Suora

  • Elävä arkisto esittää

Entiset tallitoverit umpisolmussa, mestarin koetinkivi ja kolme muuta syytä, miksi Argentiinan MM-rallin asetelmat ovat niin kiinnostavat

Yle Urheilun asiantuntija Riku Tahko uskoo Toyotan ajavan jopa kaksoisvoittoon "kuumaisemissa".

ralliautoilu
Toyota
EPA

Kauden viides MM-ralli ajetaan Argentiinan puuttomissa ja kivikkoisissa "kuumaisemissa". Torstain ja perjantain välisenä yönä Suomen aikaa alkavan kilpailun lähtökohdat ovat herkulliset, sillä MM-sarjan kärkikolmikko Thierry Neuville, Sebastien Ogier ja Ott Tänak ovat vain viiden pisteen sisällä toisistaan.

Yle Urheilun asiantuntija Riku Tahko listaa viisi seikkaa, jotka puhuttavat Argentiinan klassikkokisan alla.

Ott
EPA

1. Äärimmäisen haastavat ja vaihtelevat olosuhteet

Argentiinan MM-ralli on ehdottomasti yksi koko kauden kiinnostavimmista osakilpailuista. Vuoristossa ajettavat röykkyiset ja hitaat erikoiskokeet mittaavat autojen kestävyyskykyä. Silti kyse ei ole puhtaasta kestävyysrallista, vaan Argentiinassa on osattava ajaa myös kovaa.

– Kilpailu on todella monipuolinen. Monet pätkistä ajetaan leveillä ja hyväkuntoisilla teillä, jossa mennään kovaa. Jotkut pätkät taas ovat yhtä kivikkoa, Tahko huomauttaa.

Nuotteihin luottaminen on kuljettajille kaikki kaikessa, sillä vaarat vaanivat varovaistakin jokaisella erikoiskokeella. Tavallisesti pehmeä hiekka on mahdollistanut Argentiinassa paikoin rajunkin hyökkäämisen, mutta sateiden johdosta tiet ovat huomattavasti karummassa kunnossa kuin esimerkiksi viime vuonna.

– Takapyörän ripustukset voivat helposti jäädä jätöissä oleviin kiviin ja maavalleihin. Nuotit on tehtävä erityisen tarkasti. Kymmenyksistä ajettaessa riskit kasvavat. Ihan pieneltä ja mitättömältäkin vaikuttavat osumat voivat tehdä autoihin pahaa jälkeä, Tahko kuvailee.

Ogier
AOP

2. Kuusi vuotta, kuusi voittajaa – vaan ei koskaan Ogieria

Argentiinan MM-ralli, kuten koko MM-sarjakin, oli pitkään yhtä Sebastien Loebin leikkikenttää. Ranskalainen voitti kilpailun Citroenilla kahdeksan kertaa peräkkäin vuodesta 2005 aina vuoteen 2013 saakka. Valtakauden jälkeen kukaan kuljettaja tai talli ei ole ottanut rallia omakseen.

Vuonna 2014 voittoon ajoi Jari-Matti Latvala (Volkswagen), 2015 ykkönen oli Kris Meeke (Citroen), 2016 valtiaaksi nousi Hayden Paddon (Hyundai) ja 2017 ykköstilan vei Thierry Neuville (Hyundai). Kisan hallitseva voittaja taas on Ott Tänak, joka nappasi kärkipaikan Toyotalla.

Argentiinassa aura-auton rooli on yksi koko sarjan ikävimmistä. Tällä kertaa perjantaisen vastuun tästä työstä kantaa Neuville.

– Se on nähty monena vuonna, että ensimmäisen päivän jälkeen auraajan olisi oltava korkeintaan puolen minuutin päässä kärjestä. Eron pitäminen edes siinä on todella haastavaa, Tahko kertoo.

Tahko kuitenkin muistuttaa, että kisaviikon sateet helpottavat Neuvillen urakkaa. Sateet ovat sitoneet irtosoraa. Paikoitellen sateet ovat pyyhkineet tieltä kaiken vähänkin irtonaisen soramassan.

Rallin erikoisesta luonteesta kertoo kuitenkin sekin seikka, että lähes kaiken ralliautoilijana voittanut Sebastien Ogier ei ole koskaan onnistunut ajamaan Argentiinassa ykköseksi.

– Se on harvinaista herkkua. On toki muistettava, että Ogier on ollut niin monena vuotena kärkikuskien joukossa Argentiinaan lähdettäessä, joten hän on joutunut ajamaan "torjuntapisteistä", Tahko selvittää.

Toyota juhlii
AOP

3. Toyotan on tehtävä tulosta – jopa kaksoisvoitto on mahdollinen

Edellinen MM-ralli Korsikalla oli Toyotalle täydellinen katastrofi. Kaikki kolme kuljettajaa kärsivät rengasrikoista. Lässähdyksen johdosta talli putosi valmistajien MM-sarjassa piikkipaikalta kolmanneksi.

– Se on kiistaton fakta, että Toyota on alustalla kuin alustalla nopein auto. Tänak ja Meeke ajavat parhaimmillaan maagisen kovia erikoiskoeaikoja, Tahko korostaa.

Tallimestaruus ei tänäkään vuonna jää kiinni vauhdista, mutta Monte Carlon vanne- ja Korsikan rengasongelmiin ei Toyotallakaan ole määräänsä enempää varaa.

– Ymmärsin, että Toyota oli teettänyt uudet vanteet Korsikalle Monten rengasrikkojen johdosta. Se ei silti auttanut. Ongelmat voivat johtua myös alustan säädöistä, kun renkaat eivät kestä mutkissa leikkaamista, Tahko kertoo.

– Pitää myös muistaa, että tämän päivän asfalttirengas on herkkä hajoamaan sivuttaisosumista, koska vaikka kyse on kilparenkaasta, niin se perustuu enemmän siviilirenkaaseen kuin joskus aiemmin, asiantuntija pohtii.

Tahkon mielestä Tänak on Argentiinassa suurin ennakkosuosikki, eikä Tommi Mäkisen johtaman Toyotan ensimmäinen kaksoisvoittokaan olisi mikään valtava ihme.

– Toyota pystyy ajamaan vaikka kaksoisvoiton, jos nuo pienet lipsahdukset jäävät pois. Meeke on vauhtinsa puolesta noussut loistavaksi adjutantiksi Tänakille.

Toyotan jättipotin todennäköisyyttä lisää Tahkon mukaan se, että Hyundai on yhä soralla puuppolalaisia selvästi jäljessä.

– En edelleenkään luota Hyundain soranopeuteen, vaikka hitaammissa kisoissa suoritukset ovat olleet kohtuullisia. Silti vain Neuville on onnistunut ajamaan niissä tasaisesti lähelle voittavaa vauhtia. Talli vaihtoi tälle kaudella iskunvaimentimien valmistajaa, koska auton alusta ei ole sopinut kovavauhtisille sorateille. Toyotalle riittää Hyundaihin nähden yhä se perusvarma nopeus, Tahko uskoo.

Latvala
AOP

4. Latvala ja Mikkelsen ajavat tulevaisuudestaan

Jari-Matti Latvalasta tuli vuoden 2014 voitollaan kuudes Argentiinan tiet voittoisasti kesyttänyt suomalainen. Tuurilainen nousi tuolloin kovaan seuraan Hannu Mikkolan, Timo Salosen, Juha Kankkusen, Tommi Mäkisen ja Marcus Grönholmin kanssa. Tuolloin Volkswagen oli rallimaailman suvereeni hallitsija Ogierin johdolla. Ranskalaisen varjossa menestystä niittivät myös Latvala ja norjalainen Andreas Mikkelsen.

Tämän jälkeen niin Toyotalle siirtyneen Latvalan kuin Hyundailla ajavan Mikkelsenin menestys on ollut vaatimatonta. Latvala on sentään Toyotalla ajanut osakilpailuvoittoihin, mutta Mikkelsenin uran ainoat ykkössijat ovat yhä saksalaistallin ajoilta.

Tahkon mielestä etenkin norjalainen on ottanut vastoinkäymiset vastaan jopa liiankin rennosti.

– Olen ollut pettynyt Mikkelsenin suorituksiin siitä asti, kun hän Hyundaille siirtyi. En tiedä, että onko hänellä takki auennut, kun taskussa on ollut pidempi sopimuspaperi. Nöyrä työnteko ja halu mennä eteenpäin on puuttunut.

Latvalan menestys ei ole jäänyt työmoraalista kiinni, mutta sekään ei ole henkisiä takalukkoja avannut.

– Jari-Matti menee ongelmista liiankin maihin. Aivan kuin hän olisi esimerkiksi rengasrikon jälkeen jo itse päättänyt, että menetettyä aikaa ei enää pysty ajamaan kiinni. Molemmat kuskit ovat omalla tavallaan henkisessä umpisolmussa.

Mikkelsen taisteli Monte Carlossa podiumpaikasta, kunnes ajoi lauantaina ulos yliyrittämisen seurauksena. Meksikossa hän taas keskeytti kärkipaikalta osuttuaan kiveen. Hyundailla otteisiin reagoitiin nopeasti ja ennakkokaavailuista poiketen Mikkelsen jäi kokonaan rannalle Korsikan osakilpailusta. Argentiinassa kuskin on pakko tehdä tulosta. Nälkäiset kuljettajat, kuten Hyundailta ilman tallipaikkaa viime kauden päätteeksi jäänyt Hayden Paddon, kun janoavat Mikkelsenin saappaisiin.

Latvalan tilanne on vastaava. Ruotsissa suomalainen oli kärkivauhdissa, kunnes juuttui penkkaan. Meksikossa tuurilaisen petti tekniikka, ja Korsikalla ongelmia aiheuttivat renkaat, mutta toisaalta myös nuotituksessa tehdyt virheet. Latvalan pitäisi olla Mäkisen luottoratsu, mutta pian Puuppolan isolla pomolla ei ole enää syitä pitää sinivalkoisia värejä tallissaan.

Toyotan pilttuun ovia kun kolkuttelee japanilaislupaus Takamoto Katsuta, jota tallin kotimaassa odotetaan varmasti lähtöviivalle jo ensi vuonna, kun Japani nousee osaksi MM-kalenteria.

Lähtökohdat Latvalan ja Mikkelsenin onnistumiselle eivät ole ruusuiset.

– Molemmilla herrojen on ollut pakko onnistua jo pitkään, mutta alisuorittaminen on silti jatkunut. Kumpikin on kärsinyt myös huonosta onnesta, mutta loputtomasti siihen ei voi vedota. Molempia yhdistää se, että pienet ajovirheet ovat johtaneet isoihin vaurioihin, Tahko tiivistää.

5. Onko kauden superyllättäjä taas valmis ihmetekoihin?

M-Sport antaa MM-sarjan ainoana yksityistallina roimasti tasoitusta tehdastiimeihin nähden. Kovin moni ei ennen kauden alkua uskonutkaan Elfyn Evansin ja Teemu Sunisen mahdollisuuksiin.

Silti Fiesta-kuljettajat ovat olleet alkukauden suurimpia yllättäjiä. Monte Carlossa askelmerkit olivat vielä hukassa, mutta Ruotsissa Suninen jo johti rallia, Meksikossa Evans taas ajoi kolmanneksi ja Korsikalla brittikuskin voitto karkasi vasta päätöspätkän rengasrikkoon.

– He ovat olleet yllättävän hyviä. Raaka nopeus on löytynyt, ja he ulosmittaavat autosta kaiken mahdollisen, Tahko hehkuttaa.

Talli on tehnyt etenkin testeissä huimaa työtä, sillä Fordit ovat olleet täysin kilpailukykyisiä pahimpiin kilpailijoihin nähden. M-Sport valitsi Argentiinaan muita talleja erilaisemman lähestymistavan, kun Fiestoja piiskattiin Argentiinan olosuhteita simuloivien Etelä-Euroopan testimaiden sijasta kotimaisemissa Englannissa Greystoken metsässä.

Hyviä syitä päätökseen oli useita. Ensinnäkin M-Sport ei menettänyt rajoitettuja testipäiviä, koska autoja ajatettiin tallin omalla testialueella. Näin talli saattoi kehittää autojen kestävyysominaisuuksia. Samalla tiimi valmistautui jo toukokuun alussa ajettavaa Chilen MM-rallia varten, jonka tieprofiilia vastaa Walesin MM-rallia, tosin kuivana versiona kyseisen osakilpailun syksyiseen mutavelliin nähden.

– M-Sport on se musta hevonen oikeastaan kaikissa kilpailuissa. Teemu on ajanut hyviä välähdyksiä, mutta Evans nostanut valtavasti tasoaan. Hän on hyvä kirittäjä Suniselle, Tahko sanoo.

Yle Urheilu seuraa Argentiinan MM-rallin tapahtumia tiiviisti niin verkkosivuilla, televisiossa kuin Yle Areenassakin. Tiedot tulevista lähetyksistä ja kiinnostavimmat klipit jokaiselta erikoiskokeelta löydät täältä.

Yle Urheilun lähetykset Argentiinan MM-rallista

Torstai 25.4.
Klo 21.50 Ennakkolähetys, TV2

Perjantai 26.4.
*Klo 01.00 Erikoiskoe 1, suora lähetys, *TV2

Klo 22.30 Kooste 1. ajopäivän tapahtumista, TV2

Lauantai 27.4.
Klo 14.30 Erikoiskoe 10, suora lähetys, Areena
Klo 20.00 Erikoiskoe 14, suora lähetys, TV2
Klo 22.40 Kooste 2. ajopäivän tapahtumista TV2

Sunnuntai 28.4.
Klo 15.00 Erikoiskoe 16, suora lähetys, Areena
Klo 18.00 Power Stage, suora lähetys, TV2
Klo 23.15 Kooste 3. ajopäivän tapahtumista, *TV2
*

Maanantai 29.4.
Klo 19.00 Power Stage, jälkilähetys, TV2

Sunnuntai 5.5.
*Klo 17.30 Kisakooste, *TV2

Lue myös:

Näin seuraat klassista ja sielukasta Argentiinan MM-rallia – sunnuntaina jännitetään supersuositun erikoiskokeen vaiheita kahteen kertaan

Luonnonvoimat ovat muokanneet Argentiinan MM-rallin reittiä – suomalaiset kärsivät sateista: "Kun kolahtaa, niin sitten myös kolahtaa"

Kommentti: Vaisun suomalaiskauden suurin onnistuja on tehnyt MM-rallikauden yllättäjän eteen timanttista työtä

Kommentti: Kalle Rovanperän tähdittämän luokan pitäisi olla ponnahduslauta huipulle, mutta farssisarja on suomalaiselle vain hidaste

Näin Jyväskylän suurajoista tehtiin maailman paras ralli, kuusi miestä kioskilla asusteenaan pelkkä rallipassi – lajin suomalainen kummisetä avaa tarina-aittansa

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat