Suora

  • Urheiluruutu

Mick Schumacher pääsi isänsä ja Kimi Räikkösen jalanjäljille F1-maailmaan, mutta herättää vielä kysymyksiä: "Asioiden pitää muuttua aika nopeasti"

Ferraria ja Alfa Romeota F1-testeissä tällä viikolla kokeilevan Mick Schumacherin pitää vielä ansaita sukunimensä veroinen maine, arvioi Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh.

Formula 1
Mick Schumacher
Mick Schumacher käveli iloisena Bahrainin testeissä Ferrarin ajohaalari päällään.Jerry Andre/Sutton Images/REX/All Over Press

Moni F1-seuraaja tuskin välttyi nostalgialta viikonloppuna, kun tutun näköinen hahmo pyöri kuvissa Bahrainin varikolla. Samanlaiset kasvonpiirteet, silmät sekä päässä sponsorilakki, jossa komeili 25-merkkinen saksalaisyrityksen nimi. Etunimi oli vain eri.

Mick Schumacher oli kuin ilmetty isänsä, kaikkien aikojen menestynein F1-kuljettaja, Michael Schumacher. Huumakin oli sen mukaista. F2-kuskien ympärillä nähdään todella harvoin sellaista toimittajarinkiä kuin Bahrainissa viime viikolla. Schumacher nappasi kaiken kohinan keskellä F2-debyyttiviikonlopustaan kahdeksannen ja kuudennen sijan.

Mick Schumacher
Mick Schumacher toimittajien prässissä Bahrainissa viime viikolla.AOP/XPB Images

Mutta lisää oli vielä luvassa tiistaina. 20-vuotias Mick sulki eräänlaisen ympyrän, kun hän hyppäsi nuorten kuljettajien F1-testeissä Ferrarin rattiin. Jos ei näytösluonteista ajoa isänsä vanhalla Benettonilla lasketa kahden vuoden takaa, tämän päivän kerta oli Mick Schumacherille ensimmäinen F1-auton ratissa.

Michael-isän viimeiseksi jääneestä Ferrari-vedosta oli ehtinyt kulua 12 vuotta ja 4 kuukautta. Ferrarilla ajamista pidetään itsessään jo F1-maailmassa erityisenä hetkenä, mutta Maranellon punaisen orin käskyttäminen Schumacherina on vielä kovempi juttu. Michael Schumacher otti ennätyksellisistä seitsemästä maailmanmestaruudesta viisi Ferrarin ratissa. Myös ennätyksellisestä 91 gp-voitosta 72 tuli Ferrarilla. Michael Schumacher on selvästi tunnetuin ihminen moottoriurheilumaailmasta.

Mick Schumacher
AOP/imago sport

Ferrarin akatemian kanssa sopimuksen alkuvuodesta solminut ja kahdesta F1-testistäkin sopinut nuorempi Schumacher ajaa vielä keskiviikkona Kimi Räikkösen tallin, Alfa Romeon autolla. Osaltaan Schumacherin pääsyä F1-auton rattiin selittävät säännöt. Jokaisen tallin täytyy määrittää kaksi testipäivää pelkästään nuorien kuljettajien harjoitteluun. Nuoreksi kuljettajaksi lasketaan sellaiset, joilla on enintään kaksi F1-kisaa vyöllään.

Tähän kohtaan moni talli tuskin keksisi parempaa vetoa kuin seitsemänkertaisen mestarin poika.

– Selvästi tässä vaikuttaa, että Mick Schumacherin brändiarvo on ihan suunnaton. Kuka tahansa talli haluaisi ajattaa häntä etenkin pienimissä formuloissa. Hän kiinnittää F1:sissä myös sponsorien huomion. Mick Schumacher on kaupallisesti erinomainen paketti, Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh arvioi ennen Bahrainin testien alkua.

Tuloksia vaaditaan

Vielä reilut puoli vuotta sitten moni oli epäileväinen nuoremman Schumacherin ajokyvyistä. Ensimmäinen kausi Euroopan F3-sarjassa oli päättynyt pisteissä 12. sijalle.

Toisen kauden puolivälissäkin Schumacher oli pisteissä kaukana kärjestä. Sitten hän onnistui vihdoin voittamalla ensimmäisen F3-kisansa ja vieläpä legendaarisella Spa-Francorchampsin radalla heinäkuun lopussa.Samassa paikassa, jossa Michael-isä oli ensiksi debytoinut F1-sarjassa vuonna 1991 ja vuotta myöhemmin ottanut ensimmäisen voittonsa.

Span voitosta tuli nuoremmalle Schumacherille selvä käännekohta. Hän nousi oman voittonsa jälkeen peräti kahdeksannelta sijalta jopa sarjan mestaruuteen asti.

Mick Schumacher
EPA-EFE/VALDRIN XHEMAJ

– Mick on tehnyt hyvää työtä, mutta hän ei ole loistanut. En sano, että Mick on millään tavalla huono. Mutta tie on aika hyvin tasoitettu mielestäni, Mildh muistuttaa vielä realiteeteista.

Ennen Ferrarin akatemiaan liittymistä Mick Schumacher teki myös yhteistyötä toisen F1-huipputallin Mercedeksen kanssa. Ovet ovatkin auki moneen suuntaan.

– Harvat pääsevät lähtemään tuollaista olosuhteista. Urheilijan kannalta ajeltuna Mickin pitäisi pystyä asennoitumaan niin, että nämä asiat eivät ole tulleet itsestäänselvyytenä ja tämä ei saa päättyä nolosti, Mildh pohtii.

– Tulokset on näytettävä joka tapauksessa. Mutta uskon, että hän tietää sen.

Villeimmissä spekulaatioissa on jo ehditty työntää Schumacheria Alfa Romeolle ensi kaudeksi Räikkösen tallitoveriksi, jos nykyinen kollega Antonio Giovinazzi ei pärjää.

Yksittäisiä testien sijaan Mildh pitää Mick Schumacherin kohdalla tärkeimpänä onnistumista varsinaisessa ”leipätyössä” eli F2-sarjassa heti debyyttikaudellaan. Sitä kautta Mick Schumacher pystyy myös poistamaan kysymysmerkkejä ympäriltään.

– F2-sarja on se kuitenkin se sarja, mitä F1-tallipäälliköt katsovat. Mickiä verrataan todella rajusti siihen porukkaan, missä ajaa kilpaa, Mildh painottaa.

Mick Schumacher
Mick Schumacher Preman ratissa viikonloppuna.EPA-EFE/VALDRIN XHE​MAJ

Viime vuoden F2-sarjasta kuninkuusluokkaan ponnisti tälle kaudelle sarjan kärkikolmikko George Russell, Lando Norris ja Alexander Albon. Sitä edeltävällä kaudella F1-sarjaan ponnisti F2:sista Charles Leclerc.

Monacolainen superlahjakkuus oli lähellä ottaa uransa samassa ensimmäisen F1-voiton viikonloppuna Bahrainissa ennen teknistä vikaa. Schumacher ajaa samassa Prema-tallissa kuin Leclerckin kisasi.

Kaiken kaikkiaan 12 isä-poikaparia on ajanut vuosien saatossa F1-sarjaa, mutta hyvin harva on ollut menestyksekäs. Vain Hillit (Graham ja Damon) sekä Rosbergit (Keke ja Nico) ovat sellaisia, joissa sekä isä että poika ovat molemmat voittaneet kuljettajien mestaruudet. Rosberg täräytti aikoinaan heti mestariksi silloisessa GP2-luokassa.

– Tässä on vähän asetelma kuin Nicolla ja Kekellä. Asioiden pitää muuttua aika nopeasti siihen suuntaan, että Mick ei ole Michael Schumacherin poika. Vaan Mickin isä on Michael Schumacher, Mildh toteaa.

Yksi kuvaava esimerkki on, että Wikipedian englanninkielisessä artikkelissa Mick Schumacherista varoitetaan ensiksi lukijoita sekoittamasta Mick ja Michael Schumacheriä keskenään. Mildhin mukaan ainoa tapa muuttaa ihmisten ajattelua onkin tehdä heti tulosta.

Mick Schumacher Bahrain
Mick Schumacher vielä radalla tositoimissa ennen kuin Bahrainissa alkoi harvinaisesti satamaan.EPA-EFE/VALDRIN XHEMAJ

– Varmasti löytyy paljon arvostelijoita. Muutkin pyrkivät samalle paikalle ja varmaan todella taitavia kuljettajia jää varjoon, Mildh sanoo.

F1-tallitkaan eivät ota Mildhin mukaan riskejä ja palkkaa ketään pelkästään markkinointisyistä.

– Mickin pitää ansaita itselleen maine, jolla hän on Schumacher-nimen veroinen muutenkin kuin perhesiteiden kautta. Siinä on se vaikea paikka, Mildh korostaa.

Ristiriitainen tilanne

Aluksi kartingia ajaessaan Mick Schumacher käytti kisoissa äitinsä tyttönimeä ja liikkui varikolla nimellä Mick Betsch. Vielä kovin lapsenkasvoinen formulalupaus myönsi BBC:lle (siirryt toiseen palveluun) Bahrainissa, että isän takia tuleva lisähuomio on yhä vaikea kysymys. Eikä nyt puhuta vain loppuvuodesta 2013, jolloin Michael Schumacher kaatui ja loukkaantui vakavasti lasketellessaan. Mick oli tuolla reissulla mukana, mutta perhe ja lähipiiri ovat pitäneet tiukkaa linjaa surullisesta asiasta puhumisesta.

Corinna Schumacher
Corinna Schumacher seurasi tiivisti poikansa edesottamuksia Ferrarin ratissa.EPA-EFE/VALDRIN XHEMAJ

Schumacherin taustajoukoissa pyörivät samat ihmiset kuin Michael-isällä. Sabine Kehm toimii myös Mickin managerina. Perheen äiti Corinna on ollut myös iso apu. Osa tukijoistakin on samoja, kuten kuuluisa lippalakki osoittaa.

Mildh uskoo, että tilanne ei helppo.

– Varmasti tuollaisen nuoren kaverin mielessä on, että haluaisin tehdä omat työni ja ansaita omat palkintoni. Toisaalta tuon perhesiteen kautta Mick pääsee kanssa ajamaan huipputiimeissä, tekemään hyvien ihmisten kanssa töitä ja saamaan todella paljon tukea. Sen kanssa Mick Schumacher käy varmasti henkistä kamppailua, Mildh toteaa.

Lue lisää:

Mick Schumacher testaa Ferrarin ja Alfa Romeon F1-autoja

Askel kohti kuninkuusluokkaa – Michael Schumacherin poika värvättiin Ferrarille

Michael Schumacherista julkaistiin ennennäkemätön haastattelu – tehty vain kaksi kuukautta ennen kohtalokasta onnettomuutta: "Kunnioitan kilpailijoistani eniten Mika Häkkistä"

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat