Suora

  • FIFAn jalkapallon naisten MM päivän kooste

Asiantuntija hehkuttaa pettyneen Bottaksen suoritusta Monacon aika-ajoissa – Räikkösen reaktiot taas herättivät pienen toiveen paremmasta

Yle Urheilun asiantuntija paketoi Monacon GP:n aika-ajot. Jukka Mildh kehuu suomalaisia, mutta hämmästelee Ferrarin ratkaisuja painetilanteissa.

Formula 1

1

Hamilton
Lewis Hamilton ajoi paalulle Monacon GP:n aika-ajoissa.Getty Images

Hamilton joutui taistelemaan äärirajoilla

Valtteri Bottaksen kolmen paalupaikan putki meni poikki Monacon GP:n lauantaisissa aika-ajoissa. Bottas oli luonnollisesti tulokseen pettynyt, mutta Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildhin mukaan suomalaisen suoritus oli kaikesta huolimatta erinomainen.

Paalumies ja tallitoveri Lewis Hamilton joutui nimittäin laittamaan aika-ajoissa parastaan peliin. Brittikuski teki ratkaisevalla kierroksella pelastusliikkeen viimeisessä kaarteessa, jolla hän paikkasi pienen ajovirheensä.

– Se kertoo siitä, että Valtteri pistää Hamiltonin nyt todella koville. Hamilton joutui suorastaan tärisemään. Hienoa kamppailua, joka ratkesi ajamalla, Mildh hehkuttaa.

Bottas oli kiinni paalupaikassa ennen Hamiltonin viimeistä vetoa. Bottaksen oma ratkaiseva kierros meni pilalle jo ennen sen alkua. Mercedes-kuski juuttui ruuhkaan, eikä saanut lämmitettyä renkaita riittävästi.

– Bottaksella oli vaikea liikennetilanne. Ratkaisuhetkillä hänellä ei ollut aikaa muutoksiin. En häpeäisi Bottaksena, vaikka hän olikin tulokseen pettynyt, Mildh korostaa.

Asiantuntija muistuttaa, että F1-autot ovat todella herkkiä radoilla, joissa nopeudet eivät nouse kovinkaan suuriksi. Renkaiden lisäksi myös jarrujen oltava täydellisessä lämpötilassa, jotta kapealla katuradalla voi hyökätä huoletta.

– Tämän huomasi siitä, että kaikkien kuljettajien oli otettava viimeisillä kierroksilla aikamoisia riskejä. Silloin autoon vaaditaan täydellistä luottamusta.

2

Räikkönen
Kimi Räikkönen pettyi.Getty Images

Alfa Romeon kehitystyö ei pysy Räikkösen perässä

Kimi Räikkösen aika-ajot päättyivät Bottaksen tapaan pettymykseen. Molemmat Alfa Romeon kuskit pullahtivat ulos päätösosiosta, vaikka vauhti harjoituksissa lupaili jopa paikkoja viimeisessä osiossa.

– Pitää aina muistaa, että harjoituksia ja aika-ajoja ei voi täysin verrata. Eri tallit rakentavat kisaviikonloppua eri tavoin, Mildh muistuttaa.

Räikkönen lähtee sunnuntaiseen kisaan lähtöruudusta 14. Tallikaveri Antonio Giovinazzin sijoittui alunperin pykälää alemmaksi, mutta italialaiselle lätkäistiin kolmen lähtöruudun rangaistus estelystä aika-ajojen jälkeen.

– Se nähtiin kuitenkin jo Barcelonassa, että Alfa Romeolla on todella vaikea kehittää autoa samaa tahtia muiden kanssa. Tämä tiedettiin jo ennen kauden alkua, asiantuntija huomauttaa.

Mildhin mielestä Alfa Romeo tarvitsee nyt resursseja ja lisää työntekijöitä, jotta talli ei putoaisi enää pahemmin kärkitallien kyydistä. Autoa on kehitettävä niin aerodynaamisesti kuin mekaanisesti.

Monacossa isoin ongelma oli downforcen puute, jota myös Räikkönen manaili.

– Auto ei vain pysy radassa sillä tavalla, millä sen pitäisi. Siksi vauhtia ei vain ole, Mildh tiivistää.

Asiantuntija on kuitenkin tyytyväinen Räikkösen reaktioihin aika-ajojen jälkeen. Kuvissa ja haastatteluissa nähtiin ärhentelevä suomalainen.

– Kimi on huippu-urheilija, joka pistää itsensä peliin. Hän on käynyt nämä tilanteet monta kertaa elämässään läpi. Jokainen kilpailu on kuitenkin mahdollisuus, joka on hyödynnettävä parhaalla mahdollisella tavalla.

Mildhin mielestä Räikkönen voi herätellä tallia kääntämään kurssiaan. Kuljettajakaksikko on jo vauhdillisesti lähellä toisiaan, joten parempien yhteistulosten tekeminen on siten todennäköisempää.

– On hienoa, että Kimi elää tunteella mukana voimakkaasti. Se kuvaa sitä, että hän puskee myös tallia eteenpäin. Tämä korostuu etenkin nyt, kun Giovinazzi on päässyt vauhdissa lähemmäksi Kimiä. Tallin on siis tarjottava heille parempi kalusto.

3

Leclerc
Charles Leclerc jäi Monacon GP:n aika-ajoissa jo avausosioon.Getty Images

Ferrarin käsittämätön tunarointi

Ferrarin pitäisi olla Mercedeksen kovin haastaja, mutta Monacon aika-ajoissa talli sortui hämmästyttävään tunarointiin. Ferrari laski, että Charles Leclerc olisi avausosiossa jo turvassa, joten monacolaista ei enää päästetty radalle parantamaan aikaansa.

Lopulta yksi Leclercin pudottajista oli oma tallitoveri Sebastien Vettel, jonka oli pakko parantaa aikaansa viime hetkillä päästäkseen jatkoon. Vettel oli lopulta aika-ajojen neljäs, mutta Leclerc pääsee kilpailuun vasta ruudusta 15.

– Tunarointi on oikea sana, ihmeellistä sekoilua ja sählinkiä. Jollain tavalla se heijastelee Ferrarin heikkoa päätöksentekokykyä painetilanteissa, Mildh hämmästelee.

Ferrarin lauantai kääntyi katastrofaaliseen suuntaan jo harjoituksissa, joissa Vettel teki helpon ajovirheen ja jysäytti seinään.

– Minulle jäi kuva, että hän teki siinä tilanteessa jotain ihan muitakin asioita. Tallin haparointi heijastuu kuljettajien suorituksiin, Mildh kuvailee.

– Vettel teki kuitenkin aika-ajoissa mestarismiehen työtä. Hän suoritti, vaikka tallin toiminta oli huteralla tasolla. Riskirajoilla ajaminen näkyi myös tekemisessä, koska auto osui useasti kaiteisiin. Neljäs sija oli näissä olosuhteissa erinomainen suoritus.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Lue myös:

Monacon aika-ajoissa pettyneet Bottas ja Räikkönen purkivat tuntojaan – jäämiehen kommentti C Moren lähetyksessä kertoi olennaisen: "Ei riitä vauhti"

Bottaksen paalupaikkaputki päättyi, Hamilton oli niukasti parempi – kotiyleisön suosikki putosi dramaattisesti jatkosta jo avausosiossa!

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme