Suora

  • Parayleisurheilun MM, seitsemäs kilpailupäivä
  • Seitsemäs kilpailupäivä
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Jari-Matti Latvala on lähes ulkona MM-sarjasta – Toyotan suunnanmuutos voi avata mahdollisuuden: "Sitä ei pidä jättää käyttämättä"

Jari-Matti Latvalan manageri Timo Jouhki muistuttaa, että Toyota ei mieti mitään vaihtoehtoja ennen Ott Tänakin sopimuksen varmistumista.

ralliautoilu
Jari-Matti Latvala.
Jari-Matti Latvala on kilpaillut täysipainoisesti rallin MM-sarjassa vuodesta 2007 lähtien. Kuluvalla kaudella hänestä tuli maailmanennätysmies ajettujen MM-rallien määrässä.Tomi Hänninen

Yle Urheilun kaiken rallisisällön lähetysaikoineen löydät osoitteesta yle.fi/mmralli. Sieltä pääset muun muassa lukemaan tuoreimmat uutiset ja katsomaan puhuttavimmat videoklipit jokaiselta erikoiskokeelta.

Jari-Matti Latvalan pitkä ura rallin MM-sarjassa näyttää juuri nyt olevan vahvasti kahta kisaa vaille valmis. Toyotan kuljettaja ei ole yksinkertaisesti onnistunut kuluvalla kaudella riittävän hyvin.

Suomalaiskuljettajan vauhti on ollut yhä tallella, josta käteen on kuitenkin jäänyt vain Suomen ja Saksan MM-rallin kolmostilat. Latvala on tehnyt liikaa virheitä, joista karkeimmat ovat Sardinian rallissa tapahtunut kaato johtoasemasta ja Walesin MM-rallin ulosajo kärkitaistelusta.

– Kaikki ei ole mennyt parhaalla mahdollisella tavalla tänä vuonna. On ollut paljon erilaista tapahtumaa, Latvalan manageri Timo Jouhki kuvailee.

Jari-Matti Latvala
Katso video Jari-Matti Latvalan ulosajosta Walesin rallissa.

Latvalan tulevaisuus rallin MM-sarjassa nousi jälleen puheenaiheeksi Walesin tapahtumien jälkeen, kun tallitoveri Meeke ajoi varmasti neljänneksi. Kuvaavaa tilanteelle on kuitenkin se, että Suomen rallin jälkeen vaakakuppi oli selvästi suomalaisen puolella. Meeke on tehnyt Latvalan tapaan virheitä, mutta on ollut silti aavistuksen Latvalaa nopeampi ja tasaisempi.

Suomalainen on kuitenkin vain pieni palanen kuljettajamarkkinoilla, jota hallitsee ylivoimaisesti virolaistähti Ott Tänak. Näinpä Latvalankaan tulevaisuutta ei ole vielä lyöty lukkoon.

– Toyota ei tee mitään päätöksiä vielä tässä vaiheessa. Heille tärkeintä on sopia asiat Tänakin kanssa, Jouhki muistuttaa.

Latvala haluaa Toyotalle, vaikka paikkoja on auki muuallakin

Tallipaikkoja on näennäisesti auki yhdestä kahteen kaikissa muissa talleissa paitsi Citroenilla. Sen riveissä jatkavat optionsa viimeisten tietojen mukaan hyödyntävä Sebastien Ogier ja kahden vuoden sopimuksen viime syksynä sorvannut Esapekka Lappi.

Hyundain Thierry Neuville jatkaa tallissa kauden 2021 loppuun. Sebastien Loeb ja Dani Sordo ajavat puolestaan pätkäsopimuksilla täsmäralleja. Andreas Mikkelsenin sopimus on katkolla, mutta norjalainen on vaisun alkukauden jälkeen tehnyt vahvaa tulosta.

Jouhki vahvistaa Yle Urheilulle, että Teemu Suninen on käytännössä varmasti jatkamassa M-Sportilla. Brittitallin toinen kuski Elfyn Evans voisi näyttöjensä puolesta halutessaan sekoittaa kuljettajapakkaa. Todennäköisesti walesiläinen jatkaa kuitenkin tutussa tallissa, jossa hän sai kuluvaksi kaudeksi uuden mahdollisuuden surkean viime kauden jälkeen.

Tommi Mäkinen
Tommi Mäkisellä riittää pohdittavaa.Tomi Hänninen

Toyotalla ei ole vielä yhtään varmaa kuljettajaa ensi kaudelle. Ei olisi kuitenkaan maata mullistava yllätys, jos japanilaistallin kahden kärkikuljettajan nimet olisivat Ott Tänak ja Kalle Rovanperä. 19-vuotiaasta suomalaisesta tulisi tuolloin historian nuorin tehdaskuljettaja.

Kolmoskuljettajaksi ovat vahvimmin tyrkyllä Kris Meeke ja Latvala, vaikka Mads Östberg, Craig Breen ja Hayden Paddon kärkkyvätkin taustalla paikkaa takaisin MM-sarjassa.

Jouhkin mielestä Latvalalle Toyota on ainoa vaihtoehto – ainakin vielä tässä vaiheessa.

– Mahdollisuuksia sinänsä voi olla muuallakin. Toytalla Jari-Matti kuitenkin haluaa olla. Sen näen myös itsekin järkevimmäksi, Jouhki selvittää.

Latvala on valmis ajamaan myös pätkäsopimuksella

Yksi mahdollisuus Latvala voi aueta kuitenkin sitä kautta, että Toyota ajattaisi tulevalla kaudella Hyundain tapaan useampia kuskeja. Hyundain ratin takana kaikki kisat on ajanut ainoastaan ykköstähti Neuville.

– Se on yksi mahdollisuus. Sitä ei pidä jättää käyttämättä, jos se tulee ajankohtaiseksi. En ole Tommin kanssa tästä vaihtoehdosta vielä keskustellut, Jouhki korostaa.

Toyota on tähän asti halunnut ajattaa jokaisessa kisassa nimenomaan kolmea kuljettajaa. Hyundai on kuitenkin kierrättämällä hyödyntänyt onnistuneesti eri kuljettajien vahvuuksia.

Jouhki ei pidä Toyotan suunnanmuutosta nykyisestä taktiikasta täysin mahdottomana.

Dani Sordo Hyundai 2019 Sardinia.
Tommi Mäkinen on kuluvan kauden aikana kehunut useaan otteeseen Hyundain Dani Sordoa. Pätkäsopimuksella ajava espanjalainen venyi MM-rallivoittoon Sardiniassa.AOP

– Ei tuo Hyundain malli aivan järjetön ole. Se on toiminut heille. Hyundailla on kuljettajakolmikko Neuvillen lisäksi, jota voi vaihdella kisasta toiseen. Heidän kokoonpanonsa on monessa suhteessa optimaalinen juuri tätä kyseistä mallia varten, Jouhki sanoo.

– Kyse ei ole poikkeuksellisesta mallista. Esimerkiksi Peugeot toimi aikanaan samalla tavalla. Omista kuljettajistani Harri Rovanperä jakoi silloin autoa muiden kanssa.

Kisojen jakaminen juuri Meeken ja Latvalan välillä ei kuitenkaan välttämättä toisi tulosta.

– Näillä kuljettajavalinnoilla tämä ei olisi ehkä Toyotalle se optimaalisin malli, Jouhki pohtii.

Oli malli järkevä tai ei, Mäkinen voisi sen halutessaan toteuttaa. Latvala ja Meeke ovat siten selkä seinää vasten, että he eivät täyttä kautta pääsisi näillä näkymin ajamaan missään muussakaan tallissa. MM-sarjassa jatkaakseen kuljettajien olisi siis taivuttava myös lyhyempään sopimukseen reilulla palkanalennuksella.

Pätkäsopimuksista huolimatta neljä kuljettajaa tulisi Mäkiselle todennäköisesti kalliimmaksi kuin kolme kuskia. Rahasta voi tulla kynnyskysymys, sillä Toyotankin toiveissa on varmasti siirtää resursseja jo uusien kauden 2022 säännösten mukaisten hybridiautojen kehittämiseen.

Janoaako Hyundai Latvalalta tietoa?

Latvala on ollut tärkeä palanen Toyotan nousussa rallin MM-sarjan hallitsijaksi. Suomalaisen taidot auton kehittäjänä tunnetaan. Yhtä lailla tunnetaan myös pahimman kilpailijan eli Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamon vimma kääntää kaikki kivet Toyotan päihittämiseksi.

Latvalan tietotaito olisi varmasti sellainen, jota Hyundai mielellään käyttäisi – varsinkin, jos Toyota ohittaa MM-pisteissä korealaispoppoon kauden kahdessa viimeisissä kilpailuissa.

Kuljettajaneuvotteluissa painavat kuitenkin ennen kaikkea viimeaikaiset tulokset.

– Kuljettajien mukana siirtyy aina tietoa. Se on täysin normaalia, eikä vaikuta sinällään neuvotteluihin, Jouhki kertoo.

Päättyi Latvalan MM-ajoura tai ei, jatkuu suomalaisen ura hänen niin halutessaan rallin parissa. Latvalan ammattitaito on varmasti kysyttyä siinä vaiheessa, kun hybridiautoja aletaan todella kehittää.

Yle Urheilun lähetykset Katalonian MM-rallista

Torstai 24.10.

21.50 Ennakkolähetys TV2

Perjantai 25.10.

21.50 Koostelähetys päivän tapahtumista TV2

Lauantai 26.10.

11.30 Erikoiskoe 9, suora lähetys TV2

16.30 Erikoiskoe 12, suora lähetys AREENA / jälkilähetys 17.30 TV2

21.00 Koostelähetys päivän tapahtumista TV2

Sunnuntai 27.10.

09.30 Erikoiskoe 15, suora lähetys TV2

13.00 Power Stage, suora lähetys TV2

21.00 Kooste koko rallin tapahtumista TV2

Maanantai 28.10.

19.00 Kooste koko rallin tapahtumista, uusinta TV2

Lue myös:

Tänak on jäädyttänyt Latvalankin tilanteen – manageri hämmästelee virolaisten toimintaa: "Tuntuu ihmeelliseltä, miten he asioita hoitavat"

Rovanperän tulevaisuus ratkeaa Katalonian jälkeen – Teemu Sunisen jatko M-Sportilla on jo käytännössä varma: "Periaatteista on jo sovittu"

Asiantuntija uskoo, että Latvalaa savustetaan Toyotalta ulos ja pohtii Mäkisen erikoisia kommentteja: "En tiedä, onko tämä paras tapa pitää joukkuehenkeä yllä"

Autosport: Latvalan jatko Toyotalla näyttää yhä epätodennäköisemmältä – Tommi Mäkinen: "Toivottavasti keksimme jotain muuta Jari-Matille"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat