Suora

  • Alppihiihdon MC: Beaver Creek, miesten suurpujottelun 2. lasku
  • Beaver Creek, miesten suurpujottelun 2. lasku

F1-maailman superlupaus tavoitteli täydellisyyttä pikkupoikanakin – kolariherkkä riiviö saattaa nyt olla jo maailman paras kuljettaja: "Jopa Hamiltonia parempi"

Max Verstappen on haastanut ylivoimaisen Mercedeksen ja samalla hullaannuttanut Hollannin.

Formula 1
Max Verstappen
Max Verstappen on jättänyt kolarikierteen taakseen.Getty Images

Yksi mies saavutti tällä kaudella jo kuudennen maailmanmestaruuteensa, mutta silti kaikki eivät ole yhtä mieltä siitä, kuka on tämän hetken paras Formula 1 -kuljettaja.

Max Verstappenilla maailmanmestaruuksia on pyöreät nolla. Tällä hetkellä. Vasta 22-vuotiaana hän lienee kuitenkin vasta uransa alussa.

Kysyipä keneltä tahansa, mestaruudet näyttävät hänen kohdallaan väistämättömyydeltä.

– Hän on uskomaton luonnonlahjakkuus. Sellainen kerran vuosikymmenessä -tapaus, kuten Lewis Hamilton ja Ayrton Senna. Molemmat hänen vanhempansa olivat kilpa-autoilijoita, joten hän on saanut kaksinkertaiset moottoriurheilugeenit, maailmanmestarina kilpauransa lopettanut Nico Rosberg sanoi tänä kesänä YouTube-kanavallaan.

– Minusta Verstappen on tällä hetkellä paras kuljettaja, vähän jopa Hamiltonia parempi.

Sanat ovat itsessään kova lausunto ja huima osoitus Verstappenin rakettimaisesta noususta. Parikymppinen lahjakkuus samassa lauseessa toiseksi eniten F1-osakilpailuja voittaneen Hamiltonin ja jopa kaikkien aikojen kuljettajana pidetyn Sennan kanssa.

Vielä hurjempaa on hänen tämän hetken suosionsa kotimaassaan. Hollanti on hullaantunut Verstappenista ja kesän aikana Euroopassa ajettuja osakilpailuja leimasi oranssi meri.

He kiirehtivät katsomoihin tavalla, jonka on sanottu vaikuttaneen jopa Euroopan osakilpailujen tulevaisuuteen.

Eroon Mad Maxista

Vielä viime kauden alussa Verstappen niitti aivan toisenlaista mainetta.

Kausi alkoi Australiassa, missä pyörähdys kilpailussa sotki suunnitelmat. Sieltä jatkettiin Bahrainiin ja Verstappen pilasi oman aika-ajonsa menetettyään autonsa hallinnan – kisassa ruudusta 15 lähtenyt hollantilainen osui Hamiltoniin toisella kierroksella ja keskeytti myöhemmin.

Seuraavana vuorossa oli Kiinan-osakilpailu, jossa Verstappen sai kymmenen sekunnin rangaistuksen Sebastian Vettelin raivostuttaneesta kolarista.

Azerbaidzanissa Verstappen törmäsi tallikaveri Daniel Ricciardoon, Espanjassa Lance Strolliin ja Monacossa kaiteeseen.

Max Verstappen
Verstappen ei yleensä ole jättänyt radalle yhtäkään ylimääräistä senttiä.Getty Images

Virhe virheen perään teki hollantilaisesta seuratun ja puhutun kuljettajan, mutta ei erityisen myönteisessä mielessä. Kehujen sijaan ihmeteltiin holtitonta ja liian aggressiivista tyyliä, joka maksoi tallille pisteitä ja pahimmillaan vaaransi muidenkin suoritukset.

"Mad Max" oli uhmakas lempinimi, mutta tuskin varteenotettava tapa menestyä. Jopa Kimi Räikkönen antoi radion kautta kitkerää palautetta Red Bull -kuskista, joka "ei yrittänyt muuta" kuin puskea hänet ulos radalta.

Loppukaudesta Verstappen alkoi taas väläytellä todellista tasoaan. Kaikkien onneksi se taso on jatkunut myös tälle kaudelle. Viime vuoden Belgian-osakilpailusta tämän vuoden vastaavaan Verstappen ajoi 21 peräkkäistä osakilpailua ilman ainuttakaan keskeytystä ja sijoittumatta kertaakaan viiden kärjen ulkopuolelle.

Vuoden mittainen putki päättyi kolarointiin Räikkösen kanssa. Todellinen testi Verstappenille on osoittaa, että kyseinen tapaus oli yksittäistä epäonnea.

Myös Christian Horner on kuvaillut tämän hetken Verstappenia maailman parhaaksi kuljettajaksi. Red Bullin tallipäällikkö lienee puolueellinen kommentoimaan suojattiaan, mutta perusteluja on paha lähteä kumoamaan.

– Hän ei ole parhaassa autossa. Silti, jos katsoo hänen tuloksiaan viime vuoden Montrealin-kisan jälkeen ja muutamia hänen suorituksiaan, hän ei ole tehnyt käytännössä yhtäkään virhettä, Horner sanoi F1i (siirryt toiseen palveluun)-sivuston mukaan.

Parhaimmillaan se johtaa kesäkuun Itävallan-osakilpailun kaltaisiin kamppailuihin. Silloin Verstappen oli viimeiselle kierrokselle asti Ferrarin Charles Leclercin takana, kunnes uskaliaalla ohituksella nousi edelle ja kaasutteli voittoon.

Tunteja kilpailun päättymisen jälkeen tuomaristo hyväksyi mielipiteet jakaneen ohituksen, joka osoitti Verstappenin luontaisen tyylin olevan yhä tallella.

Hän on piinkova kilpailija, joka ei edelleenkään anna kamppailutilanteissa helpolla periksi. Eikä pitäisikään. Vääntö Leclercin kanssa on väläys tulevaisuuteen, toivottavasti vielä lukemattomiin taisteluihin kahden nuoren kyvyn välillä.

Nyt kyse on kuitenkin jo kypsemmästä tyylistä, jossa jokaisesta sijoituksesta ei tarvitse taistella hinnalla millä hyvänsä. Verstappen on niin nopea ja ajaa muutoin niin rajoilla, että riskialttiissa tilanteissa voisi olla parempi turvata oman kilpailun jatkuminen ja odottaa seuraavaa tilaisuutta. Kun se sitten tulee, hän on yhä vahvoilla.

Sen hän on alkanut tunnistaa itsekin.

– Viime kaudella hän teki virheitä virheiden perään ja sai valtavasti kritiikkiä. Silti hänellä riitti itseluottamusta tehdä vain pieniä korjausliikkeitä kunnes kaikki alkoi toimia. Parin viime kuukauden aikana kaikki on ollut kunnossa, eikä virheitä ole enää tullut, Rosberg arveli.

– Moni muu ottaisi virheistä ja kritiikistä itseensä, mutta hän jaksoi uskoa omaan tapaansa.

"Muut pelasivat varikolla jalkapalloa, kun minä hioin autoa"

Verstappen kasvoi huippukuljettajaksi lapsesta asti. Joku voisi sanoa, että hän oli lapsi vielä debytoidessaan F1-kuljettajanakin vuonna 2015.

Isä Jos Verstappen ajoi F1-tasolla 107 osakilpailua vuosina 1994–2003. Niissä hän pääsi kahdesti palkintokorokkeelle, mutta jäi ilman voittoja. Äiti Sophie puolestaan oli voittanut Belgian kartingmestaruuden ja tuli moottoriurheilusuvusta.

Max Verstappen
Verstappenit ovat kiertäneet varikkoalueita jo vuosikaudet.Getty Images

Rosbergin mainitsemilla geeneillä jälkikasvun hyppääminen kartingauton rattiin neljävuotiaana oli itsestäänselvyys. 9-vuotiaana hän voitti ensimmäisen kerran jo Hollannin-mestaruuden.

– Isä oli aina ankara, mutta reilu minua kohtaan. Otin kilpa-autoilun vakavasti jo 7- tai 8-vuotiaana. Muut pelasivat varikolla jalkapalloa, kun minä hioin autoa isän kanssa. Silloin mietin, oliko se oikein, mutta olen todella tyytyväinen siihen, että teimme niin, Verstappen kertasi maaliskuussa The Guardianille (siirryt toiseen palveluun).

Myös ensimmäiset merkit "Mad Maxista" olivat nähtävissä jo silloin.

– Vihasimme toisiamme kilpakauden aikana, Verstappenia vastaan kartingissa kilpaillut ja myöhemmin itsekin F1-kuljettajaksi edennyt Esteban Ocon on muistellut (siirryt toiseen palveluun).

– Kamppailut olivat usein lähestulkoon vaarallisia. Emme kuitenkaan kolaroineet, joten se oli kovaa, mutta reilua.

Ovet kohti maailmanmainetta alkoivat avautua kunnolla, kun Verstappen voitti kartingissa sekä maailman- että Euroopan-mestaruuden vuonna 2013. Vuotta myöhemmin, 16-vuotiaana, hän oli jo Formula 3 -auton ratissa ja sai testata Toro Rosson F1-autoa.

17 vuoden ja 166 päivän ikäisenä hänestä tuli kautta aikain nuorin Formula 1 -kuljettaja. 18 vuoden ja 228 päivän ikäisenä hänestä tuli nuorin osakilpailuvoittaja. Samassa kilpailussa hänestä tuli myös nuorin kisaa johtanut ja palkintokorokkeelle yltänyt kuljettaja.

Siinä vaiheessa luonnonlahjakkuus oli jo noussut Toro Rossosta Red Bullin kuljettajaksi – ja palkitsi luottamuksen voittamalla heti ensimmäisen kilpailunsa.

Max Verstappen
Hollantilaisfanit valloittivat kesän osakilpailut Euroopassa.Getty Images

Hädin tuskin kouluikään tullessa alkanut täydellisyyden tavoittelu ei ole ainakaan hiipunut kuninkuusluokassa. Se vasta onkin mielenkiintoista, sillä kukaan ei tiedä, miten hyvä Verstappenista voi vielä tulla. Hänellä pitäisi olla pitkälle toistakymmentä vuotta aikaa ajaa, kehittyä ja voittaa.

Hamilton rikkoo ennätyksiä nyt, 34-vuotiaana, mutta hän debytoi F1-tasolla "vasta" 22 vuoden iässä.

– Paras ikä kilpa-autoilijalle on jossain 30 vuoden jälkeen. Silloin ihminen menettää luontaista nopeuttaan, mutta kokemus korvaa sen. Max on kuitenkin todella nuori ja parhaimmillaan, mutta silti hän on jo nyt yksi joukon kokeneimmista kuljettajista. Minusta se on uskomattoman lyömätön yhdistelmä, Rosberg maalaili vertaillessaan Verstappenia brittikuljettajaan.

Oranssi meri kasvaa

Ensi vuonna Hollanti isännöi F1-osakilpailua ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1985.

Zandvoortin rata sai kolmen vuoden sopimuksen ja osoitti vetovoimansa viime vuonna Red Bullin näytösajotapahtumassa. Tuolloin paikalla oli yli 110 000 fania, eikä kenelläkään ole epäilystä siitä, keitä he tulivat katsomaan.

Jo tänä kesänä hollantilaiset ovat osoittaneet Verstappenin suursuosion. Esimerkiksi Itävallan-osakilpailussa osa katsomoista oli täysin oranssin peitossa. Vuonna 2017 Belgian-osakilpailussa oli paikalla yli 60 000 hollantilaiskatsojaa ja kilpailussa tehtiin Span radan yleisöennätys.

F1-kalenterin muovautuessa kohti uusia ratoja moni perinteikäs eurooppalainen osakilpailu on taistellut olemassaolostaan, mutta Verstappenin mukana niidenkin asema on saattanut parantua. Esimerkiksi Hockenheimissa ajetun kisan markkinointipäällikkö piti Verstappenin vankkaa kannatuspohjaa merkittävänä syynä Saksan-osakilpailun kasvaneeseen kysyntään.

Verstappenin ympärille onkin helppo rakentaa markkinointia. Hän on nuori, suorasanainen, aggressiivinen ja menestyvä kärkipään tallin kuljettaja.

Koko tähänastisen uransa ajan hän on joutunut kamppailemaan takamatkalle ajautuneessa Red Bullissa paikoitellen ylivoimaista Mercedestä vastaan. Jos Red Bull pystyy kuromaan eroa kiinni, voitot eivät takuulla jää kiinni tämän hetken Verstappenista.

Jo nyt F1-historiassa on vain yhdeksän kuljettajaa, jotka ovat voittaneet enemmän osakilpailuja kuin Verstappen voittamatta kuitenkaan maailmanmestaruutta. Vain Felipe Massalla, Valtteri Bottaksella, Mark Webberillä ja Daniel Ricciardolla on enemmän pisteitä ilman maailmanmestaruutta.

Toisaalta Verstappenilla on vielä kaksi vuotta aikaa tavoitella seuraavaa ennätystä, eli maailmanmestaruutta kautta aikain nuorimpana kuljettajana.

Jos nykyinen kehitys jatkuu, kyse on F1-maailman seuraavasta valtiaasta.

F1-kauden viimeistä edellinen osakilpailu ajetaan tänä viikonloppuna Brasiliassa.

Lue myös:

Formula 1 tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä – kuskien parissa ympäristökysymykset jakavat mielipiteitä

Hamiltonin mestaruus oli osoitus tallin ja kuljettajan suvereenista ylivoimasta – tulossa on kuitenkin vielä lisää juhlaa: "Hän pystyy voittamaan kahdeksankin mestaruutta"

Lähteet: The Guardian, GQ, BBC, F1i, Sportsmole, Drive Tribe

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat