Suora

  • Jääkiekon EHT-turnaus, Ruotsi - Venäjä
  • Jääkiekon EHT-turnaus, Tshekki - Suomi
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu
  • Jääkiekon EHT-turnaus, Ruotsi - Venäjä
  • Elävä arkisto esittää

Rallin pahaksi pojaksi kutsuttu Tommi Mäkisen kultakimpale loistaa monipuolisilla taidoillaan – Ott Tänak on noussut isoista vastoinkäymisistä MM-sarjan nopeimmaksi kuljettajaksi

Ott Tänak voi saavuttaa tällä viikolla Jyväskylässä ja myös kauden päätteeksi harvinaislaatuista menestystä.

ralliautoilu
Ott Tänak ennen Jyväskylän MM-rallia 2019
Ott Tänak on tällä hetkellä kuumin nimi rallin MM-sarjassa.Tomi Hänninen

JYVÄSKYLÄ. Rallin paha poika. Ilmeetön. Näyttää sarjamurhaajalta. Näillä sanoilla tunnetut rallitoimittajat Colin Clark ja Becs Williams kuvailivat Ott Tänakia, tämän hetken nopeinta MM-rallikuljettajaa ja Suomen MM-rallin kiistatonta ennakkosuosikkia, keväällä Tänakista julkaistussa elokuvassa (siirryt toiseen palveluun).

Jyväskylässä kisan aattona median eteen Toyotan tiloissa huoltoparkissa asettuu toden totta kohtuullisen eleetön mies, vaikka välillä pientä hymyäkin löytyy. Tallipomo Tommi Mäkinen kertoo 31-vuotiaan virolaistähtensä pääosin tuimalle olemukselle selvän selityksen.

– Ott keskittyy rallin aikana vain ja ainoastaan ralliin, Mäkinen selventää Yle Urheilulle kultakimpaleensa luonnetta.

Ott Tänak 2019
Ott Tänak elää ja hengittää ralliautoilua.Tomi Hänninen

Tänak on tykittänyt tällä kaudella jo 45 ek-voittoa. Lukema on kova, koska listan kakkosella Hyundain Thierry Neuvillella on 21 pohja-aikaa. Kokonaistilanteessa Tänak on MM-sarjan johdossa vain neljä pistettä edellä Citroënin Sébastien Ogieria. Neuvillekin vaanii seitsemän pisteen päässä, kun kautta on jäljellä kuusi kisaa.

Pistetilannetta selittävät paljon Toyotan luotettavuusongelmat. Ennen kesätaukoa Sardinian kisassa Tänak oli ajamassa voittoon, mutta viimeisellä erikoiskokeella iski ohjausvika. Aiemmin kaudella Argentiinassa tuli sähkövika. Korsikalla iski vastaan rengasrikko.

Tänakin ylivoima ei kuitenkaan jää vain tähän kauteen. Vuonna 2017 rallin MM-sarjassa astuttiin uuteen maailmaan, kun autot kokivat suuria mullistuksia. WRC-autosta tuli tehokkaampi ja kevyempi. Tänak on tämän muutoksen jälkeen ollut todella nopea kuljettaja.

Uusien WRC-autojen aikakaudella Tänak on napannut selvästi eniten pohja-aikoja. Kasassa on yhteensä 145 pohja-aikaa. Kakkosnimi Thierry Neuvillella on 116 pohja-aikaa. Toki pohja-ajat eivät kerro kaikkea, koska myös uusien WRC-autojen aikakaudella molemmat mestaruudet on vienyt ek-voitoissa jäänyt Sébastien Ogier.

Mutta ek-voitot kertovat silti nopeudesta. Tänakista voi puhua tämän hetken nopeimpana kuljettajana MM-sarjassa.

Syyksi Tänakin hurjaan vauhtiin on tarjottu virolaisen ajotyyliä. Hän ajaa pehmeämmin kuin muut. Tommi Mäkisen mukaan Tänak on sopeutunut ja ymmärtänyt hyvin, miten uudet autot käyttäytyvät. Hän on tehnyt paljon töitä sen eteen.

– Ott on hyvin sinut auton kanssa. Hänellä on riittävästi ymmärrystä ja kokemusta, miten auto tykkää kaikkein kovimmin mennä, Mäkinen sanoo.

Muutakin kuin ajotyyli

Viime vuonna Jyväskylän MM-rallissa Tänak voitti selvään tyyliiin. Silloin Jari-Matti Latvala kertoi, että hän ei pysy Tänakin vauhdissa virolaisen nopeamman ajotyylin takia. Tänakin kanssa samanlaisiin asetuksiin Latvala ei voinut vaihtaa, koska ne eivät sopineet hänelle.

Ott Tänak
Virolaisfanit pääsivät viime vuonna juhlimaan Ott Tänakin voittoa.Tomi Hänninen

Tänak pystyi Latvalan mukaan pitämään auton suorempana mutkissa ja oli siksi nopeampi. Nyt Latvala on lähtenyt hieman kopioimaan Tänakin ajotyyliä. Latvala kertoo tämän vuoden Suomen MM-rallin kynnyksellä Tänakin menestyksen syyksi muutakin kuin nykyaikaisen ajotyylin.

– Ottilla myös erittäin hyvä jarrutustuntuma eli hänellä on pehmeät jarrutukset. Siinä hän on pystynyt ottamaan eniten irti uusilla autoilla, Latvala kuvailee Yle Urheilulle.

– Ott uskaltaa myös ottaa kaasu pohjassa suorat osuudet. Paljon sanotaan, että joku kuljettaja on vahva jollain osa-alueella. Mutta Ott on vahva jokaisella osa-alueella.

Virolainen tähtikuski puhuu itse paljon kokemuksen ja itseluottamuksen merkityksestä menestyksessä.

– Rallissa on yleisesti kyse kokemuksesta. Kyse on paljon myös itseluottamuksesta ja tuntemuksesta autoon. En voi valittaa siitä tällä hetkellä, Tänak iloitsi keskiviikkona Jyväskylässä.

MM-ralliura loppui lyhyeen 2012

Aina Tänak ei ole kuitenkaan loistanut ylivertaisuudellaan. Saaremaalla syntynyt Tänak sai parin Viron rallimestaruuden ja S2000-luokan hopeasijan jälkeen mahdollisuutensa ensimmäiseen täyteen kauteen rallin MM-sarjassa vuonna 2012.

Tulokaskausi M-Sportilla ei kuitenkaan mennyt putkeen. Tänakille sattui liikaa ulosajoja Fordin ratissa. Hän lopetti uransa ralliautoilijana ja perusti oman rallitallinsa. Tänäk ajoi huvikseen N-ryhmän autoa kotimaassaan. Taloudellisista syistä Tänak ei olisi parhaissa sarjoissa pystynyt ajamaan.

– Vuonna 2013 en ajatellut lainkaan paluuta takaisin. Olin lopettanut. Aloitin oman yritykseni ja uuden työn, Tänak kertoi viime vuoden helmikuussa Autosportille (siirryt toiseen palveluun).

Ott Tänak M-Sport 2012
Ott Tänak vuonna 2012.AOP/imagosport

Vuonna 2014 Tänak sai mahdollisuuden ajaa M-Sportilla WRC2-luokassa sekä kolmessa osakilpailussa ihan MM-sarjaa WRC-Fordilla.

Vuosi 2015 oli todellinen paluu huipulle. M-Sportin kokenut pomo Malcolm Wilson antoi virolaissuojatilleen toisen mahdollisuuden sen jälkeen, kun Mikko Hirvonen lopetti MM-ralliuransa. Uusi yrityskään ei valtavan hyvin lähtenyt Tänakilta käyntiin. Kauden alusta jäi monelle mieliin, miten Meksikossa Tänak ajoi dramaattisesti järveen. (siirryt toiseen palveluun)

Tänak ja hänen silloinen kartturinsa Raigo Mõlder pelastautuivat autosta pois vain muutama sekunti ennen kuin auto olisi uponnut järven pohjaan. Koko kaudelta Tänakille jäi käteen yksi palkintosija vuoden 2012 debyyttikauden tapaan. Virolaisen oli jälleen aika taipua taaemmas.

Ott Tänak 2015 M-Sport Ford
Ott Tänak vuoden 2015 Meksikon MM-ralllissa.EPA/ULISES RUIZ BASURTO

Hän hyppäsi DMackin renkailla varustettuun WRC-Fordiin ja onnistui vihdoin tekemään lopullisen läpimurtonsa MM-sarjassa. Uran ensimmäinen voittokin oli Puolassa lähellä, mutta se kaatui viime hetkellä rengasrikkoon.

Vuodeksi 2017 Tänak palasi jälleen M-Sportin tehdasautoon ja otti myös ensimmäiset voittonsa MM-sarjassa. Seuraavalle kaudelle Tänak hyppäsikin Toyotan rattiin.

Toyota-pomo Tommi Mäkisen mukaan Tänakin polku kertoo hyvin paljon lajin luonteesta.

– Moottoriurheilu on kallista urheilua. Jos ei ihan heti natsaa, silloin tulee varmasti alamäkiä. Nyt suunta on taas ylöspäin, Mäkinen tiivistää.

Harvinaista menestysherkkua?

Kaiken jälkeen Tänak on nyt siis noussut rallin MM-sarjan kuumimmaksi nimeksi. Hänen sopimuksensa Toyotan kanssa päättyy tähän kauteen. Vielä jatkokuvioista ei ole hiiskuttu, mutta kiinnostus on ollut ilmeisen kovaa.

Tänak sanoi keskiviikkona huoltoparkissa, että hänellä on pöydällä muutamia sopimustarjouksia. Kauden päätteeksi Tänakista voi hyvinkin tulla ensimmäinen ei-ranskalainen rallin maailmanmestari 15 vuoteen. Siihen uskoo vahvasti ainakin tallipäällikkö Tommi Mäkinen.

– Ottilla on täydet mahdollisuudet mestariksi. Se on varmaa, Mäkinen päättää harvinaisen itsevarmaan tyyliin.

Ott Tänak kuunteli juhlallisuuksia voitettuaan aiemmin tällä kaudella Chilen MM-rallin.
Ott Tänak kuunteli juhlallisuuksia voitettuaan Chilen MM-rallin.Getty Images

Mestaruus ainakin sinetöisi Tänakin asemaa suurena Viron urheilutähtenä. Hänet on jo vuonna 2017 valittu Viron vuoden urheilijaksi. Viime vuonna Tänak ja kartturi Martin Järveoja puolestaan palkittiin Viron vuoden joukkueena. Voisi siis olettaa, että maailmanmestaruudella palkintokaappi kasvaisi entisestään. Tänakista tulisi nimittäin myös ensimmäinen virolainen rallin maailmanmestari.

Sitä ennen Jyväskylässä Tänakilla on mahdollisuus tehdä mielenkiintoista historiaa suurilukuisen virolaisyleisön edessä. Ulkomaalaiskuljettajista vain Sébastien Loeb on pystynyt voittamaan Suomen MM-rallin pääluokan kaksi kertaa peräkkäin. Loeb juhli ykkössijaa vuosina 2011–2012. Ensimmäisenä pitkään perjantain avauspäivään lähtevä Tänak kuitenkin tiedostaa, että voittotaistelusta tulee tiukka.

– Varmasti tulee paljon tien siivousta minulle. Se ei ole helppoa. Toivon, että autoni on tarpeeksi nopea. Monissa muissa ralleissa on nähty aiemmin tänä vuonna, että hyvällä perjantailla voi olla voittotaistossa. Sitten kaikki on mahdollista lauantaiaamusta lähtien, Tänak pohtii.

Yle seuraa Jyväskylän MM-rallia laajemmin kuin koskaan. Ralliradion lähetykset alkavat testi-ek:lla torstaina kello 8.30. TV2:ssa lähetys kisan avaavalta Harjun erikoiskokeelta käynnistyy kello 19.30. Uutuutena tarjonnassa on myös Yle Areenassa Ralliradio Plus, joka käynnistyy perjantaina liikkuvan kuvan kera.

Kaikki MM-rallista löytyy osoitteesta yle.fi/mmralli

Lue lisää:

Rallin MM-sarjan kuuman kuskipelin suurin palanen harmitteli vaikeaa tilannettaan – Tommi Mäkiseltä vahva puheenvuoro Jari-Matti Latvalan puolesta

Kansaa villitsevä Kalle Rovanperä myöntää paineet Jyväskylässä – M-Sportin pomo vastasi kuumiin huhuihin: "Olemme vähän eri tilanteessa"

Yle lähettää Jyväskylän MM-rallin laajasti kanavillaan – katso lähetystiedot

Löytyykö Tänakille pysäyttäjää, mihin yltää suomalaisten suurin toivo Suninen? – tässä ovat Suomen MM-rallin kuumimmat voittajasuosikit

Rovanperän manageri haluaa suojattinsa siirtyvän WRC-tasolle – sopimus riippuu Tänakin päätöksestä: "Pääsisimme aika varmasti Toyotalle"

Kalle Rovanperän ennätyksen Jyväskylän MM-rallissa rikkoo jo nyt 17-vuotias suomalainen – Tommi Mäkisen vanhan mestaripomon kanssa keskusteltu: "Tuntuihan se vähän velmulta"

Ott Tänak on Suomen MM-rallin yksinäinen ennakkosuosikki – virolainen kertoi suoraan, miksi ei ole vielä tehnyt uutta sopimusta: "Haluan varmistaa, että olen ensi vuonna oikeassa tallissa"

Citroen sopii Suomeen paremmin kuin muualle – ajotyylin lisäksi Esapekka Lappi on muokannut sanavarastoaan: "Ei niitä voi Ylellä kertoa"

Jari-Matti Latvalan kuiva kausi on kestänyt pidempään kuin koskaan – yksinkertainen oivallus saattoi pelastaa koko uran: "Näin ei voi jatkaa"

WRC-tallit ryhtyivät taisteluun Toyotan testietua vastaan – Hyundai-tähti ei säästellyt sanojaan: "Tilanne ei ole vieläkään tasapuolinen"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat