Suora

  • Teroottisia novelleja ja kolmioloikkaa

Tänak on jäädyttänyt Latvalankin tilanteen – manageri hämmästelee virolaisten toimintaa: "Tuntuu ihmeelliseltä, miten he asioita hoitavat"

Timo Jouhkin mielestä on normaalia, että nopein kuljettaja määrittää tahdin kuskimarkkinoilla. MM-kärjen sopimussaaga hakee kuitenkin vertaistaan.

ralliautoilu
Tänak
Ott Tänak hallitsee suvereenisti niin rallin MM-sarjaa kuin kuskimarkkinoitakin.Tomi Hänninen

Yle Urheilun kaiken rallisisällön lähetysaikoineen löydät osoitteesta yle.fi/mmralli. Sieltä pääset muun muassa lukemaan tuoreimmat uutiset ja katsomaan puhuttavimmat videoklipit jokaiselta erikoiskokeelta.

Ott Tänak on itseoikeutetusti MM-rallin kuljettamarkkinoiden tärkein nappula. Asema pitää, vaikka MM-kärki ei vielä varmistaisikaan maailmanmestaruuttaan kauden toiseksi viimeisessä osakilpailussa Kataloniassa.

Manageri Timo Jouhki tietää täsmälleen, millainen asema Tänakilla on – kuningas siirtyy ensin, vasta sitten on muiden vuoro.

– Ei tämä kovinkaan poikkeuksellista ole. Nopein kuljettaja on se halutuin, Jouhki muistuttaa.

Näinpä Jouhkin manageroimista kuljettajista esimerkiksi Jari-Matti Latvalan tulevaisuus varmistuu (siirryt toiseen palveluun) siis vasta Tänakin päätöksen jälkeen. Jouhki on toki itsekin ollut tilanteessa, jossa juuri hänen suojattinsa ovat jäädyttäneet käytännössä kaikkien muiden neuvottelut.

Nyt yksi näistä suojateista on se, joka haluaa kuumeisesti saada virolaisen nimen paperiin.

Sopimuksesta vääntäminen alkoi jo keväällä

Tommi Mäkisen Toyotan ja Tänakin välinen venkoilu on venynyt rallista toiseen ja taas seuraavaan. Tänak ilmoitti jo toukokuussa haluavansa uuden sopimuksen mahdollisimman nopeasti. M-Sportin pomo Malcolm Wilson kertoi tuolloin välittömästi, että hänen tärkein tavoitteensa on Tänakin kaappaaminen brittitalliin.

Ensimmäisen kerran asioiden piti ratketa MM-sarjan kesätauolla, mutta Suomen MM-ralliin mennessä spekulaatiot olivat vain kiihtyneet. Tänakin asioita hoitava virolaislegenda Markko Märtin piti rallin aikana huolta, että hänen visiittinsä Toyotan pahimman kilpailijan Hyundain pilttuussa myös noteerattiin.

Malcolm Wilson ja Markko Märtin Ott Tänakista kertovan elokuvan ensi-illassa Tallinnassa huhtikuussa 2019.
Malcolm Wilson (vas.) kertoi toukokuussa, että hän haluaa Markko Märtinin (oik.) suojatin takaisin riveihinsä.AOP

Tänak on siis mittauttanut arvonsa ja saanut pöydälleen sopimustarjoukset myös M-Sportilta ja Hyundailta. Toyota-pomo Mäkisen puheiden perusteella Tänak neuvottelee jatkosta enää japanilaistallin kanssa.

– Ei sitä koskaan tiedä varmaksi. Se on ollut sellaista pyörittelyä, Jouhki huomauttaa.

Tänakin ja Toyotan koko pitkää saagaa sivusta seurannut Jouhki ihmettelee sitä, miten Tänak on taustajoukkoineen sopimusta sorvannut.

– Hyvin epäortodoksista toimintaa, niin kuljettajalta kuin hänen niin sanotulta manageriltaan. Tuntuu ihmeelliseltä, miten he asioita hoitavat.

Tänak vaatinee muutakin kuin muhkeaa palkkaa

Yhdestä asiasta rallimaailmassa ollaan täysin varmoja. Tämä koskee Tänakin tulevan sopimuksen arvoa. Virolaisen uskotaan kirjoittavan kaikkien aikojen rahakkaimman sopimuksen MM-sarjan historiassa. Tällä hetkellä ennätyspahvi polttelee kuusinkertaisen mestarin Sebastien Ogierin taskussa. Eri lähteistä riippuen Ogierin peruspalkan arvioidaan olevan ainakin yli viisi miljoonaa euroa.

Kuljettajien kausiansiot painottuvat usein peruspalkkaa vahvemmin menestysbonuksiin. Juuri näiden kahden välinen suhde voi olla yksi seikka, josta Tänakilla ja Toyotalla on erimielisyyksiä.

Puhdasta palkkakeskustelua todennäköisempää on kuitenkin se, että Tänakilla on sopimuksessaan muita ehtoja, jotka eivät täysin kohtaa Toyotan näkemyksiä. Esimerkiksi Ogierilla on usein ollut sopimuksissaan erilaisia pykäliä, joilla hän on pyrkinyt vahvistamaan asemaansa tallissa.

Ogier
Sebastien Ogier on vuosien varrella näyttänyt sen, miten omasta arvosta pidetään kiinni.Tomi Hänninen

Vain mielikuvitus on rajana tavoille, joilla kuljettaja voi asemaansa pönkittää. Kuski saattaa vaatia ylimääräisiä lentoja omia menojaan varten tai vaatia testeihin paikalle tallille tiettyjä osia toimittavan ulkopuolisen tahon erikoisasiantuntijoita. Kuluja tarkasti puntaroivat tallit eivät tietenkään halua jättimäisen palkan päälle kuitattavaksi enää ylimääräisiä maksuja. Yhden kuljettajan etuoikeudet voivat samalla vaikuttaa tallin dynamiikkaan – mikä toisaalta juuri on vaatimuksia esittävän kuljettajan tarkoituksena.

– Ogier on ollut neuvotteluissaan hyvin suoraviivainen, mutta nämä kaverit eivät ilmeisesti ole olleet. Asia ei tietenkään minulle kuulu. Voin vain kommentoida, että tuntuu varsin ihmeelliseltä, Jouhki sanailee.

Yksi mahdollisuus on tietenkin se, että Toyota ja Tänak vääntävät kättä sopimuksen pituudesta. Nykyiset autot vaihtuvat uusien sääntöjen mukaisiin hybridiautoihin kauden 2021 jälkeen.

Jouhkin mukaan yleisellä tasolla on jo nähtävissä se, miten hybrideihin valmistautuminen vaikuttaa sopimusneuvotteluihin.

– Kyllä se on tuonut muutoksia ja tuo jatkossakin. On jo talleja, jotka haluavat katsoa kuljettajia uusia autoja silmällä pitäen.

– Kuljettajat taas joko haluavat jo sitoutua tällaiseen talliin. Toiset taas haluavat nähdä millaiseksi voimasuhteet muuttuvat ennen kuin sitoutuvat mihinkään.

Aivan kaikki eivät odota Tänakia

Virolainen ei ole kuitenkaan ainoa, joka voi vielä kuljettajasoppaa hämmentää. Ilman sopimusta tulevalle kaudelle on esimerkiksi M-Sportin Elfyn Evans, joka on varmasti valmis liikkumaan, mikäli muut tallit osoittavat kiinnostuksensa.

Walesiläinen on ollut yksi tasaisimmista kuljettajista, vaikka kautta on häirinnyt kolmen kisan toipumisjakson vaatinut loukkaantuminen. M-Sport tekee tunnetusti kerrallaan vain vuoden mittaisia sopimuksia, joten useamman vuoden pahvi saattaisi houkutella Evansia.

Toisaalta Evansin on hyvin vaikea jättää M-Sport taakseen. Nokkamies Wilson kun antoi heikon edellisvuoden jälkeenkin suojatilleen uuden mahdollisuuden kuluvaksi sesongiksi.

Kuskit
Lähes kaikki joutuvat odottamaan, mitä Ott Tänak (kesk.) tekee. Kris Meeke (vas.) kärkkyy jatkosopimusta Toyotalta. Jari-Matti Latvalan kartanlukijana Miikka Anttila (oik.) on samassa tilanteessa. Käytännössä vain Citroen-kuskien ei tarvitse olla varpaillaan. Sebastien Ogierilla (toinen vas.) ja Esapekka Lapilla (toinen oik.) on jo sopimukset tehtynä.Tomi Hänninen

Evansista ei kuitenkaan ole Tänakia haastamaan edes kuskimarkkinoilla. Tähän mennessä ainoa tämän kauden aikana sopimuksen tehnyt kuljettaja on ollut Hyundain Dani Sordo. Espanjalaisen tilanne poikkeaa kaikista muista, koska hän ajaa ensi kaudellakin vain täsmäralleja pätkäsopimuksella.

– Erikoiskuljettajia on aina kiinnitetty ennen sitä nopeinta, kuten nyt nähtiin Sordon kohdalla, Jouhki sanoo.

Kaikesta huolimatta Jouhkikin on edennyt jo varmuudella pitkälle yhden kuljettajan kanssa. Teemu Suninen on nimittäin sopinut M-Sportin kanssa jatkosopimuksen perusperiaatteista.

Yle Urheilun lähetykset Katalonian MM-rallista

Torstai 24.10.

21.50 Ennakkolähetys TV2

Perjantai 25.10.

21.50 Koostelähetys päivän tapahtumista TV2

Lauantai 26.10.

11.30 Erikoiskoe 9, suora lähetys TV2

16.30 Erikoiskoe 12, suora lähetys AREENA / jälkilähetys 17.30 TV2

21.00 Koostelähetys päivän tapahtumista TV2

Sunnuntai 27.10.

09.30 Erikoiskoe 15, suora lähetys TV2

13.00 Power Stage, suora lähetys TV2

21.00 Kooste koko rallin tapahtumista TV2

Maanantai 28.10.

19.00 Kooste koko rallin tapahtumista, uusinta TV2

Lue myös:

Jari-Matti Latvala on lähes ulkona MM-sarjasta – Toyotan suunnanmuutos voi avata mahdollisuuden: "Sitä ei pidä jättää käyttämättä"

Rovanperän tulevaisuus ratkeaa Katalonian jälkeen – Teemu Sunisen jatko M-Sportilla on jo käytännössä varma: "Periaatteista on jo sovittu"

Asiantuntija uskoo, että Latvalaa savustetaan Toyotalta ulos ja pohtii Mäkisen erikoisia kommentteja: "En tiedä, onko tämä paras tapa pitää joukkuehenkeä yllä"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat