Suora

  • Elävä arkisto esittää
  • Painin MM, Kreikkalais-roomalainen paini
  • Painin MM, Kreikkalais-roomalainen paini
  • Painin MM: Kreikkalais-roomalainen paini

Vielä alkukesästä odotti halvaantuneen jalan amputointi – nyt 33-vuotias Ulla Kulju tavoittelee mitalia miesten sarjassa: "Kaikki on mahdollista"

Ratamoottoripyöräilijä Ulla Kulju on ollut elämänsä aikana useissa vakavissa onnettomuuksissa.

ratamoottoripyöräily
Ulla Kulju
Ulla Kulju osallistui Kymi Ringillä järjestettyihin Moto GP-testiajoihin.Vesa Grekula / Yle

Kulju Racingin teltalla Kymi Ringin varikkoalueella käy kova kuhina. 33-vuotias ratamoottoripyöräilijä Ulla Kulju erikoisvalmisteisine moottoripyörineen kiinnostaa monia.

– Eilen minulta jäähtyi kahvi vaikka kuinka monta kertaa, kun aina tuli joku porukka juttelemaan. On mukavaa päästä esittelemään pyörää ja välittämään positiivista näkemystä siitä, että kaikki on mahdollista, toteaa Kulju.

Kuljun elämä muuttui 15-vuotiaana, kun hän joutui lumilautailuonnettomuuteen. Luokkaretkellä olleen nuoren hyppyrihyppy epäonnistui, ja hän paiskautui selkä edellä rinteeseen.

Kuljun selästä murtui kaksi nikamaa. Hänen alaraajansa halvaantuivat, ja hän joutui pyörätuoliin.

– Kului vuosi ennen kuin tajusin kunnolla mitä oli tapahtunut. Että en enää koskaan kävele, Kulju kertoi Ylen jutussa 15 vuotta kohtalokkaan onnettomuuden jälkeen.

Eivätkä onnettomuudet loppuneet siihen.

Rinteet vaihtuivat ratoihin

Halvaantumisen jälkeen kivut olivat kovia. Kulju kirjoitti päiväkirjaansa, että aikoo opetella kävelemään – mennäkseen parvekkeelle ja hypätäkseen sieltä alas.

Kulju vietti sairaalassa 1,5 kuukautta. Sitten alkoi kuntoutus. Siellä Kulju tapasi para-alppimaajoukkueen Dragan Scepanovicin, joka tarjosi hänelle mahdollisuutta kokeilla monoski-kelkkaa. Sen avulla pyörätuolia käyttävät voivat lasketella.

Kulju innostui. Hän pääsi maajoukkueeseen ja ryhtyi treenaamaan kuin huippu-urheilija. Joukkue kävi leireillä ja kisareissuilla sekä kotimaassa että ulkomailla.

Ulla Kulju laskee
Ulla Kulju laskee monoski-kelkalla.

Jo parin vuoden kuluttua halvaantumisesta Kulju osallistui ensimmäisiin Euroopan Cupin kisoihinsa. Vuotta myöhemmin, Slovakian Vrátnassa, hän kuittasi suurpujottelusta hopeaa ja pujottelusta pronssia.

Kulju tapasi ensimmäisen miehensä, ja alppihiihto vaihtui kilpapurjehdukseen.

Vuonna 2014 työpaikan kahvipöydässä puhuttiin moottoripyöräilystä. Kulju päätti rakentaa itselleen sopivan moottoripyörän.

Uusi onnettomuus

Kilpa-ajo vei Kuljun sydämen, ja vuonna 2016 hän oli jo ensimmäistä kertaa lähtöruudussa.

Vuonna 2017 Kulju ajoi maailmanmestariksi kuuluisalla Le Mansin MotoGP-radalla, historian ensimmäisissä vammaisten ratamoottoripyöräilyn MM-kisoissa.

– Historian tekeminen tuntuu mahtavalta ja maailmanmestaruus uskomattomalta. Ei sitä olotilaa oikein voi muuten sanoin kuvailla, Kulju sanoi vuonna 2017.

Sitten Kulju joutui jälleen onnettomuuteen.

Viime syksynä Kulju valmistautui ratamoottoripyöräilyn MM-finaaliin. Viikko ennen kisoja Kulju kaatui harjoituksissa pahasti. Vasemmasta jalasta katkesi reisiluu, oikean puolen lapaluu murtui ja Kulju sai pahan aivotärähdyksen.

– Tammikuussa alettiin puhua siitä, ettei jalan luutuminen ei ollut tarpeeksi nopeaa, eikä jalka paranisi. Lääkärit alkoivat suositella sen amputoimista, kertaa Kulju.

Kulju päätti suostua amputaatioon.

Kesäkuun alussa, syntymäpäivänään, Kulju meni jälleen spesialistin pakeille. Yllättäen uusi lääkäri olikin sitä mieltä, ettei jalkaa tarvitsisi amputoida.

– Lääkäri sanoi, että et sinä sillä jalalla kävele kuitenkaan, niin antaa sen vain olla siinä mukana. Oli se ihan kiva, että sai oman jalan pitää, vaikka se onkin tuollainen puolikuollut jalka, joka tulee vain mukana. On se silti minun jalkani, nauraa Kulju.

Jalka ei ole edelleenkään luutunut, mutta murtuma ei Kuljua hidasta. Viime viikolla, 342 päivää kaatumisensa jälkeen nainen palasi pyörän selkään.

– Oli aika hieno fiilis päästä takaisin. Kyllä tämä on niin iso osa elämääni, etten tule lopettamaan tätä ihan hetkeen. Ei minua yksi jalan amputoiminenkaan olisi saanut lopettamaan, nauraa Kulju.

Suuntana miesten palkintokoroke

Kymi Ringin MotoGP-testiajoissa Kulju pääsi kokeilemaan tuliterää rataa. Vaikka testiajojen ensimmäisenä päivänä sateet haittasivat ajoja, se ei lajin pariin palanneen Kuljun mieltä latistanut.

– Tunne oli aivan mahtava. Kyllä se oli kuin olisi kotiin tullut. Meillä on todella mahtava yhteisö kisakuskien kesken. Jäimme varikolle yöksi, ja puoleen yöhön asti nauroimme naamat punaisina. Tyypit ovat hyviä, jutut huonoja, Kulju toteaa leikkisästi.

Tiistaina päättyneiden testiajojen jälkeen Kulju jatkaa harjoittelua seuraavaa kautta varten. Kroppaa on parannettava niin, että se tottuu taas ajamiseen. Myös pyörää täytyy muunnella ensi kautta varten, jotta se soveltuu MM-sarjaan.

Ratamoottoripyöräilijä Ulla Kulju Kymi Ringin Moto GP-testiajoissa elokuussa 2019.
Kuljun moottoripyörän vaihteet on muutettu etusormella ja peukalolla toimiviksi nappivaihteiksi. Myös takajarru on käsikäyttöinen. Jalkatappeihin on asennettu magneetit, jotta kengät pysyvät paikoillaan. Pyörän istuimessa on tarranauhaa, jonka vastakappale on ajopuvun takapuolessa. Lisäksi pyörässä on liukuva penkki, joka helpottaa kanttaamista tiukissa mutkissa.Vesa Grekula / Yle

Kulju aikoo aloittaa kisakautensa Le Mansin MotoGP:n International Bridgestone Handy Racesta, vammaisten MM-sarjasta. Tähtäimessä on ajaa ensi vuonna sarjan kolme tai neljä osakilpailua; Le Mans MotoGP-luokassa, loput World Superbikessä.

– Se on järjettömän hienoa, että ollaan sitten isoissa bileissä koko ajan. Lähden hakemaan näkyvyyttä MM-sarjasta. Maailmalla aika pitkälti oleskellaan. Suomessa en aio ajaa kilpaa ollenkaan, logistiikka- ja budjettisyistä.

Kulju on pyytänyt kansainväliseltä moottoriurheiluliitto FIM:ltä lupaa ajaa miesten sarjassa. Hänen tavoitteenaan on päästä palkintosijoille miesten sarjassa.

– Tiedän, että pystyn ajamaan miehiä vastaan. Kun ensimmäisenä vuonna voitin naisten sarjan, olin tuloksellani kuudes miesten alaraajahalvaantuneiden 600-kuutioisten sarjassa. Tiedän, että podium-paikka on lähellä, toteaa Kulju.

– Se on se, mitä haluan tietyllä tavalla – ja minun pitää päästä vielä linnan juhliin toisen kerran, koska ensimmäisellä kerralla en saanut Kimi Räikkösen, Mika Häkkisen enkä Marcus Grönholmin kanssa yhteiskuvaa. Ne täytyy käydä hakemassa.

Ratamoottoripyöräilijä Ulla Kulju Kymi Ringin Moto GP-testiajoissa elokuussa 2019.
Ulla Kulju aikoo jatkaa moottoriurheilua niin kauan, kuin se tuntuu hyvältä. ''Minulla on ollut periaatteena aina, että sitä pitää tehdä mitä rakastaa. Sitten kun alkaa tuntua tyhmältä, on aika lopettaa.''Vesa Grekula / Yle

Vaikka Kulju oli vähällä menettää jalkansa moottoriurheilun vuoksi, hän ei pysty olemaan radalta pois.

– Melkein vuosi kotona istuessa, Netflixiä katsoessa ja sipsejä syödessä oli maailman tylsintä aikaa. Minulla oli hyvin toimeton olo.

Kun Kulju viime viikolla kiihdytti pyöränsä vauhtiin ensimmäistä kertaa jalkansa katkeamisen jälkeen, tieto radalle paluusta pidettiin visusti salassa. Kokeilusta tiesi Kuljun lisäksi ainoastaan valmentaja.

Joku kuitenkin näki Kuljun varikolla, ja otti hänestä kuvan. Sana kiiri.

– Tunnin kuluttua minulle oli tullut 25 viestiä, että siistiä, oletko palannut takaisin. Se kertoo siitä, että ihmiset elävät mukana tässä. Se on ihan mahtavaa ja tsemppaavaa.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat