Suora

  • CS:GO: IEM Chicago – välierät
  • Aviopari katoaa
  • Uinnin MM, aamun kilpailut

Lewis Hamiltonin menestyksen takana on hyvin yksinkertainen asia: "Hän on psykologisesti erittäin taitava"

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildhin mukaan Valtteri Bottaksen pitää löytää uusia lääkkeitä tallikaveriaan vastaan.

Formula 1
Valtteri Bottas
Valtteri Bottas ei ole menettänyt fiilistään, mutta nyt on uusien kikkojen aika.Getty Images

Ennen formula ykkösten Ranskan GP:tä monien mielessä oli sama asia: jos Valtteri Bottas ei nyt ala löytää takaisin alkukauden hurjaa draiviaan, alkaa Mercedes-tallikaveri Lewis Hamilton karata MM-taistelussa tavoittamattomiin.

Maaliin Paul Ricardin radalla huristeltiin neljän kärjen osalta samassa järjestyksessä kuin missä valojen sammuttua lähdettiin. Se tarkoitti, että ruutulipulla ensimmäisenä oli Hamilton, toisena Bottas, kolmantena Ferrarin Charles Leclerc ja neljäntenä Red Bullin Max Verstappen.

– Uskon, että Valtteri ei ole kadottanut teräänsä, mutta kisa vain kiristyy ja nyt pitää löytää uusia lääkkeitä, Yle Urheilun formula-asiantuntija Jukka Mildh vakuuttaa.

Mildh huomauttaa, että Hamilton pystyy koko ajan petraamaan tulostaan, ja juuri siksi Bottakselle olisi vaaraksi jäädä paikalleen.

– Hänen pitää todella tarkkaan analysoida, mikä meni pieleen ja oliko autossa jotain. Jokainen nyanssi ja jokainen asia pitää ottaa huomioon. Ei pidä myöskään yhtään katsella, mitä Hamilton tekee, koska hän on psykologisesti erittäin taitava ja pitää hyvin omaa henkeään yllä. Siihen ei saa nyt langeta.

Mildhin mukaan on tärkeää, että Bottas voi selvittää hitaampaan vauhtiin vaikuttaneet syyt.

– Valtteri myönsi häviönsä, mikä on pettymyksen osoitus siitä, että hän tiesi, että olisi pitänyt ajaa ja suorittaa paremmin. Hänen pitää saada itselleen varmuus, että hän teki sen, mitä sillä autolla pystyi tekemään, ja varmasti tekikin.

Mistä Mersu-kaksikon keskinäinen ero johtuu?

Hamilton ampaisi Bottaksen tapaan hyvän startin, mutta paalupaikkamiehellä ei ollut vaikeuksia pitää kärkipaikkaansa. Hamilton repäisikin muutamassa kierroksessa kaulan Bottakseen jo useampaan sekuntiin.

– Autoissa ja ajamisessa oli jotain perustavanlaatuista eroa. Se voi liittyä pelkästään siihen, että Hamilton pystyi ajamaan puhtaassa ilmassa ja silloin autoa on helpompi viedä. Valtteri tiesi, että tällaista ei saa tapahtua ja varmasti hän tekee tosi paljon töitä ennen Itävaltaa, jotta selitykset löytyvät.

Osaa nopeasti isoksi venynyt ero saattoi yllättää, sillä Bottas oli ollut koko viikonlopun ajan ennen aika-ajoja Mersu-kuskeista selvästi nopeampi. Mildhin mukaan tämän selittää Hamiltonin ilmiömäinen kyky keskittyä paitsi aika-ajosuoritukseen, myös itse kisaan.

Mildh ei usko, että Hamilton jarruttelisi tai hämäisi tarkoituksellisesti hitaammalla vauhdilla, jotta pääsisi yllättämään kisassa.

– Yksi merkittävä asia on, miten säästää omaa energiaa aika-ajoon ja miten hallitsee aika-ajosuorituksen niin, ettei siinä ole mitään häiriötekijöitä. Siinä Hamilton on ilmiömäinen. Hän on varmasti yksi kaikkien aikojen kovimmista aika-ajajista. Hän on henkisesti vahva.

Mildhin mukaan Hamilton myös hallitsee auton voimien käytön mainiosti ja ottaa pieniä kikkojaan käyttöön vasta viime hetkillä, kun näytön paikka on.

"Nyt pitäisi olla rakentava"

Yksi Hamiltonin ylivoimasta kertova asia on piste-ero. Viime kaudella tähän aikaan kaula Bottakseen oli MM-pisteissä 14, nyt ero on jo 36. Menestyksen taustalla voi olla Mildhin mukaan yksinkertainen asia.

– Hamiltonin asenne on sellainen, että hänellä on ilo ajaa. Totta kai, keulilla on ilo ajaa ja Valtterin on vähän pakko puristaa. Onnellinen kuljettaja on nopea kuljettaja. Hamiltonilla on flow päällä, Mildh summaa.

Toista äärilaitaa tunneskaalasta esitteli kisaviikonlopun aikana Ferrarin Sebastian Vettel, jonka nähtiin kiukuttelevan ja tiuskivan tuhkatiheään. Seitsemännestä ruudusta startannut saksalainen oli lopulta viides ja kuittasi vielä ylimääräisen pisteen kisan nopeimmasta kierroksesta. Varikkoalueella esiintyikin kisan jälkeen selvästi leppoisampi Vettel.

– Vettelin ei pitäisi ehkä näyttää tunteitaan paljon. Hänestä on viime aikoina huokunut negatiivisuus, mikä ei varmasti ole hyvä asia. Turhautumista saa näyttää ja se kuuluu välillä asiaankin, mutta nyt pitäisi olla rakentava. Nyt oli silti ehkä vähän pirteämpää suoritusta Vetteliltä, Mildh arvelee.

Vettel purki turhautumistaan muun muassa aika-ajoissa, kun talli pyysi häntä kiihdyttämään, jotta tallikaveri Leclerc saisi paremman tilan omalle nopealle kierrokselleen. Mildhin arvion mukaan Vetteliä ei kuitenkaan harmita Leclercin kirittäminen, vaan Ferrarin takamatka Mercedekseen.

– Jos Ferrari on lähtökohtaisesti aika-ajossa Mersua neljästä viiteen kymmenystä hitaampi, niin kyllä siinä ollaan todella altavastaajan asemassa. Ehkä turhautuminen tulee enemmän siitä, että talli ei pysy kehityksessä mukana, koska Mersuhan vie autoa todella paljon eteenpäin koko ajan verrattuna muihin.

Lue myös:

Mercedekset hallitsivat Ranskan GP:tä, mutta toiseksi jääneellä Bottaksella oli Hamiltonille viesti: "Lewis ei ole voittamaton"

Lewis Hamilton johti kisaa alusta loppuun, Kimi Räikkönen komeasti kahdeksas – näin Ranskan GP eteni

Valtteri Bottaksen viikonlopun kestänyt vauhti hiipui jälleen aika-ajoissa – McLarenit yllättivät huippusuorituksilla

Kumi kuluu Ranskan GP:n paahtavassa kuumuudessa – "Renkaat ovat kilpailun aikana varmasti äärirajoilla, samoin auton jäähdytys"

Kansainvälinen autourheiluliitto FIA hylkäsi Ferrarin valituksen Sebastian Vettelin aikasakosta

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat