Suora

  • Urheilukierros
  • Yleisurheilun GP-sarja, Jyväskylä
  • Yleisurheilun GP-sarja, Jyväskylä
  • Urheiluruutu
  • FIFAn jalkapallon naisten MM: JPN - ENG
  • FIFAn jalkapallon naisten MM: SCO - ARG
  • Urheiluruutu
  • FIFAn jalkapallon naisten MM päivän kooste

Kommentti: Kalle Rovanperän tähdittämän luokan pitäisi olla ponnahduslauta huipulle, mutta farssisarja on suomalaiselle vain hidaste

WRC2 Pro-luokasta on tullut hetkessä rallin MM-sarjan riippakivi. Toisen polven superlahjakkuuden on silti syytä katsoa myös peiliin, kirjoittaa Yle Urheilun Micke Suopuro.

urheilu
Kalle Rovanperälle paha takaisku
Kalle Rovanperälle paha takaisku

WRC2 Pro -luokalla jylhä nimi. Sarjan titteli suorastaan julistaa, kuinka se on viimeinen askel matkalla kohti WRC-tykeillä ajettavaa ykkösluokkaa.

WRC2 Pro on tarkoitettu R5-autojaan ajattaville tehdastalleille, jotta nämä voisivat taistella niin kuskien kuin tallien maailmanmestaruudesta. Luokka perustettiin pikavauhtia vain juuri ennen kuluvan kauden alkua. Sen johdosta WRC2-luokka "alennettiin" puhtaasti yksityiskuljettajien kilpailualustaksi.

WRC2-luokkaan osallistui Monte Carlossa yhdeksän, Ruotsissa 18 ja Korsikalla 16 autokuntaa. Luokan vetovoima onkin säilynyt entisellään.

Pro-luokassa oli Montessa kaksi, Ruotsissa viisi ja Korsikalla kaksi osallistujaa. Näitä kuljettajia on ajattanut yhteensä kolme eri tallia.

Tilanne on lievästi ilmaistuna surkea. Urheilullisesti tarkasteltuna se on kestämätön jo pelkkiä osallistujamääriä luetellessa. Kilpailullisuuden kannalta kyse on tyylipuhtaasta farssista.

Rallin MM-sarjassa on ajettu tämän kauden osalta erikoiskoekilometrejä pitkälle päälle tuhat. Tästä mitasta WRC2 Pro -luokassa on ajettu tosissaan rallin voitosta noin 70 kilometrin edestä – Ruotsin rallin ensimmäisellä neljällä pätkällä.

Muutoin rallin voittoon ajanut kuljettaja onkin aina saanut kurvailla millaista vauhtia tahansa, koska kilpakumppanit – tai kumppani – on pudonnut pois teknisten ongelmien tai ulosajon vuoksi.

Meksikossa M-Sportin Lukasz Pieniazekin ei tarvinnut ajaa kilpaa metriäkään, sillä hän oli rallissa luokkansa ainoa osallistuja.

Korsikassa järjettömyys oli saada jo aivan uudet mittasuhteet. Puolalainen rikkoi autoaan jo avauspätkällä, joten Skodan Kalle Rovanperä repäisi heti melkein kahden minuutin kaulan haastajaansa. Lauantaina Rovanperä lipsautti kuitenkin ulos ja joutui keskeyttämään.

Pieniazekilta vaadittiin siis vain maaliin ajamista, mutta niin vain 28-vuotias kuski jysäytti lauantain päätöspätkällä kivimuuriin.

Eric Camillin Volkswagen syttyi tuleen Korsikan MM-rallilauantain viimeisellä ek:lla. Lukasz Pieniaczek ajoi ulos.

Lähellä oli, että luokalla ei olisi ollut voittajaa lainkaan, mutta puolalaisen onneksi auto parsittiin kasaan. Sunnuntaina Rally 2-säännön turvin jatkanut Pieniazek saalisti keskeytyksestä huolimatta täydet 25 MM-pistettä. Samalla hän nousi luonnollisesti WRC2 Pro-luokan ylivoimaiseen MM-johtoon.

Tästä tilanteesta Pieniazek tuskin on järin hyvillään. Ruotsissa hän oli luokkansa maaliin saapuneista viimeinen, mutta sai nelossijastaan 12 pistettä. Meksikon ja Korsikan "saavutukset" mainittiinkin jo edellä.

Mitä tästä kaikesta miettiikään Kalle Rovanperä? Julkisuuteen kuljettajat eivät tietenkään uutta luokkaansa hauku. Nuoren suomalaisen otteet ja olemus ovat silti paljastaneet sen olennaisen.

Rovanperä on ajanut kuluvalla kaudella kolmea rallia, joissa jokaisessa hän on sortunut helppoihin virheisiin. Tällä sesongilla Skodan tehdaskuljettajan olisi tarkoitus kartuttaa kokemusta niistä MM-ralleista, joita hän ei ole vielä urallaan ajanut. Tuon kokemuksen kerääminen on jokseenkin vaikeaa, jos auto ei pysy tiellä. Syypää tähän toki katsoo Rovanperää peilistä.

Toisaalta nuorukaisen ahdinkoa on myös ymmärrettävä. On täysin kestämätöntä, että MM-osakilpailuun ei oikeastaan koskaan ole syytä lähteä aidosti kilpailemaan.

Rovanperä on toki sanonut, että hän vertaa aikojaan myös WRC2-luokan kuljettajiin, jotka ajavat samalla R5-kalustolla. Toisaalta näitä kuskeja voittamalla Skoda-kuljettaja ei saa yhtään ylimääräistä MM-pistettä itselleen tai tallilleen. Skoda on maksanut sarjaan osallistumisesta ylimääräiset 150 000 euroa, joten aikojen vertailun vuoksi riskien ottaminen ei tule kysymykseen.

Skoda haluaa, että se voi markkinoinnissaan hehkuttaa kauden jälkeen WRC2 Pro-luokan mestaruutta. Sama koskee sarjan muita talleja eli M-Sportia ja Citroenia. Ei ole mikään ihme, että yksikään WRC2 Pro-luokan osakilpailuvoittaja on vain kertaalleen ollut myös se nopein R5-kuljettaja.

Tässä valossa on ymmärrettävämpää, että Rovanperä sortui Korsikalla helppoon virheeseen selvässä johtoasemassa. 18-vuotiaalta huippulupaukselta on liikaa odottaa äärimmäisen keskittynyttä ja rutinoitunutta suoritusta, jos ympärillä oleva "kilpailu" on pohjimmiltaan surkuhupaisaa näytelmää.

Rallikansa odottaa jo kuumeisesti, että Rovanperä nähtäisiin pian WRC-luokassa esimerkiksi Toyotan ratissa. WRC 2 Pro-luokka ei kuitenkaan ole oiko- vaan kiertotie huipulle. Uusi sarja pantiin pystyyn aivan liian nopeasti ja hätiköidysti. Voi hyvin olla, että tulevalla kaudella luokka on jo elinvoimaisempi, kun kaikki tallit ennättävät valmistautua siihen ajoissa, ja mukaan saadaan esimerkiksi Hyundai sekä Volkswagen. Kenties pisteenlaskusysteemikin ymmärretään remontoida sellaiseksi, että Pro-luokan pistemäärään huomioidaan sijoitus R5-luokan yleiskilpailussa.

Toisaalta on mahdollista, että koko surkeus kuopataan kaikessa hiljaisuudessa.

Odottavan, tai tässä tapauksessa turhia toiveita elättelevän, aika on kuitenkin pitkä. Valitettavasti Rovanperä on nyt joutunut tämän välivaiheen ja täydellisen farssin uhriksi.

Juttua tarkennettu kello 13.30 4.4.2019: WRC2 Pro-luokan voittaja on ollut kertaalleen myös nopein R5-kuljettaja. Näin tapahtui kauden avauskisassa Monte Carlossa, jossa luokan voitti Gus Greensmith.

Lue myös:

Mistä on MM-rallin tämän kauden suuri yllätys tehty? Korsikalla säväyttänyt Teemu Suninen hehkuttaa merkittävää asiaa

”Meni ihan päin mäntyä” – Esapekka Lappi latasi täyslaidallisen Korsikan MM-rallin jälkeen

Uskomatonta! Korsikan MM-ralli päättyi käsittämättömästi – yllättäjän ykkössija suli, voittaja ehti jo kirota shokkitappiota

Yle Urheilu vieraili Henri Toivosen onnettomuuspaikalla – rallikansan pyhiinvaelluskohde muistuttaa, miten radikaalisti laji on muuttunut

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat