Suora

  • Käsipallon Champions League: Cocks - Bidasoa Irún
  • Urheiluruutu
  • Käsipallon Champions League
  • Kun suru särkee sisimmän - Linda Sonntag löysi pelastuksen fitnessurheilusta
  • Suunnistus kausikooste 2019
  • Urheiluruutu
  • Rallin MM, vuosikooste

Kouvola aikoo leikata kärkijoukkueiden tukia kymmenillä tuhansilla euroilla: ''Kolaus kaupungin imagoon''

Kouvola kaavailee pääsarjan urheiluseurojen markkinointiyhteistyösopimuksiin 30 prosentin leikkauksia.

Edustusjoukkueet
Kouvot
Kouvolan kaupungin kanssa solmittu markkinointiyhteistyösopimus kattaa runsaat 10 prosenttia Kouvojen kokonaisbudjetista. Arkistokuva.AOP

Pahenevasta rahapulasta kärsivä Kouvola aikoo leikata kaupungin kärkiseurojen edustusjoukkueiden tukia.

Kouvolan kaupungin talous on heikentynyt nopeasti. Syyskuussa paljastui, että kaupungin alijäämä kasvaa tänä vuonna jo 34 miljoonaan euroon. Kaupunki etsii kuumeisesti säästöjä taloutensa tasapainottamiseksi.

Säästöjä haetaan muun muassa kärkiseurojen edustusjoukkueiden markkinointiyhteistyösopimuksista, joihin kaavaillaan 30 prosentin leikkauksia.

Pääsarjatasolla Kouvolassa pelaavat Kouvot, Kouvottaret, KPL ja Kookoo. Tähän saakka kaupunki on tukenut seuroja melko avokätisesti.

Kouvot ja Kouvottaret

Kouvojen miesten koripallojoukkue saa kaupungilta kauden aikana 65 000 euroa markkinointirahaa. Joukkueen kokonaisbudjetti on 630 000 euroa.

Kouvottaret saavat markkinointirahaa 25 000 euroa vuodessa. Naisten joukkueen kokonaisbudjetti on 150 000 euroa.

30 prosentin leikkaus tarkoittaisi Kouvojen markkinointirahan pienenemistä noin 20 000 eurolla. Kouvottarien saama summa puolestaan pienenisi noin 7 500 eurolla.

Kouvojen puheenjohtaja Sami Laaksosen mukaan suunnitelluissa leikkauksissa on sulattelemista.

– Kyllä se tieto aika tyrmäys oli tässä vaiheessa. Leikkaus vaikuttaa kyllä toteutuessaan seuran toimintaan. Olemme vieneet toimintaa ammattimaisempaan suuntaan monta vuotta. Meillä on toimistolla porukkaa, miesten puolella pelaajat ovat käytännössä ammattilaisia ja olemme panostaneet valmennukseen. Kyllähän tämä ajaa ehkä toimintaa hiukan takaisin siihen suuntaan, että tietyistä tilanteista pyritään selviytymään talkoilla.

Seura ei ole vielä ehtinyt käsitellä asiaa johtokunnassaan, mutta Laaksosen mukaan suunnitellut säästöt vaativat toimenpiteitä. Laaksonen uskoo, että säästöt heijastuvat suoraan valmentajien kouluttamiseen ja pelaajabudjettiin.

– Ensi kauden suunnittelu on jo päällä, ja sitä kautta meidän pitää miettiä myös budjettiasioita, joissa tämä asia pitää ottaa huomioon. Käytännössä leikkaukset tarkoittavat sitä, että jos haluamme jatkaa samalla budjetilla, raha pitää kerätä jostain muualta.

Naisia pelaamassa koripalloa.
Kouvottaret saavat tällä hetkellä kaupungin markkinointirahaa 25 000 euroa vuodessa. Arkistokuva.Tuula Aronen

– Meidän pitää entistä voimakkaammin ajaa myös nuorten pelaajien esiinmarssia molemmissa joukkueissa. Emme voi lähteä varustelemaan joukkueita suomalaisilla huippunimillä.

Kouvojen miesten joukkueen budjetista 420 000 euroa tulee yhteistyökumppaneilta. 86 000 euroa budjetista koostuu lipputuloista. Lipputuloja seura ei pysty miesten osalta Laaksosen mukaan kasvattamaan, koska Mansikka-ahon halliin ei mahdu enempää katsojia.

– Naisten osalta yleisömääriä pystytään kasvattamaan, ja ne ovatkin hyvässä nousussa. Kouvottaret ovat iloisella ilmeellään hurmanneet monet.

– Kouvola tunnetaan hyvin pitkälti urheilukaupunkina ja siitä, että kaupunki panostaa liikuntapaikkoihin, terveellisyyteen, lapsiin ja urheiluun. Tämä luo imagoon ehkä tietynlaisen kolauksen.

Sami Laaksonen näkee kuitenkin säästöissä myös valonpilkahduksen.

– Uskon, että ne voivat luoda myös jonkinlaisia mahdollisuuksia. Tietynlainen pakko ajaa myös ajattelemaan uudella tavalla. Ei voida ainakaan mennä samalla tavalla, kuin aina ennen on menty.

KPL

Kouvolan Pallonlyöjien edustusjoukkue saa kaupungilta 65 000 euroa markkinointirahaa vuodessa. Se on 6,5 prosenttia pesäpallojoukkueen koko vuosibudjetista, joka on noin miljoona euroa.

KPL:n talous ei puheenjohtaja Harri Lehdon mukaan kaatuisi suunniteltuun 30 prosentin, eli noin 20 000 euron leikkaukseen. Seuralla olisi edelleen varaa jatkaa pääsarjatasolla.

– Ei se mikään ratkaiseva euromäärä ole, vaikka tietysti jokainen euro on urheiluseuralle erittäin tärkeä ja tarpeellinen. Kuluja pitäisi leikkauksen myötä karsia, ja muita tuottoja lisätä, Lehto sanoo.

Anssi Lammila KPL
KPL:n tulot tulevat pääasiassa pääsylipputuloista ja yhteistyökumppaneilta. Arkistokuva.Tomi Hänninen

KPL:n ja Kouvolan välisen markkinointiyhteistyön päätavoitteena on Lehdon mukaan yhteismarkkinointi, jolla on tarkoitus vahvistaa Kouvolan valtakunnallista huomioarvoa ja tunnettuutta.

– Yhteistyö pitää sisällään esimerkiksi Kouvolan näkyvyyden edistämistä ottelutapahtumissa, medioissa ja asusteissa. En itse pysty keksimään kovin paljon kärkiseuroja parempaa kanavaa kaupungin markkinoinnille. Seurojen näkyvyys valtakunnan mediassa on huomattavasti suurempi, kuin Kouvolan näkyvyys.

KPL:n edustusjoukkueella ja kaupungilla ei ole muita sopimuksia markkinointiyhteistyösopimuksen lisäksi. Pääosin seuran tulot tulevat Lehdon mukaan pääsylipputuloista ja yhteistyökumppaneilta.

– Niin kauan, kun ottelutapahtumat ovat viihdyttäviä ja seura pärjää, niin luotamme siihen, että yleisö saapuu paikalle.

KooKoo

Myös KooKoon ja Kouvolan välinen yhteistyösopimus on arvoltaan 65 000 euroa, ja leikkausten toteutuessa summa pienenisi noin 20 000 eurolla.

KooKoon koko budjetti on noin 5,2 miljoonaa euroa. Viime kaudella seuralla oli yhteistyösopimuksia hieman vajaan 2,8 miljoonan euron arvosta.

– Meillä on 650-700 yritystä, joiden kanssa teemme yhteistyötä. Kaupunki on yksi pääyhteistyökumppaneistamme. Lähtökohtaisesti yhteistyösopimukset ovat meille todella tärkeitä. Jos yksi pääyhteistyökumppaneista pienentää sopimusta 30 prosentilla, niin tottakai sillä on merkitystä, KooKoon toimitusjohtaja Sakari Välimaa sanoo.

Välimaa ei osaa suoraan sanoa mahdollisten säästöjen vaikutuksia.

– Pienistä puroista kaikki kasvaa. Tottakai on pettymys, jos summa pienenee. Yhteistyökumppaneidemme vaihtuvuus on todella pientä. Kolme pääyhteistyökumppaniemme jäi pois tälle kaudelle, ja tilalle tuli kuusi. Uskon ja toivon, että saamme myös jatkossa kerättyä tarpeeksi euroja.

Tuomas Tuokkola
KooKoolla oli viime kaudella yhteistyösopimuksia hieman vajaan 2,8 miljoonan euron arvosta.AOP

Tällä hetkellä ensi vuoden yritysmyynti on Välimaan mukaan hyvällä mallilla.

– Tälle kaudelle saimme todella paljon 2-4–vuotisia sopimuksia. Olemme luottavaisia siihen, että yhteistyö jatkuu jollain tasolla myös kaupungin kanssa ensi vuonnakin.

Välimaan mukaan KooKoo maksaa Kouvolan kaupungille erilaisia maksuja ja vuokria vuosittain noin 165 000 euroa. Summan päälle tulee vielä arvonlisävero.

– Uskon, että se summa jatkossa ennemminkin kasvaa, kuin pienenee. Kaupunki on meille yksi suurimpia kuluja. Alveineen maksamme kaupungille vuosittain yli 200 000 euroa. Siihen nähden toivon, että meillä olisi myös jatkossa kaupungin kanssa jonkinlaista yhteistyötä.

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat