Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Kommentti: Jäitä hattuun, sillä spekulaatiot kirjoitettiin vasta sanoiksi – Kalle Rovanperän ei oikeasti tarvitse päättää vielä tulevaisuudestaan

Superlupauksella on monta syytä olla allekirjoittamatta mitään sopimusta ainakaan vielä, kirjoittaa Yle Urheilun Micke Suopuro.

ralliautoilu
Jonne Halttunen ja Kalle Rovanperä Portugalissa 2019.
Jonne Halttunen ja Kalle Rovanperä tuulettivat kauden toista voittoaan Portugalissa.Octavio Passos/Getty Images

"Kalle Rovanperä siirtyy Toyotalle."

Näitä sanoja on toisteltu siitä lähtien, kun Tommi Mäkinen otti vastaan japanilaistallin uuden WRC-projektin. Naapurin poika oli jo teini-ikäisenä niin kohistu rallilupaus, että lopullista askelta Puuppolan isoille tiluksille on pidetty lähinnä muodollisuutena.

Nyt brittiläinen Motorsport News kirjoitti spekulaatiot auki uutiseksi. Rovanperän taustajoukot ja tallipäällikkö Mäkinen kiistivät tiedon – tietenkin. Oli sopimusta tai ei, niin tässä vaiheessa juuri tuo on reaktio, jota heiltä voi odottaa.

Toisaalta samalla kieltäminen voi olla myös täysin totta. Rovanperällä ei ole mitään syytä lyödä vielä tässä vaiheessa lukkoon tulevaisuuttaan ensi kauden osalta. Rovanperän kun tarvitsee kumartaa vain tallipaikkapelin kuningasnappulaa, joka taas ei ole tehnyt siirtoaan.

Ott Tänak, Toyota.
Toyotan Ott Tänak johtaa MM-sarjaa.AOP

Kuningas on tietenkin MM-sarjan kärkinimi Ott Tänak. Virolaisen taustajoukot ilmoittivat jo hyvissä ajoin keväällä hakevansa sopimusta tulevalle vuodelle. Brittitalli M-Sport löi välittömästi lusikkansa soppaan ja ilmoitti julkisesti havittelevansa Tänakia riveihinsä. Kyse oli pääomistaja Malcom Wilsonille tyypillisestä mediapelistä, jossa hän herätteli ennen kaikkia nykyisiä, ja toiveensa mukaan, myös tulevia rahoittajia.

Tänak tosin jatkanee Toyotalla, vaikka mustaa ei liene vielä valkoisella. Toyota on luotettavuusongelmista huolimatta osoittautunut puhtaan nopeutensa puolesta sarjan parhaimmaksi autoksi. Jättiläiskonsernin tuella Mäkinen saa myös oikeista naruista vetämällä varmasti haalittua itselleen juuri sen ykköskuljettajan, jonka hän itse haluaa. Tällä hetkellä tuo kuljettaja on Tänak. Mäkinenkin on jo kertonut aloittaneensa keskustelut Tänakin ja hänen managerinsa (siirryt toiseen palveluun)Markko Märtinin kanssa (siirryt toiseen palveluun).

Kyse on vain siitä, laittaako Toyota virolaisen vaatiman sopimuspaperin tämän eteen. Märtin tietää Tänakin markkina-arvon ja hän haluaa suojatilleen vain parasta – siis Sebastien Ogierin hintalappuun verrattavissa olevan pahvin.

Ennen kuin Tänakin sopimus on vahvistettu, ei yksikään vapaa kuljettaja liikahda mihinkään. Citroenilla ja Hyundailla on jo kiinnitettynä huippukuskinsa. Thierry Neuville jatkaa Hyundailla myös seuraavat kaksi vuotta. Ogier taas ajaa ranskalaistallissa uransa loppuun. Uransa hän voi toki päättää halutessaan jo syksyllä.

Ilman ykkösratsua ovat siis vain Toyota ja M-Sport, eikä tässä hintakilpailussa pitäisi olla briteillä mitään mahdollisuuksia.

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä on vakuuttanut taidoillaan kyynisemmätkin viimeistään tällä kaudella.AOP

Rovanperää ei ole yksikään talli hankkimassa suoraan ykköskuskikseen. Nuoren tähden on vielä opeteltava MM-sarjan metkut moneen kertaan kiistattomista taidoistaan huolimatta. Kolme peräkkäistä luokkavoittoa ovat osoittaneet sen, että luonnollinen seuraava askel matkalla maailmanmestariksi on syytä ottaa nykyisen R5-auton sijaan WRC-kalustolla.

Päätöksen tekemisellä ei ole kuitenkaan mikään kiire. Rovanperän taustajoukkojen ei tarvitse tarjota supertähteä kenelle tahansa ja mihin hintaan tai millä ehdoilla tahansa. Rovanperä saa valita itselleen juuri sen paikan, jonka hän itse haluaa. Tuon päätöksen taas voi aivan hyvin tehdä vasta syksyllä.

Toyota ei ole ainoa vaihtoehto, mutta kenties se on paras. Etenkin Tänakin takana Rovanperä saisi ajaa ilman paineita ja opetella rauhassa niin WRC-kaluston saloja kuin MM-ralliteiden oikukkaita piirteitä. Nuori Rovanperä on tiettävästi kokeillut useasti Toyotan WRC-autoa Puuppolan teillä, eikä manageri Timo Jouhkin suhdetta entiseen suojattiinsa Mäkiseen tarvitse erikseen korostaa.

Tästäkään huolimatta ei Rovanperällä ole mitään velvoitetta aloittaa WRC-uraansa Toyotalla. Mäkisen on yhä tarjottava Rovanperälle hänen markkina-arvoaan ja toiveitaan vastaava kokonaispaketti. Rovanperä ei ole Tänakin kaltainen mestarikandidaatti vielä seuraavalle vuodelle. Rovanperän profiilia nostaa kuitenkin menestyspotentiaalin lisäksi hänen valtava kiinnostusarvonsa.

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä kaasuttelee seuraavan kerran Jyväskylän rallissa elokuun alussa.Tomi Hänninen

Rovanperän leirissä riittää niin paljon mietittävää, että olisi kummallista, jos he olisivat tehneet lopullisen päätöksen sitoutua Toyotaan jo tässä vaiheessa. Tehdassopimus Skodan kanssa on taskussa, joten nuoren miehen tulevaisuus on joka tapauksessa turvattu.

Jouhki ja 18-vuotiaan isä Harri Rovanperä ovat miettineet varmasti kuumeisesti, kuinka pitkäksi aikaa superlupauksen on ylipäätään syytä sitoutua yhteenkään talliin. Autovalmistajien tulevaisuus koko rallin MM-sarjassa kun on vaakalaudalla siihen asti, kunnes Kansainvälinen autourheiluliitto FIA vahvistaa lopullisesti, mitkä ovat ne raamit, joiden sisälle kauden 2022 autot rakennetaan. Hybridiautot tulevat, mutta talleilla ei ole vielä käsitystä siitä, miltä pohjalta uusia autoja voi teknisesti kehittää. Lopullisesti kirjatut säännöt voivat vaikuttaa siihen, mitkä valmistajat haluavat pysyä mukana rallimaailmassa.

Rovanperän tulevaisuuteen vaikuttavia muuttujia on paljon, joten miksi kiirehtiä, kun aikaa kerran on? Kokonaiskuvaa on suomalaisen leirissä mahdollista arvioida myös sen jälkeen, kun Tänak on lopullisen ratkaisunsa tehnyt. Kaikkien muiden vapaiden kuljettajien on nimittäin odotettava kiltisti vuoroaan superkaksikon takana.

Rovanperän ja Toyotan liitto kuulostaa kaikin puolin järkevältä ratkaisulta, ehkä jopa todennäköiseltä. Keskiviikon uutista ei kuitenkaan ole syytä niellä purematta. Ei olisi ensimmäinen kerta rallin historiassa, kun varmaksi uutisoidut kuljettajasopimukset eivät olisikaan enää syksyllä lainkaan niin varmoja ja allekirjoitettuja.

Tai ainakaan ne eivät ole olleet allekirjoitettuja silloin, kun niiden on sanottu olevan.

Lue myös:

Harri Rovanperä kumoaa huhut poikansa siirtymisestä Toyotalle: "Se asia on tuulesta temmattu"

Tommi Mäkinen tuskaili Toyotan luotettavuutta, Tänakin dramaattinen ulosajo johtui todennäköisesti ohjausviasta: "Niitä näyttää nyt koko ajan löytyvän"

Rovanperän loistava voittokulku jatkui Sardiniassa, kovat olosuhteet imivät mehut 18-vuotiaasta: "Yksi rankimmista ajamistani ralleista"

Rovanperä on täräyttänyt sellaiset näytöt pöytään, että ne ovat saaneet asiantuntijankin mielen muuttumaan nuoren tähden tulevasta kaudesta: "Täysin suvereenia dominointia koko ajan"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat