Suora

  • Teroottisia novelleja ja kolmioloikkaa
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Hämmentynyt Kimi Räikkönen on ennätyksellisen surkeassa tilanteessa – melkein suomalaiskonkarin miljoonapalkan verran rahaa tiimin panoksena

Kimi Räikkönen ei osaa sanoa, mistä Alfa Romeon vaikeudet johtuvat. Räikkönen ei ole ollut viiteen kisaan pisteillä.

Formula 1
Kimi Räikkönen
Kimi Räikkösellä on ollut Alfa Romeolla hankalaa viime kisoissa.Emmanuele Ciancaglini/NurPhoto via Getty Images

F1-sarjan suomalaiskonkari ja edellinen sinivalkoinen maailmanmestari Kimi Räikkönen on historiallisen surkeassa tilanteessa. Torstaina 40 vuotta täyttävä Räikkönen on jäänyt viisi kertaa peräkkäin ulos pistesijoilta.

Näin huonoa jaksoa Räikköseltä ei ole koskaan 17 F1-kauden aikana nähty. Unkarin GP:n jälkeen Räikkösen sijoitukset ovat olleet 16:s:, 15:s, 13:s ja 14:s. Singaporessa tuli keskeytys, kun Toro Rosson Daniil Kvjat täräytti Räikkösen auton kylkeen.

Viikonloppuna Japanissa Räikkönen oli siis 14:s oltuaan aika-ajoissakin 13:s.

– Oli todellakin tylsä päivä, Räikkönen kommentoi kisaansa F1-sarjan verkkosivuilla. (siirryt toiseen palveluun)

– En tiedä, miksi kahdella ensimmäisellä vedolla auton etupää ei toiminut. Pitoa ei ollut lainkaan. Kun vaihdoimme pehmeisiin renkaisiin, auto oli oikeastaan aika mukava. Vauhtimme parani yhtäkkiä kolmella tai neljällä sekunnilla. Tämä oli todella hämmentävää.

Räikkösen tallitoveri Antonio Giovinazzi oli suomalaista parempi synkän jakson aikana Monzassa ja Singaporessa. Kummallakin kerralla Giovinazzi ylsi pisteille. Toki koko kaudella käytännössä tulokaskauttaan ajava italialaiskuski on kerännyt vain neljä pistettä. Räikkönen on napannut 31 pistettä.

Aika-ajoissa tilanne on tasaisempi. Räikkönen on ollut kauden 17 aika-ajosta nopeampi kymmenessä. Seitsemän kertaa Räikkösen aika-ajoissa päihittänyt Giovinazzi on ollut suomalaista parempi kolmissa viimeisissä aika-ajoissa.

– Toivottavasti pystymme ratkaisemaan ongelmat. Meillä oli Suzukassa kahdessa autossamme erilaiset aeropaketit. Toivotaan, että voimme löytämään syyt ja pääsemään takaisin sinne, missä meidän pitäisi olla. Eli pisteille, Räikkönen toteaa.

Tiimitaistossa miljoonien panos

Alfa Romeon ahdinko on vaikuttanut tiimienkin taistoon. Sveitsiläis-italialainen talli on tiimipisteissä kahdeksantena eli kolmanneksi viimeisenä. Seitsemäntenä majaileva Racing Point on karannut 19 pisteen päähän. Takana Haas vaanii puolestaan vain seitsemän pisteen päässä ennen kauden neljää viimeistä kisaa.

Tiimin tavoitteena onkin varmasti loppukaudesta pitää kahdeksas paikka tallien pisteissä. Sveitsiläislehti Blickin tietojen mukaan (siirryt toiseen palveluun)kahdeksannesta sijasta tiimi saisi neljä miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria enemmän palkintorahaa kuin yhdeksännestä sijasta.

Neljä miljoonaa dollaria on summa, joka liippaa läheltä samalla tallin tähtikuskin Räikkösen vuosipalkkaa Alfa Romeolla. Arvostetun RaceFansin arvion mukaan (siirryt toiseen palveluun) Räikkösen palkka Alfa Romeolta on noin viisi miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria. Tämän päälle Räikkönen ansaitsee toki vielä paljon erilaisten bonusten ja yhteistyökumppanuuksien kautta.

Ennen Sauberina tunnettu Alfa Romeo on kuitenkin saamassa kokonaisuudessaan enemmän palkintorahaa tältä kaudelta kuin viime kaudelta. F1-palkintosysteemi on kuitenkin hyvin monimutkainen, eivätkä pelkästään tämän kauden palkintorahat vaikuta rahanjakoon.

RaceFans-sivuston arvion mukaan (siirryt toiseen palveluun)Alfa Romeo on saamassa tällä kaudella kokonaisuudessaan yli 20 miljoonaa dollaria enemmän palkintorahaa kuin viime kaudella.

F1-sarja jatkuu kahden viikon päästä Meksikossa.

Lue lisää:

Bottaksella on neljä kisaa aikaa kuroa kiinni mahdottomalta tuntuva ero maailmanmestaruuteen – "Voi tapahtua ihan mitä vain"

Räikkönen antoi viiltävän analyysin omasta kisastaan TV-lähetykseen

Leclercin törttöily Japanissa kävi kalliiksi: kaksi aikarangaistusta pudotti seitsemänneksi lopputuloksissa – Ferrarille 25 000 euron sakko

Valtteri Bottas erikoisen F1-viikonlopun valtias – ykkössijan takana yllättäviä tapahtumia

Kommentti: Räikkönen nousee tänään Schumacherin rinnalle, mutta juhla on kaukana – sekoilua ja säätämistä on nähty aivan liikaa

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat