Suora

  • Rytmisen MM, joukkueiden 2-ottelun A-ryhmä
  • Painin MM, vapaapaini
  • Telinevoimistelija Enni Kettunen haastaa pelkonsa päivittäin
  • Tanssin Grand Slam, vakiotanssit
  • Painin MM, vapaapaini
  • Rytmisen MM, joukkueiden 2-ottelun B-ryhmä
  • Rytmisen MM, joukkueiden 2-ottelu
  • Käsipallon Champions League, Bidasoa Irún - Cocks
  • Urheiluruutu
  • Painin MM: Vapaapaini
  • Ysäriä ja rillausta
  • Lentopallon EM, neljännesvälieräottelu FRA - FIN
  • Urheiluruutu
  • Ysäriä ja rillausta
  • Kuin savuna ilmaan

Kymiringin ratajohtaja tyrmää kuskien vaatimukset: "Rataa ei muuteta piiruakaan"

MotoGP:n testikuljettajat toivovat, että uusi Kymiringin moottorirata olisi nopeampi.

MotoGP
Moottoripyörä sateisella radalla
Ratamoottoripyöräilyn MotoGP-testikuljettajat pääsivät ottamaan tuntumaa uuteen Kymi Ringin moottorirataan maanantain ja tiistain testiajoissa.Pyry Sarkiola / Yle

Iitin moottoriurheilurata Kymiringin ratajohtaja Timo Pohjola ei niele kuljettajien kritiikkiä uuden radan profiilista.

Yle kertoi eilen, että Kymiringin alkuviikon testiajot poikivat kritiikkiä kuljettajilta. Muun muassa ratamoottoripyöräilijä Mika Kallio sanoi radan olevan liian hidas MotoGP-radaksi.

– Ehdottomasti rata vaatii muutosta. Mutkia pitää saada nopeammaksi. Tiettyjä mutkia tulee jättää pois ja tehdä siihen välisuoraa, Kallio pohti.

Hondalla ajava, vuoden 2011 Moto2-mestari Stefan Bradl puolestaan huristeli tiistaina aamupäivällä toiseksi nopeimman ajan Iitissä, mutta lyttäsi silti suomalaisradan.

– Siinä on ihan mahdoton ajaa MotoGP-kilpailua! Minusta siinä on liian hidas rataosuus. Nyt tulisi pikaisesti miettiä, pystyykö sitä jotenkin muuttamaan nopeammaksi, Bradl totesi.

Turvallisuus sanelee

Timo Pohjolan mukaan sekä FIA:n, eli Kansainvälisen autourheiluliiton, että FIM:n eli Kansainvälisen moottoripyöräliiton ohje ratasuunnittelussa on ollut, että turvallisuutta pitää lisätä. Silloin kaarteita pitää olla enemmän ja niiden pitää olla jyrkempiä.

– Se on ainoa tapa, jolla turvallisuutta pystytään lisäämään ja kaatumisia ja vakavia loukkaantumisia vähentämään, toteaa Pohjola.

Uusilta radoilta edellytetään Pohjolan mukaan nykyään nopeaa, teknistä ja fyysistä jaksoa.

– Silloin sekä pyörältä, että kuljettajalta myös vaaditaan enemmän, sanoo Pohjola.

Kymiringin ratajohtaja Timo Pohjola muistuttaa, että rata on suunniteltu palvelemaan muitakin moottoriurheilulajeja ja sen vuoksi kompromisseilta ei ole vältytty.

– Jos rata olisi tehty ainoastaan MotoGP-kilpailuja varten, se ei olisi näin vaativa kuin se on nyt.

Myös median tarpeet sanelevat osansa rataprofiiliin ja kaarteiden kallistuksiin.

– MotoGP-kilpailuja televisioidaan sadoille miljoonille katsojille. Dornan televisiotuotannon pääohjaaja oli katsomassa täällä kuvakulmia ja oli tyytyväinen rataan televisioinnin kannalta.

Onko Kymiringin rataprofiiliin tulossa muutoksia kuljettajien kritiikin myötä?

– Rataa ei muuteta piiruakaan, vakuuttaa Timo Pohjola tiukasti.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat