1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. moottoriurheilu

Entinen F1-kuljettaja testasi, voiko Kymi Ringillä ajaa formulaa – "En ole nähnyt mitään vastaavaa"

Pienillä muutoksilla Kymi Ringin rata olisi jo nyt valmis Formula 1 -kilpailuihin, mutta suuri ongelma on rahoitus.

F4-sarjassa kilpaileva Koiranen GP- talli testasi tiistaina omaa kalustoaan Kymi Ringin moottoriradalla Iitissä. Kuva: Tiina Karppi / Yle

Kymi Ringin moottoriradalla Iitissä ajettiin tiistaina ensimmäistä kertaa formula-autolla.

F4-sarjassa kilpaileva Koiranen GP -talli on testannut uutta rataa omalla kalustollaan. Ensimmäisen formula-autoilla ajettavan kierroksen saapui ajamaan entinen formulakuljettaja Mika Salo.

– Olen nähnyt maailmassa tuhansia ratoja. Kyllä tämä on yksi vaativampia mitä olen koskaan kokeillut, Salo kommentoi kierrosten jälkeen.

Iittiin rakennettu rata on asfaltoitu tänä kesänä. Se otettiin ensimmäistä kertaa käyttöön viikko sitten, kun Kymi Ringillä järjestettiin ratamoottoripyöräilyn MotoGP:n testiajot. MotoGP-osakilpailu on määrä ajaa Kymi Ringillä ensi kesänä.

Entisestä formulakuljettajasta Mika Salosta tuli ensimmäinen formula-autolla Kymi Ringillä ajanut kuljettaja. Kuva: Tiina Karppi / Yle

Yksi vaativimpia ratoja

Salo pitää Iittiin rakennettua rataa varsin hankalana, joskin mielenkiintoisena.

– En ole nähnyt mitään vastaavaa. Olen todella ylpeä niiden puolesta, jotka ovat tämän rakentaneet. Tämä on täydellinen kilpa-autorata. Kun rata on sitten joskus kokonaan valmis, sitten tämä on hieno paikka.

Salon mukaan radassa on mutkia, joita hän ei ole muilla radoilla nähnyt. Lisäksi radalla joutuu tekemään paljon jarrutuksia alamäkeen, mikä on Salon mukaan formula-autolla vaikeaa. Juuri korkeuserot tekevät radasta Salon mukaan haastavan.

– Tämä rata vaatii kuskin, joka tietää mitä tekee. Jos on vähänkin epävarma, ajamisesta tällä radalla ei tule mitään. Pitää luottaa autoon ja itseensä tosi paljon.

Kuva: Tiina Karppi / Yle

Tämän päivän esittelyajo toi Kymi Ringille paljon lisätietoa siitä, miten rata soveltuu formula-autoille.

– Tämähän on aivan eri näkökulma rataan kuin kaksipyöräisillä ajettaessa. Rata on suunniteltu molemmille, ja tässä tulee sellaista dataa, että päästään taas vähän eteenpäin. On mielenkiintoista katsoa, kun ajetaan koppiautoilla, että miten se vaikuttaa asiaan, Kymiring Oy:n toimitusjohtaja Markku Pietilä pohtii.

Pienillä muutoksilla rata olisi jo nyt valmis Formula 1 -kilpailuihin, mutta suuri ongelma on rahoitus.

Formula 1

Kymiring-yhtiö on selvittänyt uuden radan soveltumista Formula 1 -kilpailujen järjestämiseen. Toimitusjohtajan Markku Pietilän mukaan avainasemassa F1-selvityksessä on AKK Sports Oy, joka hakee selvittämiseen rahoitusta Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Kisahaaveiden suhteen ollaan kuitenkin hyvin varovaisia.

– Luokitukset riittävät kyllä F1-ajoihin, mutta kilpailun rahoitus on hyvin monimutkainen ja vaikeasti järjestettävissä. F1 on laji, jota ympäri maailman tuetaan tavalla tai toisella valtion varoista. Se näkyy esimerkiksi siinä, että nyt Saksa jää pois kalenterista, sillä he eivät löydä rahoitusta. F1-kilpailun saaminen KymiRingille ei ole mahdotonta, mutta siinä on haasteensa, sanoo Pietilä.

Aikatauluista Pietilä ei uskalla sanoa mitään tarkempaa.

– Se on niin monimutkainen yhtälö, että siihen ei ole mitään selkeää vastausta. Tietysti jos ministeriö antaisi hankkeelle suoraan rahaa niin sitten, mutta se ei kyllä onnistu, Pietilä naurahtaa.

Mika Salo ajoi testiajon F4-autolla, mutta näkisi mielellään radalla myös kuninkuusluokan autoja.

– Ihan hyvin täällä voisi ajaa Formula 1:stä, ei mitään ongelmaa. Asfaltti on hyvä ja turva-alueet ovat isot – vaikka ajat kovalla vauhdilla, rata on turvallinen. Olisi itse asiassa hyvin mielenkiintoista ajaa F1:stä täällä, Salo sanoo.