Suora

  • "Haluan, että elämäni on kuin täyteläinen single malt-viski": Olympiatoivo Anni Vuohijoki on diplomi-insinööri, lääkäriopiskelija ja yksityisyrittäjä - eikä suostu tekemään kompromisseja
  • Urheilustudio 22.2.
  • Yhdistetyn mäkiosuus, Trondheim
  • Yhdistetyn mäkiosuus, Trondheim
  • Naisten syöksylasku, Crans Montana
  • Naisten syöksylasku, Crans Montana
  • Assembly Winter 2020: CS:GO -turnauksen pudotuspelit
  • Urheilustudio 22.2.
  • Naisten viesti, Anterselva
  • Naisten viesti, Anterselva
  • Mäkihypyn miesten kilpailu, Rasnov
  • Ski Tour, sprintit, Trondheim
  • Ski Tour, sprintit, Trondheim
  • Miesten viesti, Anterselva

Kommentti: Vaisun suomalaiskauden suurin onnistuja on tehnyt MM-rallikauden yllättäjän eteen timanttista työtä

Teemu Suninen ei ole onnistunut tuloksellisesti, mutta hän on silti osoittanut arvonsa brittitallille, kirjoittaa Yle Urheilun Micke Suopuro.

urheilu
Teemu Suninen
EPA-EFE/STR

Yle seuraa kanavillaan MM-rallikauden tapahtumia alusta loppuun. Puhuttavimmat videot ja tiedot tulevista lähetyksistä löydät tämän linkin takaa.

Brittiläinen M-Sport on rallin MM-sarjan ainoa yksityistalli. Neljän kisan jälkeen sen paras kuljettaja, Elfyn Evans, on pistetaulukossa sijalla neljä. Kakkosratsu Teemu Suninen taas on kymmenes. Merkkimestaruuspisteissä talli on viimeisenä, jo 44 pistettä johtavaa Hyundaita perässä.

Paperilla menestys kuulostaa juuri siltä, miltä sen kuuluukin. Maailmanmestari Sebastien Ogierin menettäneen ja talousvaikeuksissa painivan M-Sportin huhuttiin ennen kauden alkua jopa vetäytyvän koko sarjasta. Joulukuussa omistaja ja pitkäaikainen tallipäällikkö Malcom Wilson ilmoittikin siirtyvänsä taustalle pyörittämään täysipainoisesti yrityksensä liiketoimintaa tallipomon työtehtävien sijaan.

Wilson on myös ilmoittanut julkisuudessa, että M-Sportin katseet ovat jo tulevassa kaudessa. Evansin ja Sunisen sopimukset kattavatkin vain tämän vuoden, sillä Wilsonin tähtäimessä on hankkia tiimiinsä kaudeksi 2020 uusi ykköstähti.

Kaikesta huolimatta M-Sport on ehdottomasti yksi alkukauden suurimmista yllättäjistä. Ford ei ole jäänyt tehdasautojen jalkoihin, vaan itse asiassa Fiesta on ollut Ruotsissa, Meksikossa ja Korsikalla odotusten vastaisesti jopa se kilpailukykyisin WRC-tykki.

Tätä seikkaa ei voi pitää itsestäänselvyytenä, sillä talli joutuu budjettinsa osalta antamaan rutosti tasoitusta Toyotaan, Hyundaihin ja Citroeniin verrattuna. M-Sportin kannalta budjettiero korostuu kauden edetessä, kun kehitystyöhön ei tallilla ole yksinkertaisesti varaa kovimpien haastajien tapaan. Siitä huolimatta kauden alku on osoittanut, että brittitiimi kykenee omalla toiminnallaan kaventamaan etumatkaa.

Tästä suurin kiitos kuuluu niin Elfyn Evansille kuin Teemu Sunisellekin.

Kaksikko on nimittäin tehnyt kisoja edeltävissä testeissä timanttista työtä. Muidenkin tallien kuljettajat toki jakavat tietoa keskenään, mutta Evans ja Suninen ovat onnistuneet auttamaan toinen toistaan vielä muita paremmin.

Viitteitä tästä saatiin Ruotsissa, jossa etenkin Sunisen panos nostettiin myös tallin puolelta esiin. Värmlannin lumilla suomalainen johtikin rallia perjantain jälkeen. Pitkän ajopäivän jälkeisellä yötauolla MM-rallin kärkipaikkaa ovatkin tällä kaudella pitäneet kärkikolmikko Ott Tänakin, Sebastien Ogierin ja Thierry Neuvillen lisäksi vain M-Sportin kuljettajat.

Meno jatkui vahvana Meksikossa, vaikka Ruotsin rallin tapaan Suninen sortui sielläkin ajovirheeseen. Evansin vauhti oli kuitenkin väkevää läpi koko viikonlopun. Korsikalla Fiesta olikin sitten paras kaikista autoista. Evans ajoi eniten pohja-aikoja ja Suninen kirjautti Power Stagelta kolmanneksi korkeimmat pisteet. Valitettavasti walesiläisen uran toinen MM-voitto kariutui epäonnisesti päätöserikoiskeella.

Sunisen esitys Korsikalla oli erityisen ihailtava. Kokemattomuus paistoi läpi vielä kauden kolmessa ensimmäisissä kilpailussa, kun täydellisiä ajolinjoja jatkuvasti tavoitellut Suninen puristi liian usein ja liian pitkään aivan riskirajan yläpuolella. Korsikalla suomalainen kuitenkin osoitti, että hän pystyy ajamaan tarvittaessa myös viisaasti ja virheettömästi.

Pelkkiä tuloksia tärkeämpää Suniselle onkin osoittaa, että hän on korvaamaton palanen brittitallia. Tätä merkitystä hän on jo alleviivannut vauhtipotentiaaliaan väläyttämällä ja testeissä onnistumalla.

Osin Sunisen ansiosta M-Sportin autot eivät ole kauden aikana juurikaan kärsineet testeissä tehdyistä virhearvioista. Toyota mokasi Monte Carlossa vanteiden kanssa, Hyundai taas ei saanut säätöjä osumaan Ruotsissa ja Korsikalla Citroenin viikonloppu oli mennä täydellisesti pilalle testeissä tehtyjen mokien johdosta.

Tulosten valossa M-Sport toki on talleista se viimeinen, mutta totuus pistesarakkeen takana on kuitenkin toinen. Ennen kaikkea Suninen ja Evans ovat ydinryhmineen näyttäneet kuuluvansa MM-sarjan huipputasolle, vaikka talli muutoin pitääkin taloudellista välivuotta.

Lue myös:

Näin Jyväskylän suurajoista tehtiin maailman paras ralli, kuusi miestä kioskilla asusteenaan pelkkä rallipassi – lajin suomalainen kummisetä avaa tarina-aittansa

Kommentti: Kalle Rovanperän tähdittämän luokan pitäisi olla ponnahduslauta huipulle, mutta farssisarja on suomalaiselle vain hidaste

Mistä on MM-rallin tämän kauden suuri yllätys tehty? Korsikalla säväyttänyt Teemu Suninen hehkuttaa merkittävää asiaa

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat