Suora

  • PUBG Global Summit: Lontoo, finaalit
  • Tanssin Grand Slam, vakiotanssit

Kommentti: Rallin MM-sarjan tulevaisuus on kiinni yhdestä päätöksestä – lajin uusi kulta-aika on täydellistä romahdusta todennäköisempi

Rallin MM-sarjalla ei ole mitään syytä olla siirtymättä hybridiautoihin, kirjoittaa Yle Urheilun Micke Suopuro.

ralliautoilu
Teemu Suninen Meksikon rallin reitillä.
AOP

Kaikki Ylen sisällöt rallin MM-sarjasta lähetystietoineen löydät tämän linkin takaa.

Rallin MM-sarja siirtyy pian uuteen aikakauteen. Tarkalleen sanottuna tämä tapahtuu vuonna 2022. Polttomoottoreilla päristely päättyy, kun uudet WRC-autot varustetaan hybriditeknologialla.

Kansainvälinen autoliitto FIA ei ole vielä tehnyt asiasta virallista päätöstä, mutta kaikki muut ratkaisut tarkoittaisivat käytännössä kuoliniskua koko lajille. Esimerkiksi Citroen ja Hyundai ovat jo ilmoittaneet, että ne eivät ole kiinnostuneita jatkamaan MM-sarjassa, jos hybridiautoihin ei siirrytä.

Syy vaatimuksiin on hyvin yksinkertainen. Rallin MM-sarja on autonvalmistajille markkinointikanava, ja autoteollisuus on sähköistymässä hurjaa kyytiä. Esimerkiksi Volkswagen on ilmoittanut, että vuoteen 2030 mennessä yhtiön kaikista valmistuvista autoista puolet ovat sähkökäyttöisiä.

Autoteollisuuden muutokset ovat aina vaikuttaneet moottoriurheiluun. Esimerkiksi Volkswagen jätti rallin MM-sarjan pikavauhtia sen jälkeen, kun yhtiö jäi kiinni päästöhuijauksesta. Skandaalilla ei ollut rallin kanssa mitään tekemistä, mutta moottoriurheilu oli automaailman jättiläisen leikkauslistalla ensimmäisten joukossa.

Aika ei ole vielä teknisen kehityksen näkökulmasta otollinen täysin sähköisille ralliautoille, mutta hybriditeknologian hyödyntäminen on looginen välivaihe niin koko moottoriurheilulle kuin autonvalmistajille. Yhtiöt haluavat näyttää suurelle yleisölle, että hybridiautot voivat olla yhtä aikaa sekä puhtaita että tehokkaita.

Samalla ralliautoilulla on jälleen mahdollisuus nousta edelläkävijäksi uuden teknologian jatkokehittäjänä. Käsityönä WRC-ohjuksiin tehtäviä innovaatioita ei voi suoraan monistaa autoteollisuuden tarpeisiin, mutta urheilullisen menestyksen tavoittelu tukee myös tavallisen liikenteen tarpeita. Autonvalmistajat haluavat rallitallien tapaan autoista yhtä aikaa mahdollisimman suorituskykyisiä, turvallisia ja kustannustehokkaita.

Hybridiautoihin siirtyminen haastaa rallitallit etenkin akkujen kehityksessä. Urheilullisen menestyksen tavoittelu luo varmasti hyvää etenkin akkuteknologian kehittymiselle koko autoteollisuudessa. Tulevien WRC-autojen akkujen kun on oltava kevyitä, tehokkaita, mutta ennen kaikkea kestäviä.

Rallin sähköistyminen on herättänyt huolta siitä, että koko lajin sielu – vauhti ja äänet – kärsisivät. Hybrideihin siirtymisen myötä kaikki voittaisivat, sillä erikoiskokeet voitaisiin ajaa yhä polttomoottorin voimin. Sen sijaan osakilpailun suurimmat kilometrimäärät eli siirtymäosuudet ajettaisiin puhtaammin hybriditeknologian voimin.

Urheilullisesti tarkasteltuna hybrideihin siirtymisen suurin mahdollisuus rallin MM-sarjalle olisi sen kiinnostavuuden lisääntymisessä. On hyvin mahdollista, että hybriditeknologiaa esitelläkseen yhä useampi valmistaja haluaisi tuoda MM-sarjaan oman tallinsa.

Kilpailun lisääntyminen voisikin tarkoittaa rallille paluuta kultaisiin vuosiin. Esimerkiksi vuonna 1991 MM-pisteitä keräsi kauden aikana kaikkiaan kymmenen eri valmistajaa.

MM-sarjan elinvoimaisuus moninkertaistuisi, jos hybriditeknologia houkuttelisi ralliteille edes kahdesta kolmeen uutta valmistajaa.

Lue myös:

Ogier dominoi Meksikossa, nappasi viidennen voittonsa ja kiri neljän pisteen MM-kärjestä – "Tämä on erityinen ralli"

Latvala karahti Meksikon kiviin ja joutui korjaamaan jäähdyttimen lennossa – "Nyt olen aika loppu"

Kommentti: Meksikon MM-ralli alkoi karmealla farssilla – keinotekoisilla sirkushuveilla leikkimisen on loputtava

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat