Suora

  • Dota 2: The International -loppuottelu
  • Rallin MM, Saksa, Power Stage - live
  • Este- ja kouluratsastuksen EM: esteratsastus
  • Yleisurheilun Ruotsi-ottelu 25.8. osa 1
  • Yleisurheilun Ruotsi - Suomi-maaottelu ja Urheilukierros
  • Yleisurheilun Ruotsi-ottelu 25.8. osa 2
  • Este- ja kouluratsastuksen EM: esteratsastus
  • Urheiluruutu
  • Kielileikkejä
  • Lentopallon EM, Kreikka - Suomi
  • Johanna Bäcklund: Superäiti joka juoksi MM-kisoihin saakka
  • Urheiluruutu
  • Rallin MM, Saksa, kisakooste

Valtteri Bottas voi kukistaa maailman parhaan tallitoverin painosäännön avulla – asiantuntija tyrmää spekulaatiot menestystallin vaikeuksista: "Mercedes ei ole aivan pihalla"

Yle Urheilun asiantuntijan Jukka Mildhin mukaan uudella painosäännöllä voi olla iso merkitys Valtteri Bottakselle.

Formula 1
Valtteri Bottas
AOP/Rex Features

Mercedeksen F1-tähdellä Valtteri Bottaksella käynnistyy viikonloppuna uran tärkein F1-kausi. Vuorossa on kolmas talli autourheilun kuninkuusluokkaa hallinneessa sarjassa. Sopimus on jälleen katkolla, eikä viime vuoden suorituksilla voi oikein kehuskella.

Bottas oli viime kaudella peräti seitsemän kertaa kakkonen. Se on suurin määrä kakkossijoja F1-sarjan historiassa yhdellä kaudella ilman voittoa. MM-pisteissä Bottas jäi vasta viidenneksi.

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh uskoo kuitenkin, että tällä kaudella Bottaksella on kaikki ainekset taistella mestaruudesta maailman parasta kuljettajaa, tallitoveriaan Lewis Hamiltonia vastaan. Yksi etu ovat sääntömuutokset.

Tällä kaudella kuljettajan paino on erillään auton kokonaispainosta. Yhteensä kuljettaja saa painaa varusteineen 80 kiloa. Hamilton on jo ehtinyt kehaista, että nyt kuljettajat saavat olla enemmän normaalin ihmisen kaltaisia. He voivat elää terveemmin, eikä aterioita tarvitse jättää välistä.

Mildhin mukaan sääntömuutos auttaa enemmän Bottasta kuin Hamiltonia.

– Minun näkemykseni mukaan Valtteri on joutunut ajamaan alipainoisena. Uusi sääntömuutos antaa hyvinvointia. Oma paino on järkevissä rajoissa. Nämä tuntuvat vähäpätöisiltä pikkujutuilta, mutta tällaisilla voi olla suuri merkitys, Mildh sanoo.

Valtteri Bottas
Charles Coates/Getty Images

Alkuvuodesta Helsingin Sanomien haastattelussa (siirryt toiseen palveluun)Bottas paljasti näännyttäneensä itsensä uupuneeksi Williams-vuosinaan. Bottas kertoi kärsineensä ylikunnosta, josta palautuminen kesti kaksi vuotta. Taustalla kovaan rääkkiin olivat juuri kaudelle 2014 tehdyt, painoon liittyneet sääntömuutokset, joiden takia jo valmiiksi kevyiden F1-kuskien piti laihduttaa entisestään.

Nyt siis tälle kaudelle säännöissäkin on palauduttu normaalimpaan. Kauden kynnyksellä partasuinen Bottas on esiintynyt haastatteluissaan hyvin rentona.

– Valtteri on puhunut julkisuudessa ongelmistaan aika paljon, mikä voi vähentää taakkaa. On kohdattu faktat. Se ei ole heikkouden osoitus, vaan tuolla helpottaa itseään aika paljon, Mildh toteaa.

Suuri muutos taustajoukoissa

Positiivinen vaikutus voi olla myös merkittävillä muutoksilla Bottaksen arkeen, kun kaksi keskeistä insinööriä ovat vaihtuneet. Kisa-insinööri ja auton suorituskyvystä vastaava insinööri ovat uusia. Kisa-insinööri on F1-kuljettajan läheisimpiä työkumppaneita, ellei läheisin yhdessä kuntovalmentajan kanssa.

Bottaksen kisa-insinöörinä toimi kahdella ensimmäisellä Mercedes-kaudella Tony Ross, joka siirtyy nyt mukaan Mercedeksen Formula E –tallin toimintaan. Ross oli Nico Rosbergin kisa-insinööri, kun Rosberg nappasi mestaruuden kaudella 2016. Nyt uusi insinööri on Hamiltonin insinööriryhmässä toiminut kokenut Riccardo Musconi.

Valtteri Bottas, Tony Ross
Valtteri Bottas, Tony RossAOP

– Tony oli todella kova jätkä. Hänellä oli todella pitkä kokemus asioista, kuten Nicon mestaruus osoitti. Valtteri teki todella fiksusti, kun jatkoi sitten Tonyn kanssa Rosbergin lähdettyä. Nämä muutokset voivat olla jopa askel parempaan. Kysymysmerkit yhteistyöstä voivat kääntyä mahdollisuuksiksi. Uusia ajatuksia voi löytyä, Mildh korostaa.

Mildhin mukaan Bottaksen viime kausi sai heti huonon alun, kun suomalaistähti ajoi ulos kauden ensimmäisissä aika-ajoissa Australiassa. Siitä jatkui huono kierre koko kauden. Mildhin mukaan Bottas tietää nyt, että kausi ei voi alkaa samalla tavalla.

– Valtteri on oppinut itsestään paljon. Hän on ymmärtänyt, mitä vielä vaaditaan. Nyt Valtterin pärjääminen alkaa olla aika detaljitasolla, Mildh toteaa.

Onko Mercedeksen auto huono?

F1-mediassa mustia pilviä on kuitenkin asetettu sekä Bottaksen että Hamiltonin menestyksen tielle. Testeissä Mercedes oli huomattavasti vaisumpi kuin toinen kärkitalli Ferrari. Paljon puhuttiin myös siitä, miten Mercedeksen auton konsepti olisi epäonnistunut aerodynamiikkaa koskeneiden sääntömuutosten myötä.

On esitetty jopa arvioita siitä, että F1-maailmaa viisi edellistä vuotta hallinneen Mercedeksen menestyksen aikakausi olisi ohi.

Asiantuntija Mildh ei lämpene tällaisille näkemyksille.

– En voi uskoa, että Mersu olisi suuresti epäonnistunut. Testien nolla ykkössijaa Mersulle ja neljä Ferrarille eivät todellakaan kerro mitään. Mercedeksellä on vain oma ohjelma, mitä he vetävät läpi. Varmasti autossa on paljon tekemistä, kuten Bottas viestitti. Kaikissa autoissa on heikkouksia, eivät ne täydellisiä ole. Mutta Valtterilla on varmasti mestariluokan auto käytössä, Mildh sanoo.

Mercedeksen Lewis Hamilton esitti myös Barcelonan testien aikana arvion, jonka mukaan he olisivat nyt puoli sekuntia Ferraria perässä yhdellä kierroksella. Toki varmuutta arvion todenperäisyydestä ei ole. Se voi olla hyvin Mercedekseltä taktista peliä.

Valtteri Bottas
Mark Thompson/Getty Images

– Ero saattaa olla tuollainenkin, koska autot eivät ole valmiita. Se talli, joka kehittyy systemaattisesti kauden aikana, niin voittaa mestaruuden. En näe millään tavalla, että Mercedeksen auto on susi. Testeissä on ajettu paljon kierroksia ja kokeiltu erilaisia asioita. Mercedes ei ole aivan pihalla, Mildh painottaa.

Midlh muistuttaa, että Ferrarilla on ehtinyt tapahtua kausien välissä todella paljon. Mattia Binotto on italialaistallin neljäs päällikkö viiden vuoden aikana.

– Kehittymisessä saksalainen systematiikka on kovaa valuuttaa. Ferrarillakin on ollut myllerrystä, kun on vaihdettu pomoja. Kyllä se vaikuttaa, Mildh sanoo.

– Mercedes on toiminut koko ajan samalla tavalla. Ferrari voi olla alkukaudesta kova, mutta se ei tarkoita Mercedeksen olevan altavastaaja. Tämä on joka tapauksessa Mercedeksen ja Ferrarin mestaruustaisto.

Lue myös:

Valtteri Bottas uhkuu uudenlaista itseluottamusta F1-kauden alla: Mercedes-kuski hyvästeli turhauttavan viime vuoden perinteisin menoin

Tässä ovat F1-sarjan tärkeimmät uudistukset: Ikuinen kipupiste puhuttaa ja supertähtien tiukka painon tarkkailu helpottaa

Epäonninen ajovirhe oli maksaa Robert Kubican hengen – miehen paluu F1-sarjaan lähes 20:n leikkauksen ja vuosien jälkeen on melkoinen ihme

Mercedeksen vauhti kadoksissa F1-testeissä – Bottas haluaa yhä uskoa auton potentiaaliin

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat