Suora

  • Ysäriä ja rillausta
  • Lentopallon EM, neljännesvälieräottelu FRA - FIN
  • Urheiluruutu
  • Ysäriä ja rillausta
  • Kuin savuna ilmaan

Missä sopimukset viipyvät? – kuljettajamarkkinoiden hiljaisuus kummastuttaa Saksan kinkkisen MM-rallin alla: "Odotin, että joku asia olisi jo nytkähtänyt eteenpäin"

Saksan MM-ralli heittää kuljettajille viikonloppuna yhden kauden vaikeimmista haasteista. Kuljettajamarkkinoiden hiljaisuus Suomen kisan jälkeen on yllättänyt Yle Urheilun asiantuntijan Riku Tahkon.

Rallin MM-sarja
Tommi Mäkinen ja Ott Tänak tallipomojen kanssa Jyväskylässä 2019.
Toyota pääsi juhlimaan Jyväskylässä Ott Tänakin voittoa, mutta jatkosopimuksesta ei ole vieläkään kuultu mitään.Tomi Hänninen

Yle Urheilun kaiken rallisisällön lähetysaikoineen löydät osoitteesta yle.fi/mmralli. Sieltä pääset muun muassa lukemaan tuoreimmat uutiset ja katsomaan puhuttavimmat videoklipit jokaiselta erikoiskokeelta.

Rallin MM-sarja palaa kolmen viikon tauolta Saksan kiperällä asfalttiosakilpailulla. Kuljettajamarkkinoilla on ollut hiljaista viime aikoina, eikä odotettuja jatkosopimuksia tai muitakaan ilmoituksia ole tullut.

MM-sarjaa johtavan Ott Tänakin odotetaan tekevän jatkosopimus Toyotalle, mutta virolaisen asia ei ole edennyt julkistusvaiheeseen saakka. Odotetuimman sopimuksen viivästyttyä muutakaan liikehdintää ei ole ollut.

Se on yllättänyt Yle Urheilun asiantuntijan Riku Tahkonkin.

– Yllättävän ja jännittävän hiljaista on ollut median ja tiimien suhteen, sillä yleensä tässä Suomen ja Saksan kisojen aikaan niitä sopimuksia ryhdytään paljastamaan. Odotin, että joku asia olisi nytkähtänyt eteenpäin, eikä tässä enää voi mennä montaa viikkoa siihen, että kärkijätkillä on sopimukset nenän edessä.

– Sitten ryhdytään jo miettimään sitä ensi vuoden autoa ja pitäisi tietää, kenen kanssa sitä lähdetään kehittämään. Jos tiedetään, että joku on lähtökuopissa ja vaihtaa tallia, hän ei ehkä sitten pääsisi testaamaan niitä ensi vuoden kehitysosia. Sellaiset asiat pidetään siinä tapauksessa omana tietona.

Suomalaisista Esapekka Lapilla on sopimus Citroenin kanssa myös ensi kaudesta, mutta Toyotan Jari-Matti Latvala ja Fordin Teemu Suninen ovat vielä ilman tietoa tulevasta.

Latvala ajoi kovien paineiden alla maltillisesti kolmanneksi Jyväskylässä, ja samansuuntaista suoritusta Tahko odottaa Saksastakin. Kris Meeken hölmöilyt ovat Tahkon mukaan sataneet Latvalan laariin.

– Jyväskylässä Jari-Matilla oli vähän konservatiivisempi lähestymistapa, eikä hän lähtenyt taistelemaan Lapin kanssa kakkossijasta. Ehkä vähän sellaista odotan nytkin, ja jos hän pystyy ajamaan Tänakin kakkosmiehenä hyvät tiimipisteet, hän tekee hyvää itselleen myös tulevaisuuden työpaikkaa ajatellen. Samanlaista kakkoskuskin pottia lähdetään hakemaan.

– Meeken asema on heikko typerien ja toistuvien virheiden takia, ja se on vahvistanut Latvalan tilannetta. Jari-Matti tiedetään hyvänä auton kehittäjänä, ja se vuosien kokemus eri huipputalleista on kiistatta auttanut Toyotaa eteenpäin. Latvalalta tarvitaan se, että pääkoppa kestää läpi kisaviikonlopun, ja siihen saatiin parannusta Jyväskylässä.

Jari-Matti Latvala Saksan MM-rallissa 2018.
Ensi vuoden työpaikastaan ajava Toyotan Jari-Matti Latvala on ollut Saksan MM-rallissa parhaimmillaan toinen vuosina 2012 ja 2015. AOP

Saksan syheröt haasteena

Saksassa ajetaan tuttuun tapaan monella erilaisella asfalttipinnalla, ja mukana ovat niin Baumholderin sotilasalueen pitkät erikoiskokeet, Saarlandin maaseudun pätkät kuin Mosel-jokilaakson viinitarhojen lähistöllä kulkevat tietkin. Olosuhteet tarjoavat kuljettajille vuodesta toiseen erittäin kovan haasteen.

– Saksa on yksi kalenterin vaikeimpia ja teknisimpiä kisoja ajaa. Siellä sataa usein vettä, ja nytkin viime aikoina on ollut aika epävakaata säätä. Tiet ovat likaisia, kapeita ja ahtaita. Osittain ajetaan betoniasfaltilla ja osittain sellaisella aika karhealla ja huonokuntoisella asfaltilla, Tahko kuvailee.

– Lähtökohta on ihan erilainen kuin Suomessa, jossa mentiin paljon “isoa kovaa”. Saksassa on lisäksi betoniporsaita teiden varsilla, ja jos meinaa oikaista tai mennä jätössä leveäksi, joku porsas siellä on heti vastassa.

Tänak juhli voittoa Jyväskylässä, ja hän on ollut ykkönen Saksassa kahdella edellisellä kerralla. Jokaiseen kisaan lähdetään tällä hetkellä sillä asetelmalla, että muut jahtaavat virolaista.

– Ei sitä voi kiistää, etteikö hän olisi ennakkosuosikki jokaisessa kisassa. Hän pystyy pärjäämään pinnalla kuin pinnalla. Muista kuskeista vaaka kallistuu Thierry Neuvillen ja Sebastien Ogierin suuntaan, sillä molemmat ovat ajaneet hyvin Saksassa ja heidän tiedetään nopeiksi asfalttikuskeiksi.

– Suomessa he olivat hieman sellaisella puolustusvoittoisella kannalla, mutta tuossa on se kolmen kärki. Jos joku pystyy lyömään kiilaa kärkikolmikkoon edes ajoittain, voi olla tosi tyytyväinen omaan suoritukseensa.

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi pääsi tuulettamaan Jyväskylässä kauden toista kakkossijaa.Tomi Hänninen

Yksi kärkikolmikon vanaveteen hamuavista on varmasti Lappi, joka ajoi viime vuonna Toyotalla kolmanneksi. Pieksämäkeläinen sai Jyväskylän kakkossijallaan kauan kaivatun onnistumisen, ja vahva suoritus on tuonut varmasti työrauhaa.

Citroen on saanut kehitystä moottoriinsa Saksan kisaa varten, ja Tahko odottaa Lapilta vähintäänkin väläytyksiä.

– Esapekalla on tietysti kartingtaustaa ja hän on ajanut kovaa asfaltilla, mutta en usko, että hän pystyisi pitämään kärkimiesten nopeutta yllä koko aikaa. Kaikki ne vaihtuvat olosuhteet ja paikallistuntemus ei ehkä ihan riitä, mutta välähdyksiä ja yksittäisiä erikoiskokeita hän varmasti pystyy ajamaan kovaa ja olemaan kilpailukykyinen.

– Koska Citroen ajaa vain kahdella autolla, on tallimestaruustaistelun kannalta tärkeämpää tulla viidentenä maaliin kuin yrittää podiumvauhtiin ja jäädä nollille. Kaiken kaikkiaan onnistuminen Jyväskylässä teki varmasti hyvää ja oli helpotus koko tiimille. Se oli tosi mukavaa nähdä.

Fordin iskukyky mysteeri, Rovanperällä kova haaste

Teemu Suninen joutui pettymään kotikisassa, sillä hyvistä testituntemuksista huolimatta M-Sportin Ford ei kulkenut riittävän kovaa. Fiestan hyytyminen kahdeksanneksi yli kaksi ja puoli minuuttia kärjen perässä oli yllätys Tahkollekin.

– Se oli vähän pelottavakin notkahdus hyvien Portugalin ja Sardinian kisojen jälkeen. Tallikaveri Elfyn Evans ei pääse valitettavasti vielä mukaan loukkaantumisensa takia, mutta hänellä pitäisi olla paljon testitietoa tuollaisille niljakkaille asfalttiteille. Jos sitä ennakkotietoa on pystytty käyttämään, voisi kuvitella säätöjen löytyvän.

– Tietty Teemukin tiedetään vahvana asfalttikuskina, mutta hänen kohdallaan on vähän sama kuin Lapilla. Koko viikonloppua hän ei pysty pitämään kärkivauhtia yllä, ja jos hän ajaa viiden joukkoon ehjän kisan, hän voi olla tosi tyytyväinen.

Neljäs suomalainen Saksan teillä on WRC2 Pro -luokan MM-sarjaa johtava Skodan Kalle Rovanperä, joka lähtee kisaan voittoputkessa. Vastaansa suomalaislupaus saa tallikaveri Jan Kopeckyn, Citroenin Mads Östbergin sekä Fordin Eric Camillin, joka ei pysynyt lainkaan Rovanperän vauhdissa Suomen kisassa.

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä hakee jo kauden viidettä voittoaan WRC2 Pro -luokassa.Tomi Hänninen

Tällä kertaa Rovanperän haaste on paljon kotikilpailua kovempi, mutta heinäkuussa otettu voitto Tshekissä asfalttikisassa kotiyleisön suursuosikin Kopeckyn nenän edestä on varmasti nostanut itseluottamusta.

– Se oli varmasti henkisesti tosi iso juttu ja kova päänahka, sillä Kopecky on hallinnut siellä kotiteitään ja ajanut paljon enemmän testiä Kalleen verrattuna. Tshekissä on vähän samanlaista haastavaa asfalttia kuin Saksassakin, ja se oli loistava testi Kallelle tätä kisaa varten.

– Nyt vastus on kuitenkin tosi kova, sillä Östberg on ajanut paljon Saksassa erilaisilla autoilla ja Citroenin C3 on hyvä auto asfaltilla. Kopecky on tietenkin myös yksi voittajasuosikeista, mutta Camillin tilanne on iso kysymysmerkki. On iso kysymysmerkki, miksi se uusi Fiesta on niin heikko. Sanotaan näin, että laatu korvaa nyt määrää Pro-luokassa, sillä vaikka kuskeja ei ole paljon, kaikki ovat aika spesialisteja. Voitosta tulee kova vääntö.

Yle Urheilu seuraa Saksan MM-rallin tapahtumia tuttuun tapaan hetki hetkeltä, ja viikonlopun tv-lähetykset kisasta voi katsoa alta.

Yle Urheilun lähetykset Saksan MM-rallista

Torstai 22.8.

19.45–20.15 Ennakkolähetys TV2

Perjantai 23.8.

21.00–21.30 Koostelähetys päivän tapahtumista TV2

Lauantai 24.8.

16.00–17.00 Erikoiskoe 12, suora lähetys TV2

21.30–22.00 Koostelähetys päivän tapahtumista TV2

Sunnuntai 25.8.

13.00–14.30 Power Stage, suora lähetys TV1

21.30–22.30 Kooste koko rallin tapahtumista TV2

Maanantai 26.8.

19.00–20.00 Kooste koko rallin tapahtumista, uusinta TV2

Lue myös:

Sotilasalueella suhaillaan kenties viimeistä kertaa, Rovanperällä vastassa kovat kirittäjät – näin seuraat Saksan MM-rallia Ylen kanavilla

Teemu Sunisen tallikaveri jää pois myös Saksan osakilpailusta, selkävaivat piinaavat edelleen – Sardinian yllätysvoittaja Sordo palaa Hyundain rattiin

Suora yhteys ralliautoon mullisti MM-rallien televisioinnin - livekuva vaatii onnistuakseen jopa lentokoneen

Esapekka Lapin ihmetelty ratkaisu on osoittautumassa nerokkaaksi – Jyväskylässä loistanut Jari-Matti Latvala antoi vahvan näytön: “Äärettömän tärkeä lenkki Toyotalle”

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat