Suora

  • Uinnin MM, aamun kilpailut

Uuden MM-rallin erityispiirre avaa suomalaisille oven voittotaistoon – asiantuntija nostaa yhden nimen ylitse muiden: "Huikea mahdollisuus"

Yle Urheilun asiantuntijan Riku Tahkon mukaan Chilessä ei autoja säästellä, vaan kymmenyksistä ajetaan täysillä alusta loppuun.

ralliautoilu
Suninen
AOP

Yle Urheilu seuraa Chilen MM-rallin tapahtumia tiiviisti niin verkkosivuilla, televisiossa kuin Yle Areenassakin. Tiedot tulevista lähetyksistä ja kiinnostavimmat videoklipit jokaiselta erikoiskokeelta löydät täältä.

Perjantaina alkavan Chilen MM-rallin lähtökohdat ovat vähintäänkin kutkuttavat, onhan kyse harvinaisesti aivan uudesta kilpailusta MM-kalenterissa. Lisäksi rallia ajetaan ensimmäistä kertaa tällä kaudella puhtaasti kovavauhtisilla sorateillä.

Suomalaisten alkukausi on sujunut tähän mennessä vaisusti. Kyse ei ole kuitenkaan mistään uudesta ilmiöstä, sillä perinteisesti kauden alun kilpailuista ainoastaan Ruotsin ralli on sopinut erityisen hyvin suomalaiskuljettajille. Esimerkiksi viime vuoden tapaan tämä on myös heijastunut MM-pistetaulukkoon.

Yle Urheilun asiantuntija Riku Tahko nostaa esiin kolme suomalaisittain kiinnostavinta seikkaa Chilen kilpailun alla.

1. Kaikki kuskit samalla viivalla

Chilen tiet olivat kaikille kuljettajille tuntemattomia ennen alkuviikon nuotituksia. Näin ollen kaikki kuljettajat ovat samalla viivalla, sillä kukaan kuski ei voi hyödyntää aiempien vuosien kokemuksiaan.

– Rallin yksi tärkeimmistä elementeistä on nimenomaan paikallistuntemus. Chile avaa tässä suhteessa mielenkiintoisen mahdollisuuden. Takaa voi hyvältä lähtöpaikalta tehdä koviakin suorituksia, Tahko selvittää.

Yksinkertaistettuna kukaan kuljettaja ei saa merkittävää etulyöntiasemaa muihin nähden.

– Kaikki joutuvat tekemään kaiken työn nuotituksessa. Videolta on mahdollisuus tarkastaa asioita vasta tämän jälkeen. Nyt nähdään, voivatko jotkut kuljettajat nostaa selvästi tasoaan muihin kisoihin verrattuina, Tahko pohtii.

Meksikossa ja Argentiinassa kuljettajien oli pidettävä huolta autoistaan. Chilenkin teillä on osattava ajaa tarkasti, mutta profiililtaan kyse on kestävyyskilpailun sijaan nopeuskilpailusta.

– Vauhdikas ralli on ilmiselvästi tiedossa. Kuljettajat ovat kehuneet tiestöä. Siinä on paljon yhtäläisyyksiä Walesin, Australian ja jopa Suomenkin kanssa. Sora on tosin hieman Jyväskylän vastaavaa kovempaa. Missään nimessä kyse ei ole selviytymiskamppailusta, Tahko muistuttaa.

Jari-Matti Latvala

2. Suomalaiset haastavat Sunisen johdolla

Chilen teiden profiili suosii suomalaisia, vaikka sinivalkoisten kuljettajien etu kovavauhtisissa soraralleissa onkin tänä päivänä todellisuuden sijasta lähempänä myyttiä.

– Muutkin ovat oppineet ajamaan nopeita sorakisoja voittavalla tasolla. Toisaalta suomalaisilla on selvästi Argentiinaa ja Meksikoa paremmat lähtökohdat ajaa kovaa tulevissa ralleissa, kun autoa saa ajaa hyvällä linjalla poikittain, Tahko kertoo.

Ennakolta suomalaiset hyötyvät hieman lähtöpaikoistaan, vaikkakin Chilessäkin sateet ovat putsanneet irtosoraa teiden pinnoilta. Ennen kaikkea niin Jari-Matti Latvala, Esapekka Lappi kuin Teemu Suninen ovat osoittaneet kykynsä löytää rytmi juuri vastaavilla teillä, joilla Chilessä ajetaan.

Kaikkien suomalaisten onkin nyt käännettävä kurssinsa parempaan suuntaan.

– Lapilla paine kiristyy, mutta Jari-Matilla se on Argentiinan positiivisen vivahteen ansiosta kääntymässä parempaan päin, Tahko huomauttaa.

Tahkon mielestä Fordilla ajavaa Sunista voi pitää ennakolta suomalaisten ykköshevosena ja siten Ott Tänakin, Thierry Neuvillen, Sebastien Ogierin ja Kris Meeken kovimpana haastajana. Brittitalli M-Sport valmistautui Etelä-Amerikan kierrokseen kotiteillään, jotka vastaavat monella tapaa Chilen erikoiskokeita.

– Teemu on ollut vauhdin osalta ikävän kaukana niissä kisoissa, joista muilla on enemmän kokemusta. Nyt hänellä on huikea mahdollisuus. Uskon, että Suninen on se rallin musta hevonen, Tahko ennakoi.

Rovanperä
Kalle Rovanperä on seuraava Timo Jouhkin tallin WRC-kuljettaja. Tällä kaudella Jouhkin suojateista tehdastalleissa ovat ajaneet Jari-Matti Latvala ja Teemu Suninen. AOP

3. Rovanperä tasoittaa kivikkoista tietään

Kalle Rovanperä ajaa Chilessä kauden ensimmäisen rallinsa Euroopan ulkopuolella. Rovanperältä kaivataan nyt onnistumista, sillä kevättalven kisoissa suomalainen ei vielä onnistunut ajamaan maaliin ilman virheitä. Suomalaisen on ollut vaikea sovittaa menohalujaan Skodan tehdastallin toiveisiin.

– Uusi luokka on sekoittanut pakkaa. Työnantaja sanoo, että aja varmasti maaliin, mutta se ei lähtökohtaisesti anna vauhdista sellaista kuvaa, jonka haluaisit painattaa käyntikorttiisi. Tilanne on ollut todella vaikea ja siten keskittyminen on välillä herpaantunut. Näin on syntynyt Kallelle epätyypillisiä helppoja virheitä, Tahko korostaa.

Tehdastalleille tarkoitetussa WRC2 Pro-luokassa on Chilessä mukana Rovanperän lisäksi kaksi kuljettajaa. Lisäksi suomalainen pääsee vertaamaan aikojaan lukuisiin muihin R5-autolla ajaviin kuskeihin, kuten Argentiinassa WRC2-luokan voittaneeseen chileläiseen Pedro Helleriin.

Maanantaisissa testeissä Rovanperä oli tuttuun tapaansa kaikista nopein kuljettaja. Tahko toivoo Rovanperän uraa seuraavien silti muistavan malttaa odottaa rauhassa kuskin kehittymistä.

– Kukaan ei epäile Kallen nopeutta. Silti kukaan, ei edes Kalle Rovanperä, saa oikotietä ylös. Kaikkien kuljettajien on pitänyt käydä läpi se pitkä ja kivinen tie. Kivet on kolisteltava ja kaadot on kaadettava.

KULJETTAJIEN PISTETILANNE 5/14

1. Thierry Neuville Hyundai 110

2. Sebastien Ogier Citroen 100

3. Ott Tänak Toyota 82

4. Kris Meeke Toyota 54

5. Elfyn Evans Ford 43

6. Andreas Mikkelsen Hyundai 30

7. Jari-Matti Latvala Toyota 29

8. Esapekka Lappi Citroen 26

11. Teemu Suninen Ford 20

VALMISTAJIEN PISTETILANNE 5/14

1. Hyundai 157

2. Toyota 120

3. Citroen 117

4. M-Sport Ford 78

WRC2 PRO-LUOKAN PISTETILANNE 5/14

1. Lukasz Pieniazek Ford 62 (Kolme kilpailua)

2. Gus Greensmith Ford 58 (Kolme kilpailua)

3. Mads Östberg Citroen 50 (Kaksi kilpailua)

4. Kalle Rovanperä Skoda 36 (Kolme kilpailua)

5. Eerik Pietarinen Skoda 0 (Yksi kilpailu)

6. Marco Bulacia Skoda 0 (Yksi kilpailu)

Yle Urheilun lähetykset Chilen MM-rallista

Torstai 9.5.

21.00 Ennakkolähetys, TV2

Perjantai 10.5.

21.40 Kooste 1. päivän tapahtumista, TV2

Lauantai 11.5.

16.00 Erikoiskoe 8, suora lähetys, TV2

21.02 Kooste 2. päivästä, TV2

Sunnuntai 12.5.

15.00 Erikoiskoe 13, suora lähetys, TV2

19.00 Power Stage, suora lähetys, Areena

20.00 Power Stage, TV2

21.30 Kooste 3. päivästä, TV2

Maanantai 13.5.

19.00 Power Stage, koostelähetys, TV2

Sunnuntai 19.5.

21.00 Koostelähetys koko rallista, TV2

Lue myös:

Tommi Mäkisen johtama Toyota menossa alaspäin – toimintaa leimaa vahva ristiriita: ”Pitäisi pystyä eliminoimaan näitä juttuja”

Suomalaistähdet ovat pudonneet haastajiksi rallin MM-sarjassa: ”Neljän kärki ajaa järkyttävällä rutiinilla”

Kommentti: Kalle Rovanperän tähdittämän luokan pitäisi olla ponnahduslauta huipulle, mutta farssisarja on suomalaiselle vain hidaste

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat