Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu
  • Hampaanjäljet

Yle Urheilu vieraili Henri Toivosen onnettomuuspaikalla – rallikansan pyhiinvaelluskohde muistuttaa, miten radikaalisti laji on muuttunut

Henri Toivonen ja Sergio Cresto eivät unohdu. Tästä artikkelista löydät Korsikan MM-rallin ennakkolähetyksen, jonka alkupuolella vieraillaan kaksikon muistomerkillä.

ralliautoilu
Henri Toivonen Korsika-rallissa 1986.
Henri Toivonen Korsika-rallissa 1986.AOP

Yle Urheilu välittää kanavillaan koko rallin MM-sarjan. Lähetystiedot ja videot löydät tämän linkin takaa.

Toukokuun 2. päivä vuonna 1986 on jäänyt ikuisiksi ajoiksi historiaan yhtenä ralliautoilun surullisimmista hetkistä. Henri Toivosen ja kartanlukija Sergio Creston Lancia Delta S4 syöksyi rotkoon tuhoisin, ja tunnetuin, seurauksin.

Toivosesta, 29, ja Crestosta, 30, tuli vääjäämättömän kehityksen uhreja. Tuolloiset B-ryhmän autot olivat kirjaimellisesti pyörillä liikkuvia ohjuksia. Autot kiihtyivät nollasta sataan alle kolmessa ja nollasta kahteen sataan alle kymmenessä sekunnissa.

Käsittämättömistä tehoista otettiin kaikki saatavilla oleva nopeus irti – korit olivat mahdollisimman kevyitä, jotta vähäinenkään ylimääräinen paino ei menoa hidastaisi. Turvallisuutta ei juuri mietitty, kun kuljettajat käytännössä istuivat räjähdysherkän bensatankin päällä.

Henri Toivonen Montessa

Videota klikkaamalla voit katsoa ennakkolähetyksen Korsikan MM-rallista. Sen alkupuolella vieraillaan Toivosen ja Creston muistomerkillä.

Toivonen johti flunssasta huolimatta kohtalokasta viimeistä ralliaan selvällä erolla, mutta haastatteluissa suomalainen ei tästä intoillut. Kerta toisensa jälkeen hän puhui vain kisan järjettömyydestä. Siksi Toivosen viimeiseksi jääneessä haastattelussa lausumat sanat ovatkin jääneet elämään ikuisesti yhtenä urheiluhistorian kylmäävimpinä.

"Aivot eivät riitä tähän touhuun."

Muistomerkille tuodaan rallipasseja ja miestä väkevämpää

Moni asia on muuttunut Toivosen ja Creston onnettomuuspaikalla vuosikymmenten kuluessa. Tietä on levennettyä ja rotkon reunaa suojaava kivimuuri on korkeampi. Mutka ei kuitenkaan enää ole osa Korsikan MM-rallia. Sen sijaan mutkan läheisyyteen on pystytetty vaatimaton, mutta sitäkin arvokkaampi muistomerkki.

Rallikansan pyhiinvaelluskohteelle on tuotu rallipasseja, leikkiautoja, tarroja, kuvia ja lippiksiä. Onpa joku jättänyt paikalle myös pienen pullon sitä miestä väkevämpää.

Muistomerkki alleviivaa konkreettisesti sitä, että Toivosta ja Crestoa ei koskaan unohdeta. Heidän perintönsä elää muistoissa, mutta myös kaikessa siinä, mitä ralli tänä päivänä on.

1980-luvulla elämän ja kuoleman raja oli jossain yhden ajo- tai tekniikkavirheen välissä. Näin oli etenkin Korsikalla, jossa yhden ajopäivän aikana kuljettajat saattoivat käskyttää autoja yhtä paljon kuin Jyväskylän MM-rallissa koko kisan aikana. Esimerkiksi Markku Alén käytti vuonna 1983 voittoonsa yli kymmenen tuntia vuonna 2015 voittanutta Jari-Matti Latvalaa enemmän.

Syy erolla on ilmeinen: Alén joutui voittaakseen ajamaan 28 pikataivalta, Latvala vain seitsemän.

 Jari-Matti Latvala tutustuu Markku Alénin entiseen kilpa-autoon.
Legendan sotaratsu. Jari-Matti Latvala pääsi tutustumaan Korsikan voittonsa jälkeen Markku Alénin (taustalla) entiseen kilpa-autoon, B-ryhmän Lancia Delta S4:än.Miika Wuorela

Toivonen vaati rallin luonteeseen muutosta. Silti vasta hänen onnettomuutensa sai nämä muutokset aikaan. Rallipäättäjät ymmärsivät lopulta – toki aivan liian myöhään – B-ryhmän autojen ja MM-kilpailuiden pituuksien suhteen järjettömyyden.

Toimet aloitettiin välittömästi Korsikan tapahtumien jälkeen. Ne näkyvät konkreettisesti tänä päivänä aivan kaikessa. Autot ovat toki käsittämättömän nopeita, mutta kaiken suunnittelun lähtökohtana on turvallisuus. Säädökset niiden suhteen ovat äärimmäisen tiukat, eikä niistä jousteta. Esimerkiksi helmikuisessa Ruotsin rallissa Teemu Suninen joutui keskeyttämään muutoin ajokelpoisella ajokillaan, koska Fordin turvakaari oli vääntynyt ulosajon johdosta.

Korsikalla kunnioitetaan silti yhä historiallisen rallin vanhoja perinteitä. Kymmenen tuhannen mutkan kilpailussa ajetaan muun muassa yksi liki 50 kilometrin mittainen erikoiskoe. Korsikalla panostetaankin pätkien määrän sijaan niiden pituuteen. Siirtymäosuudet ovat kasvaneet, mutta erikoiskokeita ajetaan noin tuhat kilometriä vähemmän kuin reilut 30 vuotta sitten.

Korsika on yhä yksi MM-sarjan vaativimmista kisoista kuljettajille ja karttureille. Vaativuus ei kuitenkaan enää nykyään ole synonyymi järjettömyydelle.

Yle Urheilun lähetykset Korsikan MM-rallista

Perjantai 29.3.
klo 21.50 Kooste 1. ajopäivästä TV2

Lauantain 30.3.
klo 10.00 Erikoiskoe 8, suora lähetys Yle Areena
klo 17.00 Erikoiskoe 11, suora lähetys TV2
klo 21.00 Kooste 2. ajopäivästä TV2

Sunnuntai 31.3.
klo 13.00 Power Stage, suora lähetys TV1
klo 21.00 Kooste 3. ajopäivästä TV2

Maanantai 1.4.
klo 19.00 Power Stage, kooste TV2

Sunnuntai 7.4.
klo 21.00 Kooste koko Korsikan MM-rallista TV2

Lue myös:

Esapekka Lappi on Korsikan MM-rallin suurin suomalaissuosikki – pomo suitsuttaa suojattinsa kykyjä: "Halusin talliin parhaat kuljettajat"

Kalle Rovanperä ajaa Korsikalla vasta ensimmäistä kertaa, mutta silti vain voitto kelpaa – "Täällä on mutkaa mutkan perään, ei ole helppoa"

Alkukauden virheistään tyrmistyneet Suninen ja Latvala odottavat kurssin muuttuvan Korsikan MM-rallissa – "On tärkeää päästä heti kolmen kärjen imuun"

Kommentti: Rallin MM-sarjan tulevaisuus on kiinni yhdestä päätöksestä – lajin uusi kulta-aika on täydellistä romahdusta todennäköisempi

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat