Suora

  • Urheiluruutu
  • Yleisurheilun GP
  • Koripallomaaottelu Suomi - Venäjä
  • Stella Hagelstam haluaa olympiaratsastajaksi ja tehdä edesmenneen äitinsä ylpeäksi
  • Urheiluruutu
  • Koripallomaaottelu Suomi - Venäjä

Avautuuko Jari Huttuselle WRC-pesti Suomen MM-ralliin?

Moni asia viittaa siihen, että Hyundailla pohditaan vakavasti Jari Huttusen ajattamista WRC-autolla elokuun alussa kilpailtavassa Suomen MM-rallissa.

ralliautoilu
Rallikuski Jari Huttunen
Jari Huttunen oli yksi niistä kuljettajista, joita Hyundai harkitsi käyttävänsä elokuisessa Jyväskylän MM-rallissa.Jussi Jäkälä

Huttunen pääsi tekemään WRC-kilpailudebyyttinsä viime viikonloppuna ajetussa Riihimäen SM-rallissa. Toisen kerran hän kilpailee Hyundain WRC-autolla kolmen viikon kuluttua ajettavassa Pohjanmaa-rallissa. Viime viikolla hän ajoi samalla autolla myös täyden testipäivän.

Hyuandai on ollut Keski-Suomen soralla vuosi toisensa jälkeen vaikeuksissa ja hamuaa merkkimestaruuspisteitä myös sieltä aiempaa ahneemmin. Kansallisten kilpailujen ajaminen puolestaan ei kuluta tarkkaan rajattuja testikiintiöpäiviä, minkä vuoksi WRC-tallit käyttävät niitä yhä useammin. Hyundain kohdalla poikkeuksellisen mielenkiintoista on kuitenkin se, että ratin takana istuu juuri Jari Huttunen, joka ainakaan tiettävästi ei ollut ennen viime viikkoa ajanut WRC-autolla kuin yhden oikean testipäivän. Olisi huomattavasti ymmärrettävämpää, että talli käyttäisi valmistavilla Suomen visiiteillään varsinaisia kisakuljettajiaan.

Näyttää vahvasti siltä, että uusi Hyundai-pomo Andrea Adamo on valmis kokeilemaan myös radikaaleja ratkaisuja. Esimerkiksi Andreas Mikkelsenin oli määrä ajaa kauden kaikki MM-osakilpailut, mutta norjalainen on kokenut kisakohtaisen hyllytyksen jo kahdesti. Yllätyskomennuksen Portugaliin saaneen Sebastien Loebin puolestaan piti ajaa vain kuusi osakilpailua ja nyt niistä onkin kasassa jo viisi. Thierry Neuvillea lukuun ottamatta Hyuandain kisakuljettajia kierrätetään aiempaa enemmän kilpailukohtaisesti.

Piilottelua ja salamyhkäisyyttä

Hyundai toteutti Huttusen testipäivän Kuhmoisissa poikkeuksellisen matalalla profiililla. Huoltoteltan läheisyydessä ei saanut kuvata, eikä kuljettajaa haastatella. Huttunen sai tallilta luvan puhua medialle vasta Riihimäen SM-rallin yhteydessä. Salamyhkäisyys, kaksi SM-rallia WRC-autolla sekä virallisen testikiintiöpäivän käyttäminen herättävät väistämättä yhden kysymyksen:

Onko sinulla nyt menossa tietynlainen try out Suomen MM-ralliin?

– En tiedä. Ja se Pohjanmaa rallikin, josta on kirjoiteltu, on minulle kysymysmerkki. En osaa yhtään sanoa. Marcus (Grönholm), managerini, varmaan tietää paremmin, mitä he ovat suunnitelleet ja puhuneet, Huttunen kommentoi.

Kuinka paljon tässä tietämättömyydessäsi on sellaista savolaista velmuilua?

– Eikös kuulijalla ole vastuu, kun savolaisen kanssa juttelee, Huttunen virnistää.

Riihimäki-rallin huoltoalueella Huttuselle ajovinkkejä kuiskutteleva Marcus Grönholm myöntää rivien välistä toimittajan tilannearvion oikeaksi.

– Kyllähän kaikki laskevat tässä yksi plus yksi, eli että jonkinlainen try out olisi menossa ja niin varmaan onkin. Heidän (Hyundain) ajatuksiaan ei voi kuitenkaan tietää. Nyt on nähty, että kuljettajat vaihtuvat Hyundailla aika tiuhaan, kun heitä on pyöritelty eri ralleihin. Ei voi kuin arvailla, miksi tänne ei ole lähetetty tiimin varsinaista kisakuskia. Katsotaan sitten Suomen MM-rallin lähtöluettelon ilmestyessä, että kuka siellä ajaa missäkin. Tietysti toivomme, että me olisimme niissä neuvotteluissa mukana, Grönholm kertoi.

Rallikuski Jari Huttunen ajaa
Jussi Jäkälä

Allekirjoittaneen veikkaus on, että Neuvillen lisäksi Suomen MM-rallissa Hyundailla ajaa Mikkelsen ja kolmanteen autoon talli haluaisi Loebin. Jos ranskalaismestarin houkuttelu sorateiden Grand Prixiin ei onnistu, paikka olisi tarjolla Huttuselle, mikäli hänen alkukesän otteensa riittävät vakuuttamaan tallin. Toki, sekä tallipäällikkö Adamo että Loeb ovat jo tyrmänneet kyseisen ajatuskuvion Motorsport.com sivuston taannoisessa haastattelussa. Adamon mukaan WRC:llä kilpaileminen edellyttää kokemusta ja Loeb ei kuulemma missään nimessä halua kilpailla Suomessa, koska silloin on loma-aika.

Kyseisten lausuntojen perusteella lienee vielä turha vetää vahvoja johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Todennäköisimmin kyse on palapelistä, joka hahmottuu vasta kesäkuun puolivälin jälkeen. Siinä vaiheessa Hyundailla ovat puntarissa omien kisakuskien tulokset Portugalin ja Sardinian MM-ralleissa sekä Huttusen esitykset Portugalissa WRC2-luokassa sekä ennen kaikkea WRC-auton ratissa Suomen sorateillä. Huttusen kannalta hyvin tärkeä roolinsa kulissien takana lienee myös manageri-Grönholmilla.

Rallikuski Jari Huttunen vauhdissa
Jari Huttunen on tehnyt Hyundain eteen arvokasta testityötä.Jussi Jäkälä

Näetkö Jari Huttusessa yhtäläisyyksiä nuoreen Marcus Grönholmiin?

– Kyllä näen. Aikamoinen betonipää Jarikin on. Hän haluaa voittaa jokaisen erikoiskokeen. Nyt tarvitaan kuitenkin eniten malttia, kaksinkertainen maailmanmestari kuvailee.

Riihimäen SM-rallissa Huttunen debytoi WRC-autolla yleiskilpailun toiseksi jäätyään WRC-Toyotaa käskeneelle Takamoto Katsutalle 12 sekuntia.

– Jarin ajo näytti ihan hyvältä, mutta sitä täytyy vähän siistiä. Katsuta meni mielestäni yllättävänkin kovaa. Molempien ero WRC2-autoihin oli aika iso, mikä kertoo, että vauhti oli ihan jees, Grönholm analysoi.

– WRC2-autoon nähden tämä kulkee ihan pirusti ja alustan ja aerodynamiikan vaikutuksen todella huomaa. On huimaa, kuinka nopeasti WRC-auto kiihtyy ja kuinka kovaa sillä pystyy ajamaan varsinkin vauhdikkaita paikkoja. Jarrupaikkojen löytäminen on alkuun vähän haasteellista, Huttunen itse kuvaili avaustaan.

"Kun jatkosta ei ole mitään varmuutta, fiilis ei ole kovin korkealla"

25-vuotiaan kiuruvetisen urakehitys näyttäytyy suuren yleisön silmiin aaltoliikkeenä. WRC2-luokan voitto Suomen MM-rallissa kaksi vuotta sitten toi hänelle paikan Hyundain nuorten kuljettajien kehitysohjelman karsintoihin. Niissä hän vakuutti tallin ja sai paikan. Hyundain R5 –auto ei ollut kuitenkaan valmis WRC2-luokan kärkikahinoihin ja suomalaisen esitykset MM-näyttämöillä jäivät viime kaudella odotettua vaisummiksi. Huomattavasti karumman käänteen unelmapesti sai viime vuodenvaihteessa, kun Hyundai enemmän tai vähemmän virallisesti keskeytti kehitysohjelmansa. Huttunen myöntää, että epätietoisena töitä odottelevana rallikuskina oleminen ei ole kaikkein ihanteellisin olotila.

– Onhan se vähän hankala tilanne. Olen tavallaan selkä seinää vasten koko ajan ja veitsi kurkulla. Välillä tuntuu hyvältäkin, mutta silloin kun jatkosta ei ole mitään varmuutta, fiilis ei ole kovin korkealla, Huttunen tuskaili.

Grönholm ja Huttunen tekivät oman peliliikkeensä alkutalvesta Huttusen startattua Ruotsin MM-ralliin yksityistallin Skodalla. WRC2-luokan voittotaistelu päättyi Värmlannin metsäteillä. Huttusen osalta lumihankeen kilpailun viime metreillä, mutta vauhti ehti käydä selväksi. Kruununa oli WRC2-autolla ajettu historiallinen yleiskilpailun pohja-aika Torsbyn 9-kilometrisellä erikoiskokeella.

– Kyllä Hyundain johdon ilmeistäkin oli nähtävissä, että etenkin se sävähdytti heitä. Ilman Ruotsin rallin näyttöä tätä tilannetta ei olisi, Grönholm vahvisti.

Portugalin MM-ralli ajetaan viikonvaihteessa. Yle Urheilu seuraa verkkosivuilla Portugalin MM-rallin tapahtumia hetki hetkeltä. Tiedot tulevista televisiolähetyksistä ja parhaat palat kaikilta erikoiskokeilta löydät myös Yle Areenasta. --> https://areena.yle.fi/1-4607144.

Yle Urheilun lähetykset Portugalin MM-rallista

Torstai 30.5.

21.00 Ennakkolähetys, TV2

Perjantai 31.5.

21.00 Erikoiskoe 7, suora lähetys, TV2

23.00 Kooste 1. päivän tapahtumista, TV2

Lauantai 1.6.

10.30 Erikoiskoe 8, suora lähetys, TV2

17.00 Erikoiskoe 11, suora lähetys, TV2

23.00 Kooste 2. päivästä, TV2

Sunnuntai 2.6.

11.00 Erikoiskoe 17, suora lähetys, TV2

14.00 Power Stage, suora lähetys, TV2

21.00 Kisakooste, TV2

Lue myös:

Katsuta nopein Riihimäen SM-rallissa

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat