistä erimielisyyksien takia heti seuraavan kauden kynnyksellä. Mercedes-pomo Toto Wolff kuvaili jo ennen Vasseurin Renault-pestiä ystäväänsä ”fiksuimmaksi ihmiseksi koskaan.”

– Fred on viisas tyyppi. F1 ei viehätä häntä sen takia, mitä se voi tehdä imagolle. Vasseur on kiinnostunut vain kisaamisesta, eikä lainkaan ohesssa tulevista jutuista, Wolff kuvaili Motorsportille enteilevästi jo syksyllä 2015 ennen Renault-pestiä. (siirryt toiseen palveluun)

– Olen varma, että joku päivä F1 voi vetää sisäänsä tämän kaverin. Hän ei tule itse etsimään paikkaansa F1:sissä, vaan F1 tulee Fredin luokse.

”Taatkaa nämä asiat, niin pystyn suorittamaan”

Nyt F1 on saanut kenties imettyä Vasseurin sisäänsä ensiksi Sauberin ja sitten Alfa Romeon muodossa. Sauber oli konkurssin partaalla kesällä 2016, ennen kuin sveitsiläinen sijoitusyhtiö Longbow Finance lunasti kaikki osakkeet Peter Sauberilta ja Monisha Kaltenbornilta.

Vuosi oston jälkeen, kesällä 2017, Kaltenborn sai lähtöpassit Sauberin johdosta. Tilalle rekrytoitiin Vasseur. Mildh vertaa Vasseuria nykyiseen F1-sarjan moottoriurheilujohtajaan Ross Brawniin, joka on toiminut lukuisissa F1-mestaruustiimeissä isossa roolissa. Longbow Financen taustalla on esimerkiksi maailman varakkaimpiin lukeutuvia ruotsalaismiljardöörejä.

– Ross Brawn oli erittäin tarkka siitä, että haluaa täydet valtuudet ja riittävästi rahaa. Hän oli vähän kuin, että ”taatkaa nämä asiat, niin pystyn suorittamaan.” Veikkaan, että tässä on sama tilanne. Tässä Vasseurille on annettu riittävästi valtaa tehdä asioita. Omistajat ovat sitoutuneet siihen, Mildh alleviivaa.

Frederic Vasseur, John Elkann
Frederic Vasseur on luonut lämpimät suhteet Ferrarille. Barcelonan testeissa oli aikaa jutella Ferrari-johtaja John Elkannin kanssa.Xavier Bonilla/NurPhoto via Getty Images

Heti ensimmäisenä työpäivänään Vasseur teki ratkaisevan peliliikkee (siirryt toiseen palveluun)n ja peruutti jo sovitun moottoriyhteistyön Hondan kanssa. Japanilaisvalmistaja oli tuolloin heikossa tilanteessa, eikä ranskalainen halunnut huonoja moottoreita tallinsa autoihin.

Vasseur teki sopimuksen moottoreista Ferrarin kanssa ja sittemmin yhteistyö on jo huipentunut tallin nimeämiseen Alfa Romeoksi. BudgetBookGP:n mukaan (siirryt toiseen palveluun) Alfa Romeo voi tavoitella 250 miljoonan euron budjettia, jolla voidaan kilpailla jo Renault’n ja McLarenin kanssa.

Viimeisen puolentoista vuoden aikana väkeä on rekrytoitu yli sata lisää. Tärkeimpiä hankintoja ovat olleet tallin tekniseksi johtajaksi Ferrarin entinen pääsuunnitelija Simone Resta ja aerodynamiikan osastolle entinen Audin urheiluohjelman konkari Jan Monchaux. Heillä lienee suuri vaikutus siihen, että Alfa Romeo tuli vahvana ensimmäisiin Barcelonan testeihin ja näytti onnistuneensa juurikin aerodynamiikkaa koskeneessa sääntomuutosmyllyssä.

– En ole vähään aikaan Vasseurin kanssa jutellut. Mutta uskon, että Vasseur tuntee pyörittävänsä omaa talliaan. Häntä arvostetaan. Vasseur on saanut tehdä tallin toiminnasta juuri sen suuntaista, mitä hän on halunnut, Mildh sanoo.

Uusi kruununjalokivi perinteisestä tallista

Alfa Romeo on edelleen uudelleenrakennusvaiheessa, mutta tilanne vaikuttaa silti hyvältä vakaalla matkalla kohti koko sarjan neljättä sijaa ja ”B-sarjan mestaruutta” jossain vaiheessa. Viime kauden lopussa Sauber oli kolmen kärkitallin jälkeen selvästi nopein, eikä tämän kauden alun testit ole laimentaneet odotuksia. Päinvastoin huuma tallin ympärillä on kasvanut.

Mildhin mukaan Vasseur pystyy suojaamaan itsensä F1-sarjan egoilusta, jossa tehdään itsestä helposti numero suuren huomion jälkeen. Ranskalainen pysyy lähellä tiimiä ja on Räikköselle erittäin hyvä työkumppani.

– Vasseur on tallipäällikkönä yksi F1:n uuden ajan johtajista. Red Bullin Christian Horner on moottoriurheilumies, mutta Vasseur on pitkästä aikaa aito racing-mies tallin johdossa. F1 kaipaa tällaisia profiililtaan aitoja racing-johtajia, eikä yritysjohtajia, Mildh sanoo 50-vuotiaasta Vasseurista, joka kuitenkin toimii myös Alfa Romeon toimitusjohtajana.

Antonio Giovinazzi, Frederic Vasseur, Kimi Räikkönen
Antonio Giovinazzi ja Kimi Räikkönen tavoittelevat Frederic Vasseurin johdolla paikkaa lähempänä kärkikolmikkoa. Mark Thompson/Getty Images

Ainakaan perinteikkäämpää paikkaa luoda menestystä ei voisi olla. Alfa Romeo tunnetaan F1-sarjan historian ensimmäisenä mestaritallina, kun Alfa Romeon kuljettajat Giuseppe Farina ja Juan Manuel Fangio nappasivat F1-sarjan historian kuljettajien mestaruudet vuosina 1950 ja 1951.

Alfa Romeo palaa tänä viikonloppuna täysiverisesti F1-kisoihin ensimmäistä kertaa lähes 34 vuoteen ja sitten marraskuun 1985. Uuteen tuloon on lyöty mielenkiintoiset ensiaskeleet. Kahdessa vuodessa on tehty hurja loikka siitä Sauberista, joka joutui jättämään testejä väliin ja maksamaan palkkoja myöhässä. Nyt Alfa Romeo on tämän kauden todellinen yllättäjäehdokas.

– Vasseur on omalla tavallaan F1-sarjan tulevaisuus. Vasseurilla on paljon kilometrejä jäljellä. Vasseurilla on pitkä ura edessään, mutta hän saattaa olla nyt luomassa Alfa Romeosta omaa kruununjalokiveään, Mildh arvioi.

Lue lisää:

Kimi Räikkösen toiminta uuden kauden kynnyksellä pisti F1-asiantuntijan silmään: ”Jotain on tehty oikein”

F1-testit päättyivät Vettelin kärkiaikaan – Mercedes teki paluun parrasvaloihin

Räikkönen sai "työkykyisen" auton – mekaanikoille menivät heti kehut

Epäonninen ajovirhe oli maksaa Robert Kubican hengen – miehen paluu F1-sarjaan lähes 20:n leikkauksen ja vuosien jälkeen on melkoinen ihme

Tässä ovat F1-sarjan tärkeimmät uudistukset: Ikuinen kipupiste puhuttaa ja supertähtien tiukka painon tarkkailu helpottaa

Lähteet: Autosport, Blick, Motorsport, F1-sarjan viralliset verkkosivut

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat