Suora

  • Elävä arkisto esittää
  • Rytmisen MM, 4-ottelun B-ryhmän finaali
  • Painin MM, vapaapaini

Bottaksen huippupaikan uhkaa viedä asuntovaunussa vuosia elänyt lahjakkuus – suomalaispomo yllättyi entisen kuskinsa noususta ja hehkuttaa perheen valtavia uhrauksia

Esteban Ocon heitti jo siirtyvänsä töihin hampurilaisravintolaan, mutta ensi kaudella hän saattaa kisata Mercedeksellä.

Formula 1
Esteban Ocon
Esteban Ocon on tällä kaudella ollut F1-varikoilla varakuljettajan roolissa, mutta saattaa olla taas ensi kaudella kisakuljettaja.Charles Coates/Getty Images

F1-sarjan kuumimmaksi nimeksi on noussut viime viikkoina kuljettaja, joka ei ole tällä kaudella sarjassa edes kisannut. Keskustelu on kääntynyt Mercedeksen varakuljettajaan Esteban Oconiin. Ranskalaista ollaan viemässä sarjan ykköstallin kisakuljettajaksi Valtteri Bottaksen tilalle.

Esimerkiksi entinen Mercedes-kuljettaja ja maailmanmestari Nico Rosberg sanoi Unkarin GP:ssä saksalaisella RTV-kanavalla suoraan, että Ocon on näillä näkymin ottamassa tässä kuussa 30 vuotta täyttävän Bottaksen paikan Mercedeksellä. Mercedes-pomo Toto Wolff on kertonut, että hän tekee ensi kauden kuskivalinnan Bottaksen ja Oconin välillä elokuun aikana.

22-vuotias ranskalainen Ocon on kulkenut tähän pisteeseen pitkän ja vaikean tien. Hänen vanhempansa ovat uhranneet poikansa uran takia käytännössä kaiken.

Esteban innostui autoista, kun isä piti autokorjaamoa kotitalon kellarissa. Pojalle hankittiin myös mikroauto. Mutta tilanne muuttui vakavammaksi, kun Esteban kasvoi ja sai ajaa kartingia kilpaa. Perhe myi pian sen jälkeen asuntonsa. Esteban, Laurent-isä, Sabrina-äiti ja heidän koiransa muuttivat asumaan asuntovaunuun. Tuolloin Ocon oli 11-vuotias.

Asuntovaunu oli vain 6,5 metriä pitkä. Tilaa oli hyvin niukasti pakettiauton perässä eläessä. Esteban Oconin omien sanojen mukaan he majoittuivat asuntovaunussa kolmen vuoden ajan. Kilometrejä tuli 95 000, kun perhe kiersi karting-kisoja Ranskassa ja muualla Euroopassa.

– En halua yleensä kertoa tästä, koska se aika oli todella vaikeaa. Kun mietin sitä aikaa ja katson nyt tätä hetkeä, se on aika hullua, Ocon sanoi viime vuonna Beyond the Grid -podcastissa ajaessaan Force Indialla F1-sarjaa. (siirryt toiseen palveluun)

Lupaava ura oli loppua lyhyeen

Ura moottoriurheilun huipulle urkeni, kun Renault'lta ja Lotukselta tunnettu F1-pomo Eric Boullier kiinnitti huomiota nopeaan kuljettajaan. Ranskalainen värväsi maansa lupauksen Gravityn akatemiaan, ja Ocon pääsi myöhemmin Lotuksen F1-ohjelmaan. Kaudella 2014 Ocon päihitti Euroopan F3-sarjan mestaruustaistossa toisen superlupauksen Max Verstappenin.

Entisen F1-kuskin, Jos-isänsä, vahvasti tukema nuori hollantilainen oli kolmas tuolla kaudella ja jäi Oconista peräti 67 pistettä. Kaksikon väliin ehti vielä britti Tom Blomqvist.

Verstappen hyppäsi kauden jälkeen Red Bullin sateenvarjon alla suoraan Toro Rosson F1-tiimiin kilpakuljettajaksi. Mutta Oconille ei käynyt yhtä hyvin. Lotus oli suurissa talousongelmissa. Rahaa ei riittänyt enää Oconille, eikä hänellä ollut myöskään Verstappenin kaltaista taustavoimaa.

Esteban Ocon
Esteban Ocon on kasvanut Evreaux'n kaupungissa, josta on myös kotoisin ranskalainen jalkapallon maailmanmestari Ousmane Dembele.AOP

Ilman soittoa Mercedes-pomo Toto Wolffille ura olisi päättynyt. Ocon luotti siihen, että hän oli ajanut F3-mestaruuden Prema-tallissa Mercedeksen moottorilla.

– Soitin Totolle. Kerroin Totolle että, jos hänellä ei ole minulle suunnitelmaa, lopetan urani. Minulla ei ollut muuta taloudellista tukea. Minulla ei ollut mahdollisuuksia. Onneksi hän vastasi minulle, Ocon kertoi kaksi vuotta sitten The Timesille. (siirryt toiseen palveluun)

– Jos minulla ei olisi ollut Mercedestä taustalla, olisin yrittänyt päästä töihin McDonaldsiin. Minulla ei ollut mitään hajua, mitä tekisin vuonna 2015.

Epäonnistuminen oli todennäköisempää

Myöhemmin Ocon kertoi, että heitto pihvien kääntelemisestä hampurilaisravintolassa oli vitsi. Todennäköisesti Ocon olisi päätynyt mekaanikoksi.

Normandiassa kasvanut ranskalainen muistaa kiittää yhä vanhempiaan valtavista satsauksista. Hänen mukaansa epäonnistuminen matkalla F1-kuskiksi on ollut todennäköisempää kuin onnistuminen.

Muut sukulaiset pitivät perhettä hulluna ja kielsivät vanhempia satsaamaan kaikkea moottoriurheiluun. Äidille ja junioreiden Ranskan mestaruuden pyöräilyssä saavuttaneelle isälle muut asiat olivat toissijaisia. Ensiksi tuli Estebanin moottoriurheilu.

– Voin vain sanoa, että jos en olisi menestynyt, tilanne olisi ollut kauhea. Minulla oli paljon painetta nuorena. En ollut normaali lapsi. Minulla ei ollut normaalin lapsen elämää, Ocon heitti F1-sarjan haastattelussa kaksi vuotta sitten (siirryt toiseen palveluun).

– Todennäköisesti voi sanoa, että hyppäsin suoraan taaperosta aikuiseksi. Toki tuo on vähän liioiteltua, mutta nuorena tuntui siltä. Ymmärsin hyvin ajoissa elämän realiteetit.

Esteban Ocon 2017
Esteban Ocon tunnetaan ahkerana ja valtavasti töitä tekevänä kuljettajana.AOP

Mercedes-junioriksi siirryttyään Ocon loikkasi GP3-sarjaan menestystalli ART GP:n riveihin. Ocon otti heti mestaruuden. Vuodeksi 2016 oli luvassa ensimmäinen kausi, josta Ocon sai palkkaa. Hän ajoi saksalaista vakioautosarjaa DTM:ää ja oli samaan aikaan Renault'n testikuljettaja.

Belgiassa Span radalla noin kolme vuotta sitten koitti sitten F1-debyytti elokuussa 2016 Belgiassa. Ocon pääsi ajamaan Mercedeksen moottoreilla ajaneella Manorilla loppukauden.

Heikolla autolla ei tullut kummoisia tuloksia, mutta kaksi vuotta sitten Force Indian ratissa F1-kansa alkoi ymmärtää lahjakkuuden vauhdin. Ocon ajoi pisteille kauden viidessä ensimmäisessä kisassa. Lopulta koko kaudella vain Monacossa ja keskeytykseen päättyneessä Brasilian kisassa Ocon jäi ulos pisteiltä.

Viime kausi sujui myös lähes yhtä mainiosti, vaikka Force Indian ympärillä kuohui. Tallin intialaisomistaja Vijay Mallya pidätettiin epäiltynä korruptiosta ja petoksesta omistamansa lentoyhtiön konkurssin yhteydessä.

Esteban Ocon
Esteban Ocon ajoi kaksi kelvollista kautta Force Indialla.Charles Coates/Getty Images

F1-talli ajautui talousvaikeuksiin ja lopulta koitti myös myynti silloisen Williams-kuskin Lance Strollin Lawrence-isällle. Oconin piti puolestaan mennä tälle kaudelle Renault'n rattiin, mutta Daniel Ricciardon päätös lähteä Red Bullilta ranskalaistalliin esti ne aikeet.

Ocon jäi ilman tallipaikkaa ja siirtyi Mercedeksen varakuljettajaksi. Kesällä uutiset paluusta kisakuskiksi ovat kuumentuneet. Ensiksi puhuttiin vain ajamisesta jossain F1-tallissa, sillä Wolff ei halua enää estellä huippulahjakkaan kuskinsa uran jatkumista.

Sittemmin Bottaksen parin heikomman kisan jälkeen puhe on kiihtynyt jopa Oconin siirtymisestä suoraan ykköstallin kisakuljettajaksi ensi kaudeksi.

Suomalaispomokaan ei olisi uskonut nykyhetkeen

Oconille ensimmäisen tallipaikan formulasarjoihin tarjonneen suomalaistallin Koiranen GP:n pomo Marko Koiranen myöntää, että on yllättynyt nykyhetkestä. Vuonna 2012 Ocon sijoittui Eurocup Formula Renault 2.0 -sarjassa kauden päätteeksi sijalle 14 Koiranen GP:n riveissä.

Edellä oli muun muussa sellaiset F1-sarjasta viime vuosilta tutut nimet, kuten mestaruuden vienyt Stoffel Vandoorne, kakkoseksi tullut Daniil Kvjat ja kymmenenneksi sijoittunut Pierre Gasly.

– Jos rehellisesti sanotaan, en olisi uskonut Oconin olevan nyt F1-sarjassa ja koputtelevan Valtterin paikkaa. Mutta näin se maailma vain muuttuu. On nähty, että kuskit voivat kehittyä isoja harppauksiakin. Näin on Estebanin kohdalla käynyt, Koiranen kertoo Yle Urheilulle.

Koiranen muistaa noilta ajoilta pitkän ja laihan Oconin, joka tuli aivan raakileena ajamaan Koirasen talliin. 2010-luvun alussa Koiranen GP oli kovin Formula Renault -tiimi.

Suomalaistalli oli yksi reitti autourheilun kuninkuusluokkaan. F1-sarjaan menivät Koirasen kautta niinä vuosina muun maussa Daniil Kvjat ja Carlos Sainz. Myös Valtteri Bottas ajoi Koirasen tallissa aikoinaan Formula Renault -sarjoja.

Daniil Kvjat, Esteban Ocon
Daniil Kvjat ja Esteban Ocon tapasivat Barcelonan F1-varikolla.AOP/imago sport

Koiranen muistaa, että ajoittain Oconin taustajoukkojen kanssa tuli pientä kahnausta. He valittivat oudosta syystä autoa huonommaksi. Tiimille sanottiin, että hiilikuidusta tehty monokokki eli korirunko antaisi periksi.

– Reagoimme ja mittasimme asioita. Emme saaneet mitään liikettä. Se oli vähän sellaista höpöhöpö-juttua, kovasta linjastaan tunnettu Koiranen sanoo.

Hyvän kuljettajan merkit nähtävissä

Itse ranskalaiskuski ei missään nimessä ollut tuittupää tai hankala tapaus. Datalla oli myös helppo osoittaa, että tallissa ajoi samaan aikaan yksi sarjan nopeimmista kuljettajista eli Kvjat. Kausi oli Koirasen mukaan hyvä oppikoulu Oconille ennen siirtymistä eteenpäin muihin tiimeihin ja sarjoihin.

Vuodenkin aikana tallipomon mielestä Ocon kasvoi kilpa-autoilijana todella paljon. Ocon otti uransa ensimmäisen palkintokorokesijoituksensakin formula-autoilla Koirasen riveissä, kun ranskalainen oli kotimaansa Pau Ricardin radalla kolmas kauden viimeistä edellisenä kisaviikonloppuna.

– Esteban oli samanlainen kuin moni nuori. Kun ei tule tulosta, turhaudutaan ja osoitetaan mieltä. Sitten he leppyvät nopeasti, Koiranen avaa.

– Hän ei tykännyt häviämisestä tai siitä, että ei tullut tulosta. Se on kuitenkin vain hyvä merkki kuljettajassa.

Esteban Ocon
Esteban Ocon pääsi varakuljettajanakin antamaan nimikirjoituksia kauden avauksessa Australiassa.Charles Coates/Getty Images

Koiranen odottaakin tällä hetkellä Toto Wolffin päätöstä uudesta Mercedes-kuljettajasta vaikeassa tilanteessa. Ovathan sekä Bottas että Ocon hänen vanhoja kuskejaan. Mutta pitkään moottoriurheilussa mukana ollut suomalainen liputtaa kuitenkin enemmän sinivalkoisen kuljettajan jatkon puolesta.

– En usko, että Esteban on Valtteria parempi kuljettaja. Ehkä tässä asiassa määräävät enemmän markkina-asiat kuin kuljettajien taidot. Pidän Valea vielä karvan verran parempana kuljettajana, Koiranen sanoo.

– Näen, että Valtteri ei ole se kenen pitäisi nyt poistua. Mutta ei sitä tiedä. Katsotaan nyt. Nämä eivät ole meidän päätettävissä.

Nuorten esiinmarssi?

Moottoriurheilu ja erityisesti Formula 1 elävät kuitenkin spekulaatioista. Jos Wolff päättää valita nuoruuden ja mahdollisen tulevaisuuden supertähden Oconin ohi jo kykynsä osoittaneen sekä voittoihin pystyvän tasaisen tiimipelaajan Bottaksen, F1-sarjan kärjestä muodostuu mielenkiintoinen nuorten tähtien temmellyskenttä tulevina vuosina.

Viisinkertainen mestari Lewis Hamilton edustaa ainakin vielä jokusen vuoden kokenutta kivikovaa kaartia. Mutta tällä kaudella on nähty 21-vuotiailta Ferrarin Charles Leclerciltä ja Red Bullin huippuliitoon saaneelta Max Verstappenilta hienoja suorituksia.

Tähän pakkaan tulisi sitten vielä kaksikkoa vuotta vanhempi Ocon, joka sai Verstappenin jo viime kauden lopussa kuumentumaan ohitusyrityksellään Brasilian GP:ssä.

Voittoon matkalla ollut Verstappen ei tykännyt kierroksella ohitetuksi tulleen Oconin yrityksestä päästä samalle kierrokselle. Ocon osui Verstappeniin ja hollantilainen putosi kisassa toiseksi. Verstappen kävi kisan jälkeen käsiksi Oconiin.

Esteban Ocon ja Max Verstappen ovat olleet jo vuosia kilpakumppaneita.
Esteban Ocon (vas.) ja Max Verstappen ovat olleet jo vuosia kilpakumppaneita.AOP

Koiranen uskoo, että Verstappen on nuorista kuljettajista kovin. Mutta nuorella ranskalaisella voi olla sarjan tulevaisuudessa sanansa sanottavana mestaruuskamppailuissa.

– Otti hän Valtterin paikan tai ei, Esteban taistelee joku päivä F1-mestaruudesta. Kunhan hän saa sellaiset vehkeet, joilla pystyy taistelemaan mestaruudesta, Koiranen toteaa.

Oconin perheen tarina on yksi esimerkki siitä, kuinka sarjaan pääsemiseksi ei joka kerta tarvita rikasta tai vaikutusvaltaista perhettä. Koirasen mukaan Ocon on kaikin puolin ansainnut paikkansa F1-sarjassa. Hän on kyennyt tekemään tulosta maailmassa, jossa niitä vaaditaan koko ajan. Muuten on sarjasta ulkona.

– Estebanin isä ja äiti ovat loistavia tyyppejä. Heidän satsauksensa eivät ole menneet hukkaan. Nämä ovat hyviä tarinoita. Olen todella onnellinen siitä, missä Esteban on nyt. En voi toivoa kuin kaikkea hyvää Estebanin jatkolle.

Lue lisää:

Alavireinen Bottas jäi karulla tavalla Hamiltonin varjoon jo Unkarin GP:n lähdössä – asiantuntija näpäytti suomalaista: "Hän joutui heittopussin rooliin"

Mercedes valitsee toisen kilpailukuljettajansa Bottaksen ja testikuljettaja Oconin välillä – päätöksiä luvassa kesän jälkeen

Mercedes-pomo täysin raivona katastrofikisan jälkeen: “Ei olisi voinut mennä huonommin”

Kommentti: Vanhalta F1-pomolta erittäin kyseenalainen väite – Valtteri Bottaksesta luopuminen olisi Mercedekseltä hölmö temppu

Lähteet: Motosport Magazine, F1-sarjan verkkosivut, Beyond the Grid -podcast, Autosport, The Times

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat