Suora

  • Urheilukierros
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Latvala karahti Meksikon kiviin ja joutui korjaamaan jäähdyttimen lennossa – "Nyt olen aika loppu"

Jari-Matti Latvala jäi kauas kärjestä Meksikon MM-rallista. Viimeisenä päivänä kuski joutui vielä improvisoimaan jäähdytinremontin.

ralliautoilu
Jari-Matti Latvala pyyhe päässään Meksikon rallissa.
AOP

Jari-Matti Latvalan Meksikon MM-ralli päättyi neljän sekunnin päähän seitsemännestä sijasta. Toyota-kuskilla oli vastoinkäymisiä koko viikonvaihteen ajan ja kaiken kruunuksi auto hajosi vielä viimeistä edellisellä erikoiskokeella.

Latvala lähti päivään tavoittelemaan seitsemättä sijaa ja lisäpisteitä kisan päättäneeltä Power Stagelta.

Haaveet menivät murskaksi viimeistä edellisen erikoiskokeen viimeistä edellisessä mutkassa.

– Siinä on tien pinnassa kivikkoa, joka löi panssariin. Ilmeisesti jokin kivi irtosi ja osui jäähdyttimeen. Kun pääsin maaliin ja lähdin ajamaan siirtymää, niin tuli ilmoitus, että vesipaine on alhaalla ja jäähdytin vuosi, Latvala kertasi Yle Urheilulle.

– Jos emme olisi saaneet sitä korjattua, niin kisa olisi loppunut siihen.

Toyotan edellä oli kaksi WRC2-luokan autoa, jotka ovat huomattavasti hitaampia matalampien tehojen takia. Latvala oli päivän alussa kahdeksantena, mutta onnistui nousemaan toisen WRC2-auton edelle ja seitsemänneksi.

Jäähdyttimen korjaamiseen meni kuitenkin aikaa ja samalla rapsahti aikasakkoa. Vuoto piti korjata pikatahdilla ja lisäksi vettä piti improvisoida jostain.

– Siinä lähellä oli joki, yritin löytää sinne ja kerätä matkalta tyhjiä muovipulloja. Löysin limsapulloja, joihin sain kolme litraa vettä ja lähdin juoksemaan takaisin. Mäki oli kuitenkin liian jyrkkä, ja jouduin palaamaan takaisin, Latvala sanoi.

– Voin kertoa, että kun kolmessa kilometrissä yrittää juosta, niin tuntuu, ettei ole kuntoa ollenkaan.

Latvala tuli lopulta viimeisen erikoiskokeen lähtöön ilman puskuria ja panssaria.

– Sitten vettä jäähdyttäjään, jonka Miikka (Anttila, kakkoskuski) oli korjannut kemiallisella metallilla. Siinä hässäkässä emme saaneet panssaria kunnolla kiinni, se jäi vähän löysälle ja aika oli niin kortilla, etten voinut kuin lähteä viimeiselle erikoiskokeelle ajamaan varovasti, Latvala kertasi.

– Siihen kaiken kukkuraksi seitsemäs sija jäi 4,4 sekunnin päähän. Jos olisin tiennyt, olisin voinut vähän kiristää, mutta ei voi mitään.

Latvala joutui keskeyttämään perjantaina sillä autosta meni laturi. Lauantain tuurilaiskuski pystyi ajamaan läpi, mutta päätöspäivänä onni taas kääntyi.

Alkukauden kisat ovat menneet Toyota-kuskille vaikeita. MM-pisteitä on nyt kauden kolmesta ensimmäisestä rallista yhteensä 14.

Se on liian kaukana mestaruustaistelun kannalta.

– Jaksoin olla positiivinen tähän asti, mutta nyt olen aika loppu. Miten tästä voikin tulla niin vaikea kisa? Joka päivä tuntui, että jonkin asian kanssa jouduttiin takkuamaan. Täytyy vain toivoa ja uskoa, että se tästä helpottaisi, Latvala sanoi.

Meksikon ralli, tulokset

1) Sebastien Ogier Citroen 3.37.08,0

2) Ott Tänak Toyota +30,2

3) Elfyn Evans Ford +49,9

4) Thierry Neuville Hyundai +1.27,0

5) Kris Meeke Toyota +6.06,2

8) Jari-Matti Latvala Toyota +18.55,9

9) Dani Sordo Hyundai +22.44,1

11) Andreas Mikkelsen Hyundai +36.35,1

14) Esapekka Lappi Citroen +1.03.40,5

Lue myös:

Yle seurasi hetki hetkeltä: Ogier otti viidennen voittonsa Meksikossa ja ryöväsi Power Stage -pisteet – Latvala putosi kahdeksanneksi

Kakkossijasta ajava Tänak iski monsteripätkällä, Latvala nousi MM-pistetaisteluun – katso kooste Meksikon MM-rallin yön tapahtumista

Toyotan brittikuski menetti johtopaikan ja syyttää Citroenia likaisesta pelistä – "He hyväksikäyttävät järjestelmää, jonka tarkoitus on turvata ihmishenkiä"

Esapekka Lappi luisui tieltä ja sekoitti Meksikon rallin kärkitaisteludraamaa – Citroenia syytettiin likaisesta pelistä: Me painoimme ok:ta!

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat