Vettel ja Leclerc epäonnistuivat rankasti loistavista lähtökohdista: "Se oli Ferrarilta jälleen kerran floppimeininkiä"

Ferrarit lähtivät Japanin F1-osakilpailuun eturivistä. Lopulta Sebastian Vettelin oli tyytyminen toiseen sijaan ja Charles Leclercin seitsemänteen.

Formula 1
Sebastian Vettel, Japani 2019
Sebastian Vettelillä ja koko Ferrarin tallilla riittää taas Japanin GP:n jälkeen mietittävää.Mark Thompson/Gety Images

Kesätauon jälkeen hyvään vetoon yltynyt Ferrari jysäytti Japanin GP:n aika-ajossa, kun Sebastian Vettel ajoi kauden toisen paalupaikkansa ja eturivin täydensi Charles Leclerc.

Etukäteen kaikki näytti hyvältä Ferrarin kannalta. Suzukan radalla ohittaminen on vaikeaa, minkä vuoksi Japanin kisan voittaja on yleensä löytynyt eturivistä kilpailuun lähteneistä kahdesta kuljettajasta.

Nyt voitto valui Ferrari-kuskien käsistä jo startissa. Vettelin auto liikahti ennen kuin punaiset valot sammuivat. Saksalainen pysähtyi ja ohjelmoi autoaan uudelleen. Tämä vei sen verran aikaa, että Vettel jäi kuin seisomaan, kun valot lopulta sammuivat.

Tallikaverin mokaa ei kuitenkaan paikannut Leclerc, vaan kolmannesta ruudusta lähtenyt Valtteri Bottas pääsi kuittaamaan ohi molempien Ferrareiden.

– Ferrarit epäonnistuivat lähdössä. Oma teoriani on, että Leclerc hämääntyi vieressä murto-osasekunniksi siitä, miksi Vettel liikkui jo etukäteen. Se vaikutti. Molemmat kuskit lähtivät heikosti Mersuihin verrattuna, Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh sanoo.

Ratkaisevaksi muodostui lähdön ohella se, miten kuljettajat epäonnistumisensa käsittelivät. Mildhin mukaan Leclerc menetti malttinsa heikon lähdön seurauksena. Ensimmäisessä kaarteessa Leclerc osui Max Verstappeniin. Törmäys hajotti monacolaisen etusiiven ja kisa oli hänen osaltaan paketissa.

– On selvää, että kun ajetaan lähellä toisia autoja ja tullaan ensimmäiseen kaarteeseen, auto aliohjaa. Leclerc ajatteli liian optimistisesti, että pystyisi muka kääntämään Verstappenin vierestä pois. Auto ei käyttäydy niin. Siinä olisi pitänyt olla malttia.

Leclerc ajoi maaliin kuudentena, mutta hänet pudotettiin aikasakoilla lopputuloksissa seitsemänneksi Verstappeniin törmäämisen ja rikkoutuneella autolla ajamisen takia.

Max Verstappen, Charles Leclerc, mediatilaisuus Suzuka 2019
Max Verstappen ja Charles Leclerc juttelivat hyvässä hengessä torstain mediatilaisuudessa. Sunnuntain osakilpailun jälkeen viestit kaksikon välillä saattoivat olla hieman kipakampia.Dan Istitene/Getty Images

Lähtö kävi lopulta Ferrarille kalliiksi, sillä talli menetti teoreettisetkin mahdollisuudet voittaa tällä kaudella valmistajien MM-sarja. Mercedes varmisti kuudennen perättäisen mestaruutensa Japanissa, kun Bottas ajoi voittoon ja Lewis Hamilton kolmanneksi.

Tuloksilla Mercedes-kaksikko karkasi lisää kuljettajien MM-sarjassa kolmantena olevalta Leclerciltä ja viidentenä olevalta Vetteliltä. Bottaksen ja Leclercin välinen ero on nyt 53 pistettä. Osakilpailuja on jäljellä neljä.

– Kuljettajien virheet veivät Ferrarilta paljon asioita tässä kilpailussa. Auto antoi kaikki mahdollisuudet suorituskyvyn kannalta, joten kuljettajien olisi pitänyt suorittaa paremmin.

Tilanne olisi voinut olla toinen, jos Ferrareiden lähdöt olisivat onnistuneet. Tuolloin Vettel ja Leclerc olisivat päässeet kontrolloimaan kisaa ja lopputulokset olisivat kääntyneet kenties toisenlaisiksi.

– Se oli Ferrarilta jälleen kerran floppimeininkiä siihen nähden, mitkä lähtöasetelmat olivat. Toki nyt oli erikoinen viikonloppu ja epätietoisuutta siitä, miten renkaat toimivat ja niin edelleen. Jo perjantaina näytti siltä, että Mersu on kilpailussa todella vahva.

Miksi Vettel ei saanut rangaistusta?

Vettelin mahdollista varaslähtöä tarkistettiin kilpailun aikana.

TV-kuvista näkyi selvästi, että Vettel irtosi ennenaikaisesti ruudusta. Venäjän osakilpailussa Kimi Räikkönen otti varaslähdön, josta hänelle lätkäistiin varikon läpiajorangaistus.

Mildh uskoo, että Vettel liikahti lähtöruudusta sen verran vähän, etteivät sensorit aistineet sitä varaslähdöksi.

– Kimi lähti silloin liikkeelle ja antoi auton rullata aika pitkälle ennen kuin pysähtyi. Vettel reagoi tilanteeseen niin, että sai pysäytettyä auton heti. Kimillä auto ylitti linjan, jonka sensori aisti. Tämä on päätelmäni siitä, mitä siinä tapahtui.

Vaikka Vettel ei saanut rangaistusta, oli moka todella paha kilpailun kannalta.

– Se oli iso virhe Vetteliltä. Heillä oli loistava viikonloppu ja aika-ajo. Vettel varmasti itselleen hyvitteli lähtöä sillä, että pystyi lopussa pitämään Hamiltonin takanaan.

Lue myös:

Vettel kompuroi lähdössä – Bottas nousi historialliseen voittoon Suzukassa: "Kaipasin tätä tunnetta!"

Bottas tykitti kolmannesta ruudusta unelmastartilla voittoon – näin Japanin GP eteni

Ferrarit eturivistä Japanin osakilpailuun, Vettelille kauden toinen paalupaikka – aika-ajo pitkittyi ulosajojen takia

Valtteri Bottas erikoisen F1-viikonlopun valtias – ykkössijan takana yllättäviä tapahtumia

Räikkönen antoi viiltävän analyysin omasta kisastaan TV-lähetykseen

Ferrari on pystynyt kehittämään autoaan hämmästyttävän hyvin – asiantuntija povaa maailmanmestaruutta Mercedekselle, vaikka kilpailu kovenee: "Taktisia riskejä on otettava"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat