Kommentti: Tärkein tilasto huutaa Jari-Matti Latvalan uran päättymisen puolesta – suomalainen voi silti saada jatkoaikaa kolmella tavalla

Jari-Matti Latvala ja Kris Meeke roikkuvat lähes yhtä löysässä hirressä, kirjoittaa Yle Urheilun toimittaja Micke Suopuro.

ralliautoilu
Jari-Matti Latvala, Toyota.
Tomi Hänninen

Yle Urheilun kaiken rallisisällön lähetysaikoineen löydät osoitteesta yle.fi/mmralli. Sieltä pääset muun muassa lukemaan tuoreimmat uutiset ja katsomaan puhuttavimmat videoklipit jokaiselta erikoiskokeelta.

Jari-Matti Latvalan MM-uran kohtaloa ei tiedä vielä kukaan. Fakta on silti se, että suomalaiskonkarin tilanne on vaikea. Latvala on turhan paljon perässä niitä kuljettajia, joihin häntä verrataan.

Tärkein vertailukohde on tietenkin tallitoveri Kris Meeke. MM-sarjassa viidentenä oleva britti on kerännyt neljästä viimeisestä kilpailusta tallilleen 36 pistettä. Latvalan vastaava lukema on 23. Vain näillä pisteillä on Toyotalle merkitystä. Näin siitäkin huolimatta, että kuljettajien sarjaan Latvala on samassa ajassa kasannut 44 pistettä, mikä on yli puolet suomalaisen koko kauden saaliista. Meeken vastaava lukema neljään viime kisaan on Latvalaa pienempi, 38.

Epäsuhde on mahdollinen siksi, että jokaisessa rallissa merkkimestaruuspisteitä saavat vain tallin kaksi parasta kuljettajaa. Siksi esimerkiksi Toyota ei saanut Saksan rallin kolmoisvoitosta huolimatta etua Latvalan kolmossijasta, vaan siitä jaettavat 15 pistettä menivät yleiskilpailussa neljänneksi sijoittuneen Thierry Neuvillen mukana Hyundaille.

Koko kauden aikana Latvala on saalistanut Toyotalle 51 pistettä valmistajien kamppailuun, Meeke taas 80. Ero tärkeimmässä tilastossa on musertava, vaikka Latvala on esimerkiksi noussut Meekeä useammin palkintokorokkeelle ja ajanut tätä enemmän pohja-aikoja.

Kris Meeke, Ott Tänak
Kris Meeke (vas.) on suoriutunut tällä kaudella Jari-Matti Latvalaa paremmin. Ott Tänak (oik) on silti kantanut ylivoimaista päävastuuta Toyotan menestyksestä.Tomi Hänninen

Nykyarvonsa osoittaakseen Latvalan onkin tuotava kahdesta viimeisestä kisasta japanilaisten laariin juuri ne pisteet, joilla Toyota tavoittaa Hyundain kahdeksan pisteen etumatkan valmistajien MM-sarjassa.

Korealaistallin pistepottia on kerryttänyt se toinen Latvalan vastinpari, MM-sarjassa neljäntenä oleva Andreas Mikkelsen. Hyundai hyllytti norjalaisen kauden alkupuoliskolla kahdesta kisasta. Kolmesti palkintokorokkeelle noussut Latvalan entinen tallitoveri on kuitenkin kääntänyt pettymykset voimavaraksi.

Hyundai on saanut Mikkelseniltä 82 merkkimestaruuspistettä. Pätkäkisoja ajaneet Dani Sordo (57 pistettä) ja Sebastien Loeb (27 pistettä) jatkavat tallissa varmuudella myös ensi vuonna. Mikkelsen on siis ainoa, jonka paikan Latvala voisi takaportin kautta kaapata, mutta puhtaasti tulosten valossa Latvala ei voita tätäkään vertailua.

Latvalan kolme mahdollisuutta

MM-rallin huipulla tuijotetaan raakoja tuloksia enemmän kuin mitään muuta. Välillä jopa kokonaisen kauden mittakaava on liian lyhyt. Juuri siksi Jyväskylän jälkeen oli "selvää", että ensi vuonna Toyotalla jatkaa kolmanneksi ajanut Latvala, eikä ulosajoon keskeyttänyt Meeke. Näinpä Latvalankaan tulevaisuus ei ole selvä, vaikka hän Walesissa rysäyttikin ulos.

Latvalaa ja Meekeä on molempia kritisoitu heikosta henkisestä kantista, "pään pettämisestä". Nuo puheet ovat hyvin löysiä, virheettömiä rallikuljettajia kun ei ole olemassakaan. Virheitä taas tapahtuu vääjäämättä sitä enemmän, mitä pidempään kuljettaja joutuu ajamaan rajojensa yläpuolella. Riskittömästi ei aja kukaan, mutta mitä parempaa se riskittömämpi perusvauhti on, sitä paremmin kuljettaja pärjää pitkässä juoksussa. Latvala ja Meeke ovat menestyäkseen uhmanneet todennäköisyyksiä – ja myös maksaneet siitä.

Toki tyhmiäkin virheitä sattuu. Niihin voi lukea auton kaatamisen vaarattomassa paikassa, kuten Latvala Sardiniassa tai rajoilla turhaan ahnehtimisen viimeisillä erikoiskokeilla, kuten Meeke Portugalissa. Jälkimmäinen tapauksista maksoi Toyotalle varmuudella kymmenen pistettä.

Jari-Matti Latvala
Katso video Jari-Matti Latvalan ulosajosta Walesin rallissa.

Ykköskuski Ott Tänak ei ole vielä sopinut jatkostaan. Virolainen on kiinni maailmanmestaruudessa ja kahminut valmistajien sarjaan 201 pistettä. Esimerkiksi Hyundain ykkösen Thierry Neuvillen saalis on 174 pistettä. Toyota ei siis tee mitään päätöksiä ennen kuin supertähden nimi on sopimuksessa.

Latvalan armonaika kestää ainakin siihen asti. Meeke on toki kuluvan vuoden aikana ollut pistetilastojen valossa Latvalaa edellä, mutta pohjoisirlantilainen ei ole kuitenkaan ollut merkittävästi Latvalaa nopeampi tai vakuuttavampi. Vaakakuppi voikin kääntyä nuoremman ja kokeneemman Latvalan puolelle vielä neuvottelupöydässä.

Latvala ja Meeke roikkuvat molemmat lähes yhtä löysässä hirressä. Kaksikolla ei ole käytännössä mitään neuvotteluvaltteja Toyotan suuntaan, mikäli he mielivät jatkaa uraansa MM-sarjassa. Tässä voi toisaalta myös olla yksi Latvalan mahdollisuuksista, sillä kuljettajan managerin Timo Jouhkin mukaan hän on valmis myös pätkäsopimukseen.

Tallipäällikkö Tommi Mäkinen varmasti pohtii sitä, että olisiko hänen syytä kierrättää kolmannessa autossa kahta kuljettajaa. Näin etenkin silloin, jos ykköskuskina jatkaa Tänak ja kakkoskuskina ajaa Kalle Rovanperä. Latvala olisi MM-sarjan kaikkien aikojen kokeneimpana kuljettajana nappivalinta täsmärallien kiertäjäksi.

Tommi Mäkinen
Tommi Mäkisellä on kaikki kortit omissa käsissä, kunhan Toyota pomo saa vain Ott Tänakin nimen sopimuspaperiin.Tomi Hänninen

Latvalan kolmas mahdollisuus voi avautua sitä kautta, että kuljettajapakka sekoittuu täydellisesti. Tänak voi yhä jättää Toyotan, jonka jälkeen likimain kaikki skenaariot ovat yhtä todennäköisiä. Sopimuksettomia tulevalle kaudelle ovat Latvalan, Meeken ja Mikkelsenin lisäksi M-Sportin Elfyn Evans sekä Teemu Suninen. Nuori suomalainen tosin on Jouhkin mukaan hyvin lähellä sopimusta brittitallin kanssa.

Nykyisten tehdaskuljettajien takana vaanii kuitenkin vielä sellaisia nimiä kuin Mads Östberg, Hayden Paddon ja Craig Breen, jotka ovat varmasti valmiista hämmentämään soppaa sopuhintaan.

Latvalalla riittää ohuita oljenkorsia, mutta koko uran kannalta tilanne on yksinkertaisempi: jatkosopimuksella se jatkuu, muuten ei. Latvalan suurin ongelma on se, että hän ei ole pystynyt riittävästi sopeuttamaan ajotyyliään uusille WRC-autoille sopivaksi. Latvala kuluttaa renkaitaan tallitovereitaan enemmän, eikä suomalaisen perusvauhdilla taistella tasaisesti voitoista.

Toisaalta jälkimmäiseen eivät pysty muut kuin MM-sarjan kolme kovinta kuskia. Latvala onkin tämän kolmikon takana yhä erittäin kilpailukykyinen, mutta ei niin selvällä erolla muihin, että se riittäisi enää varmasti tehdassopimuksen uusimiseen.

Yle Urheilun lähetykset Katalonian MM-rallista

Torstai 24.10.

21.50 Ennakkolähetys TV2

Perjantai 25.10.

21.50 Koostelähetys päivän tapahtumista TV2

Lauantai 26.10.

11.30 Erikoiskoe 9, suora lähetys TV2

16.30 Erikoiskoe 12, suora lähetys AREENA / jälkilähetys 17.30 TV2

21.00 Koostelähetys päivän tapahtumista TV2

Sunnuntai 27.10.

09.30 Erikoiskoe 15, suora lähetys TV2

13.00 Power Stage, suora lähetys TV2

21.00 Kooste koko rallin tapahtumista TV2

Maanantai 28.10.

19.00 Kooste koko rallin tapahtumista, uusinta TV2

Lue myös:

Tänak on jäädyttänyt Latvalankin tilanteen – manageri hämmästelee virolaisten toimintaa: "Tuntuu ihmeelliseltä, miten he asioita hoitavat"

Jari-Matti Latvala on lähes ulkona MM-sarjasta – Toyotan suunnanmuutos voi avata mahdollisuuden: "Sitä ei pidä jättää käyttämättä"

Rovanperän tulevaisuus ratkeaa Katalonian jälkeen – Teemu Sunisen jatko M-Sportilla on jo käytännössä varma: "Periaatteista on jo sovittu"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat