Suora

  • Dota 2: The International -loppuottelu

Kimi Räikkösen toiminta uuden kauden kynnyksellä pisti F1-asiantuntijan silmään: ”Jotain on tehty oikein”

Yle Urheilun Formula 1 -asiantuntija Jukka Mildh uskoo, että onnellinen Kimi Räikkönen on myös nopea kuljettaja alkavalla kaudella.

Formula 1
Kimi Räikkönen
EPA-EFE/CYRIL ZINGARO

F1-sarjan yksi suurimmista puheenaiheista alkavalla kaudella on se, miten sarjan vanhin kuljettaja Kimi Räikkönen pärjää uudessa tallissaan Alfa Romeolla.

Ainakin testeissä alku oli vakuuttava. Ensimmäisellä testiviikolla Barcelonassa moni hämmästeli Alfa Romeon etusiipeä. Alfa Romeolla näytettiin onnistuneen juuri aerodynamiikkaan kohdistuneissa sääntömuutoksissa, joissa on pyritty yksinkertaistamaan esimerkiksi siipiä ja sitä kautta helpottamaan ohittamista. Vauhti tuntui olevan kohdallaan.

Toisella testiviikolla Alfa Romeon tahti näytti hidastuvan tai muut vain yksinkertaisesti kirivät etumatkan kiinni. Italialaisen Motorsportin mukaan (siirryt toiseen palveluun)Alfa Romeo toi toiselle viikolle uuden kehityspaketin autoon, mutta se epäonnistui. Talli lähtenee vanhoilla asetuksilla liikkeelle kauden ensimmäiseen kisaviikonloppuun Australiaan.

Räikkösen ja tallitoveri Antonio Giovinazzin kommentit ovat olleet kohtuullisen positiivisia testirupeaman jälkeen.

– Jos ymmärsin oikein, ilman pr-puheitakin Kimi ja tallikaveri vaikuttivat olevan tyytyväisiä autoon. Silloin jotain on tehty oikein, ja tässä testissä oli nimenomaan kyse aerodynaamisista asioista. Varmaan muut konseptit olivat aika hyvin hanskassa, Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh sanoo.

– Kaikkien ratkaisujen kohdalla oli kyse siitä, miten auto toimii ilmavirtauksien kannalta. Ferrarilta saadaan kuitenkin hyvää palvelua moottorien muodossa.

Kimi Räikkönen
EPA-EFE/ENRIC FO​NTCUBERTA

Ylipäätään Mildh uskoo, että tilanne on Räikkösen kohdalla edelleen sama kuin allekirjoittaessa syksyllä kaksivuotista sopimusta silloiselle Sauberille.

– Kimi on edelleen hyvin vapautuneessa tilassa ja pystyy keskittymään siihen, mitä on aina halunnut eli ajamiseen. Samalla hän haluaa vaikuttaa oma-aloitteisestikin tallin toimintaan. Kimille tämä on erittäin mielekäs paikka, Mildh arvioi.

– Tässä voi käyttää sitä vanhaa sanontaa, että onnellinen kuljettaja on nopea kuljettaja. Tästä syystä Kimi pystyy varmasti suorittamaan lähtökohtaisesti aika hyvin.

Mahdollisuudet väläyttää

Kolmen kärkitallin Mercedeksen, Ferrarin ja Red Bullin jälkeen seuraavien kakkosryhmäläisten taiston odotetaan olevan tiukkaa. Ainoastaan vaikeuksista kärsinyt Williams näyttää olevan selvästi viimeinen sarjan kymmenestä tallista.

Mildh muistuttaa, että Räikkösen nykyisellä tallilla on vasta toinen kausi alkamassa, jolloin taloudelliset asiat ovat kohdallaan. Sauberin pohjille syntynyt Alfa Romeo on siis uudelleenrakentamisvaiheessa.

Testeistä on vielä vaikea vetää suuria johtopäätöksiä siitä, mihin joukkoon Alfa Romeo murtautuu tällä kaudella. Käytännössä voidaan kuitenkin ajatella, että jossain kisassa viides sija vastaisi Räikköselle käytännössä voittoa.

Alfa Romeo Kimi Räikkönen
AOP/XPB Images

– Viides sija ei varmasti tunnu kuljettajasta itsestään voitolle, mutta näissä olosuhteissa on hyvä asia ajaa korkeammille pisteille. Siihen minä uskon. Sauber keräsi viime vuodet hyvin hajapisteitä, Mildh sanoo.

– Kimillä on kuljettajista eniten kilometrejä testeissä per päivä. Se kertoo paljon siitä, että Kimi on saanut tehdä paljon töitä auton kanssa testeissä. Auto on myös toiminut hyvin, Mildh sanoo.

Sauber piti talleista neljänneksi kovinta vauhtia viime kauden loppuvaiheessa. Pistetaulukossa se oli kahdeksas. Selvän kärkikolmikon takana neljännen sijan nappasi Renault ja viidennen sijan hieman yllättäen Haas. Renault on tehnyt tälle kaudelle suuria panostuksia. Se hankki riveihinsä muun muassa Red Bullin tähtikuljettajan Daniel Ricciardon.

– Alfa Romeolla on mahdollisuudet väläyttää jossain kisoissa. Sillä tarkoitan sitä, että ollaan taistossa Renaultia vastaan. Ainakin Haasia he pystyvät haastamaan varmasti, Mildh arvioi.

Viestintä kisa-insinöörin kanssa tärkeää

Viime kaudella Räikkösen kohdalla puhutti hänen ja Ferrarin tallin väliset radiokeskustelut, joissa suomalaiskonkari avautui monta kertaa näkyvästi ja kovaan ääneen tallin säätämisestä.

– Voisin kuvitella, että Kimiltä kuullaan tuskin tällä kaudella mitään turhautumista. Hän tietää, mihin leikkiin on lähtenyt. Tämä homma vaatii aikaa. Kimi pystyy siihen vaikuttamaan olemalla mukana hommassa, Mildh painottaa.

Ratkaiseva palanen kaudelle on se, miten yhteistyö toimii uuden kisa-insinöörin, Julien Simon-Chautempsin, kanssa. Simon-Chautemps on Räikköselle tuttu Lotuksen vuosilta, jolloin ranskalainen toimi Räikkösen auton suorituskyvystä vastaavana insinöörinä kausilla 2012 ja 2013.

Julien Simon-Chautemps
Julien Simon-ChautempsAOP/imago sport

– Kimin ja kisa-insinöörin suhde on ollut aina todella herkkä, koska siihen liittyy kommunikointi. Viime vuodesta liikkui mitä ihmeellisimpiä juttuja. Nyt tämän pitää olla kunnossa. Uskoisin, että mitä ihmettä nyt taas -tyyppiset avautumiset ovat Alfa Romeolla vähäisempiä. Alfa Romeolla pystytään rakentamaan viestintää kisa-insinöörin ja Kimin kanssa rakentavammin kuin Ferrarilla. Siellä oli poliittisempi ilmapiiri, Mildh sanoo.

Joka tapauksessa Räikköselle on luvassa mielenkiintoinen paluu Australiaan. 18 vuotta sitten Räikkönen debytoi hyvin pienellä kokemuksella F1-sarjassa ja ajoi Sauberilla sensaatiomaisesti kuudenneksi Melbournessa.

– Melbourne ja testien Barcelona ovat kuitenkin kaksi eri rataa. Nyt vaan toivotaan, että tänä vuonna mennään samalla tavalla kuin 2001. Jos nyt ollaan samalla tasolla, se on hyvä lähtö, Mildh sanoo.

Lue myös:

Kimi Räikkönen toiseksi nopein Barcelonan testeissä – vain venäläiskuljettaja tuli lopussa ohi

Räikkösen nuori tallikaveri seuraa Kimin ajotyyliä: "Olisi virhe tehdä eri lailla kuin hän"

Räikkönen sai "työkykyisen" auton – mekaanikoille menivät heti kehut

Valtteri Bottas uhkuu uudenlaista itseluottamusta F1-kauden alla: Mercedes-kuski hyvästeli turhauttavan viime vuoden perinteisin menoin

Tässä ovat F1-sarjan tärkeimmät uudistukset: Ikuinen kipupiste puhuttaa ja supertähtien tiukka painon tarkkailu helpottaa

Epäonninen ajovirhe oli maksaa Robert Kubican hengen – miehen paluu F1-sarjaan lähes 20:n leikkauksen ja vuosien jälkeen on melkoinen ihme

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat