Suora

  • DreamHack Open Fall 2020
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu
  • Digitaalisen rallicrossin MM-sarja 2020: 4. osakilpailu, Iowa

Naisten jalkapallossa rikotaan ennätyksiä ympäri maailman, mutta Suomessa on vielä tekemistä – Kehityspäällikkö myöntää, ettei MM-kisojen potentiaalia onnistuttu täysin hyödyntämään

Naisten liigan runkosarjassa katsojakeskiarvo jäi 279:ään.

naisten jalkapallo
Honka maali
Suuri yleisö ei ole vielä löytänyt kotimaisen naisjalkapallon pariin. Kuva Honka–HJK-ottelusta keväältä.Tomi Hänninen

Viime kesän jalkapallon MM-kisoista povattiin etukäteen naisten jalkapallon suosion räjähtämistä ja sellainen lopulta myös nähtiin – ainakin kansainvälisesti.

MM-kisoissa moni ottelu oli loppuunmyyty ja kaikkiaan pääsylippuja myytiin yli miljoona. Englannissa tv-vastaanottimien äärelle liimautui parhaimmillaan 11,7 miljoonaa silmäparia, ja Yhdysvaltoja vastaan pelattu välierä olikin Britannian vuoden katsotuin tv-lähetys. Lukema pesi muun muassa miesten Mestarien liigan loppuottelun, jossa vastakkain oli kaksi englantilaisjoukkuetta.

Urheiluvälinejätti Nike tiedotti myyneensä Yhdysvaltain naisten maajoukkueen pelipaitoja enemmän kuin mitään muuta pelipaitaa – siis esimerkiksi enemmän kuin sen valmistamia Barcelonan pelipaitoja.

Jo ennen MM-kisoja ennätykset paukkuivat pitkin Eurooppaa. Tuija Hyyrysen edustama Juventus houkutteli Fiorentinaa vastaan pelattuun otteluun Italian ennätysyleisön, lähes 40 000 katsojaa. Espanjassa Atletico Madridin ja Barcelonan ottelua seurasi paikan päällä yli 60 000 katsojaa.

Myös MM-kisojen jälkeen pantiin ennätyksiä uusiksi. Profiiliaan kasvattaneessa Englannin naisten Superliigassa ennätys rikottiin heti avauskierroksella, kun Manchesterin derbyä seurasi yli 31 000 katsojaa. Chelsea keräsi päivää myöhemmin Stamford Bridgelle komean lukeman, kun kauden avausvoittoa todisti 24 000 katsojaa.

Samaan aikaan Suomessa reilu viikko MM-kisojen päätösvihellyksestä sarjakärki HJK:n ja Hongan välistä kärkikamppailua seurasi lehtereillä 589 katsojaa. Naisten liigassa päästiin yli tuhannen katsojan kertaalleen, kun sarjajumbo IK Myranin ja HJK:n välistä kamppailua seurasi 1 549 silmäparia – eli lähes kaikki kylän 1 700 asukasta.

Naisten liigan komeimmat katsojaluvut ovat läpi kauden olleet Alavetelissä.

Suomi jälkijunassa

Katsojaluvut puhuvat karua kieltään, sillä Naisten liigan runkosarjan 89 ottelussa kävi yhteensä 24 871 katsojaa. Se tekee 279 silmäparia per ottelu.

Palloliiton naisten jalkapallon kehityspäällikkö Heidi Pihlaja myöntää, että varaa kasvuun on.

– Emme ehkä täysin onnistuneet hyödyntämään MM-kisojen hypeä liigatasolla. Uskon, että ensi kaudella olemme paljon valmiimpia ja pystymme vastaamaan huumaan, Pihlaja myöntää.

Sen sijaan väitettä kehnoista yleisöluvuista Pihlaja ei suoralta seisomalta allekirjoita.

– Esimerkiksi nyt runkosarjassa kasvua oli 39 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Se kertoo siitä, että potentiaalia on. Vaikka puhummekin sadoista ihmisistä, uskon vahvasti, että tekemällä Naisten liigasta oman tuotteen ja vahvan brändin siellä on potentiaalia nostaa katsojakeskiarvoa isosti.

Naisten liiga kosiskeleekin erilaista yleisöä kuin mitä jalkapallokatsomoissa on perinteisesti totuttu näkemään.

– Naiset ja lapsiperheet ovat sellaisia kohderyhmiä, joita ei ole ollut niin helppo urheilun kautta puhutella.

IK Myran
Täksi kaudeksi naisten liigaan noussut IK Myran on kerännyt komeimmat katsojaluvut. Kuva viime vuoden lopulta Ykkösestä. Antti Koivukangas / Yle

Toisaalta Pihlaja ei myöskään pidä hedelmällisenä tuijotella pelkästään yleisölukuja.

– Kokonaisuutena katsojamäärä ei välttämättä ole se ykköstavoite. On tärkeää, miten kiinnostavia olemme ja miten paljon näymme, mutta kyse on paljon muustakin kuin siitä, paljonko katsojia käy ottelussa.

Ilmaislippua ja juhlahumua

Euroopan ennätykset on tehty paljolti ilmaislippujen turvin. Euroopan naisjalkapalloa dominoiva Lyonin tähtitehdas veti viime kaudella katsomoon keskimäärin 3 000 katsojaa koko Ranskan liigan yleisökeskiarvon jäädessä alle tuhannen.

Toisaalta aina ilmaiset liputkaan eivät riitä houkuttimeksi. Esimerkiksi Honka houkutteli Tapiolan urheilupuistoon runkosarjassa keskimäärin 162 katsojaa, vaikka ei perinyt otteluihin pääsymaksua ja vaikka se taisteli läpi kauden kärkikahinoissa.

Tilanne ei juurikaan näyttänyt ylemmässä loppusarjassa paranevan, sillä Åland Unitedin ja espoolaisryhmän kohtaamista jännitti Tapiolassa 122 jalkapallon ystävää.

Miten väkeä saisi sitten innostumaan?

– Häppeninkiä vaan mukaan! Tännehän voisi liittää mitä tahansa, vaikka koiraurheilua tai musiikkia, katsoja Anja Niskanen-Leskinen heittää.

Niskanen-Leskinen itse nimittää pelipäivää juhlapäiväksi, sillä hän pääsee seuraamaan otteluita – ja samalla tyttärensä otteita – vain harvakseltaan.

– Pääkaupunkiseudulla on useampi joukkue. Hajoittaako se sitten meitä vähäisiäkin naisjalkapalloilun kannattajia. Pelit ovat yleensä samana päivänä, katsoja Tarja Kindstedt muistuttaa.

Kindstedt lukeutuu niihin harvoihin espoolaisiin urheilun ystäviin, jotka voi bongata katsomosta lähes aina joukkueen pelatessa. Syykin on luonnollinen, sillä Niskanen-Leskisen tavoin myös Kindstedtin jälkikasvu pelaa Hongan edustusjoukkueessa.

– Tietysti tason noustessa myös muut voivat innostua. Naisten MM-kisat olivat yksi sellainen hyvä kiinnike siihen, että taso on jo aika hyvä, Kindstedt jatkaa.

Samoilla linjoilla on myös Pihlaja.

–Vaatii pitkäjänteistä työtä seurojen kanssa, että saamme nostettua ottelutapahtumien laatua ja tasoa. Paljon on työtä tehtävänä.

Mallia ulkomailta

Pihlaja on aloittanut kesäkuussa alkaneen työtehtävänsä naisten liigaseuroissa kiertämällä ja eri maan pääsarjoihin tutustumalla. Katse on jo tulevissa vuosissa, vaikka jotakin on ehditty järjestää jo tällä kaudella. Lauantain kierroksella liiga on mukana järjestämässä "Sanoista teoiksi" -teemaottelua, jossa HJK kohtaa KuPS:in. Myös tähän otteluun yleisöllä on ollut mahdollista lunastaa ilmaislippuja etukäteen rekisteröitymällä.

HJK naiset
HJK:lla on mahdollisuus varmistaa mestaruus lauantaina. Tomi Hänninen / YLE

Pihlaja on oikea ihminen vertaamaan naisten liigan kehitystä menneisiin vuosiin, sillä hänellä on takanaan mittava pelaajaura.

– Olemme menneet pikku hiljaa ammattimaisempaan suuntaan. Viimeisen 10 vuoden aikana on otettu harppauksia.

Monissa seuroissa toimintaympäristö on jo ammattimainen ja laadukas. Pelaajaura ja huippu-urheilijan arki on helppoa yhdistää esimerkiksi opintoihin, mutta valmistumisen lähestyessä riittää haasteita.

– Meidän haasteemme on, miten onnistumme rakentamaan liigasta myös 30 vuotta lähestyvälle helpon ja hyvän paikan olla.

Omat haasteensa aiheuttavat myös erilaiset lähtökohdat ja tavoitteet.

– Jonkun tavoite on menestyä Mestarien liigassa, ja siellä arki täytyy saada sellaiseksi, että on mahdollista pärjätä Euuropan kentillä. Joissakin muissa seuroissa pohditaan, miten turvataan pelaajakehitys, Pihlaja luettelee.

Sitä, mikä malli ja organisaatiotyyppi on lopulta oikea, ei Pihlaja lähde nimeämään.

– Kuopio on hieno esimerkki siitä, että osakeyhtiön alla ovat sekä naiset että miehet. Uskon, että he ovat hyötyneet siitä synergiasta, mitä saadaan myös yhteistyökumppanien suuntaan. Sitten on taas Åland Unitedin ja JyPKin kaltaisia pelkästään naisten yhteisöjä. On tärkeää löytää paras identiteetti kasvattaa ja kehittyä myöskin kaupallisessa mielessä, Pihlaja päättää.

Lue myös:

Eurooppalaista menestystä ja ennätyksellisiä katsojalukuja, kiukutteleva joukkue sekä alisuoriutunut mestariehdokas – näistä yllätyksistä ja pettymyksistä Ranskan MM-kisat muistetaan

Kommentti: Naisten MM-futiksessa nähtiin povattu suosion räjähdys! Toivottavasti Fifa ei hölmöile jatkossa, vaikka Suomi voisi hyötyä siitä

Myös urheiluvälinejätit ovat havainneet MM-jalkapallohuuman – Yhdysvaltain naisten pelipaita myynyt ennätyksellisen paljon, suositumpi kuin Barcelonan pelipaita

Englannin MM-välieräottelu Yhdysvaltoja vastaan oli Britannian vuoden katsotuin tv-lähetys – naisten jalkapallon suosio herättänyt myös Valioliigan kiinnostuksen

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat