Suzukan GP:n erikoinen viikonloppu sai Valtteri Bottaksen kohdalla iloisen päätöksen, kun suomalainen juhli GP-voittoa lähes puolen vuoden tauon jälkeen.
Voiton taustalla oli erikoisia faktoja.
Koko Suzukan viikonloppu meni aivan uusiksi, kun Hagibis-taifuuni pyyhkäisi yli Japanin viikonloppuna. Suuria tuhoja aiheuttaneen taifuunin takia F1-viikonlopun lauantain tapahtumat peruttiin kokonaan.
Näin ollen kuljettajat pääsivät ottamaan tuntumaan rataan vähemmän kuin normaalisti, kun yhdet harjoitukset jäivät kokonaan välistä. Toisaalta taktiikoita oli vaikea laatia yhtä perusteellisesti kuin normaalisti, kun aika-ajo käytiin varhain sunnuntaina. Kisan ja aika-ajon väliin aikaa jäi vain noin kolme tuntia.
– Tämä antaa osviittaa siitä, että F1-viikonloppuja pystyisi vähän tiivistämään. Toki oli vähän kiirettä, eikä pystynyt valmistautumaan kisaan ihan samalla tavalla kuin normaalisti ja analysoimaan kaikkea aika-ajosta, Bottas kommentoi C Moren TV-haastattelussa.
Bottaksen nousu voittoon oli sikälikin historiallinen, että vuoden 1991 jälkeen Japanin GP:n on vain kahdesti voittanut kuljettaja, joka ei ole lähtenyt kisaan eturivistä.
Suomalainen nousi kisan kärkeen loistavalla lähdöllä. Hänen edellään Sebastian Vettel otti aavistuksen verran varaslähtöä ja joutui pysähtymään ennen kuin valot sammuivat. Vetteliä ei rankaistu tilanteesta.
– Sebastian otti semivaraslähdön ja joutui hidastamaan. Minä sain nappilähdön hyvällä reaktiolla. Se oli avain voittoon tänään. Taktiikkakin meni täydellisesti minusta. Hyvä päivä, Bottas kertoi C Morella.
Mercedes sai Japaniin uuden päivityspaketin. Tämän ansiosta auto oli Bottaksen mukaan parempi kuin viime kisoissa.
Lisäksi Bottaksen autoon oli vaihdettu tallikaveri Lewis Hamiltonin auton vanha runko. Hamilton on ajanut tuolla rungolla tällä kaudella tähän asti.
Bottaksen mukaan Mercedeksen runkoja vaihdetaan silloin tällöin tallikavereiden kesken.
– Auto tuntui alusta asti paremmalta kuin aikaisemmin. Lewisin rungolla ei ainakaan huonommalta tuntunut kuin aikaisemmin. Vauhti oli hyvää, kuten fiilis muutenkin. Näitä vain lisää.
Jännitystä kisan lopulla toi vielä se, pysähtyykö Hamilton kerran vai kaksi.
Alun perin Bottaksen oli tarkoitus pysähtyä kaksi kertaa ja Hamiltonin vain kerran. Bottas toteutti suunnitelmaansa ja kilpailussa kakkosena siinä vaiheessa, kun Hamilton oli pysähtynyt kerran.
Lopulta renkaat kuluivat nopeammin kuin Mercedeksellä oli etukäteen arvioitu ja Hamilton oli pakotettu pysähtymään uudelleen.
– Totta kai mietin, pystyykö Lewis vetämään loppuun saakka. Puntaroimme ennen kisaa, tarvitaanko yksi vai kaksi stoppia. Varmin vaihtoehto ja minulle nopeampi oli kaksi pysähdystä. Se meni nappiin, Bottas kertasi C Morelle.
Hamilton oli lopulta kisan kolmas. Hän johtaa MM-sarjaa 64 pisteen erolla Bottakseen. Osakilpailuja on jäljellä neljä. Seuraavan kerran ajetaan kahden viikon kuluttua Meksikossa.
Lue myös:
Bottas tykitti kolmannesta ruudusta unelmastartilla voittoon – näin Japanin GP eteni