Suora

  • Urheilustudio 7.12.
  • Yhdistetyn MC: Lillehammer, joukkuekilpailun mäkiosuus
  • Yhdistetyn joukkuekilpailun mäkiosuus, Lillehammer

Verokarhun kanssa painiva Jari-Matti Latvala ei suostu pätkäkuskiksi – jos ura ei enää jatku, tulevaisuudensuunnitelmat ovat selvillä

Toyotan Jari-Matti Latvala ei lämpene pätkäkuskin tehtäville, jos täyttä tallisopimusta MM-sarjaan ei enää synny.

Rallin MM-sarja
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala on ajanut Kataloniassa neljästi toiseksi vuosina 2012–2015.AOP

Yle Urheilun kaiken rallisisällön lähetysaikoineen löydät osoitteesta yle.fi/mmralli. Sieltä pääset muun muassa lukemaan tuoreimmat uutiset ja katsomaan puhuttavimmat videoklipit jokaiselta erikoiskokeelta.

Toyotan Jari-Matti Latvalan syksy on ollut vauhdikas niin ralliauton ratissa kuin myös sen ulkopuolella. Tuurilaisen mahdollisesta jatkosopimuksesta japanilaistallin kanssa on spekuloitu jo pitkään, ja viime viikkoina myös yksityiselämän asiat ovat nousseet lehtien palstoille.

Edellisessä kisassa Walesissa ulos ajanut Latvala vakuuttaa, että tunnelma perjantaina alkavan Katalonian MM-rallin alla on silti kaikesta pyörityksestä huolimatta hyvä.

– Olen aina tykännyt ajaa täällä, ja olen ihan positiivisin mielin. Toki jos sitä Walesin ulosajoa ei olisi tullut, lähtökohta olisi parempi, mutta se on sellaista. Pitää vain katsoa eteenpäin, sillä muita vaihtoehtoja ei ole.

Monacossa jo 10 vuotta asunut Latvala on kertonut aiemmin Ilta-Sanomien (siirryt toiseen palveluun) haastattelussa, että hänellä on verottajan kanssa epäselvyyksiä siitä, missä hän asuu. Jos päiviä ulkomailla ei ole kertynyt tarpeeksi, Latvalan olisi pitänyt maksaa ansiotuloverot Suomeen. IS:n tietojen mukaan kyseessä on useamman miljoonan euron summa, josta Latvala ja verottaja vääntävät kättä.

– En halua kommentoida siviilipuolen asioita muuten kuin toteamalla, että se verottaja-asia on vaikuttanut. Se on stressannut ja aiheuttanut painetta kauden aikana, ja se on ollut suurin paineen aiheuttaja vuoden aikana.

Jari-Matti Latvala
Katso video Jari-Matti Latvalan ulosajosta Walesin rallissa.

Ei pätkäpesteille

34-vuotias Latvala on säväyttänyt vauhdillaan ajoittain tälläkin kaudella, mutta hän on yltänyt parhaimmillaankin vain kolmanneksi Saksassa ja Suomessa. Isoja virheitä on tullut liikaa edelleen, ja juuri nyt näyttää siltä, että ura täyttä kautta ajavana tehdaskuskina MM-sarjassa päättyy tähän kauteen.

Latvalan manageri Timo Jouhki on väläytellyt mahdollisuutta ajaa tulevaisuudessa vain osan kilpailuista niin sanottuna pätkäkuskina, mutta Latvala itse ei syty ajatukselle.

– Rehellinen vastaukseni on ei. En lähde pätkäsopimuksiin. Jos en saa ajaa täyttä kautta, Tuurissa on JM-Rally Parc Ferme, jossa rakennetaan autoja ja muuta. Ryhdyn sitten keskittymään niihin juttuihin.

– Olen ollut pitkään lajin parissa, voittanut kisoja ja merkkimestaruuksia sekä ollut MM-sarjassa toinen ja kolmas. Kirkkain asia on ajaa maailmanmestaruudesta, ja pätkähommissa se ei ole mahdollista. Motivaatio pitäisi löytää muualta, ja minulla se motivaatio syntyy mahdollisuudesta ajaa MM-tittelistä.

Latvala muistuttaa, että hänen vauhtinsa riittää edelleen ajamaan voitoista. Tallikaveri Ott Tänakin nousu jatkuvasti autoja kaatavasta riskikuskista maailmanmestaruuden porteille toimii hyvänä mallina ja esimerkkinä suomalaiselle.

– Vauhdin puolesta pärjääminen on edelleen mahdollista, eikä se ole kadonnut. Muut asiat vain pitää saada siihen ympärille. Minä olen 34-vuotias ja Ott on 32. Hänelläkin on ollut haastavia hetkiä, mutta sieltä hän on tullut pikkuhiljaa ja saanut asiat kuntoon.

Jari-Matti Latvala
Toyotan ensi kauden kuljettajakokoonpano on edelleen auki. AOP/imago sport

Etenkin Ruotsin ja Suomen ralleissa Latvala on ollut vuosien varrella vahva. Hän jättääkin pienen takaportin auki niiden ajamiselle myös pätkätarkoituksissa.

– Jos puoleen vuoteen ei ole ajettu ja kysytään ajamaan Jyväskylään, varmaan siinä tapauksessa lähdetään. Ruotsi voisi olla myös sellainen kisa, johon voisi sanoa kyllä. Jos taas lähtökohtaisesti vain mennään ajamaan puolet kaudesta, ei minusta ole siihen.

Katalonian haasteet

Ensi kaudeksi rallin MM-kartalta poistuvassa Katalonian kisassa on paljon panoksia niin kuljettaja- kuin merkkimestaruuskisankin puolella. 28 pisteen erolla sarjaa johtava Tänak voi varmistaa ensimmäisen kuljettajatittelinsä, ja tallipisteissä tilanne on vieläkin jännittävämpi. Kovilla satsauksilla MM-titteliä jo pitkään havitellut Huyndai johtaa, mutta Toyota vaanii vain kahdeksan pisteen päässä.

– Tilanne on haastava. Varsinkin kun ollaan takaa-ajoasemassa, painetta on, mutta jos sen paineen ottaa oikein, sen voi kääntää myös eduksi. Siitä saa sellaista taistelutahtoa, jos et anna paineen ottaa itsestäsi valtaa.

Espanjassa ajetaan ensimmäinen päivä soralla ja toinen asfaltilla. Se tuo oman mausteensa kisaan.

– Sora on tosi tärkeässä roolissa, ja etenkin jos sataa, niissä pätkissä voi toisella ajokerralla olla jo ratkaisun paikka. Asfaltilla ei ajeta isoja eroja kiinni, Latvala näkee.

Yle Urheilun lähetykset Katalonian MM-rallista

Torstai 24.10.

21.50 Ennakkolähetys TV2

Perjantai 25.10.

21.50 Koostelähetys päivän tapahtumista TV2

Lauantai 26.10.

11.30 Erikoiskoe 9, suora lähetys TV2

16.30 Erikoiskoe 12, suora lähetys AREENA / jälkilähetys 17.30 TV2

21.00 Koostelähetys päivän tapahtumista TV2

Sunnuntai 27.10.

09.30 Erikoiskoe 15, suora lähetys TV2

13.00 Power Stage, suora lähetys TV2

21.00 Kooste koko rallin tapahtumista TV2

Maanantai 28.10.

19.00 Kooste koko rallin tapahtumista, uusinta TV2

Lue myös:

Toyotan virolaistähti lähellä historiallista maailmanmestaruutta – odotetusta jatkosopimuksesta ei kuulla Tommi Mäkisen mukaan vielä Kataloniassakaan

Henri Toivosen vuoden 1985 voittoauto huutokaupataan – hinta-arvio yli 800 000 euroa

Kommentti: Tärkein tilasto huutaa Jari-Matti Latvalan uran päättymisen puolesta – suomalainen voi silti saada jatkoaikaa kolmella tavalla

Tänak on jäädyttänyt Latvalankin tilanteen – manageri hämmästelee virolaisten toimintaa: "Tuntuu ihmeelliseltä, miten he asioita hoitavat"

Jari-Matti Latvala on lähes ulkona MM-sarjasta – Toyotan suunnanmuutos voi avata mahdollisuuden: "Sitä ei pidä jättää käyttämättä"

Asiantuntija uskoo, että Latvalaa savustetaan Toyotalta ulos ja pohtii Mäkisen erikoisia kommentteja: "En tiedä, onko tämä paras tapa pitää joukkuehenkeä yllä"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat