Suora

  • FIFAn jalkapallon naisten MM päivän kooste
  • FIFAn jalkapallon naisten MM päivän kooste

Vain voitto riitää Latvalalle Meksikosta – "Ei saa ylittää omaa riskianalyysiä"

Jari-Matti Latvala lähtee Meksikon ralliin kahden vaikean kisan jälkeen. Ruotsin epäonnistuminen on nollattu mentaalivalmentajan avustuksella.

ralliautoilu
Jari-Matti Latvala

Kolme vuotta sitten Jari-Matti Latvalalle ei löytynyt vastusta Meksikon MM-rallin voittokamppailussa. Suomalaisen kyyti Volkswagenilla oli hurjaa ja maalissa eroa silloiseen tallikaveriin Sebastien Ogieriin oli yli minuutti.

Voitto tuli tarpeeseen, sillä MM-sarjan pistetili näytti nollaa ennen Meksikoa.

Tänä vuonna Latvala onnistui raapimaan kauden avauksesta Monte Carlossa viitossijan, mutta Ruotsissa kamppailu MM-pisteistä päättyi penkkaan kahdeksannella erikoiskokeella.

Täydelle pistepotille olisi jälleen tarvetta. Se pitäisi tavoitteen MM-sarjan voitosta vielä hengissä.

Kuljettajien sarjan ykkönen, tallitoveri Ott Tänak on kerännyt 47 pistettä eli 37 Latvalaa enemmän.

– Suurin piirtein samassa tilanteessa ollaan. Silloin keskityin ajamaan puhtaasti, ei mitään isompia riskejä ja se toimi, Latvala sanoo Yle Urheilulle rallin alla.

Toyota on viihtynyt Meksikossa huonosti. Auto ei ole kestänyt kuumuutta ja korkeaa ilmanalaa.

Tämän kauden reitit on ainakin suomalaiskuskien mukaan huollettu hyvään kuntoon, ja Toyotan leiristä on annettu ymmärtää, että auton pitäisi toimia paremmin ankarissa olosuhteissa.

– Tiet ovat osin aika hyviä, mutta täällä on edelleen tietynlaisia paikkoja, jotka ovat raakoja autolle. Lisäksi auton suorituskykyyn vaikuttaa lämpötila ja renkaiden kuluminen, Latvala pohtii.

Tuurilaislähtöisen kuskin ajamista tuntuu vaivaavan vuodesta toiseen sama vaiva. Kun vauhti on kohdallaan, kisa päättyy usein kesken. Kun autokunta tulee maaliin, vauhti ei oikeuta kärkikastiin.

Ruotsin ulosajosta Latvala sanoo ottaneensa jälleen opiksi mentaalivalmentaja Niilo Konttisen tuella.

– Kisa lähti menemään hyvin, mutta vähän irtauduin omasta tekemisestä. Päästin ajatukset vähän liikaa menestykseen enkä pystynyt hahmottamaan olosuhteita. Lähdin ajamaan liian kovaa olosuhteisiin nähden, Latvala kertaa.

– Pitää pysyä omassa ajamisessa, omassa riskianalyysissä eikä lähteä ylittämään sitä.

Latvalan mukaan Meksikossa ratkaisevia sekunteja voi raapia pitkiltä erikoiskokeilta. Perjantai avataan yli 30 kilometriä pitkällä El Chocolatolla ja lauantaina kaksi ensimmäistä pätkää ovat yli 25 kilometriä pitkä Guanajuatito ja yli 32 kilometirä pitkä Otates.

– Niissä pitää olla hereillä heti ensimmäisellä ajokerralla. Toisella kerralla kaikki jo tietävät paikkoja ja ajaminen on helpompaa. Ensimmäisellä ajokerralla tehdään isoimmat erot, Latvala analysoi.

Yle Urheilun lähetykset Meksikon MM-rallista

Torstai 7.3.
klo 20.30 Ennakkolähetys TV2

Perjantai 8.3.
klo 04.00 Erikoiskoe 1, suora lähetys TV2
*klo 13.20 Erikoiskoe 1, jälkilähetys *TV2

klo 21.50Kooste päivän tapahtumista TV2

Lauantai 9.3.
klo 15.10 Kooste perjantai-illan erikoiskokeista TV2
klo 19.00 Erikoiskoe 12, suora lähetys Yle Areena
klo 21.00 Kooste päivän tapahtumista TV2

Sunnuntai 10.3.
klo 10.10 Kooste lauantai-illan tapahtumista TV2
klo 20.00 Power Stage, suora lähetys TV2
klo 21.30 Kooste päivän tapahtumista TV2

Maanantai 11.3.
klo 19.00 Power Stage, jälkilähetys TV2

Sunnuntai 17.3.
klo 21.00 Kisakooste, TV2

Lue myös:

Moniongelmainen Meksikon MM-ralli on ollut Mäkisen Toyotalle valtava koetinkivi – Latvalan on tehtävä sama temppu kuin kolme vuotta sitten

Kommentti: MM-rallin supertähden on aika lopettaa selittelyt – alkukauden tuloksia painavat karkeat virheetMeneekö rallijargon yli ymmärryksen? Ei hätää, sillä "Ralli-Mitäh?!" etsii sinulle vastauksen – ensimmäinen vastaaja on tietenkin Tommi Mäkinen!

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat