Suora

  • Rytmisen MM, joukkueiden välinefinaalit
  • Tanssin Grand Slam, lattarit
  • Painin MM, vapaapaini
  • Rytmisen MM, joukkueiden 5 pallon sekä 3 vanteen/2 keilojen loppukilpailut
  • Painin MM: Vapaapaini
  • Urheilukierros
  • Urheiluruutu
  • Huoliteltu puhe
  • Ysäriä ja rillausta
  • Vastentahtoinen paluumuuttaja Jac Karlsson ikävöi käsipalloilijan ammattilaiselämää
  • Urheiluruutu

Mika Kallio jyrähti Kymiringin testiajoissa – "Rata ei optimaalinen MotoGP:lle, vaatii ehdottomasti muutoksia"

Ratamoottoripyöräilijät Mika Kallio ja Stefan Bradl antavat kovaa palautetta Kymiringin radasta.

moottoriurheilu
Kymi Ringin -moottorirata Iitissä.
Ratamoottoripyöräilyn MotoGP:n testiajoissa satoi varsinkin maanantaiaamuna runsaasti vettä. Tiistaina testit päästiin käynnistämään kuivassa kelissä. Iltapäivällä satoi jälleen jonkin verran vettä.Vesa Winberg / Yle

KTM:n testikuljettaja Mika Kallio arvostelee Kymiringin rataa.

– Vauhtia pitäisi saada lisää. Puolelta toiselle heittoa ja mutkaa mutkan perään. Tässä mielessä rata ei ole optimaalinen MotoGP-vehkeille.

– Ehdottomasti rata vaatii muutosta. Mutkia pitää saada nopeammaksi. Tiettyjä mutkia tulee jättää pois ja tehdä siihen välisuoraa. Tietysti se ei ole helppo projekti, ja aika näyttää miten asia etenee, Kallio pohtii.

Kallio kertoi jutelleensa muiden kuljettajien kanssa radan hitaamman osion mahdollisista muutoksista, eli mitä pitäisi tehdä, jotta vauhtia saataisiin siihen lisää. Kuljettajilla oli Kallion mukaan koko lailla yhteneväiset mielipiteet asiasta.

Mika Kallio
Jussi Nukari / Lehtikuva

– Pienemmille pyörille, Moto-kolmoselle rata voi olla tosi hieno ajaa. Korkeuseroja on paljon. Kuljettajille siellä on pimeitä kulmia, joka tuo kilpailuun tietysti mielenkiintoa. Ne ovat hienoja paikkoja, näkee Kallio.

Hondalla ajava, vuoden 2011 Moto2–mestari Stefan Bradl huristeli aamupäivällä toiseksi nopeimman ajan Iitissä, mutta lyttäsi silti suomalaisradan.

– Siinä on ihan mahdoton ajaa MotoGP-kilpailua! Minusta siinä on liian hidas rataosuus. Nyt tulisi pikaisesti miettiä, pystyykö sitä jotenkin muuttamaan nopeammaksi. Radassa on vähän jotain samaa kuin Suzukassa. Mihinkään muuhun sitä ei voi mielestäni verrata, Bradl toteaa.

Stefan Bradl
Kuvassa Stefan BradlJussi Nukari / Lehtikuva

Ajo Motosportin Aki Ajo kommentoi myös Kymiringin rataa, mutta hieman eri sävyllä kuin Kallio ja Brandl.

– Minä näkisin, että rata on ”erilainen”. Suora on pitkä, siinä tulee varmasti hyvät huippunopeudet. Radassa on sitten erilaiset osuudet. Ykkössektorissa on erittäin hyvin ajettavia mutkia ja korkeuseroja. Sen jälkeen oitkä suora ja alkaa hitaampi osuus.

– On selvä, että tämmöinen hitaampi pätkä - joka on hitaampi, mihin on totuttu - varmasti jakaa mielipiteitä. Minusta pitää saada enemmän kierroksia alle ja lisäinfoa, niin huomataan positiiviset puolet ja nähdään, että vaikka siellä onkin hitaita kohtia, niin tuoko se kuitenkaan mitään negatiivista, sanoo Ajo.

Kymiringin keskeneräisyys esillä

Kymiringin rata-alueen keskeneräisyys on kerännyt huomiota ratamoottoripyöräilyn virallisissa MotoGP:n testiajoissa Iitissä. Testiajoja on ajettu Kymiringillä maanantaina ja tiistaina.

Ratayhtiö Kymiring Oy sanoo tarvitsevansa vielä noin kymmenen miljoonaa euroa rata-alueen rakentamiseen ennen ensi vuoden MotoGP-kisoja.

Esimerkiksi tiestön ja kulkuväylien rakentaminen sekä maisemointi on kesken. Keskeinen rakennustyömaa on varikkorakennus, johon kilpailutoiminta keskittyy. Varikosta on valmiina nyt noin kolmasosa.

Katsojat seuvaaravat sateenvarjojen alla Kymi Ringin testiajoa
MotoGP:n testiajoja Iitin Kymi Ringillä on ollut seuraamassa kahden päivän aikana noin 8 000 ihmistä.Pyry Sarkiola / Yle

Kymiringillä on edessään tiukka talvi. Työt alkavat heti, kun testiajot päättyvät. Ratayhtiöstä kuitenkin vakuutetaan, että alue on erinäköinen, kun MotoGP-kisa on määrä käydä Kymi Ringillä.

– Meillä on ihan selkeä suunnitelma. Varikkorakennuksen ja infran rakentaminen jatkuvat. Ne ovat ne kaksi ensimmäistä asiaa, mitä ruvetaan tekemään, ratajohtaja Timo Pohjola kertoo.

Kisalisenssin hinnasta pysytään vaiti

Ratayhtiön toimitusjohtajan Markku Pietilän mukaan rahaa rakennustöihin löytyy, vaikka vaadittu summa onkin suuri. Kymiring on hakenut kaiken aikaa uusia rahoittajia mukaan toimintaan.

– Kymmenen miljoonaa on se summa, jonka tarvitsemme ja joka käytetään tähän alueeseen kaiken kaikkiaan. Jos summaa vertaa siihen, mitä tähän asti on käytetty, niin se on puolet siitä. Kyllä se on iso summa, Pietilä vertaa.

MotoGP-testikuljettaja sinikeltaisella moottoripyörällä Kymi Ringin märällä asfaltilla. Kuvattu radan reunan rengasvallin takaa.
Testiajot Iitin Kymi Ringillä käynnistyivät maanantaina vesikelissä.Pyry Sarkiola / Yle

Ensi vuoden MotoGP-kisa Kymiringillä varmistuu, kun järjestäjä Dorna Sports ilmoittaa ensi kauden kilpailukalenterin. Dornan urheilutoimenjohtaja Carlos Ezpeleta kommentoi maanantaina, että rata soveltuu MM-osakilpailulle.

– Olemme käyneet maanantaina Dornan kanssa neuvotteluja ja hyväksyneet päivämäärän, mutta emme kerro sitä vielä. Päivämäärä tulee julki protokollan mukaan vähän ajan kuluttua, Timo Pohjola sanoo.

Rakennuskustannusten lisäksi MotoGP-kisan järjestämiseen vaadittava lisenssi maksaa miljoonia euroa. Ratayhtiö on vähäsanainen siitä, kuinka paljon kisalisenssi tulee Kymiringille maksamaan.

– Dornan ja MotoGP:n väliseen sopimukseen emme ota kantaa. Dorna vaatii, että se ei ole julkisen keskustelun kohde, Markku Pietilä toteaa.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat