Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Auto katollaan oli Rovanperän mielestä oma virhe – kolme rengasrikkoa kuitenkin liikaa: ”En tiedä, mitä muuta olisin voinut tehdä”

Kalle Rovanperä avasi Yle Urheilulle rajua ensimmäistä kunnon kisapäivää Turkin MM-rallissa.

Rallin MM-sarja
Kalle Rovanperä Turkki

Yle Urheilun kaiken rallisisällön lähetysaikoineen löydät osoitteesta yle.fi/mmralli. Sieltä pääset muun muassa lukemaan tuoreimmat uutiset ja katsomaan puhuttavimmat videoklipit jokaiselta erikoiskokeelta.

Kalle Rovanperä sai kylmän oppitunnin Turkin MM-rallin eli koko kisakalenterin rajuimmasta kisasta. Heti ensimmäisenä varsinaisena kunnon ajopäivänä Rovanperälle tuli kolme rengasrikkoa. Lisäksi hän kaatoi autonsa katolleen.

Ensimmäisen rengasrikon jälkeen tapahtui juuri auton kaatuminen heti aamun ensimmäisellä erikoiskokeella.

– Ensimmäinen pätkä ei ollut edes raju, mutta silti tuli rengasrikko. Vaihtopaikkaa etsiessä kippasin auton nurin. Mutta siinä ei käynyt mitenkään autolle. Vaihdettiin rengas ja auto toimi, Rovanperä selvitti Yle Urheilulle.

WRC All Liven videolla Rovanperän autosta kuului tiukka sananvaihto hänen ja kartturinsa välillä. Videon voi katsoa ylhäältä kuvaa klikkaamalla. Rovanperä ihmetteli kartturi Jonne Halttuselle, miksi hän ei lukenut nuottia. Mutta Rovanperä otti huoltoparkissa piikkinsä tilanteen, eikä nähnyt mitään kommunikaatio-ongelmaa kaadossa.

– Varmaan itse missasin vain nuotin. Keskityin rengasrikolla ajamiseen ja vaihtopaikkaan. Olisin mutkaan jälkeen vaihtanut rengasta. Nuotti meni varmaan vain minulta ohi. En usko, että siinä oli muuta, Rovanperä toteaa.

18-vuotias lupaus pääsikin jatkamaan, mutta sitten MM-rallikauden pisimmällä soraerikoiskokeella Çetibelissä sattui taas. Reilun 38 kilometrin pätkällä tuli kaksi rengasrikkoa, vaikka hän oli pyrkinyt ajamaan hiljaa ensimmäisen rengasrikon jälkeen.

– Silti tuli vielä takapyörään rengasrikko. Tuli kivi mutkan jälkeen linjalle. En kerennyt väistämään, Rovanperä kertoi.

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä kertoo rengasrikoistaan

Sen jälkeen Rovanperältä loppuivat varapyörät, eikä hän enää pystynyt vaihtamaan rengasta. Jatkaminen näytti toivottomalta. Mutta Rovanperä pystyi ajamaan vielä seuraavalle ek:lle ja maaliinkiin. Matka päättyi kuitenkin siirtymätaipaleelle ennen huoltoa.

– Renkaassa ei enää niin sanotusti riittänyt kumi. Ei päästetä enää ajamaan, jos ei ole kumia jäljellä, Rovanperä sanoi.

Rovanperä myöntää, että kolme rengasrikkoa ja auton kaato ei kuulosta hyvältä Turkin MM-rallin opilta

– Renkaissa ei ole ainakaan vikaa, kun muilla on samat renkaat. Jos muilla ei ole rikkoja ja itsellä on, niin totta kai sitten on jotain opittavaa. Kovaa vauhtia ajettiin, että olisi totta kai voinut ajaa hiljempaa. En tiedä, mitä muuta olisin voinut tehdä ensimmäisessä ja viimeisessä rengasrikossa. Ensimmäinen ei ollut edes raju. Jälkimmäistä ei voinut kiertää. Ei kiveä voinut mitenkään väistää, Rovanperä totesi.

Rovanperä jatkaa kisaa WRC2 Pro –luokassa Skodallaan lauantaina ralli 2 -säännön turvin.

Ilmiömäinen Esapekka Lappi johtaa rajua Turkin MM-rallia: Mäkisen suojateilla karmeat kohtalot – katso päivän tärkeimmät käänteet ja tulokset jutusta, kooste TV2:ssa klo 21.50

Lue lisää:

Kalle Rovanperän auto katolleen heti Turkin MM-rallissa – katso tilanne ja kiivas sananvaihto: "Miksi et lukenut tätä?"

Kalle Rovanperä oli jo jättämässä kisapäivän kesken – auto katolleen, sitten loppuivat vararenkaat ja lopulta matka päättyi siirtymälle Katso, miten Jari-Matti Latvala putosi kärkitaistosta erikoisen ongelman takia – Esapekka Lappi hämillään: "En ole koskaan nähnyt tällaista pätkää"

MM-rallikauden rajuimmissa olosuhteissa kärjessä tykittävä Esapekka Lappi tilitti: ”Ihan hanurista verrattuna Jyväskylään”

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat