Suora

  • Veikkausliigan päätöskierros

Kalle Rovanperä on erittäin lähellä historiallista mestaruutta! Näin kilpakumppani kävi lähellä suurta katastrofia: "Miksi en tee asioita helpoiksi?"

Kalle Rovanperää ei paljoa lämmittänyt Turkin MM-rallin jälkeen, vaikka mestaruus näyttää nyt olevan todella lähellä.

Rallin MM-sarja
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä on hallinnut WRC 2 Pro -luokkaa tällä kaudella.Tomi Hänninen

Yle Urheilun kaiken rallisisällön lähetysaikoineen löydät osoitteesta yle.fi/mmralli. Sieltä pääset muun muassa lukemaan tuoreimmat uutiset ja katsomaan puhuttavimmat videoklipit jokaiselta erikoiskokeelta.

18-vuotias Kalle Rovanperä on erittäin lähellä historiallista rallin maailmanmestaruutta uudessa WRC2 Pro -luokassa. Rovanperästä voi tulla luokan historiallinen ensimmäinen maailmanmestari kolmen viikon päästä Walesissa.

Rovanperä on hallinnut tehdastiimeille suunniteltua uutta sarjaa. Hän on ottanut neljä voittoa, kaksi kakkossijaa ja kaksi kolmossijaa. Lisäksi Korsikalla tuli keskeytys, mutta WRC 2 Pro –luokan pistejärjestelmässä lasketaan vain kahdeksan parasta kisaa mukaan. Ensimmäistä kertaa tänä viikonloppuna Turkissa ajanut Rovanperä keskeytti perjantaina kolmeen rengasrikkoon, kun vararenkaat loppuivat.

Rovanperä ajoi autonsa myös kertaalleen katolleen. Hän oli kuitenkin lopputuloksissa kolmen osanottajan luokassa kolmas.

Kalle Rovanperä Turkki

Kolmen viimeisen rallin aikana Rovanperän ainoat uhkaajat ovat Citroënin Mads Östberg ja M-Sportin Fordin Gus Greensmith. Mutta heidänkin tehtävä on vaikea.

WRC 2 Pro -luokan Turkin ralliin voittoon nyt ajaneen Gus Greensmithin pitäisi voittaa loput kisat Walesissa, Kataloniassa ja Australiassa.

Greensmith oli pudota jo lopullisesti mestaruustaistosta Turkin rallin päätöspäivänä, kun hän ajoi suuressa johdossa ulos viimeistä edellisellä erikoiskokeella. Greensmith vältti kuitenkin katastrofin, kun sai todella kovia iskuja saaneen auton maaliin Power Stagen päätteeksi ja vei voiton ennen Rovanperän tallitoveria Jan Kopeckya. Eroksi jäi 29,4 sekuntia.

Greensmith on muutaman kerran tällä kaudella ajanut jo ulos ja tehnyt tilanteita itselleen vaikeaksi. Hän ihmettelikin itseään Power Stagen maalissa.

– Miksi en tee asioita helpoiksi? Pääsisin maaliin vain turvallisesti, Greensmith huokaili.

– Uskomaton aamu. Auton pitää olla todella vahva, kun ajan sitä.

Gus Greensmith Turkin Power Stagella
Katso Greensmithin Power Stage kuvaa klikkaamalla!

Mestaruus ei ole pyörinyt Rovanperällä mielessä

Norjalainen Östberg ei ollut mukana Turkissa, mutta lopussa kolmessa kisassa Östbergin pitää olla mukana voittaakseen mestaruuden. Samalla Östbergin pitää voittaa kaikki nuo loput kisat. Rovanperälle riittää myös mestaruuden varmistamiseen yksikin voitto loppukaudesta.

– Mestaruus ei ole vielä kauheasti pyörinyt mielessä. Totta kai mestaruus on tavoite ja se pitäisi onnistua saamaan. Kai se mestaruus olisi täälläkin varmistunut, mutta toivottavasti se varmistuu sitten seuraavissa kisoissa, Rovanperä sanoi Yle Urheilun haastattelussa.

Lauantaina ja sunnuntaina Turkissa ralli 2 -säännöllä ajanut Rovanperä oli kaikista R5-autoista nopein. Mutta se ei Rovanperää lämmittänyt. Perjantain ongelmat harmittivat yhä sunnuntaina.

– Ei täällä ollut muuta tavoitetta kuin voittaa. On tiedossa, että pystyn ajamaan nopeasti. Yritän sitä aina tehdä. Ei kauheasti lohduta, että täälläkin pystyin ajamaan nopeasti. Totta on hyvä pystyä siihen joka kisassa, mutta ei se silti paljoa auta, Rovanperä muotoili.

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä kertoo rengasrikoistaan

Selvä oppikin löytyi jatkossa Turkin kaltaisiin rajuihin ralleihin.

– WRC2-luokan pyörillä pitää ajaa aika hiljaa, Rovanperä totesi.

Seuraava kisa Walesissa on luvassa kolmen viikon päästä. Kaksi vuotta sitten Rovanperä debytoi MM-sarjassa juurikin Walesissa ja viime vuonna voitti kisassa WRC2-luokan.

– Saa nähdä, miten siellä menee tänä vuonna. Olemme tehneet jonkin verran kehitystyötä liukkaista kisoista, esimerkiksi Sardiniasta, Rovanperä kertoi.

Waleskin lukeutuu liukkaisiin ralleihin. Testeissä erityisen tärkeäksi asiaksi nousee pidon saaminen.

– Jos saamme hyvän pidon, Wales on ihan mukava kisa. Jos ei ole pitoa, se on vaikea kisa. Olen kuitenkin luottavainen. Toivottavasti saamme auton nopeaksi. Sitten ei pitäisi olla mitään ihmeitä, Rovanperä arvioi.

Tehdastiimeille tarkoitetussa WRC2 Pro -luokassa ajetaan R5-autoilla, kuten myös pelkästään yksityiskuljettajille alennettussa WRC2-luokassa. Nopeasti tälle kaudelle pystytettyä WRC 2 Pro -luokkaa on kritisoitu paljon. Lisää aiheesta voit lukea täältä.

Rovanperän manageri Timo Jouhki on aiemmin kertonut, että suomalaislupauksen on tarkoitus siirtyä ajamaan ensi kaudella MM-sarjaa ylimpään WRC-luokkaan. Erityisesti Rovanperän siirtymistä Toyotalle on jo spekuloitu pitkään.

Lue lisää:

Kommentti: Kalle Rovanperän tähdittämän luokan pitäisi olla ponnahduslauta huipulle, mutta farssisarja on suomalaiselle vain hidaste

Pahasti säikäyttänyt Lappi toinen Turkin MM-rallissa! Citroënille ensimmäinen kaksoisvoitto yli neljään vuoteen – "En tällaista odottanut"

Lappi järkytti rengasrikollaan hetkeksi, Ogier voitollaan mestaruustaistoon – näin huipentui Turkin MM-ralli hetki hetkeltä, katso puhuttavimmat videot

Auto katollaan oli Rovanperän mielestä oma virhe – kolme rengasrikkoa kuitenkin liikaa: ”En tiedä, mitä muuta olisin voinut tehdä”

Kalle Rovanperä oli jo jättämässä kisapäivän kesken – auto katolleen, sitten loppuivat vararenkaat ja lopulta matka päättyi siirtymälle

Kalle Rovanperän auto katolleen heti Turkin MM-rallissa – katso tilanne ja kiivas sananvaihto: "Miksi et lukenut tätä?"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat