Suora

  • Veikkausliigan päätöskierros

Kalle Rovanperä voi ottaa ainutkertaisen mestaruuden – Esapekka Lappi onnistui ristiriitaisessa tilanteessa: "Voi olla uskomattoman suuret seuraukset"

Yle Urheilun asiantuntija Riku Tahko vetää yhteen Turkin MM-rallin tärkeimmät tapahtumat.

ralliautoilu

1

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi oli yhtä hymyä Turkissa.AOP/imago sport

 Esapekka Lapin upea meno soralla

Turkin MM-rallin suurin puheenaihe on suomalaisittain tietysti Esapekka Lapin kakkossija. Lappi otti nyt toisen palkintokorokesijan peräkkäin sorateillä,sillä hän oli myös elokuun alussa Suomessa toinen. Turkissa Lappi veti lähes täydellisen viikonlopun.

Viimeiselle päivälle sattui kuitenkin ensin pyörähdys ja sitten Power Stagella rengasrikko. Voittoa ei ollut edes mahdolista ottaa, kun kamppailussa oli mukana vain mestaruudesta taisteleva tallitoveri Sébastien Ogier.

– Lappi näytti oikean nopeutensa ensimmäisinä päivinä. Tietysti sinne mahtui pieniä virheitä muutama. Ogier painoi lopuksi kuitenkin rutiinilla ohi. Mutta joka tapauksessa kisa oli loistavaa tiimipelaamista Lapilta, Yle Urheilun asiantuntija Riku Tahko hehkuttaa.

– Esapekka oli selkeästi jo ennen Jyväskylää luottavaisemmalla mielellä, että auton suorituskyky soralla alkaa olla sinne päin. Tämä kisa kertoi taas siitä, että auto alkaa olla vahva ja nopea soralla.

Suorituksen arvoa nostaa se, että Turkin MM-ralli on tämän kauden rankin koitos. Kivikkoisella tiellä ei ole missään nimessä aina nautinnollista ajaa. Lapille kakkossija oli kaiken kaikkiaan uran ja tämän kauden kolmas.

Voittoja kolmatta kauttaan WRC-luokassa ajavalla suomalaisella on yksi, vuodelta 2017 Jyväskylästä. Lappi puhui itse Turkin suorituksesta kauden kovimpana juttuna. Mutta oliko tämä Turkin kakkossija Lapilta jopa WRC-uran paras kisa?

– Tämä kisa oli varmasti Lapilta yksi kovimmista. Ensinnäkin Turkki on kova kilpailu ja tuo tunnelmiin oman lisämausteensa, kun kabiinissa on hikoiltu ja ryskytetty menemään kivikossa. Sitten hän pystyi tuomaan auton hyvää vauhtia maaliin. Nämä asiat nostavat suorituksen arvoa. Lisäksi Lapilla oli vähän kokemusta tästä rallista, Tahko painottaa.

2

Sébastien Ogier
Sébastien Ogier hallitsi parhaiten Turkin kivikkoiset tiet.Massimo Bettiol/Getty Images

Mestaruustaistossa iso käänne

Kansainvälisesti Turkin MM-rallin suurin puheenaihe on varmasti mestaruustaiston tiivistyminen. Ennen Turkin MM-rallia Toyotan virolaistähti Ott Tänak johti sarjaa 40 pisteellä Ogieriin. Nyt Ogier nousi vain 17 pisteen päähän ja iski mestaruustaiston uudelleen liekkeihin. Thierry Neuvillekin vaanii 30 pisteen päässä. Ogier ajoi mestarillisen viikonlopun, mutta osaltaan mestaruustaistossa auttoi myös Lappi.

– Lappi pystyi auttamaan Ogieria ja syömään muilta pisteitä. Tämän takia Lappi on talliin palkattu, Tahko hehkuttaa.

MM-rallikautta on enää jäljellä kolme osakilpailua: Wales, Katalonia ja Australia. Walesin kisa on luvassa kolmen viikon päästä.

3

Esapekka Lappi, Sébastien Ogier
Esapekka Lappi (vas.) ja Sébastien Ogier onnistuivat yhdessä upeasti Turkissa.Tomi Hänninen

Kaksoisvoiton suurempi merkitys?

Viime aikoina on puhuttu paljon myös siitä, jättäisikö Citroën rallin MM-sarjan ensi kauden jälkeen. Mestarikuljettaja Sébastien Ogier on jo vahvistanut lopettavansa ensi kauden jälkeen.

Citroënin toimitusjohtaja Linda Jackson ei suostunut elokuun alussa vahvistamaan Autosportille (siirryt toiseen palveluun), jatkaisiko ranskalaistalli enää rallin MM-sarjassa vuoden 2020 jälkeen. Vuonna 2022 rallin MM-sarjassa on tarkoitus siirtyä hybriditeknologialla varustettuihin autoihin.

Mutta vielä ei ole olemassa tarkkoja sääntöjä hybridiautoille MM-sarjaan. Jacksonin mukaan he odottavat tarkempia säädöksiä ennen kuin sitoutuvat kisaamaan sarjassa.

Citroën otti Turkissa ensimmäisen kaksoisvoittonsa rallin MM-sarjassa ensimmäistä kertaa sitten Argentiinan kisan vuonna 2015. Kisan jälkeen alkoikin välittömästi spekulaatiot, vakuuttaisiko menestys Citroënin jatkamaan MM-sarjassa.

Citroën on kuitenkin voittanut historian saatossa kahdeksan tiimimestaruutta ja vain Lancia on vienyt rallin MM-sarjassa enemmän merkkimestaruuksia. Tahko taustoittaa, että Citroënin panotus MM-sarjaan on ollut vuosia jo välillä liipaisemalla.

– Citroënin brändiin ja imagoon ei varsinaisesti sovi moottoriurheilu, vaikka se voi vähän hassulta kuulostakin. Mutta hallituksessa istuu ilmeisesti moottoriurheilusta positiivisesti ajattelevia ihmisiä. He pystyvät ajamaan läpi markkinointikuvion WRC-tiimin takana, Tahko taustoittaa.

– Tämä kaksoisvoitto kertoo ihmisille MM-sarjassa pysymisen kannattavuudesta. Kaksoisvoitolla voi olla uskomattoman suuret seuraukset, että Citroën panostaisi ainakin kaksi seuraavaa vuotta kovasti WRC-toimintaan, Tahko uskoo.

Citroën ajaa myös vain kahdella autolla MM-sarjaa, mikä kertoo Tahkon mukaan myös tiimin tämän hetken budjetin pienuudesta.

– Jos ilmoittautuu kahdella autolla sarjaan, se on mielestäni sama kuin ilmoittautuisi ulos tiimimestaruuskamppailusta. Ei ole niin hyvää tuuria, että kaikissa kisoissa kaksi autoa pääsisi maaliin. Se on vähän erikoinen lähestymistapa, Tahko sanoo.

4

Tommi Mäkinen
Tommi Mäkisellä riittää pohdittavaa.Tomi Hänninen

Toyotan romahdus

Turkin MM-rallin suurin pettymys oli Tommi Mäkisen johtama Toyota. Edellisessä kisassa Saksassa Toyota otti historiallisen kolmoisvoiton, mutta Turkissa tallin paras oli kuudenneksi sijoittunut Jari-Matti Latvala. Kris Meeke oli seitsemäs. Kärkinimi Tänak keskeytti vikaan elektronisessa ohjausyksikössä.

Samalla Hyundailta Andreas Mikkelsen oli kolmas ja Dani Sordo viides. Hyundai johtaa nyt 19 pisteellä Toyotaa merkkimestaruustaistossa. Tahkon mukaan Toyotasta ei kannata olla hirveän huolissaan, vaikka nyt hyvä nousu Hyundain kantaan vähän tyrehtyi.

– Varmasti Toyotalta löytyy nopeutta. Tänakin keskeytyksen jälkeen Latvalalta ja Meekeltä lyötiin liinat kiinni. He toivat varovasti varmistellen edes jotain pisteitä, Tahko sanoo ja uskoo Tänakin sähkövikan johtuvan yhä uudelle tiimille tyypillisistä ongelmista.

Toyota palasi MM-sarjaan Tommi Mäkisen johdolla vuonna 2017.

– Totta kai sähkövika voi tulla kelle vaan, mutta voi katsoa muiden tiimien varmuutta. Ennen kaikkea Hyundai ja myös Ford, mutta Citroën on jopa ehkä kaikista suoritusvarmin. Teknisiä vikoja ei autoihin juurikaan tule, Tahko sanoo.

– Mutta mitä vaan voi käydä. Hyundaillakin oli bensansyöttöhäiriöitä aikanaan. Jokaisella tiimillä on huonot kisansa.

Tahkon mukaan myös Tänakin sunnuntai osoitti, että Toyotasta löytyy vauhtia. Hän tykitti ensiksi aamun ensimmäiselle pätkälle Marmarikseen pohja-ajan. Sitten hän vei iltapäivällä täydet viisi lisäpistettä, kun pätkä ajettiin Power Stagena.

Kiivasti mestaruustaistossa lisäpisteitä kaivanneet Thierry Neuville ja Sébastien Ogier jäivät taakse. Samalla Tänak jatkoi hurjaa putkeaan. Hän on ajanut vuoden 2017 Argentiinan kisasta asti jokaisessa kisassa vähintään yhden ek-voiton.

– Tänak näytti Power Stagella taas maagisen vedon ja oikean nopeuden autosta. Tänak ei voinut varmasti mitään sähkövialle, mutta lähtikö koko tiimi vähän liikaakin varmistelemaan, Tahko miettii vielä Turkin ongelmia.

– He tiesivät, että Turkki on vaikea ja haastava kisa. Piste-eroa oli Tänakilla ja myös kolmoisvoitto alla, joten he putosivat vähän rytmistä.

5

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperän ensimmäinen kerta Turkissa ei ollut menestyksekäs.EPA-EFE/ANNA KALAGANI

Kalle Rovanperän raju oppitunti

Suomen rallilupaus Kalle Rovanperä kisasi ensimmäistä kertaa Turkissa ja koki heti karun kohtalon. Perjantaina Skoda-kuski koki kolme rengasrikkoa R5-autoonsa. Kertaalleen Rovanperä ajoi myös auton katolleen.

Ralli 2 -säännön turvin Rovanperä pääsi kuitenkin jatkamaan kisaa. Hän otti kuitenkin kolmannen sijan, kun tehdastiimeille suunnatussa WRC 2 Pro -luokassa oli kokonaisuudessaan vain kolme kuskia. Nopeasti kyhättyä tämän kauden uutuusluokkaa on kritisoitu paljon. Tahkokin itse vertailee kisoissa Rovanperän vauhtia yksityistiimeille tarkoitetun WRC2 -luokan kuskeja vastaan. Kummassakin luokassa ajetaan kuitenkin samanlaisilla R5-autoilla.

– Kuskit tietävät sen itsekin, että kolmen rengasrikon ja yhden kaadon jälkeen palkintokorokkeella seisominen kolmantena ei ole millään tavalla tarkoituksenmukaista. WRC 2 Pro -sarjaa on koko vuosi parjattu. Idea oli hyvä, mutta se ei ottanut vain tuulta alleen. En tiedä, jatkuuko se edes ensi vuonna, Tahko toteaa suoraan.

Tällä kaudella kolmea voittoa ottanut Rovanperä on hyvin lähellä siis ainutkertaista mestaruutta luokassa. Hänen tarvitsee ainoastaan voittaa yksi kauden kolmesta viimeisestä kisasta. Mestaruuteen riittää myös se, että Gus Greesnmith tai Mads Östberg eivät voita kaikkia loppukauden kisoja. Tahko ei laittasi kovin suurta merkitystä mestaruudelle.

– Totta kai Skoda haluaa Pro-luokan mestaruuden, kun kerta siihen on ilmoittauduttu. Mutta mielestäni Kallen tilanteessa ajetaan enemmän yksittäisten rallien voitoista, kokemuksista ja tuloksista erilaisissa olosuhteissa, Tahko sanoo.

Itse Turkin rallin auton kaatamisesta ja rengasrikoista Tahko antaa nuorelle kuskille synninpäästön.

– Pitää Kallellekin tilastotappio suoda. Kaikilla 18-vuotiailla kääntyy välillä autoja katolleen sekä tulee virheitä ja rengasrikkoja. Kukaan ei ole niin seppä syntyessään, että ruvetaan saman tien takomaan täysin virheettömästi, Tahko sanoo.

– Täytyy muistaa, että jos lasketaan (Tshekin rallisarjaan kuuluva) Bohemia-ralli, Kalle ehti voittaa viisi kisaa putkeen. Heikompia kisojakin mahtuu mukaan. Uskon, että Kalle pystyy varmistamaan Walesissa WRC 2 Pro -mestaruuden, Tahko päättää.

Lue lisää:

”Tämä oli kauden kovin juttu” – Esapekka Lappi hehkutti kovaa palkintosuoritustaan ja yllättyi upeasta faktasta

Kalle Rovanperä on erittäin lähellä historiallista mestaruutta! Näin kilpakumppani kävi lähellä suurta katastrofia: "Miksi en tee asioita helpoiksi?" Miksi Tommi Mäkisen Toyota romahti historiallisesta kolmoisvoitosta tuloslistan pohjalle? Jari-Matti Latvala selittää yhden syyn

Lappi järkytti rengasrikollaan hetkeksi, Ogier voitollaan mestaruustaistoon – näin huipentui Turkin MM-ralli hetki hetkeltä, katso puhuttavimmat videot

Moottoriurheilun suurin pomo tapasi kärkinimi Esapekka Lapin kesken voittokamppailun – ”Pikkumies” Jean Todt erehtyi suomalaisen tilanteesta

Tommi Mäkinen ihmetteli käsittämätöntä mysteerivikaa supertähtensä autossa – tyrmäsi ykköskuskinsa epäilyt: ”Eihän sitä millään pysty sanomaan”

Tämä video ulosajosta kertoo paljon MM-sarjan rajuimmasta rallista – yllätetty supertähti ei ollut päästä ulos autostaan ja syytti järjestäjiä

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme