Suora

  • Jalkapallon naisten maaottelu: FIN - ISL
  • FIFAn jalkapallon naisten MM: CHN - ESP
  • FIFAn jalkapallon naisten MM: RSA - GER
  • Urheiluruutu
  • Jalkapallon naisten maaottelu Suomi - Islanti 17.6.
  • FIFAn jalkapallon naisten MM: NGA - FRA
  • FIFAn jalkapallon naisten MM: KOR - NOR
  • Urheiluruutu
  • FIFAn jalkapallon naisten MM päivän kooste

Mildh niputti yhteen Monacon GP:n tapahtumat – "Pieni notkahdus, Verstappenin rangaistus ei tuo menetettyjä sijoja takaisin Valtterille"

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh uskoo, että Mercedes antaa aidon F1-mestaruustaiston mennä mahdollisimman pitkälle, eikä aseta vielä tallimääräyksiä Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen suhteen.

Formula 1
Hamilton ja Bottas palkintokorokkeella - tuttu näky kaudella 2019
Hamilton ja Bottas palkintokorokkeella - tuttu näky kaudella 2019EPA

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh muistutti, että Lewis Hamilton joutui voitostaan huolimatta laittamaan Monacon viikonvaihteena kaikki tiskiin ja brittikuljettajan "viulunkieli oli kireimmillään" tähän mennessä.

Miten Mildh näkee Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen välisen MM-taistelun, kun eroa on jo 17 pistettä britin hyväksi?

– Se on jo aika paljon, mutta kautta on paljon jäljellä. Kun Valtterin kohdalla vauhti on lähes Hamiltonin tasoa, niin kilpailuiden muodossa tätä (piste-eroa) voi pitää pienenä notkahduksena.

– Uskon kuitenkin, että Valtteri on heti taas Kanadassa (9. kesäkuuta) iskussa ja pääsee haastamaan tallikaveriaan. En ollenkaan epäile, etteikö Valtteri voisi nousta tästä tilanteesta. Hänen tasaisuutensa, suoritustasonsa ja työn tekemisensä ovat niin hyvällä tasolla, ettei yksi Monacon kisa pilaa yhtään mitään.

Lähtö sementoi koko lailla lopputulokset

Monacon GP:n lähdössä ei nähty tällä kertaa mitään draamaa. Riskitön startti loi joka tapauksessa pohjan illan lopputuloksille.

Kilpailu sai käänteen yhdeksän kierroksen jälkeen. Takaa uhkarohkeasti kohti kärkeä noussut Ferrarin Charles Leclerc rikkoi renkaansa, jonka seurauksena radalle kurvasi turva-auto. Varikkosuoralla nähtiin sen jälkeen, kuinka Red Bullin Max Verstappen kiilasi Valtteri Bottaksen eteen kohtalokkain seurauksin.

– Turva-auto antoi mahdollisuuden varikkokäynteihin ja siinä tehtiin erilaisia taktiikoita. Valtterin (Bottas) kannalta harmittavasti Max Verstappen oli koko ajan kuvassa mukana kilpailun ajan ja se koitui nyt ikään kuin Valtterin turmioksi, kun suomalaisen autosta puhkesi rengas ja kisa meni siinä pilalle, summasi Mildh oleellisimman.

Red Bull päästi Verstappenin vaarallisesti Bottaksen eteen. Hollantilainen myös kolhaisi suomalaisen autoa ja Bottas kärsi rengasrikon.

Tuomaristo mätkäisi hollantilaiselle rämäpäälle varikkopysähdyksen tapahtumista viiden sekunnin aikarangaistuksen. Mitä mieltä Mildh oli sanktiosta?

– Se, että Verstappen sai jo rangaistuksen, oli hyvä asia. Siinä oli erilaisia vaihtoehtoja tarjolla. Nippu oli sen verran tiukka kärjessä, että kisan aikana oli jo tiedossa, ettei Verstappen nouse palkintopallille.

– Rangaistus ei kuitenkaan tuo menetettyjä sijoja takaisin Valtterille ja siksi se oli pettymys hänelle itselleen ja tietysti kaikille suomalaisille. Nyt Lewis Hamilton pääsi vähän MM-pisteissä etumatkalle.

Red Bull otti tietoisen riskin

Turva-auton jälkeen kilpailu muuttui letkassa ajelemiseksi. Hamilton säästeli kärjessä renkaita ja piti näin erot kärjessä hyvin maltillisina.

Mildhin mukaan Red Bull otti tietoisen riskin päästäessään varikolta Verstappenin Bottaksen eteen.

– Voisin kuvitella, että Verstappenille annettiin tässä tilanteessa jonkinmoinen signaali. Se on hektinen tilanne, mutta sitä pystytään kontrolloimaan. Se oli Red Bullin ainoa vaihtoehto tehdä jotain kisassa, ja näin se sitten päättyi, kuvasi Mildh.

Hamiltonin keskikovat renkaat kuluivat kisan edetessä ja Mercedeksen tiimiradiossa kuultiinkin useasti tuskastuneen britin kommentteja siitä, ettei hän uskonut renkaiden kestävän maaliin saakka.

– Tätä voi tulkita monella tavalla. Yksi signaali on se, että haluttiin antaa muille kilpailijoille vaikutus, että ollaan vaikeuksissa. Oltiinko oikeasti? Siinä vaiheessa oli paljon kierroksia jäljellä. Hamilton tiesi, että muut takaa-ajajat ajoivat häntä kovemmalla rengasseoksella, ja totta kai se aiheuttaa kysymysmerkkejä kuljettajassa.

"Monacossa nopein auto ja kuski ei aina voita"

Mildh muistutti, että Hamilton tiesi tasan tarkkaan kisan aikana, että Monacossa voi voittaa myös hiljaa ajamalla. Joka tarkoittaa, että renkaita voi myös säästää - niin kuin hän sitten tekikin.

– Monacossa nopein auto ja kuljettaja kun ei voita, vaan levein kuljettaja ja auto. Se toteutui tälläkin kertaa, alleviivasi Ylen F1-asiantuntija.

Kimi Räikkönen jumahti Alfa Romeollaan Monacon katuradalla vasta 17:nneksi, joka on jäämiehelle kauden heikoin sijoitus.

– Hyvä alkukausi näytti, että talli on menossa hyvään suuntaan. Tallin kehitys on nyt pysähtynyt. Toivottavasti Kimi lyö vähän nyrkkiä pöytään.

– Kyllä siellä varmasti tiedetään, mitä tehdään. Joskus tuloksien tekeminen vie aikaa. Alfa Romeo on myönteisessä mutta samalla alkavassa kehitysvaiheessa. Kimin tehtävä on vauhdittaa tätä ja olla kärsivällinen, opasti Mildh.

Lue myös:

Hamilton taisteli kuluneilla renkailla voittoon, Bottas oli vasta kolmas – näin dramaattisesti eteni Monacon GP

Räikkönen kuvaili Monacon kilpailuaan C Moren haastattelussa: "Tylsä"

Röyhkeä Verstappen pilasi Bottaksen kilpailun – suomalainen kuvaili tilannetta C Moren lähetyksessä: "Pidin paikkani, mutta hän vain kiilasi"

Hurjaa draamaa Monacossa! Hamilton taisteli voittoon, Bottas vasta kolmas – turva-auto sekoitti pakkaa, Mercedes vältti täydellisen katastrofin

Tilaa Tommi Seppälän änärikirje

Yle Urheilun Vancouverissa asuva NHL-kirjeenvaihtaja Tommi Seppälä raportoi viikoittain maailman kovimman kiekkoliigan sisäpiiristä.

Suosittelemme

Tuoreimmat