Suora

  • Elävä arkisto esittää
  • Rytmisen MM, 4-ottelun B-ryhmän finaali
  • Painin MM, vapaapaini

"Oli aika shokki" – suomalaiskuskin näkökenttä sumeni heti MM-rallikauden rajuimman kisan alussa

Esapekka Lappi sai kokea Turkin MM-rallin rajuuden heti testierikoiskokeella.

ralliautoilu
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi ja muut suomalaiskuskit kamppailevat kestävyysmielellä Turkissa.Tomi Hänninen

Yle Urheilun kaiken rallisisällön lähetysaikoineen löydät osoitteesta yle.fi/mmralli. Sieltä pääset muun muassa lukemaan tuoreimmat uutiset ja katsomaan puhuttavimmat videoklipit jokaiselta erikoiskokeelta.

Tänään torstaina alkavaa Turkin MM-rallia pidetään yleisesti koko kauden rankimpana kisana. Tiet ovat todella rajuja, eivätkä ne ole juuri uusiutuneet viime vuodesta. Viime vuonna maaliin pääsi vain neljä WRC-autoa ilman ongelmia. Toyota juhli kaksoisvoittoa Ott Tänakin ja Jari-Matti Latvalan voimin, vaikka kuskien autot eivät olleet kisan nopeimpia.

Latvala lähtee hakemaan tänä vuonna kolmatta palkintokorokesijoitusta putkeen Saksan ja Suomen onnistumisten jatkeeksi.

– Tämä on kestävyysosakilpailu, ei pelkästään nopeuskisa. Olen aika varma, että täältä saa palkintokorokesijan ehjällä ajolla ja puhtaalla suorituksella. Maltti on todella valttia. Se on kuitenkin aika vaikeaa alussa, koska tekisi mieli mennä kovaa, Latvala kuvailee.

– Täällä on hirveästi kiviä ja tiet menevät todella koviksi. Tiet näyttävät nyt paremmalta kuin viime vuonna, mutta kun ruvetaan ajamaan, niin menee hankalammaksi. Tulee uraa ja nousee kiveä.

Yksi viime vuoden onnistujista oli neljänneksi ajanut M-Sportin Fordin Teemu Suninen. Hän uskoo, että kisasta tulee tänäkin vuonna vaikea.

– Irtokiviä on todella paljon. On vähän tuurinkin kauppaa, miten päästään maaliin. Mitä lähempänä rajoja mennään, sitä pienemmät mahdollisuudet on väistää kiviä. Siinä mielessä pitää olla järki päässä, Suninen toteaa.

Kova helle myös vaikuttaa

Marmariksen rantalomakohteen liepeillä ajettavassa kisassa ilman lämpötila huitelee lähempänä 35 astetta ja auton sisällä lämpötila voi kohota 60 asteeseen. Tien pinnan lämpötila voi olla 50 astetta.

Jokainen suomalaiskuski on valmistautunut kuumiin olosuhteisiin vähän eri tavalla. Esapekka Lappi on saunonut, ja Teemu Suninen on ajanut reitin nuotitukset ilman ilmastointia.

Latvala ei lähtenyt samaan temppuun kuin Suninen.

– Minä käytin ilmastointia, koska halusin enemmän keskittyä tekemään hyvää nuottia kuin olemaan liian kuumassa. Mutta pelasin tennistä kaksi tuntia maanantaina, Latvala veisteli omaa valmistautumistaan.

Jari-Matti Latvala Turkki 2018
Jari-Matti Latvala tietää Turkin rallin kovuuden jo viime vuodelta, kun kiveä ja soraa lensi huolella.AOP/imago sport

Autoihinkin on tehty vahvistuksia.

– Auton edessä ja takana voidaan käyttää normaalia paksumpaa pohjapanssaria. Iskunvaimentimien säiliöitä pystytään suojaamaan, sinne tehdään paremmat suojat kivien iskuilta. Autoa nostetaan korkeammalle, Latvala luettelee.

– Tässä rallissa tullaan ajamaan todennäköisesti melkein koko ajan kahdella vararenkaalla. Lisäksi autossa on enemmän työkaluja eri asioiden korjaamiseen.

Lapilla heti testiek:lla hankaluuksia

Citroenilla ajava Esapekka Lappi kertoo, että ranskalaistallissakin on muokattu autoa Turkkia varten. Lapin mukaan tänä vuonna maaliin ajaa enemmän kuin viime vuoden neljä kuskia.

– Tiimit tietävät, mitä tältä rallilta voidaan odottaa, ja ovat varmasti valmistautuneet paremmin. Meilläkin on tehty suojat tukivarteen hiilikuidusta. Sellaisia pikkujuttuja, Lappi sanoo.

Toisaalta heti testierikoiskokeen ensimmäisellä vedolla Lapin vasen takapyörä lähti irti vanteelta. Myös etuvanne meni testiek:n aikana rikki.

– Oli aika shokki. En nähnyt mitään alussa, kun auto ravisti niin paljon. Näkökenttäkin sumeni. Ei päässyt vauhdin hurmaan, Lappi sanaili testiek:n jälkeen Yle Urheilulle.

– Ajoin rauhassa, sillä kaksi rengasta meni tyhjäksi. Aika oli hyvä siihen nähden.

Esapekka Lappi viime vuonna Turkin rallin testiek:lla Toyotan ratissa.
Esapekka Lappi viime vuonna Turkin rallin testiek:lla Toyotan ratissa.EPA-EFE/Nikos Mitsouras

Lappi piti testiek:n tietä huonoimpana kisassa.

– Olin yhdeksäntenä tiellä ja tilanne oli ensimmäisellä vedolla sama kuin viimeisellä. Tie oli urilla tai ne urathan olivat jo viimevuotiset. Asialle ei ole tehty mitään, Lappi sanoi.

Testierikoiskokeella parasta vauhtia piti Toyotan Kris Meeke. Toiseksi nopeimman ajan kellottanut Hyundain Andreas Mikkelsen jäi sekunnilla.

Paras suomalainen oli viidenneksi nopeimpana Teemu Suninen. Hän jäi Meeken parhaasta ajasta 2,2 sekuntia. Jari-Matti Latvala oli seitsemäs ja 3,2 sekuntia perässä. Esapekka Lappi jäi 3,5 sekuntia Meekesta.

Turkin ralli alkaa torstaina illalla kahden kilometrin kaupunkierikoiskokeella Marmariksen keskustassa.

– Eihän se pätkä ole muuta kuin show'ta, mutta varmaan tulee aikaeroja. Riippuu rengastaktiikoista ja totta kai kuljettajista, ketkä osaavat tekniset pyöritykset parhaiten, Lappi sanoo.

Yle Urheilun lähetykset Turkin MM-rallista

Torstai 12.9.

20.30–21.00 Ennakkolähetys TV2

Perjantai 13.9.

21.50–22.20 Koostelähetys päivän tapahtumista TV2

Lauantai 14.9.

10.00–11.00 Erikoiskoe 9, suora lähetys TV2

15.00-16.00Erikoiskoe 12, suora lähetys TV2

20.45–21.15 Koostelähetys päivän tapahtumista TV2

Sunnuntai 15.9.

09.30–10.30 Erikoiskoe 14, suora lähetys TV1

13.00-14.30 Power Stage, suora lähetys TV2

21.00–22.00 Kooste koko rallin tapahtumista TV2

Lue lisää:

Mikko Hirvosen yllätyspäätös: Kyproksen EM-ralliin

Katso hillitön video! Kolmoisvoitosta innostunut Tommi Mäkinen lähetti Saksasta terveiset Seppo Rädylle: "Tuli tuossa mieleen"

Tämä huima suomalaissuoritus jäi Saksan MM-rallissa Toyotan kolmoisvoiton katveeseen: "Olisin pystynyt ajamaan podiumille"

Tommi Mäkinen selittää kummallisen pitkäksi venyneitä sopimusneuvotteluita – yhden miehen päätös käynnistää dominoefektin

Tommi Mäkisen johtama Toyota nappasi historiallisen kolmoisvoiton! Latvala nousee toista kertaa peräkkäin palkintokorokkeelle

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat