Suora

  • Anton Lundell: 17-vuotias maailmanmestari ja jääkiekkoammattilainen
  • Jääkiekon U18 MM: Puolivälieräottelu USA - FIN
  • Jääkiekon U18 MM, puolivälieräottelu USA - FIN
  • SM-liigan 3. finaali: Kärpät - HPK
  • Jääkiekon Nordic cup: FIN - SWE
  • Jääkiekon Nordic cup, Suomi - Ruotsi
  • Urheiluruutu
  • Koostejakso - kauden parhaat palat
  • Jalkapallon Italian cupin välierän Atalanta - Fiorentina 2. osaottelu
  • Urheiluruutu
  • Rallin MM, Argentiina, ennakko

Näin Bottas putosi kakkoseksi MM-sarjassa – F1-asiantuntija kertoo merkittävästä yksityiskohdasta: "Tässä menetettiin paljon pisteitä"

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh kiinnitti huomiota Kiinan GP:n rataan Shanghaissa. Muutamassa sekunnissa paalulta lähteneelle Valtteri Bottakselle kävi huonosti.

Formula 1
Valtteri Bottas
Valtteri Bottas joutui tyytymään kakkoseksi Kiinassa.Glenn Dunbar/LAT Images/REX/All Over Press

Kiinan GP:ssä Valtteri Bottas joutui tyytymään kakkossijaan. Samalla hän menetti ensimmäistä kertaa tällä kaudella paikkansa sarjan kärjessä. Lewis Hamilton eteni kisan voitolla kuuden pisteen johtoon. Ennen kisaa Bottaksen johto oli yksi piste.

Bottas lähti Shanghain kisaan paalulta, mutta hävisi heti lähdössä tallitoverilleen. Sen jälkeen Hamilton pystyi hoitamaan voiton helposti.

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh näki, että voitto ratkesi juurikin lähdössä.

– Kun katsoo tarkasti Kiinan rataa, näkee selvästi kakkosruudun puolella olevan selkeästi enemmän kumia pidemmällä matkalla. Paalupaikan edessä ei ole. Lähtö siis sinänsä onnistui Valtterilta hyvin, mutta sitten lähtökiihdytys ei. Valtteri oli väärällä puolella rataa käytännössä katsoen. Siihen se kisa valui. Valtterin suorituksensa ja nopeus oli Hamiltonin tasoa alusta loppuun, Mildh selvittää.

Bottas itsekin totesi kisan jälkeen, että auto suti lähtöviivan tietämissä. Mildhin mukaan ongelma ei ole kuitenkaan poikkeuksellinen.

– Tuollainen viiva on maalattu radaan ja sellainen on aina ollut. Ne viivat ovat erilaisia eri radoilla, mutta tässä tilanteessa voiman siirtyminen pyörille tapahtui väärällä hetkellä. Siinä oli viiva ja samalla oli vähemmän kumia paalupaikassa eli oli vähemmän pitoa. Tämä vaikutti sitten lähtökiihdytykseen ratkaisevasti, Mildh totesi.

Kiinan GP lähtö
Lewis Hamilton pääsi oikealta ja sisäkautta kärkeen Shanghain lähdössä.Will Taylor-Medhurst/Getty Images

Tilanne onkin tavallaan hyvin nurinkurinen. Olisko nyt Bottaksen kelvannut lähteä kakkosruudusta?

– Olisi se varmasti Valtterille riittänyt. Mutta F1-sarjassa paalupaikan ottamisella on iso merkitys psyykkisesti kuljettajalle. Paalupaikka on kaiken kaikkiaan nopeuden osoitus. Paalupaikkaa pitää siis hakea. Ei voi jäädä tietoisesti kakkoseksi, Mildh sanoo.

– Mutta toki jälkeen päin katsottuna Bottaksella olisi ollut paremmat mahdollisuudet onnistua startissa kakkosruudusta. Mutta lähdössä on myös muutamia inhimisilllisiä tekijöitä, jotka olisivat voineet joka tapauksessa epäonnistua. En koe tätä Valtterin osalta katastrofiksi. Tässä oli ratkaisevat muutamat sekunnit, jossa menetettiin paljon pisteitä.

Tallitoveri Lewis Hamilton pääsi kuitenkin nyt joka tapauksessa kaasuttelemaan voittoon, vaikka britin kilpailuviikonloppu oli todella vaikea. Mildh ymmärtää näkökannan siitä, että Bottaksen olisikin kannattanut voittaa nyt Hamltonin tuskaillessa. Toisaalta viikonloppu osoitti jälleen viisinkertaisen mestarin vahvuudet.

– Hamilton ei ollut asian päällä samalla tavalla niin kuin hän yleensä on. Nyt Valtterilla olisi ollut paikka ottaa voitto ja parempi ote tallikaverista. Mutta Valtterin näkökulmasta tämä osoitti sen, miten Hamilton on todella vaarallinen vastustaja koko ajan, Mildh sanoo.

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton juhli F1-historian tuhannen MM-osakilpailun voittoa Shanghaissa.Clive Mason/Getty Images

Mildh nosti esiin sen tavan, miten Hamilton pystyy kokoamaan itsensä hyvinkin nopeasti isoista ongelmista tilanteesta huippuiskuun.

– Tässä Kiinan tapauksessa Hamilton pääsi todella lähelle aika-ajoissa, vaikka hävisi. Sitten hän ilmoitti julkisuudessa, että lähdöt eivät ole hänen vahvuutensa. Mutta Hamilton onnistui kuitenkin viimeisen päälle juuri silloin kuin sitä tarvittiin, Mildh sanoo.

Hamilton on nyt Bottaksen ylivoimaisten Australian juhlien jälkeen yltänyt voittotahtiin. Mildhin mukaan kaksikon ero radalla on ollut kuitenkin vielä Bottaksen kannalta sopiva.

– Ainakin näiden ensimmäisten kilpailujen perusteella loppuun näyttää silti, että loppuun asti taistellaan tasaisesti maailmanmestaruudesta, Mildh sanoo.

MM-PISTEET 3/21 GP:N JÄLKEEN

1. Lewis Hamilton Mercedes 68

2. Valtteri Bottas Mercedes 62

3. Max Verstappen Red Bull 39

4. Charles Leclerc Ferrari 37

5. Sebastian Vettel Ferrari 36

6. Pierre Gasly Red Bull 13

7. Kimi Räikkönen Alfa R. 12

8. Lando Norris McLaren 8

9. Kevin Magnussen Haas 8

10. Nico Hülkenberg Renault 6

Lue lisää:

Valtteri Bottas tarjosi mielenkiintoisen selityksen tappiosta Lewis Hamiltonille – ”Tämä ei ole hauska tunne”

Kimi Räikkönen paljasti yhtäkkisen ongelman C Morella – koki pystyvänsä parempaan

Bottas tyrmättiin voittotaistossa heti ensimetreillä, Hamilton siirtyi pistekärkeen – Räikköseltä hieno kisa

Bottas taipui voittokamppailussa Hamiltonille , Räikköseltä loistavaa ohitustykitystä – näin Kiinan GP eteni

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat