Suora

  • Elävä arkisto esittää
  • Urheiluruutu

Monzan yleisö sekosi Charles Leclercin voitosta ja se povaa monacolaiselle kirkkaan tulevaisuuden Ferrarilla – ”Hänen suorituksensa oli mestariluokkaa”

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh ei ollut koskaan aiemmin nähnyt vastaavanlaista tunnelmaa F1-osakilpailun palkintojenjaossa kuin Italian GP:n jälkeen todistettiin.

Formula 1
Charles Leclerc Italiassa
Yleisö villiintyi Charles Leclercin voitosa Monzassa.Getty Images

Ferrari-kuski Charles Leclerc osoitti kovia kilpailijan hermoja ottaessaan voiton kärjen osalta tiukassa ja vaikessa Italian F1-osakilpailussa. 21-vuotias monacolainen otti uransa toisen voiton toisessa perättäisessä kilpailussa.

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh pitää Leclercin suoritusta Italiassa vakuuttavana.

– Hänen suorituksensa oli mestariluokkaa. Se, että pystyy hallitsemaan paineet noin jännittävässä kilpailussa, jossa kärjessä ei ollut kenelläkään helppoa, on todella mestarillista, Mildh toteaa.

Tällä kaudella Kimi Räikkösen tilalle Ferrarin rattiin hypännyt Leclerc ajoi Mildhin mukaan koko kilpailun ajan varmalla huipputasolla. Ferrarin autossa oli Mercedekseen nähden tehoetu, jonka Leclerc onnistui käyttämään hyväkseen.

– Yleisesti ottaen F1-historiassa, kun kuljettaja pystyy ajamalla ottamaan ensimmäisen osakilpailuvoittonsa, se johtaa nopeasti seuraavaan ja nousukiito alkaa, Mildh pohtii.

Ferrarin kotiyleisön edessä otettu voitto oli tärkeä Leclercin uran kannalta. Hurjat suosionosoitukset palkintojenjaossa osoittivat, että Ferrari-fanit ovat ottaneet nuoren kuskin omakseen.

– En muista, koska olisi F1-kisassa ollut noin hieno tunnelma palkintojenjaossa. Vastaanotto, jonka Leclerc sai, oli sellainen, jota en ole koskaan kokenut. Se on valtava asia Ferrarille, ja luulen, että tällä Leclerc sinetöi tulevaisuutensa tallissa, Mildh sanoo.

Bottakselta erinomainen kilpailu

Leclercin takana kisa palkintokorokesijoista oli Mercedeksen. Italiassa tuo kilpailu kääntyi suomalaisittain ilahduttavasti Valtteri Bottaksen eduksi. Pitkään kisan kakkosena ajanut tallitoveri Lewis Hamilton sortui ajovirheeseen hieman reilu kymmenen kierrosta ennen kisan loppua ja Bottas käytti tilanteen hyväkseen.

Pitkään näytti, että suomalaiskuljettaja saattaisi jopa saavuttaa kilpailun johdossa olleen Leclercin. Myös Bottas sortui kuitenkin ratkaiseviin ajovirheisiin ja voitto oli Leclercin.

– Bottas ajoi erinomaisen kilpailun. Kisa oli tiimiltä hyvä yhteispelin ja taktikoinnin suhteen. Virheet tulivat lopussa väärään paikkaan, vaikka tilanteet olivatkin vaikeita hallita. Vastus oli vaikea, Mildh kommentoi.

Erityisen tiukan Monzan kisasta teki Mildhin mukaan se, että lähtökohtaisesti Ferrari ja Mercedes olivat yhtä nopeita.

– Kysymys oli siitä, kuinka renkaat kestävät, miten autot toimivat teknisesti ja miten moottoritekniikka voidaan käyttää hyväksi noin nopealla radalla. Vaikeus kisaan tuli siitä, että erot olivat hiuksen hienoja, Mildh kertoo.

Bottas ja Hamilton Italiassa
Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton onnittelivat toisiaan Italiassa kilpailun jälkeen.Getty Images

Vettelin ajovirhe erikoinen tutulla radalla

Ferrarin Sebastian Vettelin kilpailu Italiassa oli menetetty jo alkuvaiheessa. Vettel sortui ajovirheeseen, jonka seurauksena kokeneen saksalaiskuskin auto pyörähti radalla.

– Erikoista, että hän pyörähtää tuolla tavalla mutkassa, jonka ajolinjat ovat hyvin tiedossa, Mildh pohtii.

Suurempi kohu syntyi kuitenkin ajovirheen jälkeisestä tilanteesta. Vettel ajoi auton pyörähtämisen jälkeen suoraan Racing Point -kuski Lance Strollin eteen ja aiheutti vakavan vaaratilanteen. Tilanteen seurauksena myös Stroll pyörähti radalla.

– On helppo sanoa, ettei näe muita kuljettajia, mutta olihan tuossa monta asiaa, joita Vettel samaan aikaan joutui miettimään. Se näytti mestarikuljettajan kannalta sekoilulta, kun tilanteen olisi voinut hallita yhteistyössä tallin kanssa, Mildh toteaa.

Kilpailussa lopulta 13:nneksi sijoittunut Vettel sai vaaratilanteen johdosta kymmenen sekunnin varikkorangaistuksen.

Räikkösellä epäonnen viikonloppu

Kimi Räikkönen lähti Italian kilpailuun varikolta, kun Alfa Romeon suomalaiskuljettaja teki ajovirheen aika-ajoissa ja törmäsi perä edellä rengasvalliin. Auto sai kolhuja, joiden takia moottori ja vaihdelaatikko jouduttiin vaihtamaan.

– Räikkönen totesi ennen kisaa, että taidot loppuivat tuossa kaarteessa, jossa virhe tuli. Hän myönsi kömmähdyksensä, joka vaikutti hänen lähtöpaikkaansa, Mildh toteaa.

Suomalaisen epäonni ei päättynyt tähän, vaan hyvin kisaan lähtenyt suomalainen joutui Vettelin tavoin kärsimään kymmenen sekunnin varikkorangaistuksen. Tämä johtui tallin möhlinnästä rengasparin ilmoituksessa.

– Tämä kisa meni kyllä 50-prosenttisesti Räikkösen ja 50-prosenttisesti tallin piikkiin. Renkaiden kanssa näkyi se, että Alfa Romeo on edelleen hieman pienempi talli. Sen vuoksi sääntöasiat tulkitaan väärin, joka pilasi viimeistään Räikkösen kilpailun, Mildh toteaa.

Lue myös:

Italian GP oli Charles Leclercin juhlaa – Valtteri Bottas oli lähellä voittoa, mutta ajovirheet maksoivat voiton suomalaiselle

Valtteri Bottaksen loppukiri ei riittänyt ja Charles Leclerc ajoi uransa toiseen osakilpailuvoittoon – näin Italian GP eteni

Kimi Räikkönen kommentoi pettymysten viikonloppuaan C Moren haastattelussa tyylilleen uskollisesti: "Turha oli siellä pyöriä"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat