Suora

  • Huuhkajia ja panelistijuoruja
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Toni Piispanen onnistui lähtöremontissaan – "Ensimmäisen kymmenen metrin kiihdytystä on saatu jopa 0,9 sekuntia nopeammaksi"

Alkukiihdytyksestä rapisi tekniikkamuutoksilla sekunnin kymmenyksiä.

vammaisurheilu
Toni Piispanen
Toni Piispanen kilpailee seuraavan kerran 3. heinäkuuta Tampereella.Paralympiakomitea

Ratakelaaja Toni Piispanen lähestyy rohkein odotuksin Dubain marraskuussa järjestettäviä MM-kisoja ja ensi kesän paralympialaisia Tokiossa. Hän on kilpaillut Rion 2016 paralympialaisten jälkeisen olkapääleikkauksen jälkeen terveenä, ja hän on saanut lähtökiihdytyksensä aiempaa sukkelammaksi.

Piispanen hurautti toukokuussa Sveitsissä nopeimmat ajat jokaisessa kuudessa startissaan. Tuloksena oli viisi voittoa ja yksi hylkäys. Voittovire löytyi muutoksista, joiden avulla Piispanen on nipistänyt lähtökiihdytyksen ensimmäiseltä kymmeneltä metriltä 0,7-0,9 sekuntia.

– Sain syksyllä Jari Nordblomin valmentajakseni ja päätimme analyysimme jälkeen keskittyä ensimmäisen kymmenen metrin kiihdytykseen. Sitä on nyt treenattu 7-8 kuukautta ja saatu jopa 0,9 sekuntia nopeammaksi, Piispanen myhäili maajoukkueen testeissä tiistaina Espoossa.

– Olen vahvistanut olkapäiden takaosia ja olemme huolehtineet myös hartian seudun liikkuvuudesta. Harjoittelua on myös rytmitetty järkevämmäksi, ja säädimme tuolia matalammaksi.

Kovin vastus Belgiasta

Apuna olivat myös Petri Hankiolan mittaukset kiihtyvyysanturilla.

– Muutosten ansiosta tuolin etupyörä ei enää pompi, eivätkä voimat mene kiihdytyksessä hukkaan. Toisaalta tuolia on nyt aiempaa vaikeampi hallita, ja juuri siitä seurasi hylkäys Sveitsin kisojen 200 metrillä, Piispanen kertoi.

Piispanen kilpailee keskiviikkona 3. heinäkuuta Tampereella. Espoon gp-sarjan kilpailussa 18. elokuuta Piispanen saa vieraakseen ja haastajakseen belgialaisen Peter Genynin, joka on T51-luokan kaksinkertainen paralympiavoittaja ja nelinkertainen maailmanmestari.

Lähtöä on terävöitetty juuri belgialaisvastustajan varalle.

- Ajatus on, että teen eroa alussa ja kasvatan etumatkaa 40 metriin. Pelkona oli, että uusittu lähtötapa söisi loppua, mutta maksimivauhdin vaihe on onneksi pysynyt ennallaan. Tulen lopun Peterin kanssa aika tasaisesti, Piispanen arvioi kilpailuasetelmaa.

Lue myös:

Tähdellä ja muilla ratakelaajilla uutta dataa käytössä – "Nyt täytyy keksiä, millä keinoilla asia korjataan"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat