Uusi MotoE-luokka nousi tuhkasta kukoistukseen – historialliseen voittoon ajanut Niki Tuuli putsasi pöydän Saksassa: "Maistuu tosi hyvältä"

Suomalaista jäi harmittamaan ainoastaan lyhyeksi jäänyt kilpailu.

Niki Tuuli ajoi historialliseen voittoon historian ensimmäisessä sähköpyörien MM-osakilpailussa. Kuva: Mirco Lazzari gp/Getty Images

Ratamoottoripyöräilijä Niki Tuuli kirjoitti nimensä kerralla moottoriurheilun historiaan. Suomalaisesta tuli ensin lauantaina kaikkien aikojen ensimmäinen sähkömoottoripyörien MotoE-luokan MM-osakilpailussa paalupaikalle ajanut kuljettaja.

Sunnuntaina olikin sitten voiton vuoro. Kaiken kruunuksi Tuulin nimiin merkittiin myös kilpailun nopein kierros. Paremmin ei ura upouudessa sarjassa olisi voinut alkaa.

– Voitto maistuu tosi hyvältä. Yleisö sai nähdä, että sähkömoottoripyörälläkin voi taistella kuten tavallisellakin moottoripyörällä, suomalaistalli Ajo Motorsportin väreissä kilpaileva Tuuli sanaili Yle Urheilulle.

Kauden avauskilpailu ajettiin Saksan Sachsenringillä. Toiseksi sijoittui englantilainen Bradley Smith. Kolmas oli ranskalainen Mike di Meglio. Kymmenen kierroksen kilpailu päättyi kaksi kierrosta aikaisemmin, koska italialialainen Lorenzo Savadori ajoi rajusti ulos.

Tuuli menetti lähdössä johtopaikkansa, mutta nousi kärkeen muutaman kierroksen jälkeen. Ajo-kuski repäisi välittömästi ohituksen jälkeen puolen sekunnin kaulan uhkaajiinsa nähden.

– Harmi, että kilpailu jäi vähän lyhyeksi. Olisin varmaan voittanut ilman punaista lippuakin.

Kaikkien tallien pyörät paloivat maaliskuussa

Uutta sarjaa ajetaan MotoGP-luokkien kisojen yhteydessä. MM-sarja käsittää avauskaudella kaikkiaan viisi osakilpailua. Näyteikkuna on valtava, sillä MotoGP-viikonloput ovat yleisömääriltään huippusuosittuja. Esimerkiksi viime vuonna (siirryt toiseen palveluun) Sachsenringin sunnuntaista kisapäivää oli seuraamassa paikan päällä liki 90 000 katsojaa.

– Sähkömoottoripyörät tietenkin eroavat paljon tavallisista moottoripyöristä, kun niissä ei ole vaihteita, eikä samanlaisia ääniä. Esimerkiksi ajotyylissä ei kuitenkaan ole mitään eroa, Tuuli kuvaili.

MotoE-kausi oli vähällä peruuntua, kun kaikkien tallien pyörät paloivat maaliskuussa Espanjan Jerezissä järjestetyissä testeissä. Pyörät oli sijoitettu varikkorakennukseen, joka tuhoutui täysin hurjassa tulipalossa.

– Tietenkin siinä tuli takapakkia koko sarjalle. Itse ajan samalla Moto2-luokkaa Espanjassa, joten se on tasoittanut tätä alkukautta. Pyörien valmistaja on tehnyt tosi hyvää työtä tulipalon jälkeen, Tuuli kertoi.

MotoE-luokan MM-pisteistä ajetaan seuraavan kerran 11. elokuuta Itävallassa.

Lue myös: