Suora

  • CS:GO: IEM Chicago – välierät
  • Aviopari katoaa
  • Uinnin MM, aamun kilpailut

Huvipuistosta vauhtia Chilen ralliin hakenut Lappi sai synninpäästön tallipomolta Argentiinan tapahtumista: “Ei tunnu siltä, että olisi työpaikka uhattuna”

Suomalaiskuljettajat hakevat vaisun alkukauden jälkeen onnistumisia Chilen MM-rallista. Ralli ajetaan MM-statuksella ensimmäistä kertaa, ja se saattaa avata mahdollisuuksia yllätyksille.

Rallin MM-sarja
Esapekka Lappi, Argentiina
Esapekka Lapin ralli Argentiinassa päättyi ulosajoon.EPA-EFE

Yle Urheilu seuraa Chilen MM-rallin tapahtumia tiiviisti niin verkkosivuilla, televisiossa kuin Yle Areenassakin. Tiedot tulevista lähetyksistä ja kiinnostavimmat videoklipit jokaiselta erikoiskokeelta löydät täältä.

Citroenin Esapekka Lapin kakkostila Ruotsin rallissa helmikuussa on edelleen paras suomalaissijoitus rallin MM-sarjassa kuluvalla kaudella. Vauhtia ei ole löytynyt riittävästi, autot eivät ole pysyneet tiellä ja myös epäonni on kiusannut sinivalkoisia kuljettajia ajoittain.

Argentiinan rallin jälkeen suomalaiskuljettajista juuri Lappi oli ainoa, joka palasi käymään Euroopassa kahden viikon tauon aikana.

– Se oli kivaa ja kelit olivat hyvät. Perhe ja lapset ovat tärkeä henkireikä, ja olisi tullut tosi pitkä tauko heidän näkemisestään, sillä menemme tästä vielä suoraan Sardiniaan testaamaan. Kävimme huvipuistossa ja 3-vuotiaan kanssa pyörimme muun muassa karusellissa, avaruussukkulassa sekä kahvikupeissa. Hänelle se oli ensimmäinen kerta, ja pitää varmaan käydä kesällä Suomessa uudestaan.

Lappi joutui ennen taukoa Argentiinassa astetta pahempaan karuselliin, kun auto luisui ulos tieltä. Vaarallisesti tienlaitaan asettunut yleisö oli lähellä jäädä pyörivän Citroenin alle. Onnettomuudessa oli ainekset isolle tuholle, mutta pahimmalta vältyttiin.

Pieksämäkeläisellä on ollut ongelmia myös muissa ralleissa, ja tapahtumat on nyt käyty läpi tallipäällikkö Pierre Budarin kanssa.

– Täytyy antaa kiitosta hänelle, sillä Pierre on tosi ymmärtäväinen ja häneltä saa tukea. Vaikka tuli tuollainen moka ja kausi on lähtenyt vähän huonosti käyntiin, ei tunnu siltä että olisi työpaikka uhattuna. He tietävät ja kaikki tietävät, että voin ajaa paremmin, kun saamme hommat natsaamaan. On hyvä fiilis, kun tietää tallin tukevan takana, Lappi sanoo.

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. EPA-EFE/STR

Sekoitus eri ralleja

Chilessä kuljettajia odottaa uusi haaste, sillä ralli ajetaan MM-tasolla ensimmäistä kertaa. Kuskit lähtevät samalta viivalta, ja lisähaastetta nuotitukseen teki alkuviikosta kisapaikoilla vallinnut sakea sumu.

– Hyvin haastavia pätkiä siellä on, aika paljon tiet kääntyvät ja sellaista teknistä se on. Keskiviikko meni sankassa sumussa, ja näkyvyyttä oli varmaan 20–30 metriä. En oikein tiedä, mitä nuottia tuli tehtyä, mutta parasta mitä siinä kelissä pystyi, Fordin Teemu Suninen kertoo.

Jari-Matti Latvala sai hankalan alkukauden jälkeen lisättyä vauhtia Argentiinassa, ja vaikka mestaruustaistelu on käytännössä ohi jo toukokuun alussa, Power Stagella kerätyt neljä pistettä jättivät hyvän maun seuraavia kisoja ajatellen.

Latvalan mukaan tiestö on sekoitus monia eri ralleja.

– Siellä on vähän Suomea, Portugalia, Australiaa ja Walesia. Vaikea sanoa, mikä on paras pätkä, mutta sunnuntaina on sellainen, mistä tykkään. Nyt kun olemme kaikki samalla viivalla, pitää käyttää kaikki se kokemus, mikä on kertynyt. Teiden pinnat ja laadut vaihtelevat paljon, ja pitää osata hyödyntää se pito, mikä on otettavissa, Latvala sanoo.

Toyota-kuski uskoo, että ratkaisuja voidaan nähdä jo perjantaina. Tarjolla on heti kahdesti ajettava kilpailun pisin erikoiskoe El Puma.

– Se on teknisin pätkä koko rallissa, vaikka välissä onkin vähän isoa tietä. Siellä voi tulla isoja eroja, ja irtosoraa oli aika paljon. Sateelle on pieni riski, ja siinä tapauksessa lähtöpaikalla ei ole niin suurta väliä. Aika isoista sumuongelmista on kärsitty, joten kaikkia asioita ei saatu aivan sataprosenttiseksi.

Teemu Suninen
Teemu Suninen kiidättää Fordiaan nyt Chilen teillä.AOP/imago sport

Samalta viivalta

Lappi muistuttaa, että vaikka kokemus on kaikille ensimmäinen, Korsikalla ajetuilla uusilla pätkillä vanhemmat kuljettajat olivat silti edellä.

– Itsellä kun on vähemmän kokemusta, voihan siitä olla hyötyä, kun mennään tällaiseen, missä on enemmän uutta kaikille. Korsikalla silti todettiin, että vaikka oli uutta, vanhat ketut osaavat tehdä nuotit. Ei se siellä näyttänyt tuovan meille mitään etua.

Suninen kävi testaamassa autoa Englannissa ennen Argentiinan rallia, ja siitä voi olla Chilessä apua.

– En tiedä, onko siitä etua. Tietty oli hyvä, että ne kelit olivat siellä edes sinnepäin. Täällä on melkein joka rallista pieniä osia ja täytyy saada auto toimimaan sekä ajo luistamaan. Ainakin uusilla Korsikan pätkillä vauhti oli hyvä, mutta on taas pienistä asioista kiinni, ollaanko kärjessä vai viimeisten joukossa.

Myös Lappi toteaa, että perjantaina on edessä erittäin tekninen päivä. Myöhemmin viikonlopun aikana pääsee kuitenkin paahtamaan vapaammin.

– Perjantaina on paljon neulansilmiä ja tarvitset autolta vetopitoa. Se on sellaista hidasta ja teknistä. Lauantaina on niin sanotusti enemmän lentokenttää ja kovavauhtista menoa. Sunnuntaiaamuna on sairaan hienoja pätkiä, ja siellä mennään kovaa nyppyjen yli vähän kuin Jyväskylässä.

– Power Stage on taas sen jälkeen aika hirveä. Täällä on variaatioita monesta rallista, ja paikka paikoin on irtosoraa. Kärkiautoilla on paljon putsattavaa, jos keli pysyy kuivana.

Suninen tähtää Chilessä viiden joukkoon vähän keskeytyksistä riippuen.

– Jos keskeytyksiä on paljon, haluan olla toki ylempänä. Sellainen tavoite on, että vauhti riittäisi kohtalaisen hyville sijoille ja ajamalla saisi jonkun sijan.

Lue myös:

Uuden MM-rallin erityispiirre avaa suomalaisille oven voittotaistoon – asiantuntija nostaa yhden nimen ylitse muiden: "Huikea mahdollisuus"

Suomalaistähdet ovat pudonneet haastajiksi rallin MM-sarjassa: ”Neljän kärki ajaa järkyttävällä rutiinilla”

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat