Ralliautoilija Markku Alén testasi sähköllä toimivaa rallicross-autoa ja yllättyi: "Kyllä tässä on tulevaisuus"

Pauke, jytinä ja bensiinin haju katoavat, kun sähköautot valtaavat rallin ja rallicrossin.

sähköautot
Kilpa-autoiloija Markku Alén sähköauton ohjaimissa
Moninkertainen rallin MM-osakilpailujen voittaja Markku Alén testaa uutta sähköllä toimivaa rallicross-autoa Kouvolassa. Antro Valo/Yle

Kouvolan Tykkimäen rallicrossradalla käy poikkeuksellinen kuhina. Esillä on täysin sähköllä toimivan rallicross-auton prototyyppi.

Yhtenä testaajana on rallin MM-osakilpailujen moninkertainen voittaja Markku Alén, joka kaikin puolin tuntuu olevan kokemukseensa tyytyväinen.

– Lähtönopeus on niin huima, että se yllättää totaalisesti. Minäkin olen ajanut monenlaisilla autoilla, mutta ehkä tämä oli rajuin, kertoo Alen.

Sähköllä toimivan rallicross-auton on tehnyt kehitysyhtiö Stard, jonka johtohahmo on itävaltalainen Manfred Stohl. Stohl kiersi rallin MM-sarjaa aktiivisesti 2000-luvun alkupuolella.

Ford Fiestan korimalliin päälle kootussa luomuksessa on kaikkiaan kolme akuilla toimivaa sähkömoottoria. Takaosassa on kaksi 150 kilowattista sähkömoottoria ja yksi samankokoinen moottori edessä.

Sähköllä toimiva rallicross-auto radalla
Ääntä ei juurikaan lähde, kun rallicross-auto vilahtaa ohi Tykkimäen rallicross-radalla. Antro Valo/Yle

Kaikkiaan auto tuottaa voimaa 612 hevosvoimaa. Nelivetoiseen autoon on asennettu sähkömoottorille oma kaksiportainen vaihteisto. Auto saavuttaa parhaimmillaan 220 kilometrin tuntinopeuden.

Sähkömoottoreita pyörittävät akut tekevät prototyyppi-autosta 300 kiloa tavallista rallicross-autoa painavamman.

– Painopiste on autossa alhaalla. Se tekee autosta vakaamman ajettavan mutkissa. Samoin kiihtyvyys on parempi, kertoo autoa testannut ralliautoilija Jani Paasonen.

Sähkö tulee ralliinkin

Huoli maapallon ilmastosta on saanut myös ralliautoilun pohtimaan bensiinikäyttöisten autojen tulevaisuutta.

Henkilöautokannassa hybridi- ja sähköautojen määrä kasvaa koko ajan. Voisivatko WRC-autot, Formula 1 -autot ja MotoGP-pyörät myös muuttua täysin sähköisiksi?

– Jos tuohon vastaa kirjaimellisesti niin ei varmaankaan, koska sarjojen säännöt on rakennettu nykyisten energialähteiden ympärille. Sen tiedän varmaksi, että tulevaisuudessa nähdään paitsi sähköllä, niin myös muilla energiamuodoilla toimivia kilpa-autoja, kertoo suomalaisen autourheilun kattojärjestö AKK:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio.

Lehmuskallion mukaan on täysin väistämätöntä, että sähkövoima ottaa tulevaisuudessa yhä merkittävämmän osan autourheilussa.

– Millä aikataululla, missä sarjoissa ja muuttuvatko kaikki sarjat, niin sitä on vaikeaa sanoa, pohtii Lehmuskallio.

Sähkötoiminen rallicross-auto sisältä
Sisällä ovat jarru ja kaasu, mutta ohjauspyörässä sen sijaan monta erilaista vipstaakia, kertoo Markku Alén. Antro Valo/Yle

Huipputason autourheilu on perinteisesti ollut autovalmistajien koekenttä. Kilpa-autoista on siviiliautoihin tuotu muun muassa auton turvallisuutta parantavia asioita, kuten turvallisempia korirakenteita.

Uudet osat joutuvat kilpa-autoissa kokonaisvaltaiseen testiin kovan ajovauhdin vuoksi.

– Ottamatta kantaa siihen, mikä on paras voimanlähde tai energiamuoto, niin autoteollisuus on tehnyt selkeän valinnan siitä, että tulevaisuudessa siviiliautojen voimanlähteenä on sähkö, kertoo Tatu Lehmuskallio.

Maailmalla kilpaillaan jo sähkömoottoreilla

Maailmalla kilpaillaan jo täysin sähköisissä autoluokissa. Esimerkiksi sähkömoottorein ja akuin toimivilla Formula E -autoilla on kisattu vuodesta 2014 alkaen. Tällä kaudella mukana on Mercedeksen ja Porschen tasoisia autonvalmistajia.

– Porschelta ilmoitettiin keväällä, että se haluaa olla mukana paitsi ajamassa Formula E -mestaruudesta, mutta myös kehittämässä akkujen toimintasädettä tulevia siviiliautoja varten, kertoo AKK:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio.

Kaikkiin moottoriurheiluluokkiin sähkövoima ei vielä tällaisenaan sovellu. Esimerkiksi sähkövoiman tuominen rallin MM-sarjaan on mahdotonta, koska pitkiä erikoiskokeita ei voi ajaa läpi ilman akkujen välilatausta.

– Rallissa sähköautot joutuvat erityisen kovalle koetukselle, koska sähkömoottorista otetaan koko ajan täysiä kierrostehoja ulos. Tämä syö akkua, ralliautoilija Jani Paasonen sanoo.

Sähköllä toimiva rallicross-auto radalla
Sähköllä kulkevat rallicross-autot saavat pian oman kilpaluokan. Anto Valo/Yle

Ralliautoilija Tatu Lehmuskallion mukaan automerkit ovat kuitenkin varovaisia tuomaan kokonaan sähkötoimisia autoja rallipoluille.

– Olisi todella negatiivista julkisuutta automerkille, jos akuilla toimiva kilpa-auto jäisi toistuvasti tienvarteen.

Sähköistä rallicross-autoa esiteltiin Kouvolassa

Kouvolan Tykkimäellä sähköralliauton erottaa tavallisesta ralliautosta ainakin kahdella tavalla: bensiini ei haise, eikä ääntä lähde.

– Kyllä minun ikäiset kaverit muistelevat rallia ja rallicrossia niin, että ääntä ja pauketta lähtee. Mutta tämä on tulevaisuutta, sanoo ralliautoilija Markku Alén.

Alén uskoo, että katsojatkin pikku hiljaa tottuvat siihen, että ääntä ei lähde eikä bensiini haise.

– Minä uskon, että jos rallicrossautoihin saadaan näin nopeat tehot kuin tässä testiautossa, niin sähköautot tulevat yllättävänkin nopeasti. Vihreät arvot ovat erittäin tärkeitä, ja kyllä tässä on tulevaisuus, sanoo Alén.

Oma luokka tulee

Sähköisille kilpa-autoille on suunniteltu oma luokka, joka on määrä ajaa vuoden 2020 rallicrossin MM-sarjan yhteydessä.

– Rallicrossiin sähkövoima tällä hetkellä sopii, koska kisattava matka ei ole pitkä. Nykyisissä akuissa riittää virtaa pyörittää sähkömoottoreita, selventää AKK:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio.

Onko autovalmistajien kiinnostus sähkövoimaa kohtaa sitten energiatehokkuuskysymys vai ympäristökysymys? Lehmuskallio ajattelee autourheilumaailmassa saman vastauksen sopivan molempiin kysymyksiin.

– Mielestäni tilanne on samanlainen kuin koko tässä yhteiskunnassa. Aina siirrytään kohti sitä innovaatiota, joka on usealta eri kantilta tarkasteltuna paras vaihtoehto, Lehmuskallio ajattelee.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat